Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild


Kim

Recommended Posts

snillen spekulerar.

Jäääääääävligt snygg jacka på mitten gubben! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

snillen spekulerar.

 

Du e inte packad...Alls på den bilden eller hur? Hur som så ser du jäkligt fokuserad ut.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag va lite irriterad på att behöva ut å trampa i morgon. Å vi har -6... De e ju så jäkla svårt att klä sej rätt när man går med hundar, första timmen klättrar man som en jäkla bergsget upp upp upp å svetten flödar. För att dom följande två timmarna stå å passa i snålblåsten på toppen, så kläderna nästan fryser fast på kroppen.

 

Du är ju tvungen att planera och vara smart, i dom temperaturerna får man fan inte börja svettas...

 

Synd att du postar så få bilder nuför tiden, fast det du lägger in har ju som alltid toppklass. Tack.

 

Jo, att klä sig rätt för en fysiskt omväxlande jaktform kan inte vara lätt. Själv har jag alltid sysslat med rörliga jaktformer och är därför van att klä mig väldigt lätt för att inte svettas, även när det är kallt. Man får börja dagen med att frysa för att vara rätt klädd när värmen i kroppen stiger. Följde en gång för länge sen med en kompis med stövare på harjakt, vilket ju medförde en himla massa stillastående på pass. Tror aldrig jag frusit så mycket under jakt någon gång som den gången. brrr! Har undvikit drev/passjakt sen dess.

 

Att åka skidor och spana efter tjäder i minus 33-34 grd funkar dock. Efter ett par kilometers åkande är man varm i hela kroppen och sedan gäller det bara att ligga i hela dan. Går inte stå still mer än en halvminut eller så åt gången, man börjar frysa på en gång när det blir fråga om stillastående. Så det gäller att försöka hålla en låg, vägvinnande fart hela tiden.

Dessvärre så gillar ju inte heller tjädrarna kylan utan fyller oftast krävan i gryningen och hoppar sedan ner under snön där de ligger och gottar sig medan de smälter krävinnehållet fram till, i bästa fall, skymningen eller i värsta fall ända fram till nästa morgon. Så är det för bistert väder är det egentligen inte någon större vits att skida runt och spana efter tjäder i träden mitt på dagen.

 

Dock kan det ju vara farligt när det är så låg temperaturer så det gäller att tänka på vad man gör. Förra vintern gick jag t ex ner mig i en bäck med skidorna och fyllde kängorna med isvatten samt gjorde ispaket utan glid av skidorna. Fick stå i 20 min bara för att med kniven försöka knacka bort så mycket av isen under skidorna att det överhuvudtaget gick att skida framåt. Hade runt en halvmil till värmen men som tur var så var det bara 17-18 minusgrader den dan. I minus 34 hade jag förmodligen förfrusit fötterna innan jag hunnit till värmen. Så det gäller att inte göra något förhastat samt ta det lugnt.

Brukar bo och jaga ensam i skogen för det mesta, har dessutom 13 km på skoter till närmast plogade väg och många mil till närmsta befolkade by så någon snabb hjälp är inte att förvänta.

 

Nåväl, blev mycket text det här. Eftersom det är en bildtråd så tar jag med ett par pix till från förra vinterns jakt. Har inte hunnit ta så många bilder i år än.

 

 

 

amas3_zpsef2a1dd5.jpg

 

amas9_zpsc9feb6c7.jpg

 

amas1_zpsc617ebfe.jpg

 

 

Ps  Det nästan bästa med att skida runt, samt bo över i "snölandskapet" är den totala tystnaden. Finns inget som låter och snön i träden dämpar effektivt alla eventuella ljud som skulle kunna finnas. Raka motsatsen till hur ljudsituationen i regel ser ut i Thailand med andra ord. På Bangkoks gator hör man ju inte ens att mobiltelefonen ringer i fickan pga det konstanta gatubruset. Känns som en ynnest att få uppleva båda ytterligheterna.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3356-0-28282500-1389996368.jpg

 

 

Sitter här gråtmild med tårar som rinner ner från min kind, saknar dig innerlig grabben

 

31 år skulle du blivit häromdagen, nära på 10 år sedan du rycktes i från oss.

 

Träffade din pojk William på stan idag och fick en kram. Din lillebror Tony ville vara med oss idag och tindrade med ögonen.. Micke.... jag har namnsdag idag och jag är black.

 

 

Mamma och Pia hälsar också.

 

 

VI synes

 

 

/Micke

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder från ikväll.

 

Ät inte gul snö ;-)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, att klä sig rätt för en fysiskt omväxlande jaktform kan inte vara lätt. Själv har jag alltid sysslat med rörliga jaktformer och är därför van att klä mig väldigt lätt för att inte svettas, även när det är kallt. Man får börja dagen med att frysa för att vara rätt klädd när värmen i kroppen stiger. Följde en gång för länge sen med en kompis med stövare på harjakt, vilket ju medförde en himla massa stillastående på pass. Tror aldrig jag frusit så mycket under jakt någon gång som den gången. brrr! Har undvikit drev/passjakt sen dess.

 

Att åka skidor och spana efter tjäder i minus 33-34 grd funkar dock. Efter ett par kilometers åkande är man varm i hela kroppen och sedan gäller det bara att ligga i hela dan. Går inte stå still mer än en halvminut eller så åt gången, man börjar frysa på en gång när det blir fråga om stillastående. Så det gäller att försöka hålla en låg, vägvinnande fart hela tiden.

Dessvärre så gillar ju inte heller tjädrarna kylan utan fyller oftast krävan i gryningen och hoppar sedan ner under snön där de ligger och gottar sig medan de smälter krävinnehållet fram till, i bästa fall, skymningen eller i värsta fall ända fram till nästa morgon. Så är det för bistert väder är det egentligen inte någon större vits att skida runt och spana efter tjäder i träden mitt på dagen.

 

Dock kan det ju vara farligt när det är så låg temperaturer så det gäller att tänka på vad man gör. Förra vintern gick jag t ex ner mig i en bäck med skidorna och fyllde kängorna med isvatten samt gjorde ispaket utan glid av skidorna. Fick stå i 20 min bara för att med kniven försöka knacka bort så mycket av isen under skidorna att det överhuvudtaget gick att skida framåt. Hade runt en halvmil till värmen men som tur var så var det bara 17-18 minusgrader den dan. I minus 34 hade jag förmodligen förfrusit fötterna innan jag hunnit till värmen. Så det gäller att inte göra något förhastat samt ta det lugnt.

Brukar bo och jaga ensam i skogen för det mesta, har dessutom 13 km på skoter till närmast plogade väg och många mil till närmsta befolkade by så någon snabb hjälp är inte att förvänta.

 

Nåväl, blev mycket text det här. Eftersom det är en bildtråd så tar jag med ett par pix till från förra vinterns jakt. Har inte hunnit ta så många bilder i år än.

 

 

 

 

 

 

Ps  Det nästan bästa med att skida runt, samt bo över i "snölandskapet" är den totala tystnaden. Finns inget som låter och snön i träden dämpar effektivt alla eventuella ljud som skulle kunna finnas. Raka motsatsen till hur ljudsituationen i regel ser ut i Thailand med andra ord. På Bangkoks gator hör man ju inte ens att mobiltelefonen ringer i fickan pga det konstanta gatubruset. Känns som en ynnest att få uppleva båda ytterligheterna.

 

 

Ja jag är åxå ute ensam ibland, å en tanke som har slagit mej (oftast efter hemkomst) är: Va fan hade hänt om jag av misstag stuckit kniven i låret när jag sprintade tändved. Hur ska mina pojkar klara sej, fixar Aya allt som hon behöver..

 

Å med ökad ålder så minskar viljan att utsätta mej för ``stålleprov´´iom. dessa tankar. Jag har förrut alltid gjort vad som föll mej in, men faktiskt nu börjat tänka lite innan.. Är det et ålderstecken? vad tror du?? Håller jag på att bli vuxen nu??? Hehe.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

attachicon.gif335.jpg

 

 

Sitter här gråtmild med tårar som rinner ner från min kind, saknar dig innerlig grabben

 

31 år skulle du blivit häromdagen, nära på 10 år sedan du rycktes i från oss.

 

Träffade din pojk William på stan idag och fick en kram. Din lillebror Tony ville vara med oss idag och tindrade med ögonen.. Micke. jag har namnsdag idag och jag är black.

 

 

Mamma och Pia hälsar också.

 

 

VI synes

 

 

/Micke

Känner med dig Micke, Det fattas en bit i hjärtat känns det som

post-3485-0-53019000-1389999447.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag är åxå ute ensam ibland, å en tanke som har slagit mej (oftast efter hemkomst) är: Va fan hade hänt om jag av misstag stuckit kniven i låret när jag sprintade tändved. Hur ska mina pojkar klara sej, fixar Aya allt som hon behöver..

 

Å med ökad ålder så minskar viljan att utsätta mej för ``stålleprov´´iom. dessa tankar. Jag har förrut alltid gjort vad som föll mej in, men faktiskt nu börjat tänka lite innan.. Är det et ålderstecken? vad tror du?? Håller jag på att bli vuxen nu??? Hehe.

 

Det är nog ganska sunt att tänka som du gör. Känner själv att jag bryr mig mycket mer om vad som händer mig själv nu när man har fått små barn och en fru att tänka på, och då menar jag både på jobbet och i skogen. Tar inga onödiga risker längre.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick denna bild av grannfrun.

Skönt att barnen har det gott när gubbarna kör helrör :crazy:

 

 

post-7697-0-34619700-1390033580_thumb.jp

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag är åxå ute ensam ibland, å en tanke som har slagit mej (oftast efter hemkomst) är: Va fan hade hänt om jag av misstag stuckit kniven i låret när jag sprintade tändved. Hur ska mina pojkar klara sej, fixar Aya allt som hon behöver..

 

Å med ökad ålder så minskar viljan att utsätta mej för ``stålleprov´´iom. dessa tankar. Jag har förrut alltid gjort vad som föll mej in, men faktiskt nu börjat tänka lite innan.. Är det et ålderstecken? vad tror du?? Håller jag på att bli vuxen nu??? Hehe.

Äldre har du blivit men vuxen njaaaaa.Det är väl ett utmärkt sätt att hålla sig i trim,hundarna kräver ju motion så då får du det på köpet.Sen stjäl det ju mycket arbetstid att flänga runt i skogen=skattekronor till min pension  :crazy: ser gärna att du drar ner på nöjena och jobbar mer  :thumbsup: Sen måste du ju oxå underhålla Aya så hon får vad hon behöver  :nyam: Så lägg bössorna på hyllan och stanna på jobbet nån timme till(du har ju kontoret hemma och då kan du kombinera det med en kalsongfylla  :14:  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är väl vintern vacker ,,, synd att man måste behöva lämna den om två veckor :rolleyes:

 

 

post-3262-0-69539900-1390042606.jpg

post-3262-0-62582900-1390042620.jpg

post-3262-0-04744100-1390042639.jpg

post-3262-0-12725500-1390042659.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinsamt, men vad gör man inte för sin fru... Självklart är det Colosseum i Rom. Var där för ca 30 år sedan också, innan Gladiator och andra filmer, då var det bara de närmsta sörjande, nu är det köer som ringlar runt halva Rom för att komma in och se hur det ser ut... Så vi hoppade över att se insidan...

 

post-5045-0-57783300-1390042822_thumb.jp

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket mer att se på insidan kan jag berätta

 

post-3404-0-70526300-1390045764_thumb.jp

 

post-3404-0-69249600-1390045774_thumb.jp

 

post-3404-0-99978000-1390045784_thumb.jp

 

post-3404-0-79867400-1390045794_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte ens in i Colloseum idag, stängt för renovering

post-5552-0-03746000-1390046266_thumb.jp

 

post-5552-0-47180500-1390046339_thumb.jp

 

post-5552-0-93671900-1390046341_thumb.jp

 

post-5552-0-36947200-1390046343_thumb.jp

 

post-5552-0-64347700-1390046344_thumb.jp

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte väl det såg lite slitet ut när jag var där sist

 

Borde renoverats för drygt 2000 år sedan känns det som ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tyckte väl det såg lite slitet ut när jag var där sist

 

Borde renoverats för drygt 2000 år sedan känns det som ! :whistle:

 

Ha ha ha ha.... :giggle:  :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte väl det såg lite slitet ut när jag var där sist

 

Borde renoverats för drygt 2000 år sedan känns det som ! :whistle:

 

Tur att Colosseum inte ligger i Stockholm för då hade de säkert rivet ner det på 50-60 talet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att Colosseum inte ligger i Stockholm för då hade de säkert rivet ner det på 50-60 talet!

Läste på någon sajt att det är ett rymdskepp som crash landat och inte kom iväg hem!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på någon sajt att det är ett rymdskepp som crash landat och inte kom iväg hem!

Säkert på MPR en fredag i någon telefontråd  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mae Sot
 

 

post-3131-0-97060900-1390051843_thumb.jp

 

 

post-3131-0-71461700-1390051922_thumb.jp

 

 

post-3131-0-94233600-1390052002_thumb.jp
 
 
post-3131-0-43704000-1390051974_thumb.jp
 
 
post-3131-0-44623300-1390052076_thumb.jp

 
 
post-3131-0-14442300-1390052105_thumb.jp
 
 
post-3131-0-22129000-1390052160_thumb.jp
 
 
 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...