Jump to content
IGNORERAD

Vad heter...


noBuzz

Recommended Posts

โหระพา kanske

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

โหระพา kanske

Så vart det enligt google H̄oraphā - โหระพา

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. google har fel.

  • ต่อมไทมัส

dtòm-tai-mát

Thymus = bräss. Inte timjan. Timjan heter "thyme" på engelska.

Hittar inte timjan på engelska någonstans.

Skulle kunna gissa på ต้นทาม "Dton taam" eller liknande.. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Japp.. google har fel.

Hittar inte timjan på engelska någonstans.

PÅ engelska heter det väl "Thyme", kolla på bilder på google

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ engelska heter det väl "Thyme", kolla på bilder på google

Fick hjärnsläpp och skrev fel.. hittar det inte på thailändska menade jag ju.. på engelska vet jag ju.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Bra artikel. Men enligt den finns inget thailändskt namn på timjan. :(

Förra året förekom det planteras örter som helig basilika, känd i thailändsk som kaprao, basilika (horapha), håriga basilika (maenglak), dill (pakchee Lao), mynta (salanae), Chilli (phrik), svart peppar (Prik thai), limeblad (makrut), citrongräs (takhrai) och Citronella (takhrai Hom) på mässan, för att inte nämna olika sorter av aubergine (makhuea). Frukten av den senaste aubergine hybrid (den runda, vanligen ljusgröna typ som används i thailändsk grön curry) är nästan lika stor som din knytnäve om odlas under lämpliga förhållanden.

Svartpeppar är en vinstock och kommer att behöva ett stöd, medan limeblad kommer att växa in i ett träd så det måste vara planterade, eftersom det växer ur sin behållare. Däremot kan det vara beskäras för att göra det yvig och att behålla den storlek du föredrar om du är först efter dess blad och inte dess frukt. Kaffir lime blad (BAI makrut) är en av de tre oumbärliga ingredienserna i det populära Tom yum soppa. De andra två är galangal (kha) och citrongräs. För aromämnen behöver du fisksås (nam pla), lime (Manao) och chili.

Här har du en del andra namn på växterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året förekom det planteras örter som helig basilika, känd i thailändsk som kaprao, basilika (horapha), håriga basilika (maenglak), dill (pakchee Lao), mynta (salanae), Chilli (phrik), svart peppar (Prik thai), limeblad (makrut), citrongräs (takhrai) och Citronella (takhrai Hom) på mässan, för att inte nämna olika sorter av aubergine (makhuea). Frukten av den senaste aubergine hybrid (den runda, vanligen ljusgröna typ som används i thailändsk grön curry) är nästan lika stor som din knytnäve om odlas under lämpliga förhållanden.

Svartpeppar är en vinstock och kommer att behöva ett stöd, medan limeblad kommer att växa in i ett träd så det måste vara planterade, eftersom det växer ur sin behållare. Däremot kan det vara beskäras för att göra det yvig och att behålla den storlek du föredrar om du är först efter dess blad och inte dess frukt. Kaffir lime blad (BAI makrut) är en av de tre oumbärliga ingredienserna i det populära Tom yum soppa. De andra två är galangal (kha) och citrongräs. För aromämnen behöver du fisksås (nam pla), lime (Manao) och chili.

Här har du en del andra namn på växterna

Tack och bock. Kände till de flesta utom "citronella" som jag inte ens visste var en ört. Trodde det var ett av viking lines fartyg. :)

Och mynta kände jag inte heller till på thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Har letat en stund

det enda jag hittar

som kan stämma är

ไธม = Thaim troligen ett uttal av Thyme

hoppas det hjälper dig lite :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har letat en stund

det enda jag hittar

som kan stämma är

ไธม = Thaim troligen ett uttal av Thyme

hoppas det hjälper dig lite :drinks:

Jo.. det verkar vara rätt ord. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...