Jump to content
IGNORERAD

Lastbåt från Bangkok på besök


Kim

Recommended Posts

Igår när jag kom till jobbet på eftermiddagen så låg det till min förvåning en Bangkokregistrerad båt, M.V Suchada Naree inne och lastade malm för vidarebefodran till Hamburg. Filippinska besättningar är man ju van vid från alla möjliga lastfartyg men några thai har jag aldrig sett här tidgare.

Tyvärr var den chief officer som jag under lastningen hade idelig radiokontakt med "khäk", dvs Indier så det fick bli den vanliga engelskan allt av lastteknisk art avhandlades på. Och det var ju synd eftersom det skulle ha varit oerhört roligt att för en gångs skull få tala lite thai över radion. :) Det även om jag säkert skulle ha fått oöverstigliga problem med alla sjötekniska termer som jag inte har en aning om vad dom heter på det språket.

Men när lastningen var avklarad gick jag ombord och ställde direkt mina steg mot en grupp på 6-7 matroser som alla var thai. Hälsade med ett artigt sawadee kap som genast fick gruppen att lystra. Och när jag sedan fortsatte med att fråga efter styrman på deras eget språk så utbröt nästan något som var att likna vid ett jubel. :)

Satte mig sedan med gänget och samtalade på thai i cirkus en halvtimme eller så innan avgång och när jag till slut gick så ruskade alla bara leende på sina huvuden eftersom dom aldrig någonsin tidigare råkat på en farang som kunde tala thai.

Var jäkligt kul och jag hann intervjua två av killarna om deras bakgrund och det visade sig faktiskt vara folk från inlandet och inte från kusten som jag från början inbillat mig. Ena killen var från Nong khai i Isaan och den andra från Phayao längst upp i landet. Båda hade flickvän som väntade där hemma men hade ännu inte fått ihop tillräckligt med stålar för att få ihop till sinsod och giftermål. Men eftersom dom enligt egen uppgift tjänade bra på jobbet som matros så var det bara en tidsfråga innan saken var biff.

Ombord sa dom att dom var 19 thai samt 5 "khäk" som jobbade.

Efter Hamburg skulle dom till Frankrike med någon last, men sedan visste dom inte mycket mer om sin fortsatta rutt.

Men tydligen så jobbade dom 6 månader i stöten för att sedan vara ledig 6 månader vilket jag tyckte lät ganska generöst trots allt.  :great:

Allt som allt en riktigt kul upplevelse att få träffa på lite "landsmän" på jobbet. Önskar det seglade in Bangkokregistrerade båtar oftare. :)

Bara synd att jag inte visste om det i förväg så hade jag tagit med mig kameran till jobbet, men i brist på bilder av just M.V Suchada Naree så får jag väl visa en bild från tidigare i sommar för att visa vad det är för typ av båt jag menar. Fast just denna hade ju hemmahamnen betydligt närmare än Bangkok och var dessutom aningen mindre i storlek.

lastfartyg.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Kul berättelse Kim...

Kan tänka mig att det är en skön känsla att börja prata Thai med dem i norra Sverige...

...och att de blev chockade är ju inte konstigt...  :crazy:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för ett roligt inlägg.

Det är inte ofta man träffar några Thai i jobbet.

Själv har jag träffat Thai och Lao runt om i Europa på jobb, men aldrig i Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul grej & precis som du säger dom blir jävligt överlyckliga när man snackar lite Thai med dom!

Det brukar dyka upp "Thailänska sallads plockare" här ibland då jag vart i "Import branschen" en längre tid!

Tror ni dom såg hopplöst förvånade ut när Älskling trippade ut en dag & morsade på dom åxå ... va en falang som kan lite thai & dessutom har en thai brutta hemma på gårdsplan?! :P  

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig och trevlig berättelse, Kim.

Och även de thailändska arbetarna får ju en annorlunda upplevelse så nu har dom ju lite att prata om på båten och berätta om för andra.

Du kommer bli omtalad, Kim.  :yes:

:wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig läsning och jag önskar att man hade dom språkliga anlagen att lära sig ett språk på äldre dagar.

Har försökt men glömmer dom enklaste fraserna till min tjejs förtret  :cry::mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...