Jump to content
IGNORERAD

Mycket stökigt i Bangkok idag.


Tommy

Recommended Posts

PAD ställer till det igen,

Militären är hittills avvaktande, hoppas det lungnar ner sig snabbt.

Läs gärna mer på Breaking News i Bangkok post http://www.bangkokpo...s.php?id=129943

Det pågår också oroligheter och vägblockader i södra Thailand, även här är PAD inblandade... :kort:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tommy

    18

  • AnOnYm

    9

  • Joints

    8

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Ja PAD är en riktig plåga för Thailand och dom verkar inte kunna acceptera demokrati, utan vill ha diktatur igen.

Hoppas Samak kan hålla militären i schack.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Från den ironiska tidningen Not the Nation;

Sondhi: “Let the rule of mob prevail”

 

Bangkok – Stepping up its campaign against People, Alliances and Democracy today, the PAD raided a television station and brought much of the city to a halt in attempt to ensure that the rule of mob would prevail in Thailand. 

“The mob is the most sacred body in the country,” Sonthi told a crowd of 30,000. “This body, this mob, with the King as head, must always be respected. We all must protect and uphold the mob, we must never stop believing in the principles of the mob! ” 

He continued: “Without the mob, Thailand is nothing! If we do not follow the rule of mob, there will be order. And when there is order, laws will break out. Which in turn could lead to progress! As long as we maintain the rule of mob, we will never have to worry about progress.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints,

Not The Nation är rätt kul läsning mellan varven , visst är det Mob rules som verkar gälla för PAD

Vid 3 tiden inatt gick kravallpolis in på parlamentsområdet, 6 personer skadades i tumultet och fick föras till sjukhus men sen drog sig polisen lite otippat tllbaka vid 6 tiden i morse och nu fyller PAD på med fler demonstranter vid parlamentet. Blir ännu en lång dag i Bangkok...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

MC,

Jag försöker på avstånd hänga med i vad som händer men det är väldigt rörigt. Var hittar man den bästa sammanfattningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MC,

Jag försöker på avstånd hänga med i vad som händer men det är väldigt rörigt. Var hittar man den bästa sammanfattningen?

Finns ingen sida som är outstanding, man får följa de vanliga nyhetskällorna och sortera infon efter bästa förmåga. Misstänker att du inte har tillgång till Thai TV där du sitter men de sänder i princip dygnet runt från demonstrationerna

Har varit vaken sedan 2 inatt då jag fick ett tips om det planerade tillslaget, det gick ju förhållandevis lugnt tillväga. Sen drog ju sig polisen tillbaka, enligt befäl på platsen var det enligt order från högre ort? Blir inte klok på hur hög högre ort han refererade till?

PAD har förlorat en hel del av sitt stöd hos de vanliga Bangkok invånarna i och med gårdagens kaos. Demonstrera är ok men bryta sig in på TV stationer och avbryta sändningarna gillas inte, särskilt när favorit såpan ställs in...

Nu borde jag sova lite, det blir nog en del events även idag i Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin ar borta (atminstonde for en lang tid framover) och PPP faller sonder innifran. Vad gor PAD da? Jo, ser genom sina ogenomtankta handlingar till att en nastan helt utdomd regering borjar fa folks sympatier igen. Jag ar nastan mer forbannad pa PAD an pa Samak och det vill inte saga lite. Nastan alla min in-laws ar Demokrater men ingen haller med PAD, vem representerar de egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

PAD representerar militärjuntans vänner och rika i samhället som är emot demokrati och förbättringar för dom sämst ställda, och är helt odemokratiska.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Läste det här i morse, kanske det snart tar slut.

Police wait court decision on arrest warrants

By The Nation

Police are waiting for a court decision on their proposal to issue arrest warrants for the People's Alliance for Democracy's co-leaders for their involvement in the raid on NBT TV station and the Government House.

Police provided to the court video footages of the incidents.

The warrants would cite serious charges, such as inciting crowds to turn unruly, bids to oust the government and intimidate the media, via the NBT raid, and illegally entering government installations, he said.

The nine PAD leaders were Sondhi Limthongkul, Chamlong Srimuang, Pibhop Dhongchai, Somsak Kosaisuk, Somkiat Pongpaiboon, Suriyasai Katasila, Amorn Amornwattananon and Therdpoom Jaidee.

They have been initially charged with four offences - illegal entry on government property, unauthorised possession of arms, damaging property and possessing controlled substances.

If the Court decided to issue the warrants, they will be charged with storing weapons or people as an act of treason; or committing other offences as part of a plot of treason or instigating the general public to join in the act of treason.

The penalty will be a jail term of between three to five years.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

PAD representerar militärjuntans vänner och rika i samhället som är emot demokrati och förbättringar för dom sämst ställda, och är helt odemokratiska.

Mvh Isan Lover

Skulle snarare säga att PAD representerar så kallade "gamla" pengar och TRT/PPP representerar "nya" pengar. Att PPP är ett parti för de fattiga är en myt, alla som sitter i parlamentet för dem är i princip miljonärer. De är intresserad av de fattiga vart fjärde år då det är val. Aldrig annars!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Lite nytt om bråket i Bangkok och PAD:s ledare.

Jag tror att fler och fler (kanske även svenskar) börjar förstå vad PAD står för egentligen

Mvh Isan Lover

PAD leaders ready for arrest   

Web  www.bangkokpost.com

     

BangkokPost.com

The Criminal Court issued arrest warrants for key members of People's Alliance for Democracy (PAD) on Wednesday afternoon.

The court decided to issue the warrants for nine key members of PAD as requested by police investigators, according to the court's secretary Narach Imsrisuk.

The nine key members are five core leaders Sondhi Limthongkul, Pibhop Dhongchai, Maj Gen Chamlong Srimuang, Somsak Kosaisuk, Somkiat Pongpaiboon, and PAD coordinator Suriyasai Katasila.

The three others are Chaiwat Sinsuwong, Amorn Amornrattananond and Terdbhumi Jaidee, who led the protesters to break into the state-owned NBT television station on Tuesday.

They face charges of rebellion and rebellious attempt, and organising a gathering of 10 or more people to cause a public disturbance and refusing to obey police orders, among other charges.

"The most severe is treason," a court official said.

Just a few hours before the warrants were approved, Maj Gen Chamlong said he and four other PAD leaders were ready for the arrests, and would not let their supporters shield them from police.

He also said they would not request bail

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att PPP är ett parti för de fattiga är en myt, alla som sitter i parlamentet för dem är i princip miljonärer.

De är även kriminella, inkluderat Samak himself. Synd att det inte finns några bra alternativ. Att de inte sätter hårt mot PAD är underligt. Kan det bero på att de alla bär gula tröjor?

Här kommer lite bilder från min favoritblogg http://rspas.anu.edu...coup/#more-2682

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker också att det är underligt men kanske är dom rädda för att bli beskyllda för att fängsla oskyldiga politiska motståndare, men det borde inte vara många kvar som ser PAD som oskyldiga längre, nu när dom visat sitt rätta ansikte.

Och som det skrevs tidigare var PAD:s mål att skapa kaos och bereda väg för en ny kupp och det får alla se nu.

Hoppas bara inte militären lägger sig i den här gången.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan det bero på att de alla bär gula tröjor?

Gula tröjor ja .. fick höra om nån konspirations teori av Älskling igår kväll ... där lät det som om Kungahuset & politiker var släkt med varandra lite hur som helst .. det hela var visst inte så bra att prata om sa hon , monkey house nämdes åxå! Den som lever får se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gula tröjor ja .. fick höra om nån konspirations teori av Älskling igår kväll ... där lät det som om Kungahuset & politiker var släkt med varandra lite hur som helst .. det hela var visst inte så bra att prata om sa hon , monkey house nämdes åxå! Den som lever får se!

Samak ska tydligen vara av kunglig börd..det fick jag reda på när jag var i Sverige i somras och diskuterade Thailand med en thaitjej som bott över 20 år i Sverige. På min fråga vad det var som gjorde Samak så bra svarade hon-  han är från en fin kunglig familj...

Ännu är inte PAD utkörda eller någon ledare arresterad, initialt sades det att det här skulle vara en 3 dagars aktion. Väntar polisen in det? De lär ju inte ge sig av frivilligt, frågan är på vilken sida arméchefen Paojinda står på.

Samak framstår som mer och mer isolerad, han är inte ens populär i sitt eget parti längre. Gatorna fyllda med demonstranter så att han måste flytta regeringsverksamheten till arméhögkvarteret. En så kallad lame duck just nu.

Den lugnaste lösningen är nog om Samak avgår, PPP splittras upp i mindre fraktioner vilket kommer att hända snart då finansiären inte finns med längre, och det bildas en bred koalition med demokraterna och delar av det gamla PPP. Först då kom lugnet och stabiliteten tillbaka till Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller inte med om att den folkvalda regeringen ska avgå och att dom odemokratiska  militanta "demokraterna" ska få något att säga till om. Dom borde absolut inte bli belönade för sitt odemokratiska beteende.

Och dom där 500 bahts demonstranterna gör bara det hela ändå mer tragiskt.

Vad har ni fått uppgifterna att Thaksin ska sluta stödja PPP ifrån.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag håller inte med om att den folkvalda regeringen ska avgå och att dom odemokratiska  militanta "demokraterna" ska få något att säga till om. Dom borde absolut inte bli belönade för sitt odemokratiska beteende.

Och dom där 500 bahts demonstranterna gör bara det hela ändå mer tragiskt.

Vad har ni fått uppgifterna att Thaksin ska sluta stödja PPP ifrån.

Mvh Isan Lover

Tja, DR T sitter i landsflykt i England där han hävdar att han inte kan få en rättvis rättegång. Noteras bör att han inte dömts för något ännu. Samtidigt som han inte har förtroende för domstolarna väljer han att stämma alla som talar illa om honom, i samma domstolar som han inte litar på...

PPP kommer troligtvis att lösas upp på grund av valfusk, de inser medlemmarna själv som redan börjat snickra ihop nya partier. Dr T som är efterlyst har inte så mycket pengar tillgängligt att han kan finansiera ett "nytt" parti med allt vad det innebär. Sen ett par av hans bittra kommentarer i samband med flykten föll inte i så god jord i Thailand. Thaksin har spelat ut sin roll på den Thailändska politiska scenen tror jag.Det är ju inte gratis att driva ett politiskt parti i Thailand.

Sen att de skulle få 500 baht om dagen för att demonstrera vete fan, jag har varit ute två dagar i rad runt de här eventen utan att ha sett någon kassör eller någon som letar efter "pengamannen" det såg däremot under somaren 2006 när "caravan of the poor" bussades till Bangkok i stora lass från norr och nordöst.

Men IL har förstås obestridig fakta om det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag håller inte med om att den folkvalda regeringen ska avgå och att dom odemokratiska  militanta "demokraterna" ska få något att säga till om. Dom borde absolut inte bli belönade för sitt odemokratiska beteende.

Och dom där 500 bahts demonstranterna gör bara det hela ändå mer tragiskt.

Vad har ni fått uppgifterna att Thaksin ska sluta stödja PPP ifrån.

Mvh Isan Lover

5555! Folkvald, det roligaste jag hort pa lange.  Att Prem, Prasong och grabbarna genom sina lakejer Sondhi m.fl betalar folk for att demonstrera ar det varre an de skamlosa rostkopen som gjordes under valet eller?

Att prata om demokrati och folkets intressen ar naivt i en konflikt dar rika sar-intressen star mot andra rika sar-intressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett intressant inlägg om medias roll i dagens konflikt och hur media förändrats och blivit ett verktyg för politiker och andra makthavare.

http://www.bangkokpo...agogues?blog=64

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja tipsa om nedanstaende lank. Som vanligt nar det galler politik, och kanske framforallt Thailandsk politik, sa finns det inget som ar helt objektivt och sant men det later anda relativt troligt.

http://www.thaivisa.ng-t208543.html

Ni far ta bort den om jag brot mot nagon forumregel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Med folkvald regering menas en som har kommit till makten genom allmänna val, sen att detta val som vanligt i Thailand förmodligen inte höll samma standard regelmässigt som ett i sverige är en annan sak. Men att partier som tar makten genom våld, mellan valen skulle vara bättre har jag svårt att förstå.

Om det är någon som känner till ett enda riktigt val utan några oegentligheter som har förekommit i Thailand så skulle det vara roligt att få reda på årtalet.

Det måste ha varit före jag började intressera mig för Thailand.

Jag tror att den enda möjligheten att på sikt få en riktig demokrati är genom att låta dom som vinner valen regera, och att förlorarna siktar in sig på nästa val, inte att störta dom som vann.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...