Jump to content
IGNORERAD

Mycket stökigt i Bangkok idag.


Tommy

Recommended Posts

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tommy

    18

  • AnOnYm

    9

  • Joints

    8

Mest aktiva i denna tråd

Har varit i Bangkok hela dagen och INTE sett några händelser överhuvedtaget. På Suckan ser man inte något och enligt svenska ambassaden i eftermiddags(var där) så är mediarapporteringen i svedala något överdriven.

Att Samak kommer att få gå är för mig en självklarhet och frågan är endast hur många dagar det kommer att ta.

Efter vad jag själv hört de senaste dagarna så tror jag att dessa händelser i slutändan kommer att vara bra för Thailand för just nu talar nästan alla  politik och Thailands framtid, vilket innebär att folk börjar bry sig. Äntligen!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har varit i Bangkok hela dagen och INTE sett några händelser överhuvedtaget. På Suckan ser man inte något och enligt svenska ambassaden i eftermiddags(var där) så är mediarapporteringen i svedala något överdriven.

Att Samak kommer att få gå är för mig en självklarhet och frågan är endast hur många dagar det kommer att ta.

Efter vad jag själv hört de senaste dagarna så tror jag att dessa händelser i slutändan kommer att vara bra för Thailand för just nu talar nästan alla  politik och Thailands framtid, vilket innebär att folk börjar bry sig. Äntligen!

Välkommen hem Bilvax!

Hoppas du har rätt, och en intressant synvinkel.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har varit i Bangkok hela dagen och INTE sett några händelser överhuvedtaget. På Suckan ser man inte något och enligt svenska ambassaden i eftermiddags(var där) så är mediarapporteringen i svedala något överdriven.

Att Samak kommer att få gå är för mig en självklarhet och frågan är endast hur många dagar det kommer att ta.

Efter vad jag själv hört de senaste dagarna så tror jag att dessa händelser i slutändan kommer att vara bra för Thailand för just nu talar nästan alla  politik och Thailands framtid, vilket innebär att folk börjar bry sig. Äntligen!

Visst kan svenska media, eller media i allmänhet överdriva en aning, men filmerna talar sitt tydliga spår...dom är ej överdrivna utan det har trots allt hänt en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst kan svenska media, eller media i allmänhet överdriva en aning, men filmerna talar sitt tydliga spår...dom är ej överdrivna utan det har trots allt hänt en del.

Rätt Viking, de överdriver alltid (allting), mina anhöriga i Sverige oroar sig inte alls för oss denna gången, de satt där borta och oroade sig under Militärkuppen, men nu är de lungnare.

Trots att det känns värre denna gången för mej, som har familjen här...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om den här tråden somnar, när det blir kväll där nere, det verkar vara mest Thailandstationerade som skriver.  Imorse hörde vi ju i Svenska media att det var utlyst undantagstillstånd. Ganska skralt med rapporteringen i Svenska medier, DNs nätupplaga verkar vara bäst.

Armechefen skall styrqa oh hålla ordning i BKK. Vad har han till sitt förfogande som operativa enheter, jo värnpliktiga Thaipojkar. Thaipojar som ofta kommer från Issan där det sympatiseras med PPP.  PAD pojkarnas pappor har ju råd att muta inskrivningsmyndigheten, PAD pojkar gör nog  inte lumpen.

Så ni som bor där nere, hur pass lojala är manskap och underbefäl? Genomför de vilka order som helst? Det kan ju vara bröder och kusiner på andra sidan de tvingas sjuta emot. Finns någon medvetenhet, eftersom det är en värnpliktsarme så speglar den väl någorlunda folkviljan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det verkar som om den här tråden somnar, när det blir kväll där nere, det verkar vara mest Thailandstationerade som skriver.  Imorse hörde vi ju i Svenska media att det var utlyst undantagstillstånd. Ganska skralt med rapporteringen i Svenska medier, DNs nätupplaga verkar vara bäst.

Armechefen skall styrqa oh hålla ordning i BKK. Vad har han till sitt förfogande som operativa enheter, jo värnpliktiga Thaipojkar. Thaipojar som ofta kommer från Issan där det sympatiseras med PPP.  PAD pojkarnas pappor har ju råd att muta inskrivningsmyndigheten, PAD pojkar gör nog  inte lumpen.

Så ni som bor där nere, hur pass lojala är manskap och underbefäl? Genomför de vilka order som helst? Det kan ju vara bröder och kusiner på andra sidan de tvingas sjuta emot. Finns någon medvetenhet, eftersom det är en värnpliktsarme så speglar den väl någorlunda folkviljan.

Din retorik haltar lite.

Nu är det ju inte dom värnpliktiga som bestämmer om var vapnen ska riktas. Utan befälen som mycket väl kan vara PAD anhängare?

Jag tror att dom militära ledarna förstår allvaret och försöker hålla båda lägren i stången, så att så lite människor som möjligt kommer till skada.

Mvh Janne

(som är förvånad över varför jag och mina grannar läkare poliser och annan övre medelklass ska slippa betala vatten och el räkningen? :crazy: )

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade ungeför så här. Ceferna bestämmer var vapnen skall riktas, men manskapet vägrar att sjuta mot sina egna. Med andra ord myteri, manskapet har sitt hjärta i Issan. Eller är dom så rädda att dom lyder order och sjuter sina egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då finns det ju ett visst vett trots allt.

Jag tänkte lite på Ådalen 31. När Svensk militär bistod polisen vid demonstrationer och svenska arbetare sjöts ihjäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt The Nation idag, en del turister avbokar hotellen i Bangkok!  :cry:

http://www.nationmultimedia.com/

Tourists flee chaos, cancel bookings

By Suchat Sritama

The Nation

Published on September 3, 2008

Bt700bn income target now at risk

Tourists are checking out of their hotels or cancelling bookings, while meetings and exhibitions are being postponed, leading operators to

believe Thailand will miss this year's tourismrevenue target of Bt700 billion.

Tourism Council of Thailand (TCT) chairman Kongkrit Hiranyakit said the worsening political unrest was prompting tourists and businessmen to cancel their trips to the Kingdom.

"Initially, we expected this would cause damage of between Bt50 billion and Bt60 billion, or 8 to 10 per cent of targeted revenue," he said, adding that the state of emergency was declared at a bad time, with September being the usual booking period for the high season.

Kongkrit said 40 per cent of the industry's revenue was usually generated in October and November.

The TCT plans to ask the Tourism and Sports Ministry to launch emergency measures to restore travellers' confidence. Tourists are excluded from this internal conflict, he said. In addition, the Tourist Fund's Bt400 million can be used to assist stranded tourists trying to get home or who need emergency accommodation.

In the worstcase scenario, the number of meeting and incentive events could drop by 60 per cent, said Malinee Kitaphanich, director of meetings and incentives at the Thailand Convention and Exhibition Bureau. Many planned events could be rescheduled or cancelled, particularly those in areas where airports have been taken over by antigovernment protesters.

"Somewhere between five and 10 events in Phuket have been cancelled. We're finalising the figures for the Bangkok area in the next few days," said Malinee, adding that even if the political situation were resolved today, the number would drop 20 per cent anyway.

The focus is now on the Incentive Travel and Conventions, Meetings Asia conference, which annually attracts 10,000 visitors, and next month's Bangkok Gems and Jewellery Fair.

Following the declaration of the state of emergency, Association of Thai Travel Agents president Apichart Sankary said many tourists would head to other destinations. Individual Japanese tourists and South Korean honeymooners are already cancelling their plans, and the Chinese are expected to follow suit.

Thai Hotels Association president Prakit Chinamourpong said tourists were checking out from Phuket hotels out of fear the airport would be seized again, like last Friday.

Andrew Wood, general manager of the Chaophya Park Hotel and Resort in Bangkok, said his hotel's occupancy rate could drop even further if the situation worsened, to 40 per cent. The rate now stands at 55 per cent, but usual September occupancy is 75 per cent. The hotel could lose Bt4 million for the entire month from loss of room charges, conferences and banquets.

Tourism Authority of Thailand governor Phornsiri Manoharn said her agency's international offices would inform tourists about the situation and report their reactions to head office.

She said the Foreign Ministry would be the main body issuing official statements to the world.

Tourism and Sports Minister Weerasak Kowsurat said it should not be his responsibility to tell the international community the status of the political chaos in Thailand. He also passed the issue to the Foreign Ministry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu så länge har jag både ström, telefon och vatten. Kanske bäst att duscha nu  :whistle:

Vad jag förstår så är det mestadels asiatiska turister som avbokar, de är alltid mer känsliga vid politisk oro än vad turister från väst är.

Natten i Bangkok har varit lugn och nu spekuleras det i om Samak Sundarvej sköt sig själv i foten, bildligt talat alltså, genom att införa undantagstillstånd i Bangkok gav han den mäktige arméchefen Anupong Paojinda kontrollen över Bangkok och Samak trodde att kanslihuset skulle vara stormat vid det här laget av soldater med stöd av undantagstillståndet. Men Anupong föredrar att förhandla framför att använda våld.

Men det ska bli intressant att följa utvecklingen idag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta nyheter från Bangkok Post http://www.bangkokpo...s.php?id=130320

Det verkar som om PAD, eller Sondhi iallafall, kan acceptera Suebwonglee eller Wongsawat som PM istället för Samak. PPP behåller makten ifall de bara ser till att bli av med sin även inom partiet inte alltför älskade ledare.

Sätter ju en enorm press på Samak inifrån sitt eget parti och nu när han spelade ut "Undantagstillstånds kortet" så såg han effektivt till att den polischef som han själv utsåg i söndags som "lät" demonstranterna mötas i måndags natt är helt i händerna på militären som tydligen inte delar Samaks syn på hur man tar hand om demonstranter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten och El har vi, och allt verkar normalt i kvarteret.

När strömmen gick för en halvtimma sedan, tänkte jag "Fan också strejk!", men det var ett kort strömavbrott bara.

Vi har "Bunkrat" dricksvatten och fyllt upp så mycket vanligt vatten vi kan, men det är bara en liten försiktighetsåtgärd, jag tror knappast de stänger av vattnet i hela staden.

El kan man leva utan, och matlagningen görs på gasspis.

De hot om El och vatten strejk jag uppfattat har gällt riktade avbrott mot Statliga organ.

Alltid intressant att läsa dina rapporter MaiChai! :great:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vad det gäller att skjuta på sina egna så kan den situationen mycket väl uppstå.

Den senaste massakern i Bangkok då många studenter sköts är ett exempel på det.

Jag har pratat med en del soldater som var med då, och några sköt över demonstranternas huvuden, men en del sköt rakt in i folkmassorna med tårarna rinnande ner för kinderna.

Bl.a en man som bor mitt i emot oss i byn som var med och sköt.

Dom säger att dom själva hade blivit avrättade annars, låter troligt om militär lagar gäller.

Så det är något som alla som uppmuntrar och stödjer PAD:s olagligheter bör se som en risk.

Våld och olagliga aktioner är inte bra för någon, bara dumt och riskfyllt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL ,

          Våld och olagliga aktioner är inte bra för någon, bara dumt och riskfyllt.

Då tycker jag att du bör fördömma PPP anhängarna , det är dom som har stått för våldet tillsammans med , i mindre utsträckning , polisen .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer det indikationer på att flera av koaltionspartierna kommer att hoppa av regeringssamrbetet ifall Samak är kvar.

Hoppar de av så faller hela regringen, och koaltionspartierna kan då välja att bilda en ny regering tillsammans med demokraterna och helt lämna PPP utnaför maktens korridorer. Vilket jag är säker på att de inte vill i sin vildaste fantasi.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som kan sin thailandska nutidshistoria vet att Samak var en ledande person bade vid Thammasat massakern 1976 och vid

Black May oroligheterna 1992, detsamma galler Thaksin's tidigare hogra hand Chawalit. Samak tillhorde pa den tiden den absoluta

politiska hogerkanten och holl hetsiga tal om att gora slut pa alla kommunister. Ar det nagon som inte drar sig for vald for att

bita sig fast vid makten sa ar det val just Samak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Anonym

Du tycker alltså inte att det är våld när 80 PAD anhängare intar landets Tv station med järnrör, knivar och pistoler?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Anonym

Du tycker alltså inte att det är våld när 80 PAD anhängare intar landets Tv station med järnrör, knivar och pistoler?

Mvh Isan Lover

Jag tycker det är uselt säkerhetsarbete...det finns väl ingen här som försvarar alla PAD´s aktioner lika blint som du stöttar PPP och Samak/Thaksin?

DAAD och UDD kunde i måndags marschera från Sanam Luang till premiärministerns kansli beväpnade med påkar och yxor, en sträcka på iallafall en halv mil utan att polisen ingrep. Varför kan man fråga sig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en paralell med det som hände i Udon för ett tag sedan, polisen tittar på medans makthavaren Samaks polare slaktar PAD,s demonstranter.

Jag kan inte tillräckligt mycket för att ge mig in i en politisk dialog/debatt men visst luktar det illa om ett system som tillåter/accepterar våld?

Demonstrationer är så vitt jag förstår en demokratisk rättighet, vilket idi*tiskt politiskt budskap man än vill föra fram, och så dj-a idi*tiskt är det väl inte att försöka få en gnutta mer ordning i korrupionsträsket.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...