Jump to content
IGNORERAD

Mycket stökigt i Bangkok idag.


Tommy

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej igen

Det stämmer som ni skriver, men jag tror ändå att man måste följa valresultatet om man ska få demokrati någon gång.

Kan starka grupper avsätta och tillsätta regeringar behövs inga val och dom pengarna som val koster kan sparas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tommy

    18

  • AnOnYm

    9

  • Joints

    8

Mest aktiva i denna tråd

En högtidsdag för anarkister och demokratimotståndare,

det är för sorgligt när medlemmar på detta Forum gottar sig åt eländet i Thailand.

Tycker Anders som lider med alla drabbade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Anders... vilka "gottar" sig i detta elände??

Att Isaan Lover har andra åsikter kontra Mai Chai, Atom och Wille är inte konstigt alls, alla är väl lite färgade från sin direkta omgivning.

. Och jag tror med säkerhet att alla debattörer lider med dom som skadas i och med denna fejd.

Ha det ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Det stämmer som ni skriver, men jag tror ändå att man måste följa valresultatet om man ska få demokrati någon gång.

Kan starka grupper avsätta och tillsätta regeringar behövs inga val och dom pengarna som val koster kan sparas.

Mvh Isan Lover

Du menar att en diktatur hade varit bättre? Så att man slipper kostnaden för att hålla val...

Till och med i Sverige och andra utvecklade demokratier har "starka" grupper fått regeringar på fall, så varför borde det inte få fungera likadant i Thailand utan ett blodbad?

PAD har gjort en massa misstag men den största syndaren här är Samak som misslyckats kapitalt med det man förväntar sig av en statschef. Presskonferensen var mycket riktigt en cirkus i Samak style.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag menar precis som jag skrev.

"Kan starka grupper avsätta och tillsätta regeringar behövs inga val och dom pengarna som val koster kan sparas."

Det är väl ganska meningslöst att ha val om dom som vinner kan avsättas av förlorarna.

Eller om det bara är ett parti som får vinna.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tror inte dom ledande i PAD egentligen vill störta PPP, dom vill helt enkelt ta bort Samak, som inte lyckats med ett smack under sin tid som PM.

Skulle det finnas en misstroendevotering i thailändska regeringen skulle Samak idag "bara" vara Tv kock...

Varför inte låta Suebwonglee styra landet, han kommer också från PPP, och är omtyckt av folket.

Ha det ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover,

Man kan ocksa saga att det ar ganska meningslost att ha ett val nar vice ordforanden for landets storsta parti aker runt

och delar ur miljontals med Baht fran en landsflyktig, numera efterlyst, fore detta ledare som inte har ratt att befatta sig

med thailandsk politik. Det blir annu mer meningslost nar detta parti anda tillats bilda regering och da forsoker andra

grundlagen sa att de inte langre kan straffas for det.

Buriram, informera garna vilka du anser gotta sig at elandet, jag har inte sett nagra sadana inlagg iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej XpoSweden

Tack för ett balanserat inlägg, jag hoppas du har rätt.

Men flera av ledarna för PAD har enligt The Nation och Bangkok Post uttalat sig "att dom inte nöjer sig förrän både Samak och PPP är borta".

Vi får se.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får det man förtjänar  :D   att det blev som det blev är ju PAD:s fel och ingen annans.  :diablo:

Men bathen blir säkert billigare nu  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag inte så insatt i själva frågan men pratade med några vänner på Samui som visserligen inte är så jätte bra på engelska men om jag fattade rätt så sa de att Dr T & Samak ville ha bort Kungen och införa president så som USA, kan det stämma?  :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om det stämmer eller ej, läser bara här och är inte insatt alls.

Men går man ut öppet med att man vill ha väck kungen blir man nog inte poppis i LOS

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att du skriver så Kilo, frugan har sagt samma sak som dina vänner, att Thaksin ville bli President alltså, fast inte tidsbegränsat.

Enligt henne försökte Thaksin uppnå en "Kungalik" status, bland annat genom att utföra vissa cermonier, på ett "Kungalikt" sätt, något som stack i ögonen på Royalister...

Hon tror att han hade lyckats, om han inte haft så bråttom.

Hon säger också att Thaksin är tillbaka om ett par år, vi får väl se :wai:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kilo

Det stämmer garanterat inte, det finns ingen på någon position som skulle föra fram såna ideer, Kungen står över allt och alla.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sondhi anklagade ju Thaksin för just det sök på "The Finland plot" så kan ni läsa mer om det.

Spänt lugn i Bangkok just nu, på turistgatorna märker man ingenting mer än att ovanligt lite folk är i rörelse.

Sen IL, i en demokrati kan folk visst tvinga en regering att avgå på grund av misskötsel eller andra orsaker. Det är också en del av demokratin, demokrati är något som inte bara inträffar vart fjärde år vid valurnorna.

Bara för ett man vinner ett val kan man väl inte får fribrev att göra precis vad som helst utan konsekvenser de närmaste 4 åren eller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker det är konstigt att dom har protesterat ända sedan valet, om det skulle bero på den förda politiken.

Dom kunde ju låtit regeringen regera i några veckor innan dom började protestera.

Nej jag tror att hela valet var arrangerat för att Demokrati partiet skulle vinna.

Man förbjöd det enda stora partiet (TRT) som kunde hota valsegern för PPP.

Och förbjöd 150 personer därifrån att jobba politiskt

Men då hann motparten starta PPP och dom fick makten tillsammans med andra partier.

Vad gör PPP då, smutskastar vinnarna och försöker på laglig väg ändra resultatet till deras fördel.

När inte det går börjar man omedelbart protestera och störa trafiken i Bangkok.

När inte det hjälper stormar man TV stationer och belägrar Regerings byggnader, och stänger flygplatser.

Jag har svårt att se det som lagliga medel för att byta regering, och ändå svårare att tänka mig det här i Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

nu får du läsa på lite bättre.

PAD återupptog sina protester den 25 maj år 2008, valet hölls den 23 december 2007, regeringen tillträdde drygt 1 månad efter valet.

Protesterat hela tiden sedan valet? Inte gett regeringen ens några veckor att komma igång på? Läs på bättre.

Man förbjöd TRT för de hotade valsegern för PPP?

PPP bildades drygt en månad efter att TRT upplösts genom domstolsbeslut på grund av valfusk. Läs på bättre.

111 pesoner är förbjudna att verka politiskt då det anses som att de varit medvetna och stött TRT´s valfusk.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans dotter kom nyss hem från skolan (hon är 8 år), jätteglad för att hon fått ledigt resten av veckan!

Alltså, skolorna i Bkk håller stängt resten av denna vecka, i alla fall de flesta.

Nån som har nåt svar på varför detta steg togs?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frugans dotter kom nyss hem från skolan (hon är 8 år), jätteglad för att hon fått ledigt resten av veckan!

Alltså, skolorna i Bkk håller stängt resten av denna vecka, i alla fall de flesta.

Nån som har nåt svar på varför detta steg togs?

Först snackades det om tre dagar men det var kanske lika bra att stänga hela veckan, jag bor granne med skola Sai Nam Pheung på Soi 22 och där fanns en delelever i morse men nu är det tyst där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag tycker det är konstigt att dom har protesterat ända sedan valet, om det skulle bero på den förda politiken.

Dom kunde ju låtit regeringen regera i några veckor innan dom började protestera.

Nej jag tror att hela valet var arrangerat för att Demokrati partiet skulle vinna.

Man förbjöd det enda stora partiet (TRT) som kunde hota valsegern för PPP.

Och förbjöd 150 personer därifrån att jobba politiskt

Men då hann motparten starta PPP och dom fick makten tillsammans med andra partier.

Vad gör PPP då, smutskastar vinnarna och försöker på laglig väg ändra resultatet till deras fördel.

När inte det går börjar man omedelbart protestera och störa trafiken i Bangkok.

När inte det hjälper stormar man TV stationer och belägrar Regerings byggnader, och stänger flygplatser.

Jag har svårt att se det som lagliga medel för att byta regering, och ändå svårare att tänka mig det här i Sverige.

Mvh Isan Lover

Inte en siffra ratt IL i detta inlagg.

Sjalvklart kan man inte anse att PAD's senaste manovrar ar lagliga. Dock ar det langt till att bortforklara hela deras existen som "inhyrda" lakejer at gammelrika Krungthepare. Nar den lagliga vagen sa uppenbart inte fungerar i Thailand sa ar det ju inte sa konstigt att folk blir frustrerade. Kanske inte forsvarbart men forstaerligt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...