Jump to content
IGNORERAD

Besviken på min fru


Zappe

Recommended Posts

Hej, måste ventilera...

Jag är så besviken på min fru som sedan hon kom hit till Svedala för snart 3 år sedan gör precis ALLT tvärtemot vad hon lovar, och respekterar vare sig mig eller min son från ett tidigare förhållande. Jag försöker vara tålmodig och tänker "det blir bra när hon lugnar ner sig", men det blir det inte,hennes värderingar kvarstår.

Exempelvis: Hon är mer våldsam än nöden kräver och både bits, rivs och slår mig med tillhyggen.

Hon lovade att skolan skulle gå före tjäna pengar på kort sikt, men hon skolkar ALLTID när hon är sur, vilket är minst 2 gånger i veckan. Extrajobbet missar hon minsann inte.

Hon är otrevlig mot min 10-åriga son. Jag tror det är svartsjuka, men vet inte för det går aldrig att prata med henne.

Jag har precis studerat, så vår ekonomi är inte så god, men det hindrar henne inte att skicka pengar till Thailand bakom min rygg (inga stora pengar, men det är grejjen att hon gör det). Minia pengar går till Thailandsbiljetter, bostad och mat. Jag tjänar ca 3-5 gånger så mycket som hon gör, så det är väl ok om det inte var så att hennes pengar är hennes medans mina är till familjen och omkostnader. Nyligen köpte hon stolt in ett guldarmband för 3500 kronor, medans jag betalade 23 000 för våra thailandsbiljetter. Försöker jag prata med henne så säger hon bara - sälj biljetterna då - I dont care! (Vilket givetvis betyder motsatsen)

Jag försöker att se saken från hennes håll, men det tolkar hon bara som att jag ber om ursäkt och att jag hade fel, sen fortsätter hon i gammal god stil.

Några exempel på saker hon förstört när hon blir arg:

Slängt micron i golvet, 2 bärbara telefoner, 2 mobiltelefoner, rörstrandstallrikar , 2 bärbara datorer som gått sönder av slag och vårdslöst användande samt skurit sönder en kavaj för mig, märken i väggar och golv efter kastade saker (Och förstört mycket annat som jag glömt)

om hon får ut 5000 så är det ju dyrt att exempelvis köpa en ny micro för 900, så det tycker hon att jag kan göra. Jag kanske är elak som försöker "uppfostra" henne att betala det hon förstör, (vilket hon aldrig gör) men hon förstår ändå inte värdet av pengar . Om hon beter sig så, så tycker inte jag det är ok att skicka så mycket som 500 kronor till sin familj förrän man återinskaffat det man förstört.

Varje månad bränner hon kvickt av sina surt förvärvade slantar på kläder till sig själv, skickar till Thailand. De få pengar som jag vill att hon bidrar med är halva hyran och ibland när räkningshögarna är riktigt stora så får hon bidra lite till annat. Jag vill poängtera att om jag har några pengar över går det oavkortat till familjen (förutom studielån och snus)

Det största problemet är att det helt enkelt inte går att tala allvar med henne. Hon blir antingen helt tyst i ca 3 dagar eller jättearg och försör saker, skämmer ut sig för alla i sin omgivning, skämmer ut mig för vänner och grannar och säger de elakaste saker som hon kan komma på.

Jag försöker och försöker för barnens skull, men jag vet inte vad jag ska göra längre. Den minsta sonen, som inte är min biologiska, men som är uppväxt i Sverige med oss och som jag betraktar som min egen talar hon elakt om att jag aldrig mer får träffa när hon åker tillbaka till Thailand. När hon är arg straffar hon även sonen mentalt så han blir ledsen. Jag får inte hålla honom eller trösta heller. Försöker jag så blir hon våldsam.

Jag inser att jag gjort ett dåligt val av tjej, och en åldersskillnad på 15 år gör det inte enklare. Hon är 23, jag 38. Det som är märkligt är att vi hade en bra  dialog så länge vi var iThailand. Då lovade hon både det ena och det andra.

En annan sak som jag finner märkligt är att hon TOTALT är blockerad att visa andra känslor än vrede och ilska. Hon är dessutom helt övertygad om att hon har rätt vid varje enskilt tillfälle och vare sig förstår eller vill förstå någon annans sida av saken än hennes egen. OM hon inser att det är på ett visst sätt i sverige så avfärdar hon det med "stupid farangs" istället för att inse att hon faktiskt befinner sig i Sverige. Lika lite som jag pekar med fötterna eller baktalar Kungen i Thailand, borde hon förstå våra grundläggande värderingar, men icke. Hennes enda sätt att be om ursäkt ( ca en gång på 100) är att laga mat åt mig, oavsett vad hon gjort eller sagt. Då skall allt vara förlåtet tydligen?! Hon är inte ofta sugen på någon som helst kroppskontakt och jag börjar inse att hon förmodligen hatar mig. Jag har aldrig fått höra att hon älskar mig, men det kanske jag borde förstå att hon gör när hon lagar mat? (OBS ironi)

Jag vet vilka några råd ni kommer att ge redan på förhand. "Lämna henne", eller "försök få henne att förstå...", men det är inte så lätt. Mitt hjärta blöder när jag tänker på den framtid som väntar "min" svenske son i Isaan hos mormor på betonggolvet. Om hon skulle stanna i Sverige blir det socialen. Det känns som att jag MÅSTE lämna henne åt sitt öde ändå tyvärr. Jag kan inte hjälpa till mer. Kan inte prata med henne, och kan framför allt inte få henne att förstå att ibland måste förnuft råda över känsla. Hennes thaikompisar har försökt att prata med henne, men hon lyssnar inte på någon (I dont care, som hon säger om allt som hon inte vill finna sig i, men som förmodligen betyder motsatsen.) Det går heller aldrig att komma någon vart i en diskussion ens när hon lugnat ner sig. Svaren lyder - "because I don´t want", "Up to me" "Divorce me then". För att kunna beskriva hennes bångstyrighet och envishet kan jag inte hitta någon närmare liknelse än att jag är 100-procent övertygad om att om hon höll i en sak som hon inte vill ge till mig, skulle hon hellre låta mig såga av hennes arm med en rostig såg än att öppna den och ge mig det hon håller i. 

Jag är väl medveten om våra kulturella skillnader, och givetvis finns det svar att hitta här, men oavsett detta så måste man ju kunna umgås i möblerade rum?

Åsikter? Synpunkter? Någon med liknande erfarenheter ? Något jag gör fel? Hjälp!

Tacksam för all input och erfarenheter. 

mvh // Zappe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • crazyswede

    8

  • Zappe

    5

  • Herr Chang

    4

  • Babysnake

    3

Mest aktiva i denna tråd

Som jag skrev på TT:

WoW Zappe .. verkar som du dragit "högsta vinsten"!

Fi fan , ja skulle inte stå ut en dag om ja ska vara ärlig , det måste ju vara nåt som "stör" damen ifråga , nåt som gör att hon bär sig åt på det där viset! Kan inte tänka mig hon var så där när ni träffades .. eller?!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej crazy, nej hon var inte sån när vi träffades! Och, nej jag står inte heller ut!  Ja hon är en riktig trisslott den lilla damen, nä åt helvete med henne. Tänkte kanske att det fanns någon med liknande erfarenhet som kunde berätta vad som fick ett liknande beteende att vända, men jag antar att jag helt enkelt hittade den sämsta tänkbara tjejjen i hela  Thailand.

Saken är den att jag är inte lika egoistisk som hon är, och vill både henne och framförallt lill-sonen väl. Men det måste väl bli att dumpa henne...

tröstlöst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm , jag är inte alls nån dominant kille men vad jag har märkt är att man får helt enkelt inte släppa "dom" för långt för då blir det bara pannkaka av det hela!

Hur många ggr. har man inte hört "up to you" i Thailand & från dom damer man frotterat sig med?

Möjligt jag har fel men det verkar endå som om dom vänder sig till "mannen" för råd & vägledning (nu börjar jag låta som nån jäla social-assistent här) , väntandes på vad "vi" tycker .. väntar på att vi ska ta tag i saker & ting!

I mitt huve då beror det hela förmodligen på uppväxt & kultur osv.!

Har själv ett litet krutpacket på ingående (UT) , jag brukar kalla henne för "dynamit utan stubin" det bara smäller utan förvarning ibland men fördelen med henne är att åskvädret går över lika fort som det kom! I början när vi hängde ihop ville jag hon åxå skulle få uttrycka sina åsikter om ditt & datt vilket hon tyckte var lite konstigt , fan jag vill väl inte ta ansvar för allting heller! hahaha

Hon har sina ideer´ ibland & gillar jag dom inte så säger jag det men det är ju endå upp till henne vad hon företar sig , brukar sluta med att jag hade "rätt" endå i slut ändan , värsta är ju när jag måste erkänna jag klampat i klaveret , tänkt fel el. gjort bort mig!

Jävla livet är bara ett tagande & ett givande!

Kan det inte vara så att damen ifråga fått "fri tyglar" för länge & på ett negativt sätt & spårat ur helt enkelt?  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Zappe,

Ingen rolig sits du sitter i... modigt av dig att beskriva din situation!

"Tänkte kanske att det fanns någon med liknande erfarenhet som kunde berätta vad som fick ett liknande beteende att vända"

Det är väl inte omöjligt att någon har goda råd att ge, denna tråd är ju bara en timme gammal. Du får säkert många svar under morgondagen. Själv har jag tyvärr (eller kanske lyckligtvis?) inget att tillföra. Jag applåderar dock din ambition att försöka rätta upp ditt förhållande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej CS,

Vi är ju inte uppfostrade på det sättet i Sverige, men visst ligger det en del i din teori om att mannen (på ytan) ska bestämma allt. Och då med vetskap om vad thaidamen egentligen vill, fast hon inte vill tala om det. Hennes subtila signaler är för henne tillräckligt tydliga... mannen är en idi*t om han inte fattar.

Håhåjaja.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zappe, det verkar verkligen som om du fått en riktigt omöjlig och egoistisk barnunge i ditt hem (din fru...).

Jag känner bara till det du skriver på forumet, men min uppfattning är att det är dags att lämna henne, eller vara mycket tydlig med att det är det du kommer att göra, om hon inte skärper sej... Sluta stryka henne medhårs.

Det verkar som den största svårigheten för dej är omtanken om den lille sonen, det skall du ha all heder för :great:

Men om mamman inte bryr sig, och du knappast kan få vårdnaden om barnet, så har du ett svårt val framför dej.

Det enda du kan göra är att visa barnet att du älskar honom, och du skall gå emot din frus vilja och trösta honom, i fortsättningen, när mamman är elak, han måste känna stöd från någon vuxen!

Verkar som din fru behöver en tankeställare, du kanske skall säga åt henne att ni flyttar isär (och göra det också, hon får hjälp av socialen att överleva) tills hon vill göra rätt för sej, och rätt mot era barn.

Om hon väljer att stanna i Sverige kan du stödja hennes son, om hon flyttar till Thailand igen, så blir det svårt.

Ta detta för vad det är, mina tankar bara.

Lycka till!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Zappe,

Jag skrev just en lang berattelse om min jobbarkompis som var i en mycket liknande situation men nar jag laste igenom sa

sag jag hur negativt det lat sa jag raderade allt.

Det ar nog mycket mojligt att det handlar om hogt uppskruvna forvantningar (framforallt ekonomiska) fran hennes sida som

hon marker inte gar att uppfylla. Du maste nog stalla som ultimatum att hon foljer med pa nagon form av parradgivning for

att se om det gar att ordna upp forhallandet. Om hon inte gar med pa det eller det inte hjalper sa ar det bast att splitta.

Jag tror inte barnen mar sa bra av att se och hoera foraldrarna grala och slass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zappe du skrev också att hon slagit dej med tillhyggen,,,

Hoppas att hon aldrig gör nåt sånt mot barnen!

Om det händer så skall du polisanmäla, henne, så att hon får klara signaler om vilka regler som gäller i Sverige.

Det är förresten olagligt med aga i Thailand också, det borde hon känna till.

Förövrigt så kan du anmäla henne för misshandel mot dej, men det känns kanske för pinsamt.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag trodde min kompis hadde problem med sin tjej för att hon krossade lite porslin o glas.

Vist kan Thaitjejer ha ett hemskt humör och svåra att förstå och i bland flyger det saker .

Men att hon är dum mot din son där går väll gränsen :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hu vilken jobbig situation . Jag tror det är som Atom skriver, att hon hade förväntningar om att kunna tjäna mycket

pengar här i sweden och det snabbt som attan också . För att sen kunna skicka pengar till familjen .

När det inte fungerade som hon hade tänkt sig så är det nog både frustration och lite skam inför familjen som

kanske får henne till att göra som hon gör.

För i falang land blir man rik . :no:

Det är ju lätt att sitta i Thailand och säga att ja det kan jag göra , men sen när man är på plats och man får slita för

det man vill ha då är det nog inte så kul längre . Speciellt för en ung tjej i 23 års åldern .

Hoppas det ordnar sig för er på bästa sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv i ett liknande förhållande , skilj dig är mitt råd  .

Det funkade för mig .

Jag antar att hon har fått PUT så hennes avsikt är antagligen att stanna i Sverige samt få

ut 'hennes' del utav boet.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Zappe,  Denna historia verkar vara för otrolig för att vara sann,

men om den är det måste ju ha ett järnpsyke som har stått ut med denna skit i 3 år,

Hoppas att du har skrivit ett väldigt bra äktenskapsförord och skicka ut fanskapet,

hade själv aldrig orkat med eller godtagit såna här problem nån längre tid.

Det ända frugan har slagit sönder under 12 år är mortelstöten,  men det var en jäkla smäll

                       MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga, se till att du och din familj får hjälp, ring till familjerådgivningen snarast.

Har själv gått igenom ett liknande förhållande, tyvärr vaknade jag försent och allt

sket sig totalt, med efterföljande problem som jag inte vill gå in på här. Men du får gärna

kontakta mig om du vill.

benskold@hotmail.com

Hoppas att ni hittar en lösning som funkar för båda, men som jag ser det är en seperation

oundviklig, kanske kan ni lösa det på ett bra sätt för barnens skull.

Benis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Trist att få sådant beskrivet som man trodde bara fanns i mardrömmar.

Helt klart är det väl att frustration över uteblivet rikemansliv ligger bakom, som flera redan skrivit, i den åldern hon var när Ni flyttade hit så förstod hon nog inte att den ekonomiska situation som Du och de flesta andra svenskar befinner sig i inte går att jämföra med vad den verkar vara i Thailand där köpkraften är 5 ggr större. Att man måste jobba och sedan betala stora summor för boende, "dyr" mat och allt annat som drar iväg, nej, det Du tjänar skall gå til familjen (hennes alltså) därmed basta. Hon har förmodligen lovat väldiga bidrag till sin familj, och det blir för henne en omöjlig situation när rikedomarna uteblir.

Detta ursäktar inte hennes beteende på något vis, men hon har det också svårt, ingen, inte ens en "omhandtagen Thaikvinna" önskar sig ett liv i olycka och våld. Hon måste få proffesionll hjälp, annar kan det gå riktigt illa. Att Du tappat tålamodet, har stått ut så länge, måste hon få klart för sig den hårda vägen, försök skaffa henne ett eget boende så hon kan tänka över situationen. Den går inte att lösa om det inte sker en dramatisk vardaglig skillnad.

Men framför allt, heder åt Dig som tänker på barnen, ser till att dom mår bra, ge Dig inte.

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Ledsen att behöva säga det, men hon har drivit med dig rent för länge...

Detta borde du upptäckt tidigare och skickat hem henne igen...

Synd om barnen som alltid bara...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tråkigt att läsa och jag hoppas verkligen att du tar dig ur denna situation.

Frågade min fru och hennes kompis nu på morgonen om vad de tror gör att din tjej beter sig som hon gör.

Fick till svar nästan unisont att hon inte inte älskar dig utan bara stannar i ert förhållande p.g.a. försörjningsfaktorn.

Detta gör att hon inte respekterar dig och därför beter sig som ett ouppfostrat barn.

Deras råd var att avsluta förhållandet och försöka gå vidare så fort som möjligt.

Jobbiga råd, men jag är böjd att hålla med om att du måste sätta ned foten och gå vidare.

Lycka till !

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade också min fru i morse o hon sa exakt som Vaxets fru...

Finns inga bra svar i detta..men jag tycker att nummer ett är :

Se till så att du inte knäcker dig själv, då blir alla förlorare.

Det gör ont i början, men blir bättre med tiden.lämna henne.

Lider med dig.

Hur dumt det än låter...försök att ha en bra dag.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tyvärr, tyvärr verkar det som om hon bara utnyttjar dig!  :cry: Sanningen kan vara obehaglig ibland,

men jag håller med föregående talare. Lämna henne! Du är värd en bättre kvinna och att få vara lycklig.

Lycka till med det svåra beslutet!  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en verkligt mardrömsscenario du levererar Zappe. Och vad som krånglar till det är naturligtvis din omtanke om båda barnen.   :cry:

Hade inte lill-grabben funnits så hade det ju varit lätt, ut med henne ur ditt liv omedelbums, vilket är den enda rätta att göra för ditt eget barns skull. Tyvärr förvärrar det ju i så fall situationen för det minsta barnet som i din berättelse även han verkar se sin trygghet i livet hos dig. Blir lite som att välja mellan pest och kolera.

Usch vilken hemsk situation du målar upp och jag lovprisar en högre makt för att jag aldrig valt att inleda ett seriöst förhållande med en så labil människa som din tjej. För visst har dom funnits även i mitt liv men som tur är har jag alltid valt bort dom redan i en fas av förhållandet där det fortfarande inte gått överstyr.

Nu vet jag inga råd för att lösa din ituation på men för minstingens skull så är det kanske på sin plats att du i alla fall försöker än en gång. Med familjerådgivningen eller liknande. Men jag är nog trots allt ganska pessimistiskt lagd till sådan hjälp som jag tror bara funkar som konstgjord andning om din tjej är så labil och barnslig som du berättar.

Vad allt bottnar i är kanske en bristande familjeekonomi samt det faktum att din tjej snöat in på att envist göra allt vad gäller ekonomi på thaivis. Har tyvärr sett alldeles för många thaitjejer inbilla sig att killen ska ta hand om precis alla utgifter samtidigt som även hon själv jobbar och tjänar nästan lika mycket pengar. Och det funkar ju inte om inte killen redan från början har väldigt gott om pengar och hög lön.

Nej vad din tjej skulle behöva är nog att prova på att klara sig på egen hand i några månader eller år för att inse pengars värde och jag kan inte se någon annan utväg än att du låter henne göra det. Kanske det inte blir du som får "njuta frukterna" av denna hennes erfarenhet i framtiden. Men förhoppningsvis får din bonusson en bättre och vuxnare mamma senare i livet.

Men tragiskt är vad det är, usch!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar barnens situation.

Du tog ett dåligt beslut för tre år sedan.

Du är skyldig barnen och framför allt din tioårige son att nu ta ett nytt beslut.

Gör det - nu!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Ja det va ju en jävla sits du hamnat i.

Men det är med all säkerhet som Vaxet skrev.

Hon älskar dig inte och har troligtvis aldrig gjort.

Hon kom nog hit i tron att leva ett liv i sus och dus och kunna visa familj och vänner i Thailand hur mycket stålar hon har.

Även om din ekonomiska situation skulle förbättras avsevärt så skulle ju inte förhållandet gå att rädda eftersom hon inte har några som helst känslor för dig.

Att även dina söner, sonen från ett tidigare förhållande, samt din styvson, blir drabbade av cirkusen hemma gör, som jag ser det, hela situationen än mer ohållbar.

Du skriver inte så mycket om vad du har för känslor för din tjej så en brytning kanske inte är så svår för dig ur den synvinkeln.

Trasslet är väl din befogade oro för din styvson.

Vet inte riktigt hur du ska göra där.

Försöka prata med någon slags familjerådgivare kanske.

Men fortsätter ni att bo tillsammans kommer ingen av er må bra.

MVH Born62

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar men det finns bara en väg som jag ser det ut med hon.

Jag hoppas din son är mer värd, än att tro det kommer att bli bra.

Så säg bay bay till hon

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Zappe!

Jag håller med övriga skribenter. Det verkar hopplöst och du har uppenbarligen gjort allt du kan. Jag beundrar dig för att du har stått ut så länge.

Det enda råd jag kan ge är att som har nämnts tidigare kontakta socialen så att hon kan få stöd med ett eget hem. På så vis kan du förhoppningsvis få fortsatt kontakt med barnen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...