Jump to content
IGNORERAD

Dränering av hustomt


Burken

Recommended Posts

Hej alla husbyggare,

hur gör ni beträffande dränering runt hus /tomt när ni bygger ?

Själv har jag ingen dränering runt huset i marken. Däremot så leder jag bort regnvattnet från taket till en dräneringsbrunn som ligger ca 5 meter från huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte heller något som vi kallar dränering... Huset  står på landet i Isaan (Roi et).Marken som är ett gammalt risfält har stått i träda i ca 10 år och är så j-a torr och hård som betong.De enda gånger jag sett några problem är om marken är nygrävd ..då blir de rena leråkern vid regn,annars har jag som du att regnvattnet leds via stuprör till lerkrukor mod kingsize som sedan andvänds som bla dricksvatten.

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inte heller något som kan kallas dränering, inga stuprännor heller. Marken är stenhård och huset står på en liten kulle. Gammal åkermark i Pak Chong, Nakhon Ratchasima.

huset.JPG

huset.JPG

Saknar andra hemmet i Pak Chong, Nakhon Ratchasima

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset  står bra till... mysigt... med naturlig avrinning, (men jag ser ingen Chang veranda) finns den på baksidan :21: :21: ?

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå den finns där, har ingen bra bild bara. Annars sitter vi mest och dricker chang hos moster, hon har byns lanthandel och säljer givetvis iskalla chang, blir extra påfyllning av lagret när jag är i antågande. får skicka lite bilder om ett par veckor när jag är på plats.  :8:

Saknar andra hemmet i Pak Chong, Nakhon Ratchasima

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

får skicka lite bilder om ett par veckor när jag är på plats.  :8:

    LYLLOS  :icon_cry: :icon_cry: :icon_cry: intag ett gäng kalla Chang för min räkning också...  du kan väl

  skriva upp dom på krita hos  mostern. hälsa att jag pröjsar om jag har vägarna förbi :Drogar-BigGrin(LBG):

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till dränering om det behövs kan vara att gräva ett litet dike som man fyller upp med singel. Det gjorde jag runt baksidan på våran kåk då marken ligger lite onödigt högt i förhållande till uteplatsen.

Diket ledde jag sedan ut till en dagvattenbrunn där jag borrade små hål för att kunna släppa in vattnet. Jag vet inte om det finns att få tag på fiberduk i Thailand, men tänker hur som helst ta med mig några kvadrat till nästa resa. Det kan vara fint att täta hålen med ifall de skulle ha smackat igen. Likaså att lägga uppe på singlet i diket, då kan man sedan topa med lite jord utan att täta till "dräneringen".

Mvh/

MangeUdon

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort ungefär som mange men tog och slitsade upp 110 PVC som kapilärer, i brist på fiberduk gick det bra med begagnade rissäckar som lindades runt rören, fyllde upp runt om med singel, funkar alldeles utmärkt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...