Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky


Oregistrerad

Recommended Posts

andersbangkok

Kul tråd!!

Jag har ett par saker jag funderar på.

1. Färgen på Whisky. Jag var ute på en konferensanläggning på Lidingö. Där fanns en whisky-somelier (han var även certifierad på öl och vin). han sa att det är en skröna att whisky får färgen av tunnorna den förvaras i!! Enligt honom är det färgämnen. Min värld skakade i grundvalarna!! Han sa att inom EU är det bara i Tyskland (där man har hårda regler) som man redovisar detta på etiketterna. I övriga världen sker detta i lönndom!! Någon som vet mer om detta bedrägeri (eller falsk info till mig)

Det finns faktisk whisy som är närmast genomskinlig t.ex Bruichladdich. Enligt someliern så finns det några som vägrar att använda färgämnen i whiskyn som t.ex Bruichladdich.

2. Produktion av single malt; jag besökte Glengoyne för några år sedan. Där beskrevs processen. Man sa att c:a 30% av det man producerar går till single malt. resten säljs till de som blandar blended. Nu; OM det är så, då undrar jag hur kan Bowmore mfl producera denna enorma volym av single malt? Glengoyne producerar ganska lite men dom finns ändå representerade i hela världen,. på de flesta internationella flygplatser mm. Kan detta vara ett annat bedrägeri? Fuskas det??? Vad säger ni???

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    79

  • GreenValley

    57

  • Peolito

    52

  • MickeN

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är väl inte ngn whisky kännare, men det blir ju alltid en flarra från taxfreen.

Om det finns så blir det alltid The Dalmore 12Y. Kan nöja mig med en HP 12Y.

Dalmoren slinker ner lent o fint utan en massa krusiduller, men vill helst ha den lite halvsval.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kul tråd!!

Jag har ett par saker jag funderar på.

1. Färgen på Whisky. Jag var ute på en konferensanläggning på Lidingö. Där fanns en whisky-somelier (han var även certifierad på öl och vin). han sa att det är en skröna att whisky får färgen av tunnorna den förvaras i!! Enligt honom är det färgämnen. Min värld skakade i grundvalarna!! Han sa att inom EU är det bara i Tyskland (där man har hårda regler) som man redovisar detta på etiketterna. I övriga världen sker detta i lönndom!! Någon som vet mer om detta bedrägeri (eller falsk info till mig)

Det finns faktisk whisy som är närmast genomskinlig t.ex Bruichladdich. Enligt someliern så finns det några som vägrar att använda färgämnen i whiskyn som t.ex Bruichladdich.

2. Produktion av single malt; jag besökte Glengoyne för några år sedan. Där beskrevs processen. Man sa att c:a 30% av det man producerar går till single malt. resten säljs till de som blandar blended. Nu; OM det är så, då undrar jag hur kan Bowmore mfl producera denna enorma volym av single malt? Glengoyne producerar ganska lite men dom finns ändå representerade i hela världen,. på de flesta internationella flygplatser mm. Kan detta vara ett annat bedrägeri? Fuskas det??? Vad säger ni???

Jag har också både hört och läst att man ibland har färgämnen i whiskyn för att ge den en önskad färg. Jag känner inte till huruvida man mörkar detta eller inte.

Ang försäljning av Single Malt till Blended tillverkning; kan det vara så att man har ganska stor tillverkning och även om man säljer en del så blir det väldigt mycket kvar som är just Single Malt?

Eller hur menar du att bedrägeriet skulle gå till? Menar du att det skulle finnas buteljer som är märkta Single Malt men som egentligen är Blended, eller att de ljuger om hur stor del av tillverkningen de säljer vidare till Blended?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har också både hört och läst att man ibland har färgämnen i whiskyn för att ge den en önskad färg. Jag känner inte till huruvida man mörkar detta eller inte.

Ang försäljning av Single Malt till Blended tillverkning; kan det vara så att man har ganska stor tillverkning och även om man säljer en del så blir det väldigt mycket kvar som är just Single Malt?

Eller hur menar du att bedrägeriet skulle gå till? Menar du att det skulle finnas buteljer som är märkta Single Malt men som egentligen är Blended, eller att de ljuger om hur stor del av tillverkningen de säljer vidare till Blended?

Jag har bara varit vid Glengoyne (det mest södra Highland-whiskydistilleriet) Produktionsapparaten där såg inte ut att producera den mängd whisky som krävs för att tillgodose världsbehovet. Lägfg därtill till att man bara använder 30% av det man producerar. Jag får inte ihop ekvationen produktion med vad som faktiskt finns. Kan det vara så att en del av den single malt som säljs inte är single malt? Jag har inte en aning annat än att jag inte får ihop detta.

Fick du några siffror kring hur mycket dom producerar per dag/vecka eller annat mått?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga bilder. Jag föredrar en 12-årig Macallan efter en god middag. Rumstempererad med möjligtvis en droppe vatten i. great.gif. MVH HNjap.gif

Lyckligtvis, så är en av mina favoriter MACALLAN.

Jag säger lyckligtvis, för den finns att köpa i Pattaya.

Jag dricker den med ett par droppar vatten i, som faktiskt förhöjer smaken.

Jag föredrar att dricka god whisky i kupade glas och inte i raka glas och absolut inte med is.

I kupade glas får man först aromen via näsan, för att därefter ta en smutt och få nästa upplevelse genom gomen.

För den som är intresserad av Skotsk whisky och dess historia, så rekommenderar jag boken "SKOTSK WHISKY - Allt om maltwhisky".

Författare är Per Ellsberger och boken är utgiven på Prisma.

En kul tråd :great: och jag kan bara hålla med om att Macallan är en favorit för mig också, här en bild på en 10-åring:

post-3698-0-92622500-1306097134_thumb.jp

Min kompis Ed i Korat har dock fått en flaska Lagavulin som han lovat mig en provsmakning av när jag kommer till LOS nästa gång :)

post-3698-0-02584100-1306097155_thumb.jp

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Highland Park har med åren blivit en absolut favorit även om jag tycker att den har kanske blivit lite utslätad de senaste tio åren, har väl smakat på nämnda dryck i si så där 25-30 år.

Detta har nog att göra med för stora uttag relativt den tillgängliga kapaciteten.

Ägaren är vad jag har förstått idag en marmelad producent och det finns nog tyvärr inga större incitament att bevara kultur och traditioner utan det gäller att se till att "slanten" kommer hem.

Det fina med denna Whiskey är dess komplexitet och anstränger man sig kan finna en liten smak av alla bättre kvaliteter av Whiskey i Skottland borträknat de mest extrema gällande rökighet.

Detta med att ha vatten i Whiskeyn är lite intressant då det finns en fysikalisk verklighet att luta sig mot och det är nog så att både smak och lukt förändras då halten alkohol förändras.

Det som troligen sker är att lösligheten av olika enskilda ( smak/lukt) ämnen förändras när vatten tillsätts och små mängder av vissa komponenter som ligger på gränsen till av att vara lösliga vid en alkoholkoncentration helt enkelt bildar ett två fas system när vattenhalten ökas.

Ett exempel som jag fått lära mig är att en bra Famouse Grouse, svärmors grus populärt kallad, skall få en lätt doft av vanilj om man stänker i lite vatten?

Har vid något tillfälle tyckt mig uppleva detta men inte alltid. Efter många är inom kemi industrin är kanske inte mitt luktsinne vad det bör vara.B)

MVH ( Kemisten ) Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fick du några siffror kring hur mycket dom producerar per dag/vecka eller annat mått? ...//

Jodå, man talade en del om hur stor tillverkning man hade, jag minns dock inte de siffrorna. Men jag minns att jag reagerade över att det var en väldigt stor tillverkning några hade. Flera destillerier var tvungna att hyra utrymme på annat håll för förvaring av sina egna tunnor, trots att de själva hade stora lagerhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Whiskyvänner

Kan rekommendera denna honungslena dryck, som jag hittade på en shoppingtur till Tyskland för ett par år sedan.

dalmore-12yo.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Yoichi har jag inte hunnit prova ännu, Den ska bli mitt nästa köp.

Jag har hört mycket lovord om den på annat håll.

Yamazaki 12-årig däremot, har jag hunnit få i mig en hel del flaskor.

Och det är nog den allra godaste whisky jag druckit, trots att jag

egentligen är mer förtjust i rökig Islay-whisky, och Yamazaki är ju

mer åt det fruktiga hållet, men helt underbar.

mvh

Håller med dig Yamazakin är helt underbar. Ser alltid till att ha minst en flaska hemma. :drinks:

post-3519-0-80431400-1306133537_thumb.jp

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Whiskyvänner

Kan rekommendera denna honungslena dryck, som jag hittade på en shoppingtur till Tyskland för ett par år sedan.

dalmore-12yo.jpg

:friends:

C;D

Ändrades av C-dude

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ..Vi är 10 pers som har ett Springbank fat på 257 liter tillsammans. Fatet är klart i år.

mvh Repe

post-3088-0-58868500-1306147733_thumb.jp

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hejsan Whiskyvänner

Kan rekommendera denna honungslena dryck, som jag hittade på en shoppingtur till Tyskland för ett par år sedan.

dalmore-12yo.jpg

Roligt! Jag stod och klämde på den flaskan på Edinburghs flygplats. De hade den på rea på tax free avd, har för mig att priset var 28 pund. Jag tyckte flaskan var häftig med det utstående trycket av djurhuvudet.

Hm, skulle ha köpt den, varför är man dumsnål.

Håller med dig Yamazakin är helt underbar. Ser alltid till att ha minst en flaska hemma. :drinks:

Då var saken klar - det får bli en Yamazaki till helgen!

:-)

Tjena ..Vi är 10 pers som har ett Springbank fat på 257 liter tillsammans. Fatet är klart i år.

mvh Repe

Det var inte dåligt! Men skall ni verkligen förtära 25 liter whiskey per person...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ..Vi är 10 pers som har ett Springbank fat på 257 liter tillsammans. Fatet är klart i år.

mvh Repe

Kan det möjligen vara så att 1 av dessa 10 är en röris o jobbar på St eriks VVS??

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda röris jag känner heter Fredde ...vet kommer inte ihåg om han är med ...

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ..Vi är 10 pers som har ett Springbank fat på 257 liter tillsammans. Fatet är klart i år.

mvh Repe

Ring när du fått hem din andel så kommer jag B)

ps. hur många år har ni lagrat den?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

10 år i juni ..det blandat mellan cask och vanlig..

Forza Bajen Repe

Vad skoj!

Kan man misstänka att du är med i någon form av whiskysammanslutning?

Vill du berätta mer om hur man går tillväga för att handla whisky på det här sättet, regler, tillvägagångssätt, kostnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

..rätta mig gärna om jag har fel. Angående färgen på whisky så har jag om jag inte minns helt tokigt kommer den från rostningen av malten i kombination med avfälningar från faten.

// JMitchell

Link to comment
Dela på andra sajter

..rätta mig gärna om jag har fel. Angående färgen på whisky så har jag om jag inte minns helt tokigt kommer den från rostningen av malten i kombination med avfälningar från faten.

// JMitchell

Du har både rätt och fel för när man torkar malten hårt oxideras sockret och du får då det som allmänt kallas sockerkulör.

Detta används när man gör Öl av olika sorter men kanske mest vid produktion av Porter som använder en malt som torkas vid hög temp och blir följaktligen kraftigt färgad då sockret i malten oxiderar i stor omfattning.

Vid produktion av Whisky går det alldeles utmärkt att först brygga en "Porter" som sedan destilleras till sprit men problemet är att färgen inte följer med vid en korrekt destillation då ren sprit normalt är färglös.

Detta löser man enklast genom att strunta i att brygga en "Porter" utan tillsätter sockerkulör i efterhand vilket dessutom är mycket vanligt förekommande.

Dock ger Porter förfarandet en viss smak till destillatet ( röksmak ) och används torv som bränsle vid torkningen av malten blir denna än mer uttalad.

Det är riktigt att fat lagring kan ge en viss infärgning av spriten och detta i kombination med sockerkulör säkerställer en jämn och fin kulör på slutprodukten.

Har sett exempel på att man med en gasollåga förkolnar insidan på nya fat och på detta vis ger infärgning av spriten vid lagring då hartset i virket oxideras till bla. etanollösliga färg/smak ämnen.

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips till er som befinner sig i Pattaya är att gå till

Whiskey-Whisky-bar på soi 6 (yodsak).

Det är en välfylld whisky-bar, som hade erbjudande att man kunde

prova 5 sorter för 1000 baht, med undantag för några få riktigt dyra sorter.

Det låter kanske inte så jättebilligt, men det är ju heller inte så kul

att köpa dyra helflaskor av sorter som man inte vet så mycket om.

Nu är det väl ca 3 år sen jag besökte denna inrättning,

Så jag vet ju inte hur det är idag, men baren tror jag finns kvar iallafall.

Och vill man inte dricka whisky

så kan man ju göra annat kul för sin 1000-bahting på 6:an :whistle:

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla klenod :wub: .. undrar :unsure: hur den smakar :drinks:

post-3356-0-98011900-1306177161_thumb.jp

post-3356-0-13040400-1306177189_thumb.jp

post-3356-0-51539500-1306177236_thumb.jp

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har både rätt och fel för när man torkar malten hårt oxideras sockret och du får då det som allmänt kallas sockerkulör.

Detta används när man gör Öl av olika sorter men kanske mest vid produktion av Porter som använder en malt som torkas vid hög temp och blir följaktligen kraftigt färgad då sockret i malten oxiderar i stor omfattning.

Vid produktion av Whisky går det alldeles utmärkt att först brygga en "Porter" som sedan destilleras till sprit men problemet är att färgen inte följer med vid en korrekt destillation då ren sprit normalt är färglös.

Detta löser man enklast genom att strunta i att brygga en "Porter" utan tillsätter sockerkulör i efterhand vilket dessutom är mycket vanligt förekommande.

Dock ger Porter förfarandet en viss smak till destillatet ( röksmak ) och används torv som bränsle vid torkningen av malten blir denna än mer uttalad.

Det är riktigt att fat lagring kan ge en viss infärgning av spriten och detta i kombination med sockerkulör säkerställer en jämn och fin kulör på slutprodukten.

Har sett exempel på att man med en gasollåga förkolnar insidan på nya fat och på detta vis ger infärgning av spriten vid lagring då hartset i virket oxideras till bla. etanollösliga färg/smak ämnen.

MVH Ducati

Tackar för en trevligt komentar. De var ju dock ett tag sedan jag läste om just framställnings processen men nu när de kommer på tapeten så faller poleten ner. Använder man samma sorts sockerkulör till all "färning" /nyansering av whisky eller görs den på olika sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två eller tre typer av processer för industriell framställning av E 150 d = livsmedelsgodkänd sockerkulör, detta fick jag slå upp B) .

Vad som styr är vald färg ton som går från svart till lätt gyllene brun, samt pris förstås.

Här kan även smak vara av betydelse och val av framställningsprocess kan vara styrande i de fallen.

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för korrigeringen från d till a.

Livsmedel är verkligen inte mitt område om det inte gäller att konsumera :drinks:

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...