Jump to content
IGNORERAD

Rolex klocka men vilken?


stjp8729

Recommended Posts

Skulle passa fint i Antikrundan. Ett sånt föremål, med tillhörande historia... obetalbart.

Nja,tänk om det kommer fram att tysken snott klockan av en jude. Då blir det ett jävla liv på pk-medierna...

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    8

  • stjp8729

    7

  • Tommy

    7

  • Fantomen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  • 8 år senare...
Captain Morgan
On 5/21/2011 at 8:32 AM, stjp8729 said:

Hej :)

 

Har en gammal klocka liggandes i bankfacket, det är en Rolex Oyster Cronographe ref. 6238 eller ref. 6234, klockan fick min farfar när han räddade en besättning under andra Världskriget, efter dom blivit torpederade av en ubåt från England.

 

post-4239-0-76332000-1305941067_thumb.jp

 

Jag vet inte exakt vilken vilken ref. modell det är, vet någon här?

 

Ha en bra dag!

:wai:

 

Lägg in bilden och fråga på Rolexforumet. Säkert någon som vet.

 

https://www.rolexforums.com/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/21/2011 at 8:32 AM, stjp8729 said:

Hej :)

 

Har en gammal klocka liggandes i bankfacket, det är en Rolex Oyster Cronographe ref. 6238 eller ref. 6234, klockan fick min farfar när han räddade en besättning under andra Världskriget, efter dom blivit torpederade av en ubåt från England.

 

post-4239-0-76332000-1305941067_thumb.jp

 

Jag vet inte exakt vilken vilken ref. modell det är, vet någon här?

 

Ha en bra dag!

:wai:

Skriv ner andra världskrigs historian noggrant och förvara det tillsammans med klockan, höjer värdet avsevärt-sk proveniens.

 

Berätta gärna mer, sådana historier är intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Vilken klocka! Det här är lätt det häftigaste jag någonsin läst på det här forumet!

Jag är lite Rolleintresserad och kikade i mina böcker samt på nätet.

6234 introducerades 1955 och efter den kom 6238 någon gång på 60-talet.

Jag känner mig säker på att det inte en är 6238 du har då den modellen bl a inte har/är "Oyster" och ser rätt annorlunda ut.

Postar en bild från min bok där du ser båda modellerna:

EDIT: Fel! Det är nog två olika 6238 på denna bilden. Inget "Oyster" där som synes.

 

20200129_151026.thumb.jpg.3ae0058418caf7f2ce22152bba00e256.jpg

 

Jag är rätt (läs väldigt) säker på att det är en "Pre-Daytona 6234" och således har jag (tyvärr) personligen svårt att tro på historien om den torpederade ubåten.

Jag säger absolut inte att din historia är fel men jag får inte ihop det då klockan ju introducerades rätt långt efter andra världskrigets slut.

 

Chrono24 är ju en fantastisk sida att kolla klockor på och här har du en 6234 från 1957 som är väldigt lik din.

(Den har Telemeter-texten i blått istället för rött som din har vilket ju är intressant. Vilken variant som är mer ovanlig än den andra är ju t ex något för dig att kanske forska vidare i.)

EDIT: Ser att stavningen på "Chronograph(e)" och "Telemetre/Telemeter skiljer sig och det är ju också intressant.

Borde således vara en Fransk variant du har!

EDIT 2: "Km" kontra "Mile" och arrangemanget på dem skiljer ju sig också.

 

https://www.chrono24.com/rolex/daytona-pre-daytona-oyster-chronograph-yellow-gold-6234---com002422--id13492085.htm

 

Här en 6234 från 1956 och som synes skiljer den sig en del från 1957:

https://www.chrono24.com/rolex/oyster-chronograph-pre-daytona-stainless-steel-6234--id8216819.htm

 

Så min högst okvalificerade gissning är att din klocka är en 6234 från tidigast 1957.

(Men det är väl säkrast att tillägga att det är en gissning då ifall jag blir uppläxad för att ha hävdat att ubåtshistorien inte är sann.)

 

Det blir rätt tydligt när man lägger dem båda bredvid varandra som jag gjort här:

 

6234.thumb.png.81c8a067a532920ec6de9139487e8924.png

 

 

Ha en jävligt fin dag och tack för att du postade bilder på din klocka!! Sjukt häftig!

 

PS.

Först höll jag på att trilla baklänges när jag såg den och kollade direkt i en av mina böcker utan att kolla på din bild igen.

Inte för att förringa din klocka men jag trodde det var en 6036:

 

20200129_140646.thumb.jpg.593c19c80ca7f94c4429548177e4521f.jpg

 

 

 

 

 

Ändrades av Fantomen
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant om din klocka:

During its 6-year production run, Rolex produced around 500 reference 6234’s per year, averaging at a full production number of about 2300 stainless steel models and less than 150 14k and 18k gold models.

Lite svårt att avgöra säkert på din bild men det ser ut som guld och då blev alltså färre än 900 stycken tillverkade.

Källa:

(Mycket bra info om din klocka där för övrigt!)

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/watch-review/vintage-week-rolex-chronograph-6234.html

Verkar som en del sajter listar 6238 som 6234 men jag tror att de blandar ihop dem faktiskt. Söker man på 6238 på Chrono24 får man upp ett gäng men INGEN ”Oyster” så det är därför jag känner mig rätt säker på att din är just en 6234.

Här t ex listar de din klocka som en 6238 vilket jag alltså tror är fel:

https://2tonevintage.com/rolex-6238-yellow-gold.html

 

Så här ser 6238 ut. Väldigt lik men det är ingen ”Oyster” som sagt var:

https://www.vintage-db.com/buy/yg-rolex-pre-daytona-6238/

 

Här en rostfri 6234. Ser ut som din:

https://shop.hodinkee.com/products/1961-rolex-pre-daytona-reference-6234?variant=46037718351

 

Det är en 6234 du har. ;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 21 stycken 6234 till salu på Chrono24.

Ingen är den "franska" modellen med röd text som du har. Det är en extremt ovanlig klocka du har där. Jag får fan gåshud haha!

 

Vore kul att höra om du har box/papper samt om den är i guld eller rostfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Fantomen:

Det finns 21 stycken 6234 till salu på Chrono24.

Ingen är den "franska" modellen med röd text som du har. Det är en extremt ovanlig klocka du har där. Jag får fan gåshud haha!

 

Vore kul att höra om du har box/papper samt om den är i guld eller rostfritt.

Jag har nästan lust att påstå att om det inte finns en sådan klocka till salu på C24, så finns det ingen sådan till salu någonstans. 
Det är ingen dussinklocka och vill man sälja och ha en så stor kundkrets som möjligt så kör man nog via C24. 
 

Undantaget är folk som inte vet vad dom har i besittning och försöker kränga klockan i den lokala tidningen någonstans i Nebraska eller Enontekiö

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det snart 9 år sedan tråden startades och det vore intressant att höra om om @stjp8729 kollat upp klockan noggrannare än bland oss experter på MPR!

 

vad säger du stjp8729?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fantomen:

Fantastiskt! Vilken klocka! Det här är lätt det häftigaste jag någonsin läst på det här forumet!

Jag är lite Rolleintresserad och kikade i mina böcker samt på nätet.

6234 introducerades 1955 och efter den kom 6238 någon gång på 60-talet.

Jag känner mig säker på att det inte en är 6238 du har då den modellen bl a inte har/är "Oyster" och ser rätt annorlunda ut.

Postar en bild från min bok där du ser båda modellerna:

EDIT: Fel! Det är nog två olika 6238 på denna bilden. Inget "Oyster" där som synes.

 

20200129_151026.thumb.jpg.3ae0058418caf7f2ce22152bba00e256.jpg

 

Jag är rätt (läs väldigt) säker på att det är en "Pre-Daytona 6234" och således har jag (tyvärr) personligen svårt att tro på historien om den torpederade ubåten.

Jag säger absolut inte att din historia är fel men jag får inte ihop det då klockan ju introducerades rätt långt efter andra världskrigets slut.

 

Chrono24 är ju en fantastisk sida att kolla klockor på och här har du en 6234 från 1957 som är väldigt lik din.

(Den har Telemeter-texten i blått istället för rött som din har vilket ju är intressant. Vilken variant som är mer ovanlig än den andra är ju t ex något för dig att kanske forska vidare i.)

EDIT: Ser att stavningen på "Chronograph(e)" och "Telemetre/Telemeter skiljer sig och det är ju också intressant.

Borde således vara en Fransk variant du har!

EDIT 2: "Km" kontra "Mile" och arrangemanget på dem skiljer ju sig också.

 

https://www.chrono24.com/rolex/daytona-pre-daytona-oyster-chronograph-yellow-gold-6234---com002422--id13492085.htm

 

Här en 6234 från 1956 och som synes skiljer den sig en del från 1957:

https://www.chrono24.com/rolex/oyster-chronograph-pre-daytona-stainless-steel-6234--id8216819.htm

 

Så min högst okvalificerade gissning är att din klocka är en 6234 från tidigast 1957.

(Men det är väl säkrast att tillägga att det är en gissning då ifall jag blir uppläxad för att ha hävdat att ubåtshistorien inte är sann.)

 

Det blir rätt tydligt när man lägger dem båda bredvid varandra som jag gjort här:

 

6234.thumb.png.81c8a067a532920ec6de9139487e8924.png

 

 

Ha en jävligt fin dag och tack för att du postade bilder på din klocka!! Sjukt häftig!

 

PS.

Först höll jag på att trilla baklänges när jag såg den och kollade direkt i en av mina böcker utan att kolla på din bild igen.

Inte för att förringa din klocka men jag trodde det var en 6036:

 

20200129_140646.thumb.jpg.593c19c80ca7f94c4429548177e4521f.jpg

 

 

 

 

 

De där 2 klockorna, stjps, och den du la in bredvid är inte helt lika, den du jämför med har annorlunda boett och knapparna ser inte likadana ut, "din" ser modernare ut, tycker jag.

Är inte denna från ca 1939, trots en den skillnader, lite mer lik?

Kolla höjden på kronograf knapparna.

rolex-3525-chronograph.jpg.61b6ad6a7d3cd4c2923a0ad2b7abbe7e.jpg

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det snart 9 år sedan tråden startades och det vore intressant att höra om om [mention=4239]stjp8729[/mention] kollat upp klockan noggrannare än bland oss experter på MPR!
 
vad säger du stjp8729?
 
 
MVH
Tänkte det när jag såg de nya inläggen.......... 9 år????¿?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
25 minuter sedan, skrev Tommy:

De där 2 klockorna, stjps, och den du la in bredvid är inte helt lika, den du jämför med har annorlunda boett och knapparna ser inte likadana ut, "din" ser modernare ut, tycker jag.

Är inte denna från ca 1939, trots en den skillnader, lite mer lik?

Kolla höjden på kronograf knapparna.

rolex-3525-chronograph.jpg.61b6ad6a7d3cd4c2923a0ad2b7abbe7e.jpg

 

 

MVH

 

Samtidigt så saknar din bild Rolex "Kronan" på urtavlan och "Rolex Oyster" går i en båge.

DIn bild visar en konisk krona mot boett medans STJP har flat

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ett bevis på att gamla trådar aldrig skall låsas :-)

 

 

Enis - trådbumparen

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Samtidigt så saknar din bild Rolex "Kronan" på urtavlan och "Rolex Oyster" går i en båge.

DIn bild visar en konisk krona mot boett medans STJP har flat

Som sagt, skulle vara kul att höra om stjp kollat klockan närmare!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

Tja ett bevis på att gamla trådar aldrig skall låsas :-)

 

 

Enis - trådbumparen

Grym Bump!

Upp till 700000 $ för klockan i din youtube, som var tillverkad 1971, låter helt otroligt!!!

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter



De där 2 klockorna, stjps, och den du la in bredvid är inte helt lika,....


Är inte denna från ca 1939, trots en den skillnader, lite mer lik?
 
 
MVH


Har du käkat dålig sushi och ser dubbelt eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Fantomen:


 

 


Har du käkat dålig sushi och ser dubbelt eller?

Nej då, jag skrev bara vad jag tyckte, ledsen om du känner dej skymfad, det var inte min mening.

Faktum kvarstår, det är fullt möjligt att stjps farfar har berättat sanningen om hur han fått klockan, och att du har fel.

Rolex tillverkade liknande kronografer långt innan det du påstod.

 

Vad fan har sushi med min kommentar att göra? Är du dum på riktigt, eller gillar du bara inte att ha fel?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-29 at 07:11, skrev Captain Morgan:

 

Lägg in bilden och fråga på Rolexforumet. Säkert någon som vet.

 

https://www.rolexforums.com/

 

Hej

 

Detta är redan gjort.. :) Och bär den numera bara på begravningar och bröllop.

 

Efter mera efterforskningar så var det en mina  och ingen ubåt. Och det är en Ref 6034 18K.

 

20200130_175614.jpg.efb3b89fd0c539c162c50a111bf5e6c7.jpg

 

Ha en kanonbra dag 

:wai:

 

 

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej

 

Detta är redan gjort.. :) Och bär den numera bara på begravningar och bröllop.

 

Efter mera efterforskningar så var det en mina  och ingen ubåt. Och det är en Ref 6034 18K.

 

20200130_175614.jpg.efb3b89fd0c539c162c50a111bf5e6c7.jpg

 

Ha en kanonbra dag 

:wai:

 

 

Se till att vårda den

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Se till att vårda den

Hej andersdenruskige

 

Den går i arv till Leo, med kontrakt på att den skall vidare till hans son.. och så vidare och så vidare. Gissar att om 1759 år den finns på blocket.se, då någon har brutit cirkeln, men då kryper jag ur graven och hämnas.

 

Ha en kanonbra dag 

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej andersdenruskige
 
Den går i arv till Leo, med kontrakt på att den skall vidare till hans son.. och så vidare och så vidare. Gissar att om 1759 år den finns på blocket.se, då någon har brutit cirkeln, men då kryper jag ur graven och hämnas.
 
Ha en kanonbra dag 
:wai:


Du får börja uppfostra honom i klockbruk och underhåll.
In i kassaskåpet med den
Link to comment
Dela på andra sajter

DSC_0340.thumb.JPG.825f465490f67f93b3d9c1abbb82da44.JPGHar en raymond weil klocka.

5599

V0067730.

Låda försäkring instruktioner och allt. 

Vill ha lite värde på den.? 

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
33 minuter sedan, skrev Stoneys:

DSC_0340.thumb.JPG.825f465490f67f93b3d9c1abbb82da44.JPGHar en raymond weil klocka.

5599

V0067730.

Låda försäkring instruktioner och allt. 

Vill ha lite värde på den.? 

Typ en tusenlapp eller två

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Typ en tusenlapp eller två

Var hittar du den infon

 

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...