Jump to content
IGNORERAD

Rolex klocka men vilken?


stjp8729

Recommended Posts

Hej :)

Har en gammal klocka liggandes i bankfacket, det är en Rolex Oyster Cronographe ref. 6238 eller ref. 6234, klockan fick min farfar när han räddade en besättning under andra Världskriget, efter dom blivit torpederade av en ubåt från England.

post-4239-0-76332000-1305941067_thumb.jp

Jag vet inte exakt vilken vilken ref. modell det är, vet någon här?

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    8

  • stjp8729

    7

  • Tommy

    7

  • Fantomen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

den var häftig...misstänker att bara Rolex återförsäljare kan svara på det...borde vara värd en massa men

misstänker att du inte säljer en sådan klenod...helst ska den ju användas förstås... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

den var häftig...misstänker att bara Rolex återförsäljare kan svara på det...borde vara värd en massa men

misstänker att du inte säljer en sådan klenod...helst ska den ju användas förstås... :wai:

Hej Naan jai :)

Japp, får höra mig för nästa gång man är i Sverige eftersom klockan finns där och jag här i paradiset, och helt rätt den är inte till salu

den skall lille Leo få den dagen jag rammlar av pinnen.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Letade lite på nätet och hittade en 6234 som såg exakt likadan ut om än i mycket sämre skick för en hiskelig summa dollars.

Och en 6238 som inte såg likadan ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Letade lite på nätet och hittade en 6234 som såg exakt likadan ut om än i mycket sämre skick för en hiskelig summa dollars.

Och en 6238 som inte såg likadan ut.

Hej SurinP3,

Du har möjligen inte en länk? Hittar också, men inte likadan klocka bara snarlika.

Ha en gör bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Hej stjp!

Mycket fin klocka, grattis! Se till att den ALDRIG säljs oavsett värdet.

Jag tycker att det ser ut som en ref 6234 men det finns väldigt få bilder på tidiga versioner.

De var, om jag inte minns fel, väldigt populära på mitten av 60-talet och jag tror att själva urtavlan

reviderades runt de årtalen.

Varje Rolex klocka har alltid haft 2 st "identifieringsnummer": Serienummer och case ref nr.

Redan 1927 började Rolex at ge varje chronograph ett unikt serienummer för att kunna skilja exemplaren åt.

Det finns register på nätet i vilka man kan, med hjälp av serienr, exakt ta reda på när klockan tillverkades.

Mitt förslag är att Du, vid nästa besök i Svedala, tar kontakt med en Rolex-återförsäljare och helt enkelt ber

dem att hjälpa dig med de frågor du har. De kan säkert även skrapa fram någon form av äkthetsintyg baserat

på klockans ref nr / serienummer.

Jag hoppas att lille Leo kommer att vara lika förståndig som Du den dag han kommer att ärva den och att den

även i fortsättningen kommer att finnas i Er familjs ägo.

Återigen: Grattis!

Ha en bra dag.

Mvh // PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja en reflektion tillverk.start 6234 1959 gåva under andra världskriget Något som inte stämmer Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Tja en reflektion tillverk.start 6234 1959 gåva under andra världskriget Något som inte stämmer Mvh Jan

"So-called “Pre-Daytona” Rolex "Oyster Chronograph Anti-magnetic", Ref. 6234. Made in 1945."

Mvh // PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar klocka!

Liknar denna 6234, fast din är uppmärkt i Kilometer istället för Miles.

60.jpg (klicka på bilden för att se fullstorlek)

EDIT: en länk till på samma klocka, http://catalog.antiquorum.com/catalog.html?action=load&lotid=60&auctionid=210

Står att läsa där: "Ref. 6234 Was made from the 1940s to the 1960s. The reference appears in the Rolex catalogues until 1963."

Vet du och har lust att berätta vad den Torpederade båten hette?

Jag känner till 3 vrak efter stora tyska fartyg som ligger längs Västkusten alla sänkta av Engelska ubåtar, mest känd är kanske "Amasis" utanför Lysekil.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stjp!

Mycket fin klocka, grattis! Se till att den ALDRIG säljs oavsett värdet.

Jag tycker att det ser ut som en ref 6234 men det finns väldigt få bilder på tidiga versioner.

De var, om jag inte minns fel, väldigt populära på mitten av 60-talet och jag tror att själva urtavlan

reviderades runt de årtalen.

Varje Rolex klocka har alltid haft 2 st "identifieringsnummer": Serienummer och case ref nr.

Redan 1927 började Rolex at ge varje chronograph ett unikt serienummer för att kunna skilja exemplaren åt.

Det finns register på nätet i vilka man kan, med hjälp av serienr, exakt ta reda på när klockan tillverkades.

Mitt förslag är att Du, vid nästa besök i Svedala, tar kontakt med en Rolex-återförsäljare och helt enkelt ber

dem att hjälpa dig med de frågor du har. De kan säkert även skrapa fram någon form av äkthetsintyg baserat

på klockans ref nr / serienummer.

Jag hoppas att lille Leo kommer att vara lika förståndig som Du den dag han kommer att ärva den och att den

även i fortsättningen kommer att finnas i Er familjs ägo.

Återigen: Grattis!

Ha en bra dag.

Mvh // PTG

Grattis till din klenod !!!!!!

Ett litet tips bara !!!

Om du nu går till en handlare så för guds skull till att han har certifikat för Rolex klockor. Du kanske bör rengöra den även om den ej används, kan vara bra att dra igång den ibland.

Hade en fin klocka dock ej samma fabrikat, och gick in på ett ställe på Drottninggat Sthlm och bad om service, byta batteri samt se över den så inget var skadat av vatten eller liknande. Hämtade den nästa dag allt verkade OK.

3 mån senare stannade klockan, var då till en annan butik som var mer lämplig vid tillfället. Bad dom titta och sa att den är nyservad och batteri bytt, men den går inte. Han öppnade klockan och OJ DÅ !!! vad nu då sa jag du ser själv hela din klocka är full av silikon..Han rensade den och seda har den bara gått och gått.

Passerade förra butiken och frågade varför man fyller klockan med silikon?? Nysvensken svarade, "" den måste vara tät, annars vatten komma in."" Du har nästan förstört min klocka, vet du inte att man tätar med packning. Ha n sa inte bra inte bra, Jag tackade och gick, ingen ide att diskutera mer.

Man kan ha många definitioner på sina kunskaper...

Frågade om dom hade personal som kunde detta märke, javisst vi har certifikat för alla märken, kom igen i morgon då är den klar.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till din klenod !!!!!!

Ett litet tips bara !!!

Om du nu går till en handlare så för guds skull till att han har certifikat för Rolex klockor. Du kanske bör rengöra den även om den ej används, kan vara bra att dra igång den ibland.

Hade en fin klocka dock ej samma fabrikat, och gick in på ett ställe på Drottninggat Sthlm och bad om service, byta batteri samt se över den så inget var skadat av vatten eller liknande. Hämtade den nästa dag allt verkade OK.

3 mån senare stannade klockan, var då till en annan butik som var mer lämplig vid tillfället. Bad dom titta och sa att den är nyservad och batteri bytt, men den går inte. Han öppnade klockan och OJ DÅ !!! vad nu då sa jag du ser själv hela din klocka är full av silikon..Han rensade den och seda har den bara gått och gått.

Passerade förra butiken och frågade varför man fyller klockan med silikon?? Nysvensken svarade, "" den måste vara tät, annars vatten komma in."" Du har nästan förstört min klocka, vet du inte att man tätar med packning. Ha n sa inte bra inte bra, Jag tackade och gick, ingen ide att diskutera mer.

Man kan ha många definitioner på sina kunskaper...

Frågade om dom hade personal som kunde detta märke, javisst vi har certifikat för alla märken, kom igen i morgon då är den klar.

Hej Nypan :)

Klockan regjordes och servades sista gången hos Rolex i Schweiz, här kommer inga "klåpare" i närheten av mina klockor ;)

Ha en go lördag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Priset är väl intressant men ändå en bisak.Herrejestanes vad stolt man skulle vara för en sådan arveklocka.Sedan gör

ju historien om klockan inte saken sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt med gamla saker, möbler, ljustakar,bilar, båtar osv! Detta silversmycke är från Finland med gamla mynt från 1896 och 1927. Fick det efter min avlidna fostermor. Finns någon slags rysk örn på dom osså!

post-4347-0-39449600-1305968089_thumb.jp

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Häftig historia! Att värdet är högt är väl ingen nackdel. Hoppas den kommer vara i familjen länge.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Avundsjuk som f** på dig, en riktig rariritet som är i dina händer. Kan rekomendera Nymans Ur på Biblioteksgatan i centrala stockholm, de ger en utmärkt sevice och har mycket kompitent personal. De är den uraffär som har största utbudet på Rolex i stockholm.

// JMitchell

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Hej!

Avundsjuk som f** på dig, en riktig rariritet som är i dina händer. Kan rekomendera Nymans Ur på Biblioteksgatan i centrala stockholm, de ger en utmärkt sevice och har mycket kompitent personal. De är den uraffär som har största utbudet på Rolex i stockholm.

// JMitchell

Är du delägare månne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till hjälp och även lite förundran över vilken fascination dessa klockor genererar.

http://www.vintagerolexforum.com/

Som tidigare nämnts, en fantastisk historia som tillsammans med objektet gör det nästintill omöjligt för nuvarande, och hoppas jag stolta ägare, att sätta ett pris på objektet.

Ett värde bör man nog fastställa då det, gud förbjude, kan sluta i ett försäkringsärende!

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket vacker klocka, dessa gamla modeller tycker jag är mycket vackrare än många av de nya. Speciellt dykarmodellerna av olika varianter som är stora som berg, usch :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle passa fint i Antikrundan. Ett sånt föremål, med tillhörande historia... obetalbart.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om gamla klockor

sitter å pussar mina gamla arve klockor i från farfar

3 st .kanske dags för en nyare kamera..

post-3351-0-37388300-1305976504_thumb.jp

post-3351-0-08287300-1305976527_thumb.jp

post-3351-0-08758000-1305976549_thumb.jp

post-3351-0-77734200-1305976571_thumb.jp

post-3351-0-71230400-1305976593_thumb.jp

post-3351-0-44859100-1305976615_thumb.jp

post-3351-0-84686000-1305976637_thumb.jp

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Vare sig det gäller service eller renovering/rengöring. Lämna klockan endast till Rolex AD oavsett land.

Givetvis mot kvitto på inlämnat objekt. Grattis till en raritet!

Mvh.Frazze

Ändrades av ftn705
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...