Jump to content
IGNORERAD

Välkommen Till Paradiset, Turismens negativa effekter


Joints

Recommended Posts

Nu kommer boken om turismens negativa effekter ut. Journalisten och författaren Jennie Dielemans intervjuas i diverse tidningar och radio;

http://www.svd.se/ku...kel_1610255.svd

http://www.metro.se/...12-45/index.xml

http://www.corren.se...89617m8a2m8.xml

http://www.sr.se/cgi...Artikel=2260841

Hela kapitlet om sexköpsguiden och prostitutionen i Phuket kan man läsa här http://www.dielemans.se/sexturism.pdf

Jag tycker att uttdraget från boken är ganska bra och någorlunda neutralt. Men det är ju absolut inget nytt och hon skrapar bara på ytan. När jag läser intervjuerna tycker jag att hon säger en hel del konstiga saker.

Vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har beställt boken i en mild tro om att få totalsåga den, fick lite obekväma vibbar då jag hörde en intervju med nämnda författare på radion för ett par dar sedan. Lik förbannat kunde jag inte hålla mig från att beställa hennes verk. Jo, det är lika motsägelsefullt som en halalslaktad spädgris, jag vet det.   :crazy: Men man behöver få igång blodtrycket ibland :grrrrrr: ...och vem vet, kanske bjuder boken på några nu för mig dolda sanningar. :morgon:

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerligen sensationellt för svensken i gemen, men inga nyheter direkt för läsare av det här forumet!

"Författaren Jennie Dielemans om …

Bilden av sexköpare i Thailand:

– Det är inte sant att sexköparen är en fet tysk gubbe, sexköparen är

din kompis. Jag träffade 20-åringar och par som köpte sex."

Feta tyskar har vi ju lämnat bakom oss. Torsken ser ju ut som vilken MPR-medlem som helst.  ;)

"Att alla turistmål liknar varandra mer och mer:

– Modellen som vi skrattat åt, Gran Canaria med svenskt kaffe och menyer på svenska med köttbullar, finns i Thailand i dag. Vi bygger om så att det passar oss."

Stämmer väl utmärkt. Mer upprörda människor än medlemmarna här, när lämpligheten av att äta pyttipanna ifrågasattes, får man leta efter!  :diablo:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det okey om jag inte bryr mig om Jennie Dielemans åsikter? :morgon:

Ja, om du lägger ut en ny barhistoria!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:rules: Who cares?  :na:

Jag gör det ju uppenbarligen. Jag läser det mesta som skrivs om Thailand. Det finns ganska få böcker som handlar om Thailand förutom rena guideböcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte läst boken och kommer nog inte göra det heller. Jag fick intrycket av att den bara handlade om sex och prostitution , när vi diskuterade den sist . Men tydligen är det bara ett kapitel som handlar om det.

Undrar varför vi blir så upprörda varje gång någon skriver om det heta ämnet. Kanske är nåt typ av försvar för våra "illdåd". Eller så kanske det beror på att vi inte vill att någon ska lägga sig i det vi gör, för vi vet ju bäst.

Men med handen på hjärtat så är det ju inte helt rätt att köpa en annan människas kropp, även fast vissa hävdar

att det är rena välgörenheten, för dom behöver pengarna .

Och ja, jag har också torskat.   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför läsa en bok för att lära sig om prostution??  man lär sig väl det lättast på plats..      :rules:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

det måste vara något allvarligt fel på författaren till boken!!!!!

enligt artikeln så mår hon dåligt och skäms hela tiden.

när hon flyger till new york för att planet förorenar.

när hon skrev en vanlig roman för att det var så "lustfyllt"

hon verkar inte kunna göra något hon tycker om

utan att känna skuldkänslor.

man reser väll till platser man vill se och uppleva för sin egen skull

och inte för att man vill stödja vissa regioner

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skummade igenom artiklarna och har inte läst boken, men tyckte att flera saker var tänkvärda.

Att dom flesta företag på turistorterna ägs av utlänningar t.ex dykföretag och resturanger stämmer nog. Hur mycket pengar kommer egentligen ortsbefolkningen till nytta?

Och samma problem återfinns på den svenska västkusten, där klädbutiker och resturanger ägs av ej boende. Hur mycket av pengarna kommer egentligen dom åretrunt boende till nytta?

Att utlänningarna vill göra om Thailand för att passa oss turister bättre, stämmer nog också ibland.

Att fattiga och ibland underåriga flyktingar utnyttjas i arbete som har samband med turismen, stämmer nog också ibland.

Det kanske finns en del tänkvärda saker även i denna bok.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

#2  Torsken ser ju ut som vilken MPR-medlem som helst.

Då ingår väl inte jag i de misstänktas skara?  :mdr::mdr::mdr:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag skummade igenom artiklarna och har inte läst boken, men tyckte att flera saker var tänkvärda.

Att dom flesta företag på turistorterna ägs av utlänningar t.ex dykföretag och resturanger stämmer nog. Hur mycket pengar kommer egentligen ortsbefolkningen till nytta?

Och samma problem återfinns på den svenska västkusten, där klädbutiker och resturanger ägs av ej boende. Hur mycket av pengarna kommer egentligen dom åretrunt boende till nytta?

Att utlänningarna vill göra om Thailand för att passa oss turister bättre, stämmer nog också ibland.

Att fattiga och ibland underåriga flyktingar utnyttjas i arbete som har samband med turismen, stämmer nog också ibland.

Det kanske finns en del tänkvärda saker även i denna bok.

Mvh Isan Lover

Visst finns det säkert en hel del tänkvärt i den där journalistens bok. Men att pengarna som diverse dykskolor, restauranger, barer etc drar in inte kommer lokalbefolkningen till del är väl en sanning med modifikation. Tror inte det är så många affärsägare som exporterar pengar från Thailand utan dom flesta investerar det dom tjänar i Thailand på att leva och bygga upp en tillvaro. Något som givetvis kommer den lokala omgivningen till del genom att dom får sälja mat, kläder, bilar, bygga hus, utbilda deras barn, reparera deras tänder, sjukvård osv.

Sedan finns det väl x antal företagare som åker till Thailand med sina livsbesparingar i fickan för att skapa sig en tillvaro men återvänder slokörade utan en baht på fickan något år senare. Och var finns dom pengarna då, ja förmodligen snurrar dom runt i den thailändska ekonomin på något sätt.

Så jag tycker nog hennes resonemang på den punkten haltar ganska betänkligt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang.

Är du tvungen att fråga andra om vad du ska tycka,

eller har du en egen vilja?

Trodde smileyn jag lade in i inlägget klargjorde att jag skiter fullständigt i Dielemans "sanningar, men jag hade tydligen fel. :wai:

Quote

Ja, om du lägger ut en ny barhistoria!

Kommer kanske nått senare ikväll, har liksom inget "material" färdigskrivet, skriver och postar i realtid. :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, enda anledningen att på något sätt intressera sig för Jennie Dielemans åsikter torde väl vara att hon lyckats få stort intresse från media för hennes bok.

Vare sig vi vill eller inte lär vi behöva bemöta hennes tankar om Thailand i samtal med svenskar som läst boken eller läst artiklar om den.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippt från Backpacking.se

Hej!

Vi på SVT Debatt, som går med Janne Josefsson, söker backpackers och folk som älskar att resa som kan vara med i publiken här i Göteborg imorn - den 28/8, samling kl 21. Nya tv-huset Hisingen, hållplats Pumpgatan

Det kommer en ny bok som i korthet säger att de flesta resorna är av ondo, speciellt backpackarnas resor. Vi vill ha med dig som vill vara med och snacka om det här, eller bara lyssna.

Ring mig direkt på                0708-25 55 94        och anmäl dig!

MVH

Josephine, Researcher SVT Debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Exactemente, borta bra men hemma bäst. Gift dig med din syster och jobba hemma!

De bästa man kan göra för miljön är att dö så fort som möjligt.

[move]Miljöfundamentalisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Visst finns det säkert en hel del tänkvärt i den där journalistens bok. Men att pengarna som diverse dykskolor, restauranger, barer etc drar in inte kommer lokalbefolkningen till del är väl en sanning med modifikation. Tror inte det är så många affärsägare som exporterar pengar från Thailand utan dom flesta investerar det dom tjänar i Thailand på att leva och bygga upp en tillvaro. Något som givetvis kommer den lokala omgivningen till del genom att dom får sälja mat, kläder, bilar, bygga hus, utbilda deras barn, reparera deras tänder, sjukvård osv.

Sedan finns det väl x antal företagare som åker till Thailand med sina livsbesparingar i fickan för att skapa sig en tillvaro men återvänder slokörade utan en baht på fickan något år senare. Och var finns dom pengarna då, ja förmodligen snurrar dom runt i den thailändska ekonomin på något sätt.

Så jag tycker nog hennes resonemang på den punkten haltar ganska betänkligt.

Ja, vad kan man sæga. Ringverknigar i ekonomi.

Føretagen føder varandra.

Klappa ihop allt som væsterlænningarna har byggt upp och låt lokalbefolkningen børja om.

Lokalbefolkningen hade aldrig haft førutsættningar att bygga något øverhuvudtaget utan pengar från væst.

Ær det då "våran" uppgift att pløja ner pengar i føretag och firmor, før att sedan GE bort det till Thailændarna. Før det ær ju DOM som SKA æga allt???

Det finns många Thailændare som ær driftiga och har egna føretag och dessutom tjænar mycket mer æn både dig och mig, men utan att væsterlænningarna drog igång karusellen hade det aldrig gått!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...