Jump to content
IGNORERAD

Why Thailand’s sexpat community hates Thaksin Shinawatra


Caveman

Recommended Posts

PTs kandidat är allt annat än demokratiskt tillsatt och kan inte anses förtroendevald av folket.

Partiledarkandidater, eller vad man nu skall kalla det i detta fall, är väl ändå aldrig förtoendevalda av folket. De utses på lite olika sätt, men vad jag vet alltid genom en intern process inom partiets ledning. Hur förtroendevald är socialdemokraternas nya partiledare i Sverige? "Folket" har ingenting med detta att göra. Han utsågs av en liten grupp som enda kandidat att välja på av kogressen (i princip). Folkets dom kommer ju senare under de allmäna fria valen (som vi har i Sverige).

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    24

  • Surin P3

    5

  • gst

    5

  • andersbangkok

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest wUThai

Man kan ha hur många fria val som helst. Men så länge militär och kungahuset har nåt att säga till om eller agerar mot regeringen på sina egna villkor. Så kan man ju omöjligt kalla det för ett demokratiskt land. Jag förstår inte hur man kan säga att Thailand är en demokrati. Visst, det är ju ingen renodlad diktatur alá Nordkorea eller Saudiarabien. Men att det finns censur samt att pressfriheten är väl lite si och så med. Men visst, vill man kalla det demokrati så är det väl upp till en själv vad man anser vara demokrati. Jag är långt ifrån lika insatt i det politiska spelet som många andra är här. Men enligt min definition på demokrati så är jag inte beredd att kalla Thailand för ett demokratiskt land. Inte som det ser ut idag eller under Thaksins tid som PM.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Partiledarkandidater, eller vad man nu skall kalla det i detta fall, är väl ändå aldrig förtoendevalda av folket. De utses på lite olika sätt, men vad jag vet alltid genom en intern process inom partiets ledning. Hur förtroendevald är socialdemokraternas nya partiledare i Sverige? "Folket" har ingenting med detta att göra. Han utsågs av en liten grupp som enda kandidat att välja på av kogressen (i princip). Folkets dom kommer ju senare under de allmäna fria valen (som vi har i Sverige).

/GSt

Absolut. Fast jag har för mig att man i Sverige har valberedningar som utser kandidater utifrån nominerade medlemmar (förtroendevalda av andra medlemmar).

Eller kan valberedningarna helt fritt välja en utomstående person vem som helst och hur som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men enligt min definition på demokrati så är jag inte beredd att kalla Thailand för ett demokratiskt land. Inte som det ser ut idag eller under Thaksins tid som PM.

Frågan är då vad man ska kalla det. Diktatur är det inte. Och militärstyre är det bara till viss del ibland. Halvdemokrati kanske?

Eller kanske, som jag tycker, oligarki med demokratiska förtecken? Dom genomför ju ändå allmänna och till viss del fria val under demokratiliknande former.

Och parlamentets ministrar röstar fram landets regering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Fast jag har för mig att man i Sverige har valberedningar som utser kandidater utifrån nominerade medlemmar (förtroendevalda av andra medlemmar).

Eller kan valberedningarna helt fritt välja en utomstående person vem som helst och hur som helst?

Exakt hur det går till i Sverige vet inte jag heller, men jag skulle tro att valberedningen är ganska styrd av verkställade utskottet. Medlemmar kan vi nog glömma i sammanhanget skulle jag tro, utan det är partiledningen som styr.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hur det går till i Sverige vet inte jag heller, men jag skulle tro att valberedningen är ganska styrd av verkställade utskottet. Medlemmar kan vi nog glömma i sammanhanget skulle jag tro, utan det är partiledningen som styr.

/GSt

Den springande frågan är väl om någon utomstående icke-medlem, och okänd för partimedlemmarna, kan nomineras eller inte i Sverige.

Det känns nämligen inte speciellt demokratiskt.

Om nominerade däremot består av medlemmar som via någon representativ process till sist hamnat som kandidat till att bli nominerad så känns det bättre.

Och det var så jag inbillade mig att det gick till i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag googlar lite snabbt så ser jag t.ex att i S är det partidistrikten som utser kandidater (nominerar) medlemmar till valberedningen.

Och valberedningen kommer sedan med ett förslag bland de nominerade.

Så väljs den nya S-ledaren

Socialdemokraternas nya ledare väljs under en extrainsatt kongress, den 25 mars klockan 17.

350 kongressombud kommer då att ta ställning till valberedningens förslag.

Varje distrikt har olika många ombud beroende på hur stora de är - därför får exempelvis de skånska Socialdemokraterna flest röster.

http://www.expressen...na-nomineringar

Alltså... partiledaren väljs och måste först ha nominerats.. utomstående kan inte bara utses.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har väl ministrar utsetts att ingå i regeringen, utan att vara folkvalda till riksdagen.

Carl Bildth senast till utrikesminister, Sossarnas justitsieminister. Rätta mig om det är fel.

Det är väl gränsfall på bra och god demokrati.....

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har väl ministrar utsetts att ingå i regeringen, utan att vara folkvalda till riksdagen.

Carl Bildth senast till utrikesminister, Sossarnas justitsieminister. Rätta mig om det är fel.

Det är väl gränsfall på bra och god demokrati.....

Leif

Japp. Kanske Sverige inte är en demokrati heller? Vem vet? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt många beror det i Thailands fall på att det är USA,s allierade i området, och att dom inte har något annat land i området som kan ersätta Thailand och därför blundar och tiger dom, och USA,s Ambassdör informerades om den kommande kuppen enligt Wikileaksdokumenten så det var nog ingen överraskning.

Mvh Isan Lover

Så Sverige som protesterade så pass mycket mot Vietnamkriget att USA drog hem sin ambassadör under flera år när det begav sig är nu rädda för att stöta sig med USA om man kritiserar för mycket mot militärkuppen i Thailand?

Tror du på det själv?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så Sverige som protesterade så pass mycket mot Vietnamkriget att USA drog hem sin ambassadör under flera år när det begav sig är nu rädda för att stöta sig med USA om man kritiserar för mycket mot militärkuppen i Thailand?

Tror du på det själv?

Hej

USA ligger enligt vissa lite illa till i Syd Ost Asien eftersom dom inte längre får ha personal och baser i Filippnerna, Vietnam samarbetar med Ryssland, Burma med Kina, dom är inte heller välkommna i Malaysia och Indonesien, så Thailand är en viktig allierad i området och USA kommer att vara välvilligt inställd till den som blir PM i Thailand oavsett vilket parti han företräder, det är också därför dom samarbetar med Apishit men ändå inte klipper banden med Thaksin ifall han kommer tillbaka.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Allt går att ursäkta men faktum kvarstår att hon inte är representativt vald. Hon är utsedd.

Hur har de andra partiledarna i Thailand utsetts alt. valts?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då borde du inte fråga efter dom artiklar som man kan läsa om i deras trådar.

Mvh Isan Lover

Har nu varit inne på teakdoor men orkade inte läsa allt för att försöka hitta länkar till någon av de "många" artiklar du pratar om.

Hittade inte en enda. Du som läst dessa artiklar.. kan du inte länka till några av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har de andra partiledarna i Thailand utsetts alt. valts?

Ingen aning. Gissar att de flesta blir mer eller mindre utsedda.

Det enda jag känner till, från wiki, är att partiledarrollen i demokraterna verkar nomineras till och sedan röstas fram.

"Abhisit was first nominated for the position of Democrat Party leader in 2003, following the resignation of then-party leader and former-Prime Minister Chuan Leekpai. However, he lost the bid in a close election with seasoned politicianBanyat Bantadtan.[34] Two years later, Banyat led the Democrat Party to an overwhelming defeat in the 2005 general elections. Banyat resigned following the elections and Abhisit was named the new party leader."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag skulle tro att Abhisit ar den enda som faktiskt ar vald av en partikongress/styrelse. De andra partierna ar ju mer eller mindre familjeaffarer sa det ar mindre att orda om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har nu varit inne på teakdoor men orkade inte läsa allt för att försöka hitta länkar till någon av de "många" artiklar du pratar om.

Hittade inte en enda. Du som läst dessa artiklar.. kan du inte länka till några av dem?

Hej

Nej det är jobbigt att hitta artiklar gammla länkar trådar speciellt om det är några år tilllbaka i tiden.

För det första måste man ju komma ihåg länkens namn eller en ganska exakt mening att söka på, och sedan får man upp många många sidor med länkar där dom aktuella orden finns med, det är lite jobbigt minst sagt.

Den tråd som jag tänkte på länkade bl.a till en utrikes politisk artikel där man tog upp USA,s svaga ställning i området S-O Asien och man listade upp vilka länder som var knutna till t.ex Kina, Ryssland, England m.m och det blev egentligen bara Thailand kvar för USA som en allierad i området, och man trodde absolut inte att USA vill stöta sig med Thailand oavsett vem som regerar och att dom är återhållsamma med kritik för att vara säkra på att behålla denna allierade i området.

Och det har varit flera såna här artiklar i samband med att folk har tyckt att USA har varit för passivt t.ex vid militärkuppen i Thailand eller massakern i Bangkok.

Kanske denna beskrivning får dig att komma ihåg den?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att Abhisit ar den enda som faktiskt ar vald av en partikongress/styrelse. De andra partierna ar ju mer eller mindre familjeaffarer sa det ar mindre att orda om.

Min gissning med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att Abhisit ar den enda som faktiskt ar vald av en partikongress/styrelse. De andra partierna ar ju mer eller mindre familjeaffarer sa det ar mindre att orda om.

Ska man säga något positivt om de andra partierna är ju att det iallafall är korta beslutsvägar-familjen bestämmer allting över frukostbordet och medlemmarna säger "Yes boss , Banharn-Thaksin-Newin-Sanoh..."

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man säga något positivt om de andra partierna är ju att det iallafall är korta beslutsvägar-familjen bestämmer allting över frukostbordet och medlemmarna säger "Yes boss , Banharn-Thaksin-Newin-Sanoh..."

.. och för familjen Yoobamrung som skulle starta eget parti men avvaktar och låter mördarsonen Wan representera PT i ett eget valdistrikt ( #28, Nong Khem) så länge...

.. och i familjen Khunpluem, maffiafamiljen från Chonburi vars far "Kamnan Poh" likt Thaksin flydde landet när polisen vill ta honom och numera gömmer sig i Kambodja...

Familjen Khunplume, tidigare en av faktionerna i TRT (tillsammans med de andra maffiafaktionerna), har numera startat ett alldeles eget parti (jippie!) och hoppas väl kunna få vågskålsläge om några val.

http://www.pattayape...IdArticle=26656

Bara skurkar och tomtar hela högen. Utom möjligen demokraterna som å andra sidan har egna skelett i garderoben.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

.. och för familjen Yoobamrung som skulle starta eget parti men avvaktar och låter mördarsonen Wan representera PT i ett eget valdistrikt ( #28, Nong Khem) så länge...

.. och i familjen Khunpluem, maffiafamiljen från Chonburi vars far "Kamnan Poh" likt Thaksin flydde landet när polisen vill ta honom och numera gömmer sig i Kambodja...

Familjen Khunplume, tidigare en av faktionerna i TRT (tillsammans med de andra maffiafaktionerna), har numera startat ett alldeles eget parti (jippie!) och hoppas väl kunna få vågskålsläge om några val.

http://www.pattayape...IdArticle=26656

Bara skurkar och tomtar hela högen. Utom möjligen demokraterna som å andra sidan har egna skelett i garderoben.

Hej

Att politiskt aktiva får fly sina länder efter en militärkupp, och efter protestaktioner mot den av militären installerade regeringen är ju inte helt ovanligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att politiskt aktiva får fly sina länder efter en militärkupp, och efter protestaktioner mot den av militären installerade regeringen är ju inte helt ovanligt.

Mvh Isan Lover

Så sant, här kan vi ju dra in Mubarak, Khadaffi o Takky i jämförelsen.

Även frihetskämparna i Al Qaida är ju jagade, tragiskt eller hur?

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant, här kan vi ju dra in Mubarak, Khadaffi o Takky i jämförelsen.

Även frihetskämparna i Al Qaida är ju jagade, tragiskt eller hur?

/SatanG

Hittade några fler stackars politiskt aktiva som fått fly sina länder på http://www.crikey.com.au/2011/02/11/dictator-watch-a-guide-to-the-worlds-dictators-and-their-exile-hot-spots/ :)

Men ILs inlägg får mig att fundera lite på den andra sidan av skaran. Vilka kända frihetskämpar som flytt finns?

Kommer inte på någon på rak arm. Frihetskämpar brukar väl stanna och kämpa. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att politiskt aktiva får fly sina länder efter en militärkupp, och efter protestaktioner mot den av militären installerade regeringen är ju inte helt ovanligt.

Mvh Isan Lover

Nu verkar du vara nere för räkning och jag tror det är nära siffran 9 nu :-)

Om du menar mördarsonen eller upploppsmakarna så har du hamnat helt snett.

Vilka tänker du på?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu verkar du vara nere för räkning och jag tror det är nära siffran 9 nu :-)

Om du menar mördarsonen eller upploppsmakarna så har du hamnat helt snett.

Vilka tänker du på?

Hej

Jag har själv haft den äran att personligen träffa personer som då hade flytt ifrån Syd Amerikas Junta styrda länder, och dom skulle nog tycka att ni är väldigt naiva om ni tycker att folk som hotas till livet för sina politiska åsikters skull i sina hemländer ska stanna och låta sig fängslas eller i värsta fall avvlivas av sina politiska fiender.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar du vara nere för räkning och jag tror det är nära siffran 9 nu :-)

Om du menar mördarsonen eller upploppsmakarna så har du hamnat helt snett.

Vilka tänker du på?

Tänker??Nänä

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...