Jump to content
IGNORERAD

Tjejen har UT !!


jokasto

Recommended Posts

Uhuuuuuuuuuuu..

Försökte navigera mig genom Migrationsverkets djungel.. :neutral:

Men visst kan min Tgf åka till Thailand när hon har UT gäller i 1 år till och vi tänkte åka om bara 2 veckor...

Men det slog mig  :7: att jag vet inte hur det är..

Tanken är att vi skall åka ner och hennes son skall följa med hem...

Så ni alla med full insyn i Migrationsverket snåriga regler HJÄLP mig.

Johan  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till dig och tjejen! Jag trodde inte heller att dom fick åka till Thailand när man UT. Vad bra att det inte är så!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle dom inte få åka till Thailand om dom har UT? Ett UT är så vitt jag kan förstå en handling som säger att dom har rätt att uppehålla sig i Sverige under den tid det gäller, inte att dom är inspärrade här.

Ut ger rätt att söka PUT efter 2 år (i de vanligaste fallen). Det enda som skulle kunda hända är om den som garanterar/ står som partner plötsligt dör (Gud må förbjuda) eller kastar ut damen, då kan det bli problem att komma tillbaks, så tolkar jag de olika inlägg som kommit upp här på forumet som komplement till IM,s skrifter, (som ibland är rätt snåriga).

Baa som gärna blir rättad om jag har fel :bs_help:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad, kan inte min tjej och jag åka på semester till Thai,

om hon har uppehållstillstånd 1år till, fattar jag fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad, kan inte min tjej och jag åka på semester till Thai,

om hon har uppehållstillstånd 1år till, fattar jag fel

Klart Ni får.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får ni det. UT är som sagts inte ett straff typ reseförbud, utan ett tillstånd att vistas i Sverige. Blir ni borta länge - som ett halvår eller så - så kommer den tiden att dras av när ni söker PUT så småningom. Annars inga problem.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren   :wai:

Nu kan jag sova gott igen... ville kolla om jag missförstått eller inte   :morgon:

Åker den 8 September...

Johan

Ps Inte bara jag som sitter víd datorn en Lördags kväll   :lol: Tjejen sliter hund på restaurangen.

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man ska vara i Sverige minst halva UT-tiden. Om det inte finns speciella skäl.

Fru Chang var i Thailand tre gånger en månad vardera under hennes UT två år. Ingen som sa något om det när hon sedan fick PUT.

Däremot var man inte så roade på SFI när hon missade några veckors undervisning.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst får ni det. UT är som sagts inte ett straff typ reseförbud, utan ett tillstånd att vistas i Sverige. Blir ni borta länge - som ett halvår eller så - så kommer den tiden att dras av när ni söker PUT så småningom. Annars inga problem.

Lite nyfiken på detta om att dra ifrån, menar Du att UT blir förlängt med samma tid man varit borta eller ska man söka nytt UT?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite nyfiken på detta om att dra ifrån, menar Du att UT blir förlängt med samma tid man varit borta eller ska man söka nytt UT?

Baa

När det kommer till PUT ska man ju ha varit en viss tid i landet, har man då varit härifrån en längre tid så kan dom räkna bort den tiden. Det är tydligen inte självklart att det blir så, men dom KAN göra det. Fast det spelar ju inte så stor roll egentligen, bara att det tar lite längre tid att få PUT respektive medborgarskap.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det står på Mig´s hemsa nånstans att man får vistas upp till 12mån. i tex. Thailand utan särskiljda skäl , är v-buffeln sjuk mer än 12mån. , mormor döende lika länge osv. ska man visst ha "intyg" på det!

Knepigt föresten varför man söker UT , får beviljat & sen tillbringar större del av dom där 2 år någon annanstans än i Sverige! Klart myndigheterna undrar & vill ha koll lixom!  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror det står på Mig´s hemsa nånstans att man får vistas upp till 12mån. i tex. Thailand utan särskiljda skäl , är v-buffeln sjuk mer än 12mån. , mormor döende lika länge osv. ska man visst ha "intyg" på det!

Knepigt föresten varför man söker UT , får beviljat & sen tillbringar större del av dom där 2 år någon annastans än i Sverige! Klart myndigheterna undrar & vill ha koll lixom!  ;)

Håller i pincip med, men eftersom jag/vi är så lyckligt lottade att vi tillbringar sommaren i Sverige och vintern i Thailand så är det ju liksom en något annorlunda situation, går ju liksom inte att hålla på och skaffa ny visa varje år för sambon, lite skillnad för oss falanger, inte riktigt samma byrokratiska situation.

Dessutom har vi sålt buffeln och mormor är redan död, vi får skylla på att vi älskar både Sverige, Thailand och varandra. :lol:

Baa, som pendlar ett par ggr om året.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller i pincip med, men eftersom jag/vi är så lyckligt lottade att vi tillbringar sommaren i Sverige och vintern i Thailand så är det ju liksom en något annorlunda situation, går ju liksom inte att hålla på och skaffa ny visa varje år för sambon, lite skillnad för oss falanger, inte riktigt samma byrokratiska situation.

Dessutom har vi sålt buffeln och mormor är redan död, vi får skylla på att vi älskar både Sverige, Thailand och varandra.

Baa, som pendlar ett par ggr om året.

Inser du ligger steget före mig då .. lika bra tjejen är "reggad" här & "åtnjuter" svenska förmåner när hon är här så som jobb , ATP , A-kassa bla. bla. bla. än att bara sitta på sitt söta lilla arsel på turistvisa & inte komma nånstans "här i livet"!

Iom. jag är rätt paj i kroppen så har jag det lite besvärligt när kylan kommer i det här bannade landet , tanken är väl någon form av ½ års pendlande här åxå än så länge , har ju pendlat så själv i åratal lixom men nu med alla inblandade , hon har svårt vara utan åtminstone minsta grabben så det blir fler som är på ingående!

Värsta är väl bara när lillkillen börjar i skolan , hon ska jobba , skola etc. .. hmm jaja .. jag har dessutom inte "pension till dö-dagar" än heller så vi får ta en sak i taget här!  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...