Jump to content
IGNORERAD

Flyttar från Phuket till Chiang Mai


CNXLars

Recommended Posts

Frugan och jag funderar på att flytta från Phuket till Chiang Mai under hösten 2011.

Vi har tidigare besökt Chiang Mai vid flera tillfällen men nu är det ett par år sedan sist.

De första 6 - 12 månaderna planerar vi att hyra ett hus för att sedan se hur vi trivs i Chiang Mai med omnejd innan vi tar nästa steg.

Vi båda vill komma nära naturen och bor gärna lite utanför stadskärnan, kanske 15 - 20 minuter från city.

Ni som känner Chiang Mai, vilka områden rekommenderar ni att vi ska titta närmare på?

Kommer att söka möblerat hus med 2-3 sovrum, gärna på större tomt. Föredrar bekvämligheter som västerländskt kök, Internet och UBC etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Några populära ställen är. Mae Rim och Doi Saket.

Det finns en hel del att finna på större bankkontor som Kasikorn m fl i Chiang Mai.

Det finns även ett företag som heter Jasmin Property Sales i Chiang Mai.

Dom har även hus som uthyres att förmedla.

I dom stora köpcentren. Airport Plaza och Kad Suan Kaew finns en del hussäljare som ställer ut.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill komma nära natur så varför inte fundera på Chiang-Rai och Mae Hong Son. Mindre städer än CNX men med mindre trafik, och oslagbar natur.

Om du vill bo i närheten av CNX så skulle mitt val bli Hang Dong eller San Patong, strax söder om stan.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, du bör iväg en bit från Chiang Mai. Allt är iofs relativt, men jag pratade nyss med en thai därifrån, som har flyttat ut på landet, för att det har blivit för mycket miljöförstöring i Chiang Mai, tyckte hon.

Vet inte varför det säljs billiga hus i San Sai. Såg t ex nyligen en 3-rumskåk för 200 000 baht, som såg fin ut på utsidan!!! Så jag undrar lite hur priset kan vara så lågt. Kanske felskrivet av mäklaren :)

(Men ett litet Se upp med "San Sai". Det ska visst finnas 2 olika i Chiang Mai-provinsen, en är bara en stadsdel i ChM, och den andra ligger nära Fang i norra delen av provinsen.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal

Jag befinner mig sedan drygt 9 år i Chiang Rai. Jag tycker CM är lite för busy, lite av Little Bangkok.

Men troligtvis bättre än Phuket!

Prova Lanna Realty, sök med Google, de täcker både Chiang Rai och Chiang Mai.

Annars kan du kolla "Classifieds" i Thaivisa.com. Där hittar du också annonser om uthyrning och försäljning.

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för infon! Det är mycket att tänka på inför flytten. Vi har också haft funderingar på Chiang Rai men har beslutat oss för Chiang Mai. Efter nästan 6 år i Phuket tror jag nog att allt annat känns lugnare.

Vi köpte nyligen billiga biljetter med AirAsia + hotell från Phuket, så vi besöker Chiang Mai under några dagar i juni för att lära ännu mer. Flyttlasset räknar vi med ska gå från Phuket i slutet av september.

Vid besöket i juni kommer vi att söka efter något hus att hyra för 6 - 12 månader. Företaget Jasmine som nämns i ett av tipsen verkar intressant. Någon här på forumet som har erfarenheter från Jasmine Property?

Förhoppningsvis så visar det sig senare att vi trivs så bra att vi satsar på att stanna och förmodligen bygger vi eget någonstans kring Chiang Mai. Jag har arbetat mer än 10 år i byggbranschen i Sverige och under ett par år arbetade jag med byggen i Phuket och Khao Lak. Överlag så verkar markpriserna kring Chiang Mai betydligt behagligare än i Phuket med omnejd där det mesta nu verkar att gå åt fel håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat flera faranger som bosatt sig där uppe men tröttnat efter ett tag och sökt sig ner till kustområdena (fast då inte farang-gettona)

Tror du gör mycket klokt i att hyra först ett rejält tag och verkligen känna hur det är att ha sin vardag där uppe. Det är inte alla personer som det livet passar för.

Finns naturligtvis många som älskar det och det kanske du och frugan också kommer att göra men som sagt, prova på ordentligt båda två så ni är helt överrens om att vara kvar där uppe, innan ni satsar mer långsiktigt med ett eget hus etc.

Har ni släkt och andra nära där uppe ?

Brukar vara en viktig faktor för Thai nämligen för att trivas att ha släktingar i närheten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat flera faranger som bosatt sig där uppe men tröttnat efter ett tag och sökt sig ner till kustområdena (fast då inte farang-gettona)

Tror du gör mycket klokt i att hyra först ett rejält tag och verkligen känna hur det är att ha sin vardag där uppe. Det är inte alla personer som det livet passar för.

Finns naturligtvis många som älskar det och det kanske du och frugan också kommer att göra men som sagt, prova på ordentligt båda två så ni är helt överrens om att vara kvar där uppe, innan ni satsar mer långsiktigt med ett eget hus etc.

Har ni släkt och andra nära där uppe ?

Brukar vara en viktig faktor för Thai nämligen för att trivas att ha släktingar i närheten.

Vilket underlag har du för det påståendet?

De thai jag känner trivs alldeles utmärkt med att ha släkten på lite avstånd och föredrar detta framför att ha dem inpå knutarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket underlag har du för det påståendet?

De thai jag känner trivs alldeles utmärkt med att ha släkten på lite avstånd och föredrar detta framför att ha dem inpå knutarna.

Personlig erfarenhet från de jag personligen träffat och lärt känna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är ursprungligen från Khon Kaen men har bott och arbetat många år i Bangkok. Hon har en mycket trevlig familj och vi trivs båda i deras sällskap. Men som min fru ofta säger, att bo just i deras närhet känns inte viktigt. Vi har vänner på många håll i Thailand.

Varför vi tittar på Chiang Mai beror mest på att vi båda har besökt området vid flera tillfällen och tycker om naturen och människorna. För min fru känns också närheten till en större stad ganska viktigt, liksom goda kommunikationsmöjligheter och skulle vi kunna kombinera detta med att bo lite mer lantligt vore detta önskvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personlig erfarenhet från de jag personligen träffat och lärt känna

Ok, din erfarenhet mot min.

Bör väl räcka för att du skall backa på "brukar", eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Efter 4 år så har jag i somras köpt tomt/hus i Hang Dong. Flyttar in 2013. Är i CM ca 3 mån årligen. Jobbar i Luleå ännu .ca 3 år. Efter lite funderingar blev den sociala situationen kombinerat med storstad och storslagen natur skäl till att CM känns bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Hej Chiang Mai boende och övriga

Lång tid har förflutit sedan någon svarade i tråden.Gick det bra? Trivs ni?

Har någon annan gjort liknande och flyttat upp?

Själv åker jag snart till CM för tre månader. Nytt hus spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat flera faranger som bosatt sig där uppe men tröttnat efter ett tag och sökt sig ner till kustområdena (fast då inte farang-gettona)

Tror du gör mycket klokt i att hyra först ett rejält tag och verkligen känna hur det är att ha sin vardag där uppe. Det är inte alla personer som det livet passar för.

Finns naturligtvis många som älskar det och det kanske du och frugan också kommer att göra men som sagt, prova på ordentligt båda två så ni är helt överrens om att vara kvar där uppe, innan ni satsar mer långsiktigt med ett eget hus etc.

Har ni släkt och andra nära där uppe ?

Brukar vara en viktig faktor för Thai nämligen för att trivas att ha släktingar i närheten.

Det finns lika många som vill till kusten som vill inte ens se på Phuket och Pattaya och skulle aldrig bosätta mig vi kusten.

De gånger jag åker till kusten så är det Prachuap Khirikan annars är vi uppe i Norra Thailand eller re ser rund i Asien.

Man flyttar från Sverige eller åker på semester för att slipa alla svenskar och faranger.

Klimatet i norra Thailand är underbart, människor är mera vänliga, och det mesta kostar bara hälften mot vad det kostar

på turistorter.

Det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...