Jump to content
IGNORERAD

Isuzu D-Max runt stolpen


Surin P3

Recommended Posts

Frugans syrra var ute och åkte i regnet inatt. Slutade inge vidare...

Otroligt att syrran och kusinen, som satt i passagerarsätet, klev ur bilen helt oskadda.

post-3076-0-96574300-1302245631_thumb.jp

post-3076-0-39304600-1302245665_thumb.jp

post-3076-0-16768800-1302245697_thumb.jp

post-3076-0-40023800-1302245725_thumb.jp

post-3076-0-35252500-1302245760_thumb.jp

post-3076-0-58012000-1302245798_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    37

  • stjp8729

    7

  • Enis

    6

  • JohanB

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skönt att höra att dom klarade sig !!

Ser ut att ha varit en rejäl smäll

Tur att ingen satt i baksätet för där har största smällen tagit

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni det krävs för hastighet för att "tillverka" detta vrak?

Spåren i gruset visar att hon snurrat ett par varv.

Och att tänka på är också att sträckan hon snurrat varven på är ca 50-75 meter i gruset alltså, efter att hon lämnat asfalten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni det krävs för hastighet för att "tillverka" detta vrak?

Spåren i gruset visar att hon snurrat ett par varv.

Och att tänka på är också att sträckan hon snurrat varven på är ca 50-75 meter i gruset alltså, efter att hon lämnat asfalten.

Tyder på en ganska hög hastighet, svårt att bedöma dock hur hög.

Asfalt/cementvägar i Thailand kan bli extremt hala efter regn, speciellt om det inte regnat på ett tag så det bildats en hinna på vägen. Ofta är väl däcksmönster inte på topp heller

Men gruset bör ju bromsa ganska mycket. Speciellt om man glider på sidan/sladdar

Eftersom stolpen tog just där bilen är som vekast (mitt mellan axlarna och mellan hytt/flak så blir ju skadorna desto större dock.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vad tror ni det krävs för hastighet för att "tillverka" detta vrak?

Spåren i gruset visar att hon snurrat ett par varv.

Och att tänka på är också att sträckan hon snurrat varven på är ca 50-75 meter i gruset alltså, efter att hon lämnat asfalten.

En gissning är kring 100km/h när det gick av vägen.

Grus bromsar ganska så mycket och där stolpen träffade bilen är den inte gjord för kollision.

Så det ser värre ut än om det varit en smäll rakt framifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilen säljes billigt förresten :bag:

Isuzu D-Max Hi-Lander 2005

15.000 mil, manuell. Motorn går bra. Kanonbra svängradie åt vänster, lite sämre åt höger.

Lite repor på vänstersidan smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyder på en ganska hög hastighet, svårt att bedöma dock hur hög.

Asfalt/cementvägar i Thailand kan bli extremt hala efter regn, speciellt om det inte regnat på ett tag så det bildats en hinna på vägen. Ofta är väl däcksmönster inte på topp heller

Men gruset bör ju bromsa ganska mycket. Speciellt om man glider på sidan/sladdar

Eftersom stolpen tog just där bilen är som vekast (mitt mellan axlarna och mellan hytt/flak så blir ju skadorna desto större dock.

Kollade däcken... sad.gif Inte så dåligt mönster, men tillverkade vecka 21 år 2004. I dagens läge, kändes de som bakelit.

En gissning är kring 100km/h när det gick av vägen.

Grus bromsar ganska så mycket och där stolpen träffade bilen är den inte gjord för kollision.

Så det ser värre ut än om det varit en smäll rakt framifrån.

Ja, 100 låter rimligt. Och det är nog max vad hon kan ha kommit upp i, med tanke på var hon svängt ut på stora vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilen säljes billigt förresten :bag:

Isuzu D-Max Hi-Lander 2005

15.000 mil, manuell. Motorn går bra. Kanonbra svängradie åt vänster, lite sämre åt höger.

Lite repor på vänstersidan smile.gif

Hade hon försäkring och så på den ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade hon försäkring och så på den ?

Hennes ord har i det förgångna varit: "Ja, jag ska skaffa det. Nästa vecka."

Så nej, bara trafikförsäkring.

Som för övrigt endast täcker skada på utomstående person. Inga immateriella saker är försäkrade.

Men vi har pratat med elverket och de säger att stolpen kostar runt 30.000 Baht plus arbete.

Så bilen blir väl till att sälja till skroten eller liknande. Täcker väl kostnaden för stolpen och arbetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon får bygga en risbil av vraket.

Motor,låda,axlar ,hjul+ säten mm går ju att använda smile.gif

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon får bygga en risbil av vraket.

Motor,låda,axlar ,hjul+ säten mm går ju att använda smile.gif

Smart idé. Det ger nog bättre förtä¤nst än att sälja den hel till skroten !

Borde finnas någon på orten som är duktig på att bygga sådana man kan anlita.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon får bygga en risbil av vraket.

Motor,låda,axlar ,hjul+ säten mm går ju att använda smile.gif

Hon borde ha köpt en sån istället för denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon borde ha köpt en sån istället för denna.

Ok kör man så illa, så kanske man skall köra på risfältet på natten då inte så många vistas där.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ok kör man så illa, så kanske man skall köra på risfältet på natten då inte så många vistas där.

Du behöver inte vara nedlåtande för det är inte första eller sista personen som kör av vägen.

Nu hade dom en ä¤vla tur att stolpen träffade där den gjorde och inte på dörren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla tur att hon inte mötte nån/nåt, då hadde det blitt ... :diablo: eller :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade däcken... sad.gif Inte så dåligt mönster, men tillverkade vecka 21 år 2004. I dagens läge, kändes de som bakelit.

Ja, 100 låter rimligt. Och det är nog max vad hon kan ha kommit upp i, med tanke på var hon svängt ut på stora vägen.

Hej, tycker också att det var tur i oturen att alla klarade sig, så grattis till det!

Tror speeden inte var mer än runt 80 i början och runt 40 in i stolpen. Isuzun är rätt vek i midjan.

Dom där däcken bromsade nog inte mycket i sladdarna på den våta vägen.

30.000B för att byta stolpen kan man väl se som ett väl saltat farang-pris. :whistle:

Alla elledningar där uppe verkar relativt oskadade, så materialåtgången är ju bara en ny stolpe + en kranbil, och att gräva en ny grop tar ju inte många dar.

Vi har sä¤lva bytt en stolpe som fallit (av sig sä¤lv) och knäckts. Visserligen med mindre komplicerad el däruppe, men det gick bara på ett par tusen Bath

Bilvraket borde ha ett ganska bra värde, då thaiarna är experter på att kapa och svetsa ihop fram och bakdelar på krockade bilar för att göra garanterat "nya" okrockade.Hela bakpartiet ser OK ut och kan svetsas ihop med ett annat framparti eller hytt....Motor, växellåda, framvagn mm verkar också oskadade

Förekommer även vid import, att man kapar värdefulla bilar för att få den lägre tullen för bildelar. Sedan svetsas det ihop igen och säljs som nytt!!

Reagerade på din kommentar om däcken att "dom kändes som bakelit"!!

Vi har en också en Isuzu D-Max 2008 med original Bridgestone-däck med samma "rull-mönster" som dina. Jag upplever däcken som väldigt hala och slippriga och sladdbenägna även på torr asfalt.

Jag tror jag ska starta en ny tråd i fordonsdelen om däck. Är ju rätt väsentligt och det finns kanske många mindre bra typ lakrits-däck i Thailand att se upp med.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3 smile.gif

Dom hade tur i oturen, däck som är så gammla är inte det perfekta på såphala vägar i Thailand, men sen är inte en pick-up den bilen som är "stadigast" i halt väglag, lite "för lätt bak" utan last.

Sen är ett antisladd (DSTC) system inte helt fel även i Thailand när det regnar.

Ha en gör go kväll!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Men vi har pratat med elverket och de säger att stolpen kostar runt 30.000 Baht plus arbete.

För en sådan stolple (förvisso med mindre last där uppe) gav jag 4000 thb i dyrorten Hua Hin.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu med ny info...

Det började som sagt på 30.000 hos elverket. Det kan man väl köpa, eftersom det är deras stolpe.

Polisen ville ha "många" tusen. För att de ville ha bilen till polisstationen och undersöka. Försök få in ordet "muta" någonstans i den meningen så blir det rätt.

Efter att vi åkt runt stan med vår advokat och pratat "på riktigt" hamnade elverkets pris, inkl. arbete på 17.000.

Och polisen fick nöja sig med en påse jordnötter. Som var tom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte vara nedlåtande för det är inte första eller sista personen som kör av vägen.

Nu hade dom en ä¤vla tur att stolpen träffade där den gjorde och inte på dörren.

Det var INTE min mening att vara nedlåtande, försökte bara skoja lite.

En annan orsak till många olyckor i Thailand är att här pumpar man däcken alldeles för håra, med anledning av att det kan vara bra att ha lite extra.

Följden blir 2-3 kg för mycket och inget fäste då det behövs, rätt lufttryck är viktigt på ALLA fordon.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med lufttryck har jag sett på otaliga bilar.

Till och med på vår nya bil, direkt ifrån fabriken, var trycket över 3 kg.

Varför det ska vara på detta viset ha jag ingen aning om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har väl hört att bilen drar mindre bränsle då eftersom mindre yta av däcket ligger mot vägbanan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var INTE min mening att vara nedlåtande, försökte bara skoja lite.

En annan orsak till många olyckor i Thailand är att här pumpar man däcken alldeles för håra, med anledning av att det kan vara bra att ha lite extra.

Följden blir 2-3 kg för mycket och inget fäste då det behövs, rätt lufttryck är viktigt på ALLA fordon.

Det är ibland farligt att skoja här på MPR. Du kan trampa rakt ut i ett okänt minfält... :suicide: ... :ironi:

Du har rätt om det där med lufttrycket i däcken. Isuzun ska ha c:a 2,3Kg fram och 3,6 nånting bak enligt lappen på dörrstolpen!!

Men oftast kör man den ju (nästan) tom, så jag pumpar bara 2,2 Kg både bak och fram.

Mina däck monterat original 2008 är Bridgestone "rulldäck" 215/70R15 och har rullat 4000mil.

Men upp till 4,5Kg bak och 2,5 fram, när man har 700Kg klinkers på flaket (du riskerar annars däckexplosion pga värmen), men släpper ut till 2,2Kg igen när det är avlastat.

Utan last och med 3,6-4,5 Kg bak blir den väldigt stötig,"lös" och sladdrig i bakänden. Tappar greppet och sladdar mycket lätt då.

P3, kolla gärna vad det är för tryck i fram och bak-däcken på ditt vrak och meddela gärna här på MPR att betänka för medlemmarna (inte klandra) .

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med lufttryck har jag sett på otaliga bilar.

Till och med på vår nya bil, direkt ifrån fabriken, var trycket över 3 kg.

Varför det ska vara på detta viset ha jag ingen aning om...

Med normalt lufttryck i däcken skulle väl dom flesta pickuper i Thailand skava med fälgarna mot asfalten pga all överlast :dance1:

Fritz..

Ändrades av Surin P3

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...