Jump to content
IGNORERAD

Isuzu D-Max runt stolpen


Surin P3

Recommended Posts

Med normalt lufttryck i däcken skulle väl dom flesta pickuper i Thailand skava med fälgarna mot asfalten pga all överlast :dance1:

Fritz..

Det tror jag också, risuppköpare som var hos oss och lastade bilen full och lite till.

post-3132-0-06014200-1302268891_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    37

  • stjp8729

    7

  • Enis

    6

  • JohanB

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Med normalt lufttryck i däcken skulle väl dom flesta pickuper i Thailand skava med fälgarna mot asfalten pga all överlast :dance1:

Fritz..

Det tror jag också, risuppköpare som var hos oss och lastade bilen full och lite till.

Rissäckar går även bra att använda som handbroms.

post-3132-0-06014200-1302268891_thumb.jp

post-3132-0-52277500-1302269355_thumb.jp

Ändrades av Surin P3

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med lufttryck har jag sett på otaliga bilar.

Till och med på vår nya bil, direkt ifrån fabriken, var trycket över 3 kg.

Varför det ska vara på detta viset ha jag ingen aning om...

Hej Surin P3, smile.gif

Kan det vara så att din återförsäljare glömt att släppa ut luft ur däcken? Nya bilar levereras normalt med "för mycket luft i däcken" för att undvika så kallad morgonsula när bilen står i stilla en längre tid te.x hos en återförsäljare.

Ha en gör go lördag

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var INTE min mening att vara nedlåtande, försökte bara skoja lite.

En annan orsak till många olyckor i Thailand är att här pumpar man däcken alldeles för håra, med anledning av att det kan vara bra att ha lite extra.

Följden blir 2-3 kg för mycket och inget fäste då det behövs, rätt lufttryck är viktigt på ALLA fordon.

Hej Nypan smile.gif

Har istället erfarenhet av för lite lufttryck i däcken på personbilar, anledningen till det låga lufttrycket är att bilen skall bli mer komfortabel. Men inte sällan slutar det istället med ett skadat däck efter kört ner i ett potthål, som förare syns det som en stor bula i sidan på däcket.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nypan smile.gif

Har istället erfarenhet av för lite lufttryck i däcken på personbilar, anledningen till det låga lufttrycket är att bilen skall bli mer komfortabel. Men inte sällan slutar det istället med ett skadat däck efter kört ner i ett potthål, som förare syns det som en stor bula i sidan på däcket.

Ha en bra dag!

:wai:

Det kanske är så med personbilar, men när det gäller pick-up:er med så varierande last på främst bakdäcken,

så måste du justera trycket efter belastningen!!

Har du för högt tryck och kör olastad, så är det lätt att baken släpper och det går som i tråden.

Har du för lågt tryck och kör tungt lastad (typ Stefans risbil), speciellt på motorväg, blir däcken så varma att explosionsrisken är stor.

Pick-up:er har dåligt rykte att "bakändan är för lätt", men jag tror det har mer att göra med för mycket luft i bakdäcken vid tom-körning.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3, :)

Kan det vara så att din återförsäljare glömt att släppa ut luft ur däcken? Nya bilar levereras normalt med "för mycket luft i däcken" för att undvika så kallad morgonsula när bilen står i stilla en längre tid te.x hos en återförsäljare.

Morgonsula? Det händer inte så ofta numera. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är så med personbilar, men när det gäller pick-up:er med så varierande last på främst bakdäcken,

så måste du justera trycket efter belastningen!!

Har du för högt tryck och kör olastad, så är det lätt att baken släpper och det går som i tråden.

Har du för lågt tryck och kör tungt lastad (typ Stefans risbil), speciellt på motorväg, blir däcken så varma att explosionsrisken är stor.

Pick-up:er har dåligt rykte att "bakändan är för lätt", men jag tror det har mer att göra med för mycket luft i bakdäcken vid tom-körning.

Det var inte min bil som dom lastade rissäckarna på, har ingen bil i Thailand än.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3, :)

Kan det vara så att din återförsäljare glömt att släppa ut luft ur däcken? Nya bilar levereras normalt med "för mycket luft i däcken" för att undvika så kallad morgonsula när bilen står i stilla en längre tid te.x hos en återförsäljare.

Ha en gör go lördag

:wai:

Tror inte det.

Alla jag pratat med som köpt nya bilar det senaste halvåret har haft samma problem.

1 Mazda, 1 Mitsu och 2 Ford.

De vet helt enkelt inte vad de håller på med, när det gäller lufttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det.

Alla jag pratat med som köpt nya bilar det senaste halvåret har haft samma problem.

1 Mazda, 1 Mitsu och 2 Ford.

De vet helt enkelt inte vad de håller på med, när det gäller lufttryck.

Kontentan är nog ändå, att det händer 80% fler olyckor p.g.a. för hårda däck.

Det jag sett av hur man pumpar däcken, är avgörande hur stor och stark kompressorn är. Det är alltid bra att ha lite extra, sa en Thai en gång när jag fråga vilket tryck han hade i sina däck.

Min tunga Mc hade då jag köpte den av en Thai man var 3,6 fram och 4,5 bak.

Rätt tryck skall vara fram 2,25 bak 2,5

Den hoppade som en groda och spårade något fruktansvärt.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

80% fler olyckor p.g.a. hårda däck.

Det kändes som en ganska påhittad siffra..

Sä¤lv får jag alltid släppa ut luft eftersom svågern anser att det går så mycket bränsle annars...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Isaan Butterfly

Fina bilder Surin P3 Kan du inte plocka ut en och lägga på

``Dagens Bild``

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, efter att ha tittat på vraket nu i efterhand, så finns det inget som hållet emot en smäll just på detta ställe.

Förmodligen det bästa/mjukaste stället på hela bilen, vilket gjorde att den blev ett så mjukt stopp som fysiken tillåter.

Och därmed också så få skador som det blev på personerna i bilen. Tur i oturen kan man säga.

För övrigt så är bilen körklar igen om ca 30 dagar enligt mekanikern :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så är bilen körklar igen om ca 30 dagar enligt mekanikern :)

Precis vad jag tänkte när jag såg bilderna, det där lär ju en thaiverkstad kunna få ordning på ganska så lätt

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag tänkte när jag såg bilderna, det där lär ju en thaiverkstad kunna få ordning på ganska så lätt

Enis

Ja, ser inte ur att behövas med än ett par träd på lagom avstånd, lite rep och ett par släggor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Ja, efter att ha tittat på vraket nu i efterhand, så finns det inget som hållet emot en smäll just på detta ställe.

Förmodligen det bästa/mjukaste stället på hela bilen, vilket gjorde att den blev ett så mjukt stopp som fysiken tillåter.

Och därmed också så få skador som det blev på personerna i bilen. Tur i oturen kan man säga.

För övrigt så är bilen körklar igen om ca 30 dagar enligt mekanikern :)

Här snackar vi riktiga bilmekaniker, inga reservdelsbytare som i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frugans syrra var ute och åkte i regnet inatt. Slutade inge vidare...

Otroligt att syrran och kusinen, som satt i passagerarsätet, klev ur bilen helt oskadda.

post-3076-0-96574300-1302245631_thumb.jp

post-3076-0-39304600-1302245665_thumb.jp

post-3076-0-16768800-1302245697_thumb.jp

post-3076-0-40023800-1302245725_thumb.jp

post-3076-0-35252500-1302245760_thumb.jp

post-3076-0-58012000-1302245798_thumb.jp

Hej

Påminner mycket om morbrorns bil i vintras, fast där var taket ändå mer nedtryckt och där klarade sig också båda i framsätet utan skador, det måste vara en "bra" bil att krocka med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen dina däck.Har samma sort på våran D-Max.

Tycker dom är snorhala både i torrt & vått...

Bridgestone Dueler H/T 840? heter dom och säljs inte längre..

Dueler_HT_840.png

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så är bilen körklar igen om ca 30 dagar enligt mekanikern :)

Skulle vara trevligt med lite bilder under reparationens gång!

Om du har tid och lust alltså, eller bara ett par bilder när den är klar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara trevligt med lite bilder under reparationens gång!

Om du har tid och lust alltså, eller bara ett par bilder när den är klar.

MVH Tommy

Det kommer... Bilderna var tagna idag, så vi får vänta ett par dagar innan det kommer nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser nu att i bild nr. 6 i inlägg http://www.maipenrai...post__p__310931 så sitter mitt gamla reserv-däck och fälg ifrån vår pickis.

Kanske är jag indirekt skyldig till denna olycka. :(

Frågan är var hon hittat mitt reservhjul whoco5.gif

Kanske fråga din fru då du är ovetande?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...