Jump to content
IGNORERAD

Pengar till flickvännen!


hansnillen

Recommended Posts

Guest wUThai

Jag trodde den som skickade mest pengar vann? Är det inte så??? Har jag gått på ännu en nit?! :(

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    6

  • Wangthong

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så länge man skickar pengar har man väl ändå chansen att vinna. Så är det i alla lotterier! Man har dock inga garantier att man vinner om man skickar mest. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Jag skickar pengar varje månad, oftast är det då 5000 Thb vid varje tillfälle. Sen är det givetvis tillfällen då den summan blir betydligt högre pga olika anledningar.

De pengar som vi skickar går till svärfar som är pensionär och till gummans son som går i privatskola.

Dryga 1000 SEK varje månad som bidrag tycker jag är en rimlig summa och istället för att lägga pengarna i röda korsets bössor så vet jag nu vart alla ören tar vägen :)

När flickvännen väl kommer hit får du inte glömma bort alla extra kostnader som uppstår: Maten blir dyrare, tjejen kommer att behöva diverse krämer och annat som du antagligen

inte tänkt på, studiemedel skall köpas, eventuella busskort för att ta sig till och från skolan, klädkontot mer än dubbleras då du måste köpa en vintergarderob till tösen och

framför allt så kostar allting x 2 vad ni än kommer att göra på fritiden. Och glöm absolut inte att kostnaderna för ditt, numera Ert, resande dubbleras eftersom du måste köpa

2 biljetter till Thailand nästa gång.

Flickvännen är inte berättigad till något studiemedel innan hon har permanent upphållstillstånd så det är minst 2 år som du skall dra runt allt på en inkomst.

Min sambo har precis fått studiestöd från CSN och hon får 2700 SEK / månad. Större delen av de pengarna sparar hon nu och skall använda dem som "rumle-pengar" till

sommaren när vi åker tillbaks till Thailand. Detta tycker jag är helt kanon för då behöver jag inte betala för allt hemma i byn, det sköter hon själv :)

När hon väl börjar jobba så är hon väl införstådd med att hon skall hjälpa till ekonomiskt här hemma och de pengar som skall skickas till Thailand kommer hon att sköta själv.

Men där är vi inte än...

Lycka till med allt och hoppas att din budget räcker för när hon väl är här så är det värt vartenda öre :wub:

Mvh / PTG

Ändrades av PlayTheGame

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man skickar oftare har man fler chanser.tror jag. Fast bara lite åt gången...kanske.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade konto för frugans äldsta dotter på 17 år

skickar 3000 bath till henne i månaden till skolan till mat och kläder

svärmor får 2000 bath för att hon tar hand om tösen

i början va det det jävla liv att jag skaffa konta till tösa, då kunde ju inte svärmor ha kontrollen

men det lugna sig när jag(glömde) skicka till henne 1 månad

mvh udonmao

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har också en ung dam så hon får också "barnbidrag".

Poffa

Vi e bägge 60+ frugan och jag, hon förtjänar ca, 92.400 THB/Mån.före skatt..vad jag vet skickar hon inga summor till LOS...utom när nån anhörig behöver typ sjukvård... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men det skrev du inte och min telekommunikativa förmåga räckte inte.

Självklart skickar dom 2000. (Om dom inte jobbar på båt, då blir det mer sällan)

Ja då fick du vara häftig idag med GRATTIS.

Ja visst är det konstigt men du är ju iallafall ganska gullig nesse.

Tack :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Så länge man skickar pengar har man väl ändå chansen att vinna. Så är det i alla lotterier! Man har dock inga garantier att man vinner om man skickar mest. :suicide:

Hej på er,

väldigt intressant fråga Ni tar upp i den här tråden. Allting har sitt pris här i världen, det kan vi nog vara överens om. Det kostar att leva och det kostar att ha en trevlig och gosig thai dam vid sin sida. Jag vet inte vad det kan vara värt, men kanske 10.000 Bht/månaden per år är en rimlig summa. Om man har råd vill säga. Alternativet är ju att sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige under årets mörkaste månader. Och hur kul är det? Att bli stammis på Systembolaget och sitta ensam i mörkret kostar också, både i pengar och i mentalt lidande.

Men det verkar vara väldigt individuellt hur tjejerna har det. En Bargirl jag känner i Hua Hin behövde dra in 30.000 Bht i månaden sa hon för att bl a betala för barnet i Bangkok. Så därför är det oftast kostsammare att "lösa ut" tjejer från en Bar än att dejta en "vanlig" thaidam med ett "vanligt" jobb.

Jag umgås med en dam i Hua Hin som jobbar på en Golf Agency. Hon tjänar väl en sådär 13.000 Bht i månaden. Men det verkar som om hon förväntar sig att hon skall sluta jobba om vi är tillsammans! "Vi kan öppna en shop", brukar hon säga. Och själv har man ju ingen aning om lönsamheten i ett sånt företag. Jag tycker det skulle vara bra om hon var kvar på sitt jobb. Då kunde hon ju vara självförsörjande och även skicka pengar till föräldrarna som vanligt.

Nej, man får nog inse att vi lever i helt olika världar. Thaidamerna vill ha ett ekonomiskt tryggat liv, vi däremot är ute efter en spännande relation. Unga kvinnor ger en så mycket energi!. Vi män på Maipenrai har gjort ett val. Vi föredrar Thailand framför Sverige. Dels för klimatet, men dels också för kvinnorna. Och då får det kosta en del. Jag lägger hellre pengarna på vin, kvinnor och sång än på ett nytt kök vart tionde år.

Men det finns ju gränser för vad man skall behöva punga ut med. Jag tycker dom är väldigt snabba på att prata om hus ( som dom skall äga), och barn och giftermål och om att öppna nån business osv. Jag tror det gäller att hålla igen och visa att pengarna inte växer på träd.

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det fanns en tid för ganska länge sedan då jag skickade ner 20 000 Baht per månad till min dåvarande tjej. Jag ringde för 5 000 Skr per månad(detta var innan telekonkurrensen slagit genom på allvar) och la en jädrans massa tid på allt sammans, så väl i Thailand som i Sverige.

Och jag flög ner till henne 3-4 ånger per år och väl där la jag en jäkla massa pengar på henne och vårt leverne där nere i Thailandet.

Köpte guld och motorcyklar och allt som tänkas kan till henne...

Mina kompisar tyckte inte jag var riktigt klok...men jag säger bara det.faaaan vad roligt jag hade med henne och så mycket glädje hon gav mig!! Vi for land och rike runt i hyrda bilar och hon lärde mig så mycket och hon gav mig så mycket som jag senare haft mycket nytta av!

Det var ta mig fan värt varenda baht och krona och jag ångrar mig inte en sekund!!

Lev livet medan du kan och lyssna inte på snusförnuftiga människor som tycker du är en dåre när du själv känner dig lycklig.i själva verket är det kanske de som är de stora dårarna som inte tar tillvara på tillfällen till lycka och glädje...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

väldigt intressant fråga Ni tar upp i den här tråden. Allting har sitt pris här i världen, det kan vi nog vara överens om. Det kostar att leva och det kostar att ha en trevlig och gosig thai dam vid sin sida. Jag vet inte vad det kan vara värt, men kanske 10.000 Bht/månaden per år är en rimlig summa. Om man har råd vill säga. Alternativet är ju att sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige under årets mörkaste månader. Och hur kul är det? Att bli stammis på Systembolaget och sitta ensam i mörkret kostar också, både i pengar och i mentalt lidande.

Men det verkar vara väldigt individuellt hur tjejerna har det. En Bargirl jag känner i Hua Hin behövde dra in 30.000 Bht i månaden sa hon för att bl a betala för barnet i Bangkok. Så därför är det oftast kostsammare att "lösa ut" tjejer från en Bar än att dejta en "vanlig" thaidam med ett "vanligt" jobb.

Jag umgås med en dam i Hua Hin som jobbar på en Golf Agency. Hon tjänar väl en sådär 13.000 Bht i månaden. Men det verkar som om hon förväntar sig att hon skall sluta jobba om vi är tillsammans! "Vi kan öppna en shop", brukar hon säga. Och själv har man ju ingen aning om lönsamheten i ett sånt företag. Jag tycker det skulle vara bra om hon var kvar på sitt jobb. Då kunde hon ju vara självförsörjande och även skicka pengar till föräldrarna som vanligt.

Nej, man får nog inse att vi lever i helt olika världar. Thaidamerna vill ha ett ekonomiskt tryggat liv, vi däremot är ute efter en spännande relation. Unga kvinnor ger en så mycket energi!. Vi män på Maipenrai har gjort ett val. Vi föredrar Thailand framför Sverige. Dels för klimatet, men dels också för kvinnorna. Och då får det kosta en del. Jag lägger hellre pengarna på vin, kvinnor och sång än på ett nytt kök vart tionde år.

Men det finns ju gränser för vad man skall behöva punga ut med. Jag tycker dom är väldigt snabba på att prata om hus ( som dom skall äga), och barn och giftermål och om att öppna nån business osv. Jag tror det gäller att hålla igen och visa att pengarna inte växer på träd.

Micke

Men asså nu fattar jag inte, varför i hela fridens namn måste hon dra in 30 000b i månaden ? Varför måste man sitta ensam i mörkret ? Och Varför skulle hon sluta jobba ? Nu drar jag slut satsen att du MÅSTE köpa din "kärlek" och enligt mig så kan man lika bra sitta ensam när man ändå vet att damen brevid dig tycker du är vidrig men du betalar så det är ok. NEJ FY det är fan inte ok.

Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

väldigt intressant fråga Ni tar upp i den här tråden. Allting har sitt pris här i världen, det kan vi nog vara överens om. Det kostar att leva och det kostar att ha en trevlig och gosig thai dam vid sin sida. Jag vet inte vad det kan vara värt, men kanske 10.000 Bht/månaden per år är en rimlig summa. Om man har råd vill säga. Alternativet är ju att sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige under årets mörkaste månader. Och hur kul är det? Att bli stammis på Systembolaget och sitta ensam i mörkret kostar också, både i pengar och i mentalt lidande.

Men det verkar vara väldigt individuellt hur tjejerna har det. En Bargirl jag känner i Hua Hin behövde dra in 30.000 Bht i månaden sa hon för att bl a betala för barnet i Bangkok. Så därför är det oftast kostsammare att "lösa ut" tjejer från en Bar än att dejta en "vanlig" thaidam med ett "vanligt" jobb.

Jag umgås med en dam i Hua Hin som jobbar på en Golf Agency. Hon tjänar väl en sådär 13.000 Bht i månaden. Men det verkar som om hon förväntar sig att hon skall sluta jobba om vi är tillsammans! "Vi kan öppna en shop", brukar hon säga. Och själv har man ju ingen aning om lönsamheten i ett sånt företag. Jag tycker det skulle vara bra om hon var kvar på sitt jobb. Då kunde hon ju vara självförsörjande och även skicka pengar till föräldrarna som vanligt.

Nej, man får nog inse att vi lever i helt olika världar. Thaidamerna vill ha ett ekonomiskt tryggat liv, vi däremot är ute efter en spännande relation. Unga kvinnor ger en så mycket energi!. Vi män på Maipenrai har gjort ett val. Vi föredrar Thailand framför Sverige. Dels för klimatet, men dels också för kvinnorna. Och då får det kosta en del. Jag lägger hellre pengarna på vin, kvinnor och sång än på ett nytt kök vart tionde år.

Men det finns ju gränser för vad man skall behöva punga ut med. Jag tycker dom är väldigt snabba på att prata om hus ( som dom skall äga), och barn och giftermål och om att öppna nån business osv. Jag tror det gäller att hålla igen och visa att pengarna inte växer på träd.

Micke

Du får givetvis köpa dig en "ung och spännande relation" om du vill men blanda inte in mig, min fru och 99% av vår bekantskrapskrets av Thai/Farangpar genom att skriva fördomsfulla floskler som "Vi män på MPR" eller att "dom är väldigt snabba på att prata om hus". Låt dina tankar och erfarenheter stå för dig för jag, och många med mig, har inget intresse av att bli ihopklumpad med dig och dina gelikar, oavsett hur trevliga ni må vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Följt denna tråd och andra som handlar om thailändare och pengar.Löner etc.

För mej känns det som extrema "snålänningar" befolkar tråden.

Det jag vet om lönerna i Thailand (stadsregion utom BKK) är: undersköterska/nurse assistant cirka 15000-20000 Thb/mån. Högre delen vid mycket kvälls/helgarbeten (alltså mer än heltid totalt). Sjuksköterska (primärvård) efter vidareutbildning - 50.000 Thb/mån, kan komma upp till 60-70.000thb. Undersköterska i BKK cirka 50.000 thb/mån (med helg/kvällsarbete).

Genom att prata med såväl faranger som Thailändare för att få koll på vad det kostar att leva i en större stad (ej BKK): Kvinna med två barn i skolåldern (Thaiskola): Cirka 18-20.000 thb/mån inkl skoluniformer och annat som ska till skolan. Då bor man i betalt hus men har inte råd med exempelvis bil.

Summorna ni anger i tråden ter sig alltså för mej som helt orealistiska - kanske ni nämner dessa summor eftersom "damerna" då måste ha ett antal faranger som betalar??? När jag själv var i Thailand och såg vad det kostade att handla mat, köpa bensin och en massa annat - så såg jag att kostnaden ovan verkar rimlig.

Kommer sedan en farang in ui bilden: Kvinna+farang+två thaibarn - så nämnde många av dem (svenskar och engelsmän) jag träffade att det gick på cirka 50.000 thb/mån - eftersom man som farang gärna vill ha lite mer köttprodukter, kanske öl och annat västerländskt.

Så - varifrån får ni att det ska gå att leva på de extremt små belopp ni anger?

Jag tror ni drömmer.

Vad man skickar får förstås sedan vara avhängigt kostanden för kvinnan/eller faminljen - och om man vill råka ut för att ett flertal måste betala till samma person.

Mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Följt denna tråd och andra som handlar om thailändare och pengar.Löner etc.

För mej känns det som extrema "snålänningar" befolkar tråden.

Det jag vet om lönerna i Thailand (stadsregion utom BKK) är: undersköterska/nurse assistant cirka 15000-20000 Thb/mån. Högre delen vid mycket kvälls/helgarbeten (alltså mer än heltid totalt). Sjuksköterska (primärvård) efter vidareutbildning - 50.000 Thb/mån, kan komma upp till 60-70.000thb. Undersköterska i BKK cirka 50.000 thb/mån (med helg/kvällsarbete).

Genom att prata med såväl faranger som Thailändare för att få koll på vad det kostar att leva i en större stad (ej BKK): Kvinna med två barn i skolåldern (Thaiskola): Cirka 18-20.000 thb/mån inkl skoluniformer och annat som ska till skolan. Då bor man i betalt hus men har inte råd med exempelvis bil.

Summorna ni anger i tråden ter sig alltså för mej som helt orealistiska - kanske ni nämner dessa summor eftersom "damerna" då måste ha ett antal faranger som betalar??? När jag själv var i Thailand och såg vad det kostade att handla mat, köpa bensin och en massa annat - så såg jag att kostnaden ovan verkar rimlig.

Kommer sedan en farang in ui bilden: Kvinna+farang+två thaibarn - så nämnde många av dem (svenskar och engelsmän) jag träffade att det gick på cirka 50.000 thb/mån - eftersom man som farang gärna vill ha lite mer köttprodukter, kanske öl och annat västerländskt.

Så - varifrån får ni att det ska gå att leva på de extremt små belopp ni anger?

Jag tror ni drömmer.

Vad man skickar får förstås sedan vara avhängigt kostanden för kvinnan/eller faminljen - och om man vill råka ut för att ett flertal måste betala till samma person.

Mvh

cpo

Hej!

Jag tror inte det kostar så mycket,då skulle 60% inte ha råd att skicka sina barn till skolan. Men som sagt det är bara vad jag tror,finns det ingen här inne som har sina barn i Thai skola och kan berätta vad det kostar ?

Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Följt denna tråd och andra som handlar om thailändare och pengar.Löner etc.

För mej känns det som extrema "snålänningar" befolkar tråden.

Det jag vet om lönerna i Thailand (stadsregion utom BKK) är: undersköterska/nurse assistant cirka 15000-20000 Thb/mån. Högre delen vid mycket kvälls/helgarbeten (alltså mer än heltid totalt). Sjuksköterska (primärvård) efter vidareutbildning - 50.000 Thb/mån, kan komma upp till 60-70.000thb. Undersköterska i BKK cirka 50.000 thb/mån (med helg/kvällsarbete).

Genom att prata med såväl faranger som Thailändare för att få koll på vad det kostar att leva i en större stad (ej BKK): Kvinna med två barn i skolåldern (Thaiskola): Cirka 18-20.000 thb/mån inkl skoluniformer och annat som ska till skolan. Då bor man i betalt hus men har inte råd med exempelvis bil.

Summorna ni anger i tråden ter sig alltså för mej som helt orealistiska - kanske ni nämner dessa summor eftersom "damerna" då måste ha ett antal faranger som betalar??? När jag själv var i Thailand och såg vad det kostade att handla mat, köpa bensin och en massa annat - så såg jag att kostnaden ovan verkar rimlig.

Kommer sedan en farang in ui bilden: Kvinna+farang+två thaibarn - så nämnde många av dem (svenskar och engelsmän) jag träffade att det gick på cirka 50.000 thb/mån - eftersom man som farang gärna vill ha lite mer köttprodukter, kanske öl och annat västerländskt.

Så - varifrån får ni att det ska gå att leva på de extremt små belopp ni anger?

Jag tror ni drömmer.

Vad man skickar får förstås sedan vara avhängigt kostanden för kvinnan/eller faminljen - och om man vill råka ut för att ett flertal måste betala till samma person.

Mvh

cpo

Det finns två olika sätt att uttrycka sig, det ena att vara så ekonomisk som möjligt och på detta sätt få alla andra att framstå som ATM:idisar utan broms, det andra är att bre på utav helvete och visa att det finns deg i massor och få alla andra att framstå som avundsjuka snåljåpar.

Sen finns det en tredje variant och det är den absolut största men tystaste skaran , dom som värderar sitt eget liv och skiter i dom andras.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skulle gärna höra vad trådöppnaren tycker om svaren hittills. Lev och låt leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej!

Följt denna tråd och andra som handlar om thailändare och pengar.Löner etc.

För mej känns det som extrema "snålänningar" befolkar tråden.

Det jag vet om lönerna i Thailand (stadsregion utom BKK) är: undersköterska/nurse assistant cirka 15000-20000 Thb/mån. Högre delen vid mycket kvälls/helgarbeten (alltså mer än heltid totalt). Sjuksköterska (primärvård) efter vidareutbildning - 50.000 Thb/mån, kan komma upp till 60-70.000thb. Undersköterska i BKK cirka 50.000 thb/mån (med helg/kvällsarbete).

Genom att prata med såväl faranger som Thailändare för att få koll på vad det kostar att leva i en större stad (ej BKK): Kvinna med två barn i skolåldern (Thaiskola): Cirka 18-20.000 thb/mån inkl skoluniformer och annat som ska till skolan. Då bor man i betalt hus men har inte råd med exempelvis bil.

Summorna ni anger i tråden ter sig alltså för mej som helt orealistiska - kanske ni nämner dessa summor eftersom "damerna" då måste ha ett antal faranger som betalar??? När jag själv var i Thailand och såg vad det kostade att handla mat, köpa bensin och en massa annat - så såg jag att kostnaden ovan verkar rimlig.

Kommer sedan en farang in ui bilden: Kvinna+farang+två thaibarn - så nämnde många av dem (svenskar och engelsmän) jag träffade att det gick på cirka 50.000 thb/mån - eftersom man som farang gärna vill ha lite mer köttprodukter, kanske öl och annat västerländskt.

Så - varifrån får ni att det ska gå att leva på de extremt små belopp ni anger?

Jag tror ni drömmer.

Vad man skickar får förstås sedan vara avhängigt kostanden för kvinnan/eller faminljen - och om man vill råka ut för att ett flertal måste betala till samma person.

Mvh

cpo

Hej

Att beloppen i många fall är små beror nog på att ganska många har släkten i byar på landet, och där lever man väldigt billigt.

Man har ju självhushållning till stora delar och priserna är mycket lägre än i städerna, och ofta har dessutom föräldrarna egna inkomster ifrån jordbruk eller någon rörelse, sedan är det ju alla barnens uppgift att hjälpa föräldrarna så har man 3-5 barn vilket är vanligt så kommer det ju in pengar ifrån flera håll.

Och skickar man för mycket pengar är risken stor att man gör så att dom slutar arbeta och bara sitter hemma och latar sig, att det kan bli så har jag sett exempel på och det är inte bra för någon, att göra medelålders fullt friska föräldrar till förtids pensionärer som ägnar dagarna åt spel, nöjen och TV tittande, och i värsta fall räcker pengarna till att någon av dom hemma boende barnen ocks slutar arbeta och börjar leva ett playboy liv.

Nej enligt mig så ska föräldrarna uppmuntras att fortsätta försörja sig själva även efter att en falang har kommit in i släkten, men man kan ju under årens lopp fixa lite bättre boende standard åt dom och t.ex hjälpa till om bilen går sönder eller fixa en traktor, hjälpa till att starta en liten rörelse av något slag, men även att skicka ett litet bidrag på 5000 baht per månad gör ganska stor skillnad för dom, förutom att det drygar ut huhållskassan så kan dom t.ex användas till att hyra in folk vid sådd och skörd och slippa att göra allt arbete själva eller till att köpa plantor och utsäde.

Men som sagt har man släkt i stan, eller har barn i Thailand så blir utgifterna mycket större och då behöver man nog skicka betydligt mer än som frugan med sina 5000 baht.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla inlägg, väldigt vad många svar det blev många vettiga och några urflippade.

Det är nog ungefär som jag trodde men man vill ju även höra det av flera innan man är säker.

Jag kommer nog att försöka skicka 5000 bath i månaden nu när hon är i Thailand, sedan kommer det svåra att försöka få henne att förstå att jag inte kan skicka pengar till hennes föräldrar när hon bor här, men när hon får jobb i sverige kan hon skicka en summa av sina pengar. Jag tror att det kommer ta 2-3 år innan hon kommer att hitta ett jobb i sverige (i bästa fall) första 1-2 åren måste hon lära sig svenska och innan hon kan svenska kommer det vara svårt att få ett jobb.

Jag inser att det kommer kosta en del då vi under tiden måste leva på min lön och det går nog precis jämt ihop med mat och kläder och pengar till lite nöje.

Många på forumet skriver att dom skicka en massa pengar, man kan undra hur mycket ni tjänar eller har sparade pengar. Själv får jag 17 000kr i lön efter skatt, vilket inte bli mycket kvar vid månaden slut. Det finns säkert några som tjänar det dubbla men skulle tro att vissa män är som thai tanterna (mycket snack) :giggle: eller är så dum/snälla att dom tar av sina sparade pengar/belåna hur/lägenhet för att skicka större summor pengar.

Det är inte det lättaste att förstå asiatisk kultur i många fall är logiken tvärtom mot våran, inlägget från en medlem där tjejen tyckte det var lustigt hon skulle betala för hyran i sverige när hon fått jobb då gubben ändå betalade för hyran oavsett om hon bodde där var slående. Har varit med om många händelse som jag tycker varit lustiga men det har visat sig i efterhand att det haft en naturlig förklaring, it could only happen i Thailand

Har försökt vara väldigt försiktig och jag tror jag hittat en toppen tjej som tur är inte varit en barflicka. Det är bara att inse att några av alla dom flickor som finns i sverige eller medlemmar har kontakt med på forumet så måste några vara barflickor. Därför har jag varit väldigt försiktig när jag inledde relationen med tjejen. Thai tjejer är så otrolig härliga, snälla och mysiga och som "snäll" svensk är det svårt att säga ifrån.

Jätte skoj att ni med lång erfarenhet vill hjälpa till på forumet, det behövs ibland. Jag tycker bland annat om inläggen från "Isan Lover" och några till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare är inte annorlunda än svenskar.

De har en annan kultur, annat klimat, annan hudfärg, annat språk, annan logik, annan utbildningsnivå, annan mat. Det har väl vi också? När ska vi lära oss att alla människor egentligen är lika, eller ska vi kanske säga olika. Så gott som alla människor vill väl ha en framtid.

Tänk efter hur många svenskar ni känner som ni trivs med! Är vi lika?

Själv kom jag att tänka på en jobbarkompis jag hade för några år sedan. Jättetrevlig kille som charmade alla. Allt runt honom och hans familj var bäst. Ofta tänkte jag hur kan han ha det så mycket bättre än alla andra? Det hade han inte, han tjänade inte mer pengar är oss, han hade inte någon stor rikedom, stort arv eller vinst. Han levde i en bubbla. Till slut blev det bara för mycket. Fler och fler genomskådade hans prat och han drog så småningom vidare till en ny bubbla.

Varför ska thailändare vara lika?

En del har barn, en del har fattig familj, en del rika. En del vill bli lyxhustru en del vill jobba av någon anledning. Alla har dom olika syn på falanger, de flesta har dock den åsikten om att falanger är miljonärer. Har ni hört det förut! Jovisst så är det, gräset är alltid grönare på andra sidan.

Det viktiga är väl att man är uppriktig med varandra, att man inte försöker vara någon man inte är. Att man kan tala om vilka förväntningar man har i livet. Är jag en fattiglapp men ger sken av att vara en falangmiljonär, kommer någon att bli besviken till sist. Vill hon bli en lyxhustru, men tvingas arbeta, så håller det inte i längden. Alla kan inte leva bara på kärlek. För många räcker det långt, men hela livet. Ofta kan kärleken växa, men oftast behöver den smörjmedel under tiden.

Det är så mycket svårare att vara falang, ofta har vi större krav på att leva upp till bubblan!

Gräset är alltid grönare på andra sidan! Vi har alla våra drömmar! Vilka drömmer om att få det fattigt och bedrövligt. Men att tala om vilka förväntningar man har av livet, när man inte har samma preferenser är svårt. Risken är att någon blir besviken, men vi måste satsa på något vi tror på och känner för.

Edit. Det såg dumt ut att skriva att det är svårare att vara falang. Det borde stå att falanger har mycket att leva upp till, för att en stor del av thailändarna inte ska "tappa ansiktet". Naturligtvis är det svårare för en thailändare att "tappa ansiktet" än för en falang att leva upp till vad det innebär att vara falang.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt vara väldigt försiktig och jag tror jag hittat en toppen tjej som tur är inte varit en barflicka. Det är bara att inse att några av alla dom flickor som finns i sverige eller medlemmar har kontakt med på forumet så måste några vara barflickor.

Fördomar med vilken substans?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar 25.000 baht i manaden. 10.000 for bil, 10.000 till hennes pojkar, som bor hos hennes foraldrar (mat, skola, transport, klader osv.) Resten sparas i "Buffalo sick" sparkontot.

Frugan ar pa vag ned nu, risskorden och stora delar av huset ar forstort efter oversvammningarna, sa far se om det blir att hjalpa till med det ocksa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla inlägg, väldigt vad många svar det blev många vettiga och några urflippade.

Det är nog ungefär som jag trodde men man vill ju även höra det av flera innan man är säker.

.

.

Det låter som ni kommer att få en framtid till sammans! Det du skriver visar att du har vettet och förståelsen att göra det möjligt.

Lycka till båda två!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej!

Följt denna tråd och andra som handlar om thailändare och pengar.Löner etc.

För mej känns det som extrema "snålänningar" befolkar tråden.

Det jag vet om lönerna i Thailand (stadsregion utom BKK) är: undersköterska/nurse assistant cirka 15000-20000 Thb/mån. Högre delen vid mycket kvälls/helgarbeten (alltså mer än heltid totalt). Sjuksköterska (primärvård) efter vidareutbildning - 50.000 Thb/mån, kan komma upp till 60-70.000thb. Undersköterska i BKK cirka 50.000 thb/mån (med helg/kvällsarbete).

Genom att prata med såväl faranger som Thailändare för att få koll på vad det kostar att leva i en större stad (ej BKK): Kvinna med två barn i skolåldern (Thaiskola): Cirka 18-20.000 thb/mån inkl skoluniformer och annat som ska till skolan. Då bor man i betalt hus men har inte råd med exempelvis bil.

Summorna ni anger i tråden ter sig alltså för mej som helt orealistiska - kanske ni nämner dessa summor eftersom "damerna" då måste ha ett antal faranger som betalar??? När jag själv var i Thailand och såg vad det kostade att handla mat, köpa bensin och en massa annat - så såg jag att kostnaden ovan verkar rimlig.

Kommer sedan en farang in ui bilden: Kvinna+farang+två thaibarn - så nämnde många av dem (svenskar och engelsmän) jag träffade att det gick på cirka 50.000 thb/mån - eftersom man som farang gärna vill ha lite mer köttprodukter, kanske öl och annat västerländskt.

Så - varifrån får ni att det ska gå att leva på de extremt små belopp ni anger?

Jag tror ni drömmer.

Vad man skickar får förstås sedan vara avhängigt kostanden för kvinnan/eller faminljen - och om man vill råka ut för att ett flertal måste betala till samma person.

Mvh

cpo

"Minimilönerna" skiljer sig nästan 2,5 gånger mellan de lägsta provinserna och Bangkok. Iofs stämmer inte "minimilönerna" med verkligheten, men det ger en hint om hur stora skillnader det är.

Fakta från för ett år sedan i en vanlig Isan-provins:

Begynnelselön för lärarinna: drygt 8000.

Lärarinna efter 7 år plus skötte skolans bokföring: 12 000

Hon bodde i familjens kåk och bara hon körde familjens gamla skrotbil (och skjutsade gamla pappan).

Hon hade sparat ihop till motorcykel och dator. Masterutbilding betalades kontant med besparingar plus arv från mamman (vilket knappast kan ha varit mycket, eftersom föräldrarna var farmare och 7 syskon att dela arvet med).

Och hon betalade till pensionerade pappan. (Tror det var 1000/månad. Det räckte bra för de var 8 syskon.)

Sedan några år betalade hon 4000 per månad till försäkringar. Om hon fortsätter med det, får hon vid pensioneringen mer än vad jag har :)

D v s för en vuxen farmardotter utan barn räcker 8 000 per månad gott och väl.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att hon "kräver" pengar hit o dit låter inget bra i mina öron. Skicka det som du känner att du har råd med och försök att förklara en gång till din ekonomiska situation för henne så hon förstår och att hon kanske inte ska sätta sprätt på pengarna så fort hon får det utan att hon ochså ska försöka spara lite. Skickade ner 20.000bath till mitt ex för nåt år sen och det gör jag inte om,hon var drottningen i baren och satte sprätt på pengarna under en helg och sen tro att hon ska få mer pengar. Så man ska nog inte skicka ner för mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

det är som det verkar vara överallt, skickar man inga pengar är man snål, skickar man mycket pengar är man kau khwaai.

Hur som helst ha sunt förnuft själv. Har tyvärr inte träffat thaitjej som dragit handen undan o sagt tack det räcker nu, om man börjat

dela ut pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag skickar i nulaget 10 000thb men da talade jag om for henne att hon fan ska ha ett jobb om hon ska ha natt, jobb direkt var det sa att saga, hon kanar inte mycket inte men viljan att jobba finns inte heller men vad ska hon gora for att fa mina pengar hahaha jobbbbbaaaaaaaaaaa

Hon sitter bredvid a bara skrattar i nulaget och slar mig i ryggen, ja dom sma liven ar allt goa dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...