Jump to content
IGNORERAD

Thailändska Kungahusets förmögenhet (sammanslagna trådar)


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Nu kan det thailändska folket känna sig extra stolta.

Läste nyss på Yahoo News att Thailands kung är världens rikaste kunglighet med en förmögenhet på  35 biljoner dollar. 35.000.000.000 dollar

Han förpassade därmed förra årets guldmedaljör oljeshejken från Abu Dhabi i Arab Emiraten till silverplatsen med sina 23 biljoner dollar

Bronset gick till  Saudi Arabias 84 årige kung kung Abduhla vars oljebesparingar uppgår till 21 biljoner dollar.

Källa Forbes

35 biljoner dollar blir väl ca  Ettusenåttiofem biljoner baht.        1.085.000.000.000. baht

Bra jobbat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vad man kanske skall ha i medräkningen här att thailändske kungen eller kungahuset äger stora områden av land, halva Bangkok ägs av kungen.

Hela MBK området, Hela Chulalongkorn området, hela Queen Sirikit Hospital området, hela området mellan Sukhumvit soi 34 - 38 osv osv.

Dessa områden får bolag eller privatpersoner hyra av Royal House Hold. Hyran för en halv Rai på ex Soi 36 ligger på några få tusen per år.

Ett bolag betalar hyra per inkomst per år. små summor.

Man skriver ett hyreskontrakt som löper per år, men i regel är det livstidskontrakt som gäller.

Vad dessa områden är värda i pengar vet nog ingen utom dom som räknat ut kungens förmögenhet.

Så vad thailändske kungen har i plånboken i form av miljarder ( SV ) eller billions ( US ) är inte överstämmande i denna rapport.

ps. många som har ett kontrakt i dessa "kungliga" områden försöker sälja dessa till grova överpriser, dels olagligt, dels ses det inte med blida ögon av "vanligt" folk, mao man kan inte sälja det som kungen varit "snäll" nog att hyra ut för småpengar.

pps. Det är också vanligt att folk som äger mark låter kungen få detta i arv när dom går bort.

Ha det ...   

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

  XpoSweden skrev :  Det är också vanligt att folk som äger mark låter kungen få detta i arv när dom går bort

      xpoSweden ,  Varifrån har du fått denna förklaring till Kungens förmögenhet.

                       

                            Har du någon uppgift på hur många rai risfält kungen

                            ärvt från risbönder i Isaan eller Chiang Mai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

BosseJ, det är nog inte såå vanligt att risbönder i Isaan eller i Chiang Mai trakten låter kungen ärva deras risfält. detta går nog till barnen i familjen.

.Men att personer som ägt landområden i Bangkok har låtit kungen ärva dessa efter deras bortgång vet jag, då jag har vänner och frugan släkt har gjort detta.

Vem vet, man kanske får bra Karma pga detta, dom flesta thailändare har ju inte upptäckt MPR där man kan få Karma bara för man skriver nått bra ...

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sultanen av Brunei har länge kallats världens rikaste regent. Nu börjar dock lilleputtnationens oljereserver att sina och sultanen har blivit passerad på listan över de mest välbärgade monarker

Världens regenter verkar immuna mot effekterna av bolånekrisen. Under fjolåret gick förmögenheterna hos de 15 kungarna, shejkerna och prinsarna på affärstidningen Forbes lista över världens rikaste regenter rakt mot den generella börsnedgången och växte med i genomsnitt 38 procent. De femtons personliga välstånd uppgick till sammanlagt 131 miljarder dollar, motsvarande 825 miljarder kronor.

Ett av endast två undantag är sultanen av Brunei. Haji Hassanai har haft ett tungt år och har i en tid av rekordhöga oljepriser tvingats strypa oljeproduktionen i landet. Skälet är att landets oljereserver hastigt och mindre lustigt är på väg att ta slut.

Detta har lett till att Bruneis envåldshärskare inte längre kan titulera sig världens rikaste monark. Denna titel går i stället till Thailands kung Bhumibol. 80-åringens förmögenhet har visat sig vara betydligt större än vad man tidigare har trott efter att hovets räkenskaper börjat redovisas på ett öppnare sätt än förut. Bhumibol rapporteras numera vara god för 221 miljarder kronor.

Listan omfattas huvudsakligen av regenter från Asien eller Mellanöstern. Det högst placerade europeiska inslaget är Liechtensteins prins Hans-Adam på plats sex.

Det brittiska kungahusets överhuvud, drottning Elizabeth II, återfinns strax utanför topp 10 med en sammanlagd förmögenhet på motsvarande 4,1 miljarder kronor, huvudsakligen i form av fastigheter.

Världens rikaste regenter, enligt Forbes:

Placering: Namn: Land: Förmögenhet:

1. Bhumibol Thailand 221 miljarder

2. Khalifa bin Zayed al Nahyan Förenade Arabemiraten 145 miljarder

3. Abdullah bin Abdul Aziz Saudiarabien 132 miljarder

4. Haji Hassanai Bolkiah Brunei 126 miljarder

5. Mohammed bin Rashid Dubai 113 miljarder

6. Hans-Adam II Liechtenstein 32 miljarder

7. Hamad bin Khalifa al Thani Qatar 12,6 miljarder

8. Mohammed VI Marocko 9,5 miljarder

9. Albert II Monaco 8,8 miljarder

10. Qaboos bin Said Oman 6,9 miljarder

Link to comment
Dela på andra sajter

221 miljarder = ungefär 17 500 baht per Thailändsk innevånare.

Han måste ha varit synnerligen framgångsrik!  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har lett till att Bruneis envåldshärskare inte längre kan titulera sig världens rikaste monark. Denna titel går i stället till Thailands kung Bhumibol. 80-åringens förmögenhet har visat sig vara betydligt större än vad man tidigare har trott efter att hovets räkenskaper börjat redovisas på ett öppnare sätt än förut. Bhumibol rapporteras numera vara god för 221 miljarder kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

221 miljarder = ungefär 17 500 baht per Thailändsk innevånare.

Han måste ha varit synnerligen framgångsrik!  :)

absolut he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen inte bara ärver mark, han får även mark tillskänks av vanligt folk medan de lever!

T.ex vid tvister om mark inom familjer.

När vi köpte mark i Prasat för att bygga hus tyckte jag att accessen till vår tomt var för

dålig och ville köpa en bit av grannens tomt. Jag ville göra en kortare och bredare förlängning

av det som var en allmän väg men inte nådde riktigt fram till vår tomt.

Grannen, som var släkt och inte var på god fot med frun i vårt hus, motsatte sig försäljningen

av rent jävelskap och ställde till en massa trams. Hans far däremot, som var den som ägde

marken, gick med på att ge bort markstumpen till kungen och göra allmän väg av den lilla

tomtbiten mot att vi löste ett marklån de hade på 10 000 baht.

Så - slutet gott allting gott - vi fick bra access till vår tomt, sonen slapp tappa ansiktet,

fadern fick en liten slant och kungen fick ett stycke mark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kungen inte bara ärver mark, han får även mark tillskänks av vanligt folk medan de lever!

T.ex vid tvister om mark inom familjer.

När vi köpte mark i Prasat för att bygga hus tyckte jag att accessen till vår tomt var för

dålig och ville köpa en bit av grannens tomt. Jag ville göra en kortare och bredare förlängning

av det som var en allmän väg men inte nådde riktigt fram till vår tomt.

Grannen, som var släkt och inte var på god fot med frun i vårt hus, motsatte sig försäljningen

av rent jävelskap och ställde till en massa trams. Hans far däremot, som var den som ägde

marken, gick med på att ge bort markstumpen till kungen och göra allmän väg av den lilla

tomtbiten mot att vi löste ett marklån de hade på 10 000 baht.

Så - slutet gott allting gott - vi fick bra access till vår tomt, sonen slapp tappa ansiktet,

fadern fick en liten slant och kungen fick ett stycke mark.

Alltid kul när det blir ett lyckligt slut

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

men olika siffror från samma källa märkligt

ps ber så hemskt mkt om ursäkt för jag inte läst alla trådar,för mig så får gärna morötterna ta bort tråden ds

Din eller den andra tråden?  ;):whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Din eller den andra tråden?  ;):whistle:

finns ju 3 trådar så lämpligast är väl att spara den äldsta tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

finns ju 3 trådar så lämpligast är väl att spara den äldsta tråden

Jag slog ihop alla tre trådarna så hoppas jag att alla blir nöjda och glada även om det blir lite rörigt bland inläggen. :party:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Bom, kunde inte låta bli att komma med en liten "Pik", med tanke på vad du skrev i en liknande tråd :wai:

Ingen dum idé Swippe :yes:

Är detta den första sammanslagna tråden på forumet?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy! Nej tror allt att det skett tidigare, men första gången som jag prövar funktionen. Praktiskt funktion tycker jag så har vi alla inlägg om samma ämne på samma ställe. :morgon:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag slog ihop alla tre trådarna så hoppas jag att alla blir nöjda och glada även om det blir lite rörigt bland inläggen. :party:

Mvh Swippe

Jag blev inte nöjdare av att det blev rörigare

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sorry Bom, kunde inte låta bli att komma med en liten "Pik", med tanke på vad du skrev i en liknande tråd :wai:

Ingen dum idé Swippe :yes:

Är detta den första sammanslagna tråden på forumet?

du är ursäktad men du får bjuda på en öl ngn gång he he blir + för det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...