Jump to content
IGNORERAD

De dog i duschen


lenno

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • JohanB

    14

  • Jive

    7

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Blir både beklämd och förbannad på det här landet som fortfarande inte ens kan hantera elektricitet år 2011!

http://www.aftonblad...icle12826606.ab

Tragiskt och tankarna går till de stackars familjerna som mist sina unga.

Ja, det är hemskt.

Jag läste artikeln på websidan i morse och reagerade som du.

Jag undrar hur man skall få Thailand att vakna. Turistbojkott är ett ord som poppar upp i min skalle.

Det verkar ju inte finnas ambitioner här nere att komma till rätta med problemen.

Mörkning av problemen synes vara Thailand recept på problemlösningar.

Är det inte dags att "hjälpa" det här landet att få ändan ur vagnen?!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

El i duschen händer även i Sverge, så skäll inte på thaiarna att dom har dålig standard på elen.

Fast i sverige har vi lite fler jordfelsbrytare så det ionte ska hända, men dom kopplas sällan in på varmvattenberedaren

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

El i duschen händer även i Sverge, så skäll inte på thaiarna att dom har dålig standard på elen

Vi kan väl säga att elskador i duschen är EXTREMT mycket vanligare i Thailand än i Sverige eftersom det är väldigt sällan vi har elektriska genomströmmningsvärmare i duschen i Sverige och jordningssystem och korrekt kopplade säkerhetssystem är en klar skillnad på mellan Thailand och Sverige.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

El i duschen händer även i Sverge, så skäll inte på thaiarna att dom har dålig standard på elen

Nej, det ska vi kanske inte, men håll med om att det ser jäkligt dumt ut, för att inte säga farligt, när man drar ur stiftet för jordlinan i kontakterna på genomstömningsvärmare, brödrostar, köksmaskiner av alla de slag bara för att det inte FINNS jordledning, är ju hur jäkla enkelt som helst att fixa, ett järnspett t.ex (funkar med armeringsjärn modell grövre) som ansluts på lämplig plats och vips.men det skiter dom i för det är ingen som sagt det.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det ska vi kanske inte, men håll med om att det ser jäkligt dumt ut, för att inte säga farligt, när man drar ur stiftet för jordlinan i kontakterna på genomstömningsvärmare, brödrostar, köksmaskiner av alla de slag bara för att det inte FINNS jordledning, är ju hur jäkla enkelt som helst att fixa, ett järnspett t.ex (funkar med armeringsjärn modell grövre) som ansluts på lämplig plats och vips.men det skiter dom i för det är ingen som sagt det.

Dessutom kostar det ju några baht och då går det fet-bort !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mörkning av problemen synes vara Thailand recept på problemlösningar.

Är det inte dags att "hjälpa" det här landet att få ändan ur vagnen?!

Det är tragiskt och onödigt att detta ska hända!!

Nu vet vi inte exakt vad som hände i detta specifika fall, men för varje (svensk) turist som omkommer på liknande sätt och uppmärksammas, finns det otaliga thailändare (och utländska turister) som förolyckas, som vi aldrig får reda på!!

Vi har diskuterat den här uppenbara dödsrisken, speciellt i duschar, vid flera tillfällen här på forumet, bl.a. i tråden

"Vägguttag" http://www.maipenrai..._jordat__st__60

Men det är ju svårt att hjälpa någon som inte vill hjälpas.

Thailand behöver ett (okorrumperat) elsäkerhetsverk. Vad jag har erfarit, så finns det inget fungerande sådant.

Ställ gärna frågor om det är någon installation du är osäker på. Det finns flera kompetenta förmågor här på forumet som kan ge svar.

JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Paret måste ha haft extrem otur. 230 V dödar i princip bara om strömmen går igenom hjärtat och om man har direktkontakt med både strömförande ledning och jord.

Tvärtemot gängse uppfattning, så leder inte rent färskvatten ström speciellt bra. Om vattnet däremot innehåller mycket salter blir det en bättre ledare. Att stå i dushen med strömförande vattenberedare bör således inte leda till till allvarligare problem, förutom att det kan kännas rätt obehagligt.

De vanligaste fallen där strömmen genom kroppen passerat hjärtat är från hand till hand, typ en hand på diskbänken som är jordad och en hand på brödrosten som är strömförande eller barnet som leker med strumpstickorna i eluttaget. (Därav de i Sverige vanligt förekommmande petsäkra uttagen)

Ett annat vanligt fall är vänsterhand till fot. (notera vänsterhand). Här krävs dock att foten är i kontakt med jordat föremål, t ex golvbrunn i dush eller något fuktig mark utomhus. Träskor eller skor med gummisula isolerar bra, med reservation för blöta sådana.

De gamla TV reparatörena hade två trick för att undvika döden (hela chassit på gamla rör TV var nämligen strömföramde) nämligen att använda träskor och alltid vänsterhanden i bakfickan.

Några tumregler, som Siamkap brukar tillämpa.

Använd inte köksmaskiner, speciellt de med metallhölje, på eller i närhet av diskbänk.

Använd inte elgrejer utomhus utan isolerande skor.

Skruva inte på vattnet i dushen med vänsterhanden.

Misstänker man att nåt är strömförande, stå på isolerande underlag/skor, vänsterhanden i bakfickan och peta försiktigt med högerhanden. Rycker det i fingret, koppla ur apparaten.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om hela ytterhöljet på genomströmningsvärmaren samt adaptrarna där slangarna skruvas fast är av hårdplast är det fortfarande risk att man kan få ström genon kroppen om det är ojordat ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Man får tacka för lektionen SK!

Om man är jordat genom det blöta golvet i duschen och vidrör en strömförande pryl på duschaggregaten

finns det inte då en ganska stor chans att få en rimligt stor strömstyrka genom hjärtat?

Antingen strömmen väljer att gå från vänster hand till höger fot eller tvärt om.

En bekant till mig fick ett antal volt genom sig och dog tack vara den effektiva jordning

ett vått betonggolv innebar.

Hans knäskålar vände sig 180 grader som en följd av den kraftiga strömmen och det var ingen vacker syn.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag inte haft Save T Cute skulle jag aldrig använt varmvattenberedare i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om hela ytterhöljet på genomströmningsvärmaren samt adaptrarna där slangarna skruvas fast är av hårdplast är det fortfarande risk att man kan få ström genon kroppen om det är ojordat ?

Fritz..

Det skulle väl vara genom vattnet då. Om det är farligt eller inte beror på omständigheterna, vattnets renhet/salthalt tex.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är jordat genom det blöta golvet i duschen och vidrör en strömförande pryl på duschaggregaten

finns det inte då en ganska stor chans att få en rimligt stor strömstyrka genom hjärtat?

Antingen strömmen väljer att gå från vänster hand till höger fot eller tvärt om.

En bekant till mig fick ett antal volt genom sig och dog tack vara den effektiva jordning

ett vått betonggolv innebar.

Hans knäskålar vände sig 180 grader som en följd av den kraftiga strömmen och det var ingen vacker syn.

Ja, vått betonggolv är nog en bra jord. Sen kan man tillägga att om man tar ett stadigt tag i något strömförande, tex. ett rör, så är det lätt hänt att musklerna i armen krampar och man kan inte släppa taget, dvs man sitter fast hur hårt man än drar. Man skall också vara försiktig med att hjälpa till att dra loss en person som sitter fast, lätt att man själv då "fastnar".

Möjligen var det detta som orsakade att paret i dushen avled.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle väl vara genom vattnet då. Om det är farligt eller inte beror på omständigheterna, vattnets renhet/salthalt tex.

Siamkap

Men..om jag har en genomströmningsvärmare som är helt i plast och en strömkabel kommer i kontakt med vattnet, blir det inte jord och kortslutning bakvägen då så att säkringen ryker ?

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

På flera turistorter är det lite ont om färskvatten, så de blandar med saltvatten (saltvatten leder ström) från havet eller så läcker saltvattnet in i deras färskvatten från havet.

Jag har känt det på smaken både på Koh Chang och ett litet ställe som heter Buk Tian/ Puk Tien.

"Safety Cut" eller jordfelsbrytare funkar väl bara om de är kopplade till "Jord"?

Vi har det kopplat på rätt sätt i hemmet sedan vi renoverade för 6 år sedan, men innan dess fanns det bara en jordpunkt i huset, en lite suspekt bult som var ner skruvad i golvet i grovköket, antagligen ett jordspett, fast jag vet inte eftersom jag aldrig provmätte.

Nu är all jordning dragen till en rejäl jordplåt, nergrävd under marken i köket, att bara slå ner ett spett i marken kan funka, OM man har jordfelsbrytare, som vanlig svensk "jord" är det inte säkert att det är tillräckligt.

Alla Duschvärmare jag har sett har en inbyggd "SafetyCut", men ofta går det bara två sladdar till värmaren och då funkar det inte som det skall, för Jordning krävs Tre, varav en är kopplad till "Jord" (ofta en separat kabel, vi har det så).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

El-standarden är sämre än i Sverige, speciellt när dom kopplar in mera utrustning och uttag. Då går man bara in på en ledning, kapar och virar ihop några trådar som förgrening med lite eltejp på. Nu kommer jag att gå igenom elen, nästa gång jag åker ned till damen.

Väldigt tragiskt, och fick nyss veta att den omkomna tjejen var dotter till några bekanta..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varmvattenberedare har brytare nuförtiden men det bästa är att också ha en Saffe T Cute kopplat till elskåpet. Har man det är man 100 % säker vad det än gäller för elmaskiner i huset. Så alla som har hus borde installera det. Ibland skickas det ut för mycket ström o då kan det gå åt pepparn. Innan vi satte in det så kunde det hända att sladdar o kontakter brände sönder. På ett område hade dom kopplat in fel (ström åt båda hållen tror jag). Då fick folk sabbat tv, dator m.m. i sina hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

På flera turistorter är det lite ont om färskvatten, så de blandar med saltvatten (saltvatten leder ström) från havet eller så läcker saltvattnet in i deras färskvatten från havet.

Jag har känt det på smaken både på Koh Chang och ett litet ställe som heter Buk Tian/ Puk Tien.

"Safety Cut" eller jordfelsbrytare funkar väl bara om de är kopplade till "Jord"?

Vi har det kopplat på rätt sätt i hemmet sedan vi renoverade för 6 år sedan, men innan dess fanns det bara en jordpunkt i huset, en lite suspekt bult som var ner skruvad i golvet i grovköket, antagligen ett jordspett, fast jag vet inte eftersom jag aldrig provmätte.

Nu är all jordning dragen till en rejäl jordplåt, nergrävd under marken i köket, att bara slå ner ett spett i marken kan funka, OM man har jordfelsbrytare, som vanlig svensk "jord" är det inte säkert att det är tillräckligt.

Alla Duschvärmare jag har sett har en inbyggd "SafetyCut", men ofta går det bara två sladdar till värmaren och då funkar det inte som det skall, för Jordning krävs Tre, varav en är kopplad till "Jord" (ofta en separat kabel, vi har det så).

MVH Tommy

Jordfelsbrytaren behöver ingen jordledning. Den känner av om strömmen i "fas" och "nolla" är lika. Är de inte det betyder det att ström läcker någonstans. T.ex. genom din kropp!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja här finns det kunskap om elkoppling, men viktigare är kanske hur det är med kunskapen i Thailand och hos de thailändska hotellen.

Skall man kräva av hotellgästerna att själva kolla elen om de vill dusha och om de dushar, att det sker på eget ansvar?

Det är ju, som sagt, inte första gången det händer.

Jag pratade med några thailändare idag om denna händelse och de log som svar på sitt välbekanta, inåtvända, förbannade maipenraisätt.

Ibland vill man bara dra härifrån.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser en enfas Jordfelsbrytare (RCB eller RCCB) ut. 2 anslutningar in och 2 ut. Ingen jordförbindelse behövs eller ska göras på den.

Den ni ska ha i hemmet ska vara på max 30mA felström.

Jag har sett stora ställbara 5-30mA i Thailand, men en liten fast på 30mA är standard i Europa och går givetvis lika bra i Thailand.

385px-Residual_current_device_2pole.jpg

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytaren behöver ingen jordledning. Den känner av om strömmen i "fas" och "nolla" är lika. Är de inte det betyder det att ström läcker någonstans. T.ex. genom din kropp!

Poffa

Du har helt säkert rätt! Skillnad på Si och så många milliAmpere i si och så många hundradels sekunder (går lätt att ta reda på via tex nätet)

Var lite osäker när jag skrev det där.

Mina kunskaper är inte helt färska i skallen :bag:

Blandade kanske ihop 3-fas med 1-fas...

Men varför dog de då? Fullständigt felkopplat?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt säkert rätt! Skillnad på Si och så många milliAmpere i si och så många hundradels sekunder (går lätt att ta reda på via tex nätet)

Men varför dog de då? Fullständigt felkopplat?

MVH Tommy

Om dom fick el-shocken genom duschen, fanns det troligen ingen RCB på elen, eller också felkopplat.

Om det enligt bruksanvisningen/säljaren finns inbyggd RCB i genomströmningsvärmaren, så behövs ingen ytterligare RCB för den. 2 sladdar in är då OK.

Det måste då också finnas en testknapp och återställningsknapp för JFB:en på värmaren.

Finns inte det någonstans på burken, kan man utgå ifrån att det inte finns JFB i den.

På ett hotell kan man inte gardera sig eller montera någon JFB, då installationen är fast i de flesta badrum.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...