Jump to content
IGNORERAD

De dog i duschen


lenno

Recommended Posts

Kan inte någon moderator snart spärra dessa duschtrådar.

Snart vågar man ju inte sätta på kranen i Thailand :kort:

BTT

Vafan har du för sexuella böjelser

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • JohanB

    14

  • Jive

    7

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker inte man skall dra förhastade slutsatser vad som orsakade de

här tragiska dödsfallen.

Det kan finnas andra orsaker än dåliga ledningar i badrummet.

Jan L

Utveckla gärna vilka andra orsaker du kan föreställa dig två ungdomar kan råka ut för samtidigt i en dusch - med dödlig utgång i just Thailand?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver detta medfull respekt för de omkomna ungdomarna och hoppas deras anhöriga inte motsätter sig att vi försöker finna ut orsaken till deras tragiska bortgång.

Så det är inga vidlyftiga spekulationer, utan byggt på mina erfarenheter, som elektronikingenjör, av el-rörmokeri och husbygge i Thailand.

Den thailändska polisen har nu tyvärr beslagtagit och monterat bort den misstänkta utrustningen för undersökning.

Vi får hoppas att dom gör ett bra jobb och finner orsaken.Det här skulle egentligen undersökas på plats och inte nån annan stans.

Tyvärr har inte polisen ett så bra rykte i såna här samanhang, så att vi här på MPR också försöker utröna vad som hänt, hoppas jag gör thai-resenärer mer vaksamma på riskerna som finns och kan kanske förhindra fler tragedier i framtiden.

Nu vet vi att det var en elektriskt uppvärmd typ varmvattenberedare på "vinden".

Varmvatteledningar drar man normalt med galvade stålrör i väggarna i Thailand. Plaströren tål bara 40 grader enligt specifikationerna

Stålrören är kopplade direkt till metall-kranarna.

Troligen fanns det också en duschslang av metall i det badrummet, skruvad till blandaren. Syns lite på en bild från Mild Bungalows hemsida.

Det betyder i så fall att det var direkt elektrisk metallförbindelse mellan varmvattenberedaren och duschslangen.

En varmvattenberedare har normalt ingen vidare elektrisk isolation, då det antas att dom alltid ska vara jordade.

PGA regn och/eller bristfällig installation/materiel, blev varmvattenberedaren uppenbarligen strömförande.

Duschslangen blev då nätspänningsförande med metallisk kontakt.

Det våta klinkersgolvet med vidsträckt matta av armeringsjärn eller metallnät i den alltid lite fuktiga betongen var den andra polen.

De stackars ungdomarna i det här fallet hade inte en möjlighet att upptäcka eller misstänka något fel i badrummet, då installationen var fast inbyggd i väggen och ser OK ut, utan lösa sladdar hängandes.

Då golvet var torrt innan duschen, kändes det kanske ingen eller bara lite elektricitet ("normalt" i Thailand) i kran/duschslang. När vattnet sen kom på och/eller en termostat i v-v-beredaren kopplade in elen, så blev det full nätspänning i kranarna/duschslangen. Dom hade inte en chans!

Vem som helst, hur kunnig och misstänksam som helst skulle kunna råka ut för samma sak! Även elektriker Kim eller jag!!

Vad polisen kommer fram till och hur hotellägaren kan påverka utredningen får framtiden utvisa. Jag har hittintills inte sett en notis om denna olycka i någån thai-tidning. Sitt stilla i båten, verkar det vara. En bilolycka med en PU och fyra omkomna skildras, men inte detta.

Hela denna tragedi skulle ha kunnat undvikas, om hotellägaren låtit jorda varmvattenberedarna. En brunnen säkring eller ledning skulle då vara resultatet.

/JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för all nyttig information om elsäkerhet, själv ska jag förbättra vår dusch med en jordfelsbrytare och byta ut kabeln fram till varmvattenberedaren som är skarvad i närheten av duschen, vi har ett jordspett på ca 1 m nedslaget i marken som är anslutet via en ganska klen kabel till beredaren, kanske borde även denna bytas ut mot en grövre?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för all nyttig information om elsäkerhet, själv ska jag förbättra vår dusch med en jordfelsbrytare och byta ut kabeln fram till varmvattenberedaren som är skarvad i närheten av duschen, vi har ett jordspett på ca 1 m nedslaget i marken som är anslutet via en ganska klen kabel till beredaren, kanske borde även denna bytas ut mot en grövre?

Mvh Isan Lover

en meter låter lite lite

Slå ner ett kopparspett på 2-3 meter nära skithustanken så det m,ed säkerhet är blött alltid i marken och en ganska kraftig kabel dit upp till huset så kan du därinne dela upp jordledningar till olika känsliga uttag och apparater. Främst till varmvattenberedare, tvättmaskin, köksutrustning (alla som kombinerar metall och vätskor i främst)

Även apparater med känslig elektronik som dator, modem, router, TV, stereo etc är viktigt att jorda för dom går mycket lätt sönder om det är fel i elsystemen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och viktig tråd!!

Det pratas om jordspett, men hur är det i condo byggnaderna?? Här kan man ju inte gärna slå ner ett jordspett.

Finns det normalt jordledning dragen i dessa byggnader?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi fått jättebra info hur man skall göra om man har eget boende i Thailand.

Tack för det!

Kan nu någon berätta hur den hotellboende turisten skall göra, så vore det ännu bättre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu har vi fått jättebra info hur man skall göra om man har eget boende i Thailand.

Tack för det!

Kan nu någon berätta hur den hotellboende turisten skall göra, så vore det ännu bättre.

Ett tips är att beröra allt som kan bli strömförande med ovansidan av handen först :-)

Att något kan gå sönder / bli ledande under resans gång (t.ex. som en följd av kraftigt regn)

kan väl varken turister eller fastboende gardera sig emot.

Det kan ju hända även hemma.

Är man rädd för allting då blir man nog sjuk.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att beröra allt som kan bli strömförande med ovansidan av handen först :-)

Att något kan gå sönder / bli ledande under resans gång (t.ex. som en följd av kraftigt regn)

kan väl varken turister eller fastboende gardera sig emot.

Det kan ju hända även hemma.

Är man rädd för allting då blir man nog sjuk.

Bor man på hotell i t ex Sverige, så tänker man väl aldrig på att kolla elen, och det finns väl ingen anledning, men i Thailand är läget liiite annorlunda och, har det visat sej ett antal ggr, är det väl befogat att vara försiktig.

Finns det ett bra sätt att själv kolla, så kan jag inte se något fel att så många som möjligt får denna info.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bor man på hotell i t ex Sverige, så tänker man väl aldrig på att kolla elen, och det finns väl ingen anledning, men i Thailand är läget liiite annorlunda och, har det visat sej ett antal ggr, är det väl befogat att vara försiktig.

Finns det ett bra sätt att själv kolla, så kan jag inte se något fel att så många som möjligt får denna info.

Självklart är det så att man ska göra allt man kan för att skydda sig

men om rädslan för att förolyckas blir ett stort problem kanske man väljer att stanna hemma.

Elolyckor med gäster på svenska hotell inblandade är nog inte så vanliga.

Däremot hör man ofta om bränder i Sverige som "troligen var orsakade av elfel"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så att man ska göra allt man kan för att skydda sig

men om rädslan för att förolyckas blir ett stort problem kanske man väljer att stanna hemma.

Elolyckor med gäster på svenska hotell inblandade är nog inte så vanliga.

Däremot hör man ofta om bränder i Sverige som "troligen var orsakade av elfel"

Eller väljer ett annat resmål.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Eller väljer ett annat resmål.

Japp, det finns mycket därborta som är farligt.

Själv är jag mera rädd för smittsamma myggor än för elektroner :-)

För att inte tala om trafiken eller farligt badvatten

eller maneter eller solsting eller matförgiftning eller farliga damer

eller risken att ramla ner från 10 kilometers höjd :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste är att vara vaken och observant på det mesta här i livet och inte gå omkring i ett rosa eller ljusblått moln och tro alla och allt om gott

Bor man på hotell med inbyggda system är det väldigt svårt att kolla saker och ting om man inte har med sig någon form av mätinstrument men då närmar man sig lite för hög misstänksamhet kanske

Generellt kan sägas att nivån på lyx och kvalitet i det boende man väljer är proportionellt med dom risker det finns i det boendet att råka ut för olyckor

När jag jobbar med elinstallationer och felsöker problem med dessa använder jag en liten praktisk pryl som indikerar om en pol,kabel eller annat är strömförande

Har den alltid med mig men går inte så långt att jag kollar duschar etc innan jag skall kliva in i duschen

Kostar t.ex bara 79 kr på Clas Ohlson och jag har haft massor av nytta av den i livet. Har haft min i mer än 15 år nu

http://www.clasohlso...px?id=161041180

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det finns mycket därborta som är farligt.

Själv är jag mera rädd för smittsamma myggor än för elektroner :-)

För att inte tala om trafiken eller farligt badvatten

eller maneter eller solsting eller matförgiftning eller farliga damer

eller risken att ramla ner från 10 kilometers höjd :-)

Vad jag vill ha sagt är, att det kanske inte är helt fel att att skicka en signal till den thailändska turistnäringen att skärpa upp sej ett snäpp.

Vi skall inte kräva att de fixar problemet med mygg och maneter, men vi skall inte behöva dö pga deras nonchalans och ignorans typ problemen i denna tråd.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad jag vill ha sagt är, att det kanske inte är helt fel att att skicka en signal till den thailändska turistnäringen att skärpa upp sej ett snäpp.

Vi skall inte kräva att de fixar problemet med mygg och maneter, men vi skall inte behöva dö pga deras nonchalans och ignorans typ problemen i denna tråd.

Helt rätt och säkert har skriverierna orsakat röda ansikten här och vart.

Men vad kan man göra, egentligen.

Vi letar alla efter så billigt boende som möjligt och är jättenöjda om vi hittar för under 500 baht.

Inte precis ett pris som får hotellägaren att söka extra kostnader som t.ex. en frivillig

extra kontroll av elinstallationernas säkerhet.

Snarare inspiration för de som vill sälja den samma ett försäkringsskydd mot "oväntad skada på gäst" :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu står det Expressens nätupplaga att olyckan inte kommer att utredas. :suicide:

Som sagts, polisen har inget vidare rykte, med all rätt kan tyckas.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu står det Expressens nätupplaga att olyckan inte kommer att utredas. :suicide:

Som sagts, polisen har inget vidare rykte, med all rätt kan tyckas.

GD har en poäng i sitt förra inlägg - man får det man betalar för, men denna "locket på-attityd" från thailändska myndigheter gör mej så dj*vla förbannad.

Noll respekt sina "försörjare".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Och nu står det Expressens nätupplaga att olyckan inte kommer att utredas. :suicide:

Som sagts, polisen har inget vidare rykte, med all rätt kan tyckas.

Tack för tipset.

Visade gumman bilden i Expressen eftersom vi varit i Ao Nang.

Oh fan, det var tydligen precis på det stället vi hyrde bungalow i augusti 2008.

Jag minns att det var rimligt billigt.

500 baht inklusive aircon, tv och fläkt.

Och "hot shower"

Vem skulle trott att den kunde bli såpass hot.

Ryser lite och går hastigt vidare.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Jag reagerade på en sak. Det var att alla var så sena med nyheten - inklusive thaimedia.

Jag fick höra det många timmar innan Aftonbladet publicerade det och var då inne här och på andra thaiforum/thaisajter - och inte ett knyst någonstans.

Normalt sett går djungeltrummorna betydligt fortare, men inte i det här fallet.

Ändrades av jfk_68
Link to comment
Dela på andra sajter

Utveckla gärna vilka andra orsaker du kan föreställa dig två ungdomar kan råka ut för samtidigt i en dusch - med dödlig utgång i just Thailand?

Nu verkar det ju som att det var tjejen som först fick ström i sig när hon stod i duschen och grabben råkade illa ut när han skulle hjälpa henne.

Annars hade ju ett annat scenario varit möjligt (och vanligt). Tjejen är klar i duschen och står med en hårtork när grabben duschar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

en meter låter lite lite

Slå ner ett kopparspett på 2-3 meter nära skithustanken så det m,ed säkerhet är blött alltid i marken och en ganska kraftig kabel dit upp till huset så kan du därinne dela upp jordledningar till olika känsliga uttag och apparater. Främst till varmvattenberedare, tvättmaskin, köksutrustning (alla som kombinerar metall och vätskor i främst)

Även apparater med känslig elektronik som dator, modem, router, TV, stereo etc är viktigt att jorda för dom går mycket lätt sönder om det är fel i elsystemen.

Hej

Ja kanske 1 m är i minsta laget, helt klart är att det elektriska i badrummet ska ses över, något sånt här vill jag inte ska inträffa hos oss i alla fall.

Alla övriga eluttag i huset är ojordade enligt Thailändsk modell och det tror jag mig i.o.f.s kunna leva med vad det gäller alla platser utom just badrum, kök och tvättutrymme där vatten förekommer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla övriga eluttag i huset är ojordade enligt Thailändsk modell och det tror jag mig i.o.f.s kunna leva med vad det gäller alla platser utom just badrum, kök och tvättutrymme där vatten förekommer.

Viktig är även att alla uttag i rummet är antingen jordade eller ojordade man får inte blanda, tänk dig att du har två prylar med metall hölje den ena i jordat uttag och den andra ojordat och den sist nämnda blir strömförande då hade det varit bättre med helt ojordat, har man fungerande jordfelsbrytare klarar man ju sig ändå iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för all nyttig information om elsäkerhet, själv ska jag förbättra vår dusch med en jordfelsbrytare och byta ut kabeln fram till varmvattenberedaren som är skarvad i närheten av duschen, vi har ett jordspett på ca 1 m nedslaget i marken som är anslutet via en ganska klen kabel till beredaren, kanske borde även denna bytas ut mot en grövre?

Mvh Isan Lover

Jo, c:a 2 m jordspett där marken aldrig torkar ut (som vid septicen).

Finns förkopprade järnspett för en billig penning på byggvaruhusen eller homogen kopparstång för en dyr penning.

Kabel grön (eller gul/grön om det finns) på 2,5 mm2 ska användas för jordledningen.

Vill du göra ett eget spett, går det lika bra med ett rakt 5/8" kopparrör som du plattar till i ändarna. Borra ett hål i den ena änden tillplattade delen och skruva fast eller löd den gröna 2,5mm2-kabeln. Dunka ner den på avsedd plats enligt bild nummer 3 nedan (lånad) Trä över en kraftig liten plastpåse eller plastburk över kopplingen och naja fast den, för att regn och fukt inte ska korrodera anslutningen. Inspektera kopplingen och spettet då och då.

Koppla aldrig ihop den gröna jordledningen med neutralen (0:an) någonstans i ditt elnät.

Detta pga att det då lätt uppstår krypströmmar som korroderar bort jordspettet snabbt.

Jag vet att det är så i proppskåpen i Sverige, men i Thailand ska du inte göra det.

Denna koppling är internationellt erkänd enligt IEC 60364 och kallas "T-T earting system" (Terrestial-Terrestial bild nr 1)

Det rekommenderas att den används i kombination med jordfelsbrytare, om det finns risk för att jordspettet har dålig kontakt.

Länk: http://en.wikipedia.stem#TT_network

Kabelfärg för jordledningar i Thailand ska vara grön (iSverige och intern. gul/grön)

Kabelfärg för den farliga fasen brukar vara i Thailand vara röd eller grå ibland (i Sverige och intern. normalt brun plus svart, vit vid 3-fas)

Kabelfärg för 0:an/Neutral brukar i Thailand vara blå eller svart (Sverige och intern. blå)

På landet och i de flesta små installationer är alla ledningar svarta eller svarta & gråa blandat, vilket gör det svårare.Måste mätas en för en...för att se vad det är!!

För er med condo, ska jorden finnas i din distributionspanel (proppskåpet) Den svarta bilden nr 2.

Det bör finnas gröna jordledningar där.

Om det är riktigt gjort, vilket du bör fodra, så är ditributionsnätet av typ TN-C-S

Länk: http://en.wikipedia.-S-earthing.svg

OBS!! Anlita enbart kvalificerad elektriker, rekommenderad av fastighetsvärden, för att kolla detta i din anläggning/ condo om du är det minsta osäker..

/JohanB

post-6170-0-41720900-1302088365_thumb.gi

post-6170-0-60933800-1302088531_thumb.pn

post-6170-0-24079100-1302088915_thumb.jp

post-6170-0-41720900-1302088365_thumb.gi

post-6170-0-60933800-1302088531_thumb.pn

post-6170-0-24079100-1302088915_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopparspett finns att köpa i välsorterade eltillbehörsbutiker, jag köpte ett på 2meter och det fanns färdigt fäste för jordkabeln på det.

Jag minns inte exakt vad jag betalade, men det var inte dyrt

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla övriga eluttag i huset är ojordade enligt Thailändsk modell och det tror jag mig i.o.f.s kunna leva med vad det gäller alla platser utom just badrum, kök och tvättutrymme där vatten förekommer.

Mvh Isan Lover

Jo, det ska gå bra.

Vanliga stereo, TV, borrmaskiner, brödrostar, fläktar mm ska vara "dubbelisolerade" och har ingen jordkontakt i stickproppen.

Det är normalt endast fasta installationer och apparater med jordat kontaktdon som kräver jordledning/jordat uttag.

Alltså de apparater som har jordbleck i den runda kontakten eller det 3:e runda stiftet i thai-kontakterna ska sitta i jordade uttag. Typ kylskåp, micro och andra köksapparater.

Hårtorkar locktånger mm som används i badrum, brukar vara dubbelisolerade (classII) och kräver inget jordat uttag.

Givetvis kan det hända otrevliga saker även med klass II-apparater, men det ska en rättmonterad jordfelsbrytare skydda emot.

Ett tips är att lägga kyl/frys (OBS!! med jordade kontaktdon/uttag till jordspett) utanför jordfelsbrytaren, för att maten ska klara sig, om jordfelsbrytaren löser ut spontant när man är borta från hemmet. Rätt vanligt vid åskväder eller osymetriska transienter på nätet .

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...