Jump to content
IGNORERAD

De dog i duschen


lenno

Recommended Posts

Ett annat problem som skiljer Thailand från Sverige är deras distributionsnät

I Sverige jordas alltid nollan vid transformatorn och det gör att nollan i våra hus alltid ligger på noll volt i potential gentemot jord

I Thailand använder dom samma system som i t.ex japan och det systemet heter IT-distribution. Det innebär att nollan INTE jordas vid transformatorn

Det innebär att det kan vara ganska kraftig potential gentemot nollan. Inte som leder en passa ström men det kan ge obehagliga stötar bl.a

Tror det är detta som gör att man får obehagliga stötar hela tiden som "kittlar" när man berör vissa aparater

Som jag skrev i förra inlägget så finns de filer jag fick med att läsa

Där tas upp en hel del exempel på vanliga felkopplingar i Thailand, hur man kan kolla sitt hus och vad som kan hända när det är felkopplat

Även hur en Safe-T-Cut fungerar, eller inte beroende på hur den kopplas in.

I tjejens syrras hus upptäckte jag efter en vecka i huset att Safe-T-Cut boxen ställt på off och därigenom inte fungerade alls

Orsaken var att dom hade taskiga ledningar eller något så den löste ur när man pluggade i något i uttagen väldigt lätt (som t.ex en dator, rakapparat etc)

Så löser thailändarna sina elproblem. Kopplar bort säkerhetssystemen !!! :diablo:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • JohanB

    14

  • Jive

    7

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om dom fick el-shocken genom duschen, fanns det troligen ingen RCB på elen, eller också felkopplat.

Om det enligt bruksanvisningen/säljaren finns inbyggd RCB i genomströmningsvärmaren, så behövs ingen ytterligare RCB för den. 2 sladdar in är då OK.

Det måste då också finnas en testknapp och återställningsknapp för JFB:en på värmaren.

Finns inte det någonstans på burken, kan man utgå ifrån att det inte finns JFB i den.

På ett hotell kan man inte gardera sig eller montera någon JFB, då installationen är fast i de flesta badrum.

På min värmare står det ELCB test, någon idé om denna är OK?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På min värmare står det ELCB test, någon idé om denna är OK?

ELCB betyder Earth Leakage Circuit Breaker, så det ska vara en jordfelsbrytare i den och vara säker, om installationen är rätt gjord.

Testknappen ska du trycka på ett par ggr per år, för att testa funktionen på din säkerhetsbrytare.

Men borde finnas 2 knappar..en för återställning också?? Eller är det samma knapp på din modell??

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytaren behöver ingen jordledning. Den känner av om strömmen i "fas" och "nolla" är lika. Är de inte det betyder det att ström läcker någonstans. T.ex. genom din kropp!

Poffa

Men fastnar du mellan fasen och nollan, så löser den inte, då du blir lasten...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem som skiljer Thailand från Sverige är deras distributionsnät

I Sverige jordas alltid nollan vid transformatorn och det gör att nollan i våra hus alltid ligger på noll volt i potential gentemot jord

I Thailand använder dom samma system som i t.ex japan och det systemet heter IT-distribution. Det innebär att nollan INTE jordas vid transformatorn

Det innebär att det kan vara ganska kraftig potential gentemot nollan. Inte som leder en passa ström men det kan ge obehagliga stötar bl.a

Tror det är detta som gör att man får obehagliga stötar hela tiden som "kittlar" när man berör vissa aparater

Det där har inte med den flytande neutralen att göra. Jag skrev för ett par år sen i tråden "väggkontakter" om detta problem: http://www.maipenrai...ag/page__st__60

"En anledning till att man får så mycket små el-stötar i Thailand, beror på att det övervägande är lite småfuktiga klinkersgolv som man går barfota på. Den minsta "kryp"-ström får man genom kroppen och känner ju direkt.

Själv är jag elektroniker och inte elektriker (som Kim), men har gjort många S-märkningsjobb och annat med starkström, så jag förstår vad som felar. Det är lite svårt att förklara för icke-elfolk, men jag ska försöka. Fråga mig gärna om något är oklart.

Normalt ska det inte vara problem med "dubbelisolerade" (kvalitets)-apparater. Alltså såna som normalt inte har jordledare i kontakten, såsom den platta 2-poliga Thai-(USA)-kontakten liksom den platta europeiska samt den vanliga runda europeiska (Schuko), som inte har jord-kontakt-bleck i kontakten på lampor, köksmaskiner + borrmaskiner & andra bärbara elverktyg mm.

Den jordade Thailädska kontakten har 3 stift, 2 platta och ett längre runt stift. Den jordade Schuko har infällda metallbleck i kontaktkroppen.

Tyvärr så monteras den ojordade kontakten med 2-ledare-kabel på AC's, kylskåp, ugnar, tvättmaskiner, vattenpumpar mm installations-apparater som inte är dubbelisolerade och är avsedda för jordad el. Detta görs av tillverkaren/importören/affären!!!

I dom här apparaterna som enbart är avsedda för jordanslutning finns det ofta avstörnings-filter, där kondensatorer (kallas Y-kondingar) är kopplade till chassiet från fasen och nollan. Finns det då ingen jordanslutning i väggkontakten så blir höljet lite "strömförande" från dessa filter. Mycket obehagliga stötar när man står barfota på klinkersgolvet, men inte farligt, så länge allt är helt och inte alltför vått. En jordfelsbrytare reagerar inte heller för dessa svaga "kryp"-strömmar.

Men om något fel på kondensatorer eller motorlindningar mm uppstår eller det blir för blött, så finns inget skydd för dödliga el-chocker. Då hjälper bara en jordfelsbrytare till att rädda livet. Det behövs ingen jordanslutning eller jordat elnät för att montera en jordfelsbrytare!!

Dom heter RCD eller RCCB på engelska ("Residual Current Device") eller RCBO ("Residual current operated Circuit-Breaker with Overcurrent protection") om den har inbyggd automatsäkring."

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fastnar du mellan fasen och nollan, så löser den inte, då du blir lasten...

Rock on!

Alldeles riktigt. Det är bl.a. därför det finns petskydd i alla europeiska kontakter

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har inte med den flytande neutralen att göra. Jag skrev för ett par år sen i tråden "väggkontakter" om detta problem: http://www.maipenrai...ag/page__st__60

"En anledning till att man får så mycket små el-stötar i Thailand, beror på att det övervägande är lite småfuktiga klinkersgolv som man går barfota på. Den minsta "kryp"-ström får man genom kroppen och känner ju direkt.

Själv är jag elektroniker och inte elektriker (som Kim), men har gjort många S-märkningsjobb och annat med starkström, så jag förstår vad som felar. Det är lite svårt att förklara för icke-elfolk, men jag ska försöka. Fråga mig gärna om något är oklart.

Normalt ska det inte vara problem med "dubbelisolerade" (kvalitets)-apparater. Alltså såna som normalt inte har jordledare i kontakten, såsom den platta 2-poliga Thai-(USA)-kontakten liksom den platta europeiska samt den vanliga runda europeiska (Schuko), som inte har jord-kontakt-bleck i kontakten på lampor, köksmaskiner + borrmaskiner & andra bärbara elverktyg mm.

Den jordade Thailädska kontakten har 3 stift, 2 platta och ett längre runt stift. Den jordade Schuko har infällda metallbleck i kontaktkroppen.

Tyvärr så monteras den ojordade kontakten med 2-ledare-kabel på AC's, kylskåp, ugnar, tvättmaskiner, vattenpumpar mm installations-apparater som inte är dubbelisolerade och är avsedda för jordad el. Detta görs av tillverkaren/importören/affären!!!

I dom här apparaterna som enbart är avsedda för jordanslutning finns det ofta avstörnings-filter, där kondensatorer (kallas Y-kondingar) är kopplade till chassiet från fasen och nollan. Finns det då ingen jordanslutning i väggkontakten så blir höljet lite "strömförande" från dessa filter. Mycket obehagliga stötar när man står barfota på klinkersgolvet, men inte farligt, så länge allt är helt och inte alltför vått. En jordfelsbrytare reagerar inte heller för dessa svaga "kryp"-strömmar.

Men om något fel på kondensatorer eller motorlindningar mm uppstår eller det blir för blött, så finns inget skydd för dödliga el-chocker. Då hjälper bara en jordfelsbrytare till att rädda livet. Det behövs ingen jordanslutning eller jordat elnät för att montera en jordfelsbrytare!!

Dom heter RCD eller RCCB på engelska ("Residual Current Device") eller RCBO ("Residual current operated Circuit-Breaker with Overcurrent protection") om den har inbyggd automatsäkring."

Johan

Tack för förklaringen !

Jag var lite osäker på just den delen nämligen så därför skrev jag att jag "tror"

Nu vet jag istället !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt. Det är bl.a. därför det finns petskydd i alla europeiska kontakter

I de absolut flesta fall är du inte helt isolerad från allt annat. I varje fall inte i badrum och då kommer en hel del av strömmen att försvinna till det andra du står i förbindelse med och då löser jfb för att ström försvinner någonstans.

Att du ska vara helt isolerad från allt annat händer nog bara i torra utrymmen. Ungefär samma resonemang kör en del med som säger att hjälm eller säkerhetsbälte inte fungerar alla gånger och därför inte använder dessa. Att inte installera jfb är inte smart.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara 2 ledare i kabeln, så blir det ju en över. :whistle:

Denna värmare har dock "ELB", så den behöver inte

vara livsfarlig om allt funkar som tänkt.

Krabi 2009.

/biker

post-3546-0-74658500-1301953981_thumb.jp

post-3546-0-74658500-1301953981_thumb.jp

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara 2 ledare i kabeln, så blir det ju en över. :whistle:

Denna värmare har dock "ELB", så den behöver inte

vara livsfarlig om allt funkar som tänkt.

Krabi 2009.

/biker

Ja, vad ska man säga?? 2 gröna ledare, varav en inte ansluten!!:crazy:

Installationenen med hopvirade ledare med isoleringsband i våtutrymmet är under all kritik. Kriminellt!! :diablo:

Det ska inte finnas några ledningsskarvar där överhuvudtaget!

Ser ut som någon bytt duschvärmare och bara virat ihop ledningstumparna, i stället för att byta till en längre kabel och lägga skarven i en dosa utanför badrummet.

Om den tredje ej anslutna gröna ledaren är en jordledning skulle den inte ha samma färg som den andra. Mycket besynnerligt.

Låt omedelbart en elektriker eller annan kompetent person titta på kopplingen och byta ut ledningen, så att skarven i badrummet försvinner.

Finns det en jordanslutning i värmaren, så bör du byta till en 3-ledare och ordna ett jordspett utanför och låta koppla jorden dit också.

Skadar inte med både "bälte och krockkudde" när det gäller el också.

Har du någon testknapp för "ELB":n, så att du vet att den funkar??

Suck.:pray2:

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad ska man säga?? 2 gröna ledare, varav en inte ansluten!!:crazy:

Installationenen med hopvirade ledare med isoleringsband i våtutrymmet är under all kritik. Kriminellt!! :diablo:

Det ska inte finnas några ledningsskarvar där överhuvudtaget!

Ser ut som någon bytt duschvärmare och bara virat ihop ledningstumparna, i stället för att byta till en längre kabel och lägga skarven i en dosa utanför badrummet.

Om den tredje ej anslutna gröna ledaren är en jordledning skulle den inte ha samma färg som den andra. Mycket besynnerligt.

Låt omedelbart en elektriker eller annan kompetent person titta på kopplingen och byta ut ledningen, så att skarven i badrummet försvinner.

Finns det en jordanslutning i värmaren, så bör du byta till en 3-ledare och ordna ett jordspett utanför och låta koppla jorden dit också.

Skadar inte med både "bälte och krockkudde" när det gäller el också.

Har du någon testknapp för "ELB":n, så att du vet att den funkar??

Suck.:pray2:

/Johan

Nu är det inte någon anläggning som tillhör mig som jag tagit bilden på.

Detta var i rum jag hyrde vid Ao Nang, 2009.

Jag vill nog påstå, att det inte är en helt ovanlig syn med liknande installationer.

post-3546-0-98005700-1301957273_thumb.jp

post-3546-0-98005700-1301957273_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtemot gängse uppfattning, så leder inte rent färskvatten ström speciellt bra. Om vattnet däremot innehåller mycket salter blir det en bättre ledare. Att stå i dushen med strömförande vattenberedare bör således inte leda till till allvarligare problem, förutom att det kan kännas rätt obehagligt.

Siamkap

Hej Siamkap.

Jag har inga invändningar mot ovanstående. Men en liten detalj kan förändra det hela, nämnligen en duschslang med metallhölje.

Om genomströmningsberedaren har en utgående anslutning i metall direkt på "värmeelementet" och om duschslangen som ansluts till denna är metallspunnen, så är denna duschslang en obruten elektrisk förlängning av det elektriska "värmeelemtet"! Ändå värre blir det om även själva duschmunstycket är i metall. Resultatet blir att den som står på betonggolvet och samtidigt håller i duschmunstycket eller slangen är "värmeelementets" skyddsjord!

Slutsatsen blir att köp inte en duschslang med metallhölje, även om dom kanske är snyggare, och använd en jordfelsbrytare!

Hoppas att jag uttryckte mig begripligt.

MVH.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer nyttig läsning i ämnet från erfaret folk

http://www.thailandg...electrical.html

En av delarna i texten är särskilt intressant:

Case study #3: Electrocution

There are countless case studies of people being shocked periodically from warm water showers, clothes washing machines, cooking appliances, factory machines, and just touching metal somewhere, e.g., near a light fixture. Many deaths are included in this. I have lost count of the number of people I have met over the years who have lost a child, an elderly person or a man or lady in the prime of their life because of an electrocution. I've also gotten occasional reports by email on Thailand Guru of serious incidents, including the death of a young foreign girl (which went unreported in the news, as they usually do, no journalist there).

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte någon anläggning som tillhör mig som jag tagit bilden på.

Detta var i rum jag hyrde vid Ao Nang, 2009.

Jag vill nog påstå, att det inte är en helt ovanlig syn med liknande installationer.

Det var i Ao Nang som de två svenskarna dog.

Vilket hotell var det?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

använd svenska elförskrifterna på djurstallar så får ni en bra standard på huset.

bra att använda i fuktiga klimat

det kan ge en falsk säkerhet med jordfelsbrytare i värnaren om elfelet är i matningsledningen

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Siamkap.

Jag har inga invändningar mot ovanstående. Men en liten detalj kan förändra det hela, nämnligen en duschslang med metallhölje.

Om genomströmningsberedaren har en utgående anslutning i metall direkt på "värmeelementet" och om duschslangen som ansluts till denna är metallspunnen, så är denna duschslang en obruten elektrisk förlängning av det elektriska "värmeelemtet"! Ändå värre blir det om även själva duschmunstycket är i metall. Resultatet blir att den som står på betonggolvet och samtidigt håller i duschmunstycket eller slangen är "värmeelementets" skyddsjord!

Slutsatsen blir att köp inte en duschslang med metallhölje, även om dom kanske är snyggare, och använd en jordfelsbrytare!

Hoppas att jag uttryckte mig begripligt.

MVH.

Luttrad.

Jag håller fullständigt med. En metallslang och ett metall munstycke anslutet till en elektrisk genomströmningsvärmare får nog anses som en uppenbar dödsrisk. Skulle vara mycket skeptisk till att greppa en sådan även om jag gjort installationen själv. Även den mest perfekta installation kan ju fallera.

Inte nog med att man blir metalliskt ansluten till genomströmningsvärmaren, man håller förmodligen hantaget i ett stadigt grepp. Om då elfel uppstår och hantaget blir ledande kommer handen att krampa fast runt handtaget och man kommer inte loss. Allvarlig utgång är trolig.

Om någon skulle ha en metallslang och eller metallmunstycke till sin genomströmningsvärmare skulle jag nog rekommendera att byta ut dessa så snart som möjligt.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var i Ao Nang som de två svenskarna dog.

Vilket hotell var det?

"Mild Bungalow", Bungalow nummer A2

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med. En metallslang och ett metall munstycke anslutet till en elektrisk genomströmningsvärmare får nog anses som en uppenbar dödsrisk. Skulle vara mycket skeptisk till att greppa en sådan även om jag gjort installationen själv. Även den mest perfekta installation kan ju fallera.

Inte nog med att man blir metalliskt ansluten till genomströmningsvärmaren, man håller förmodligen hantaget i ett stadigt grepp. Om då elfel uppstår och hantaget blir ledande kommer handen att krampa fast runt handtaget och man kommer inte loss. Allvarlig utgång är trolig.

Om någon skulle ha en metallslang och eller metallmunstycke till sin genomströmningsvärmare skulle jag nog rekommendera att byta ut dessa så snart som möjligt.

Siamkap

Javisst håll aldrig i handtaget!

Men framförallt.. skruva aldrig i kranarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med. En metallslang och ett metall munstycke anslutet till en elektrisk genomströmningsvärmare får nog anses som en uppenbar dödsrisk. Skulle vara mycket skeptisk till att greppa en sådan även om jag gjort installationen själv. Även den mest perfekta installation kan ju fallera.

Inte nog med att man blir metalliskt ansluten till genomströmningsvärmaren, man håller förmodligen hantaget i ett stadigt grepp. Om då elfel uppstår och hantaget blir ledande kommer handen att krampa fast runt handtaget och man kommer inte loss. Allvarlig utgång är trolig.

Om någon skulle ha en metallslang och eller metallmunstycke till sin genomströmningsvärmare skulle jag nog rekommendera att byta ut dessa så snart som möjligt.

Siamkap

Håller med om den där metallslangen. Den står troligen i elektrisk kontakt med värmarenheten av koppar och "jordskruven" (som egentligen ska anslutas till skyddsjord/jordspett) inne i värmaren. Skymtar en sån på fotot ovan i tråden. Det kan även finnas andra berörbara metalldelar i förbindelse med chassiet såsom kranar.

När det nämdes "felmonterad" här tidigare, tänker jag på en ovana som många thai-elektriker har att ansluta jordterminalerna till neutralen, då det inte finns jordledning i väggen.

Skulle det bli avbrott i neutralen (0:an) så blir duschvärmaren då strömförande när man sätter på kranen och trycksensorn i värmaren kopplar in strömmen!! Även om man sätter på andra apparater i uttag/kopplade på samma neutral efter avbrottet eller den felmonterade-strömbrytaren/säkringen (i neutralen och inte i fasen som den ska vara i), blir duschvärmaren då strömförande med nätspänningen.

Det här kan även hända med värmare med jordfelsbrytare, om den är av inbyggd "aktiv" typ och måste spänningsättas för att fungera och förhoppningsvis då koppla ur bägge polerna..

Samma sak händer då om nolla och fas blir omkastade någonstans utan vetskap (hände mig en gång när dom lagade en nerblåst luftledning till huset)

Då blir det med N/PE i duschvärmaren ihopkopplade, nätspänning på duschen oavsett om den är på eller inte!!

Så mitt tips är fortfarande att i första hand jorda värmaren i ett jordspett, nerslagen i marken nära septicen, där det är fuktigt i jorden.

Hoppas inlägget inte blev för rörigt och tekniskt, men det verkar finnas några här som kommer att förstå resonemanget.

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser mina ut inuti

mest plast i de flesta rören

post-3404-0-26046100-1302013142_thumb.jp

post-3404-0-26046100-1302013142_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kan inte någon moderator snart spärra dessa duschtrådar.

Snart vågar man ju inte sätta på kranen i Thailand :kort:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte någon moderator snart spärra dessa duschtrådar.

Snart vågar man ju inte sätta på kranen i Thailand :kort:

BTT

"Sent skola di okunnige få upp ögonen för verkligheten" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...