Jump to content
IGNORERAD

Gift "arbetslös" svensk man till Thailand


Joints

Recommended Posts

Min fru har äntligen tröttnat på England och vill flytta hem till Thailand. Det blir tidigast om ett halvår men är det någon som vet vilka regler som gäller just nu. Jag har en bra bit kvar tills jag är 55. Så vitt jag vet måste man kunna visa upp tillräckligt med pengar. Måste dessa vara egna eller kan jag har en garant, typ min fru eller någon annan i hennes familj?

Något jobb har jag inte tänkt att söka utan tänker ägna mig åt en del projekt som troligen inte kommer att ge några pengar inom den närmaste tiden. Jag har ganska bra koll på vad som krävs för ett visum osv men som sagt, hur ska en finansieringsgaranti se ut?

Tack på förhand

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    6

  • Ben

    3

  • Ulrika

    3

  • harden

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Min fru har äntligen tröttnat på England och vill flytta hem till Thailand. Det blir tidigast om ett halvår men är det någon som vet vilka regler som gäller just nu. Jag har en bra bit kvar tills jag är 55. Så vitt jag vet måste man kunna visa upp tillräckligt med pengar. Måste dessa vara egna eller kan jag har en garant, typ min fru eller någon annan i hennes familj?

Något jobb har jag inte tänkt att söka utan tänker ägna mig åt en del projekt som troligen inte kommer att ge några pengar inom den närmaste tiden. Jag har ganska bra koll på vad som krävs för ett visum osv men som sagt, hur ska en finansieringsgaranti se ut?

Tack på förhand

Joints

Med tanke på vad du skriver "no offence" men du verkar ha noll koll på vad som krävs för att stanna här i landet , ingen ekonomi inget longstay visa !

Link to comment
Dela på andra sajter

Non taken.

Men jag tror inte du förstår frågan. Vilken form av bevis ska man visa upp, pengar på banken eller inkomst varje månad. Flyttar jag till Thailand så kommer jag inte att ha någon lön eftersom jag inte kommer att arbete. Så räcker det om man har pengar på banken eller kan någon thailändare stå som garant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ändrar ju dom där visumsreglerna rätt ofta tycker jag, så är osäker på om detta gäller fortfarande.

Innan så räckte det med en summa på banken, och/eller en inkomst som kommer varje månad in på kontot. Är även osäker på summorna men har för mig att det krävdes minst 800,000 baht på bankboken eller minst 40,000 baht in på bankboken varje månad. Har även för mig att man skulle vara minst 55 år fyllda för att få detta visum vad det nu hette/heter.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dom ändrar ju dom där visumsreglerna rätt ofta tycker jag, så är osäker på om detta gäller fortfarande.

Innan så räckte det med en summa på banken, och/eller en inkomst som kommer varje månad in på kontot. Är även osäker på summorna men har för mig att det krävdes minst 800,000 baht på bankboken eller minst 40,000 baht in på bankboken varje månad. Har även för mig att man skulle vara minst 55 år fyllda för att få detta visum vad det nu hette/heter.

Ja. det är pensionärsvisumet du beskriver. Jag är inte där änn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här finns all info du behöver:

Thaiambassadens visa-info

B. Non-Immigrant Visa 1 yr ( Multiple Entries )

Issued for 1 yr with multiple entries. Max. 90 days is permitted for each entry. Contact Immigration Police in Thailand for possibility of extension.

Fee SEK 1000 per person.

Only applicable for retired person from 55 yrs+ or those who are married with Thai.

Additional documents required as follows

1. Retired person from 55 yrs+ :-

* Certificate of Monthly Income from Social Insurance Office.

( Monthly income shall be minimum 20000 baht after tax for retired person from 60 yrs+ OR minimum 55000 baht after tax for retired person between 55-59 yrs.)

* Personbevis

2. Those who are married with Thai :-

* Copy of Marriage Certificate

* Copy of Spouse's Thai ID Card / Thai passport

Om man går på den lilla informationen så behöver jag inte styrka någon ekonomi överhuvudtaget. Verkar skumt. Det blir till att ringa själv och reda upp det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man går på den lilla informationen så behöver jag inte styrka någon ekonomi överhuvudtaget. Verkar skumt. Det blir till att ringa själv och reda upp det hela.

Fast om man går på den lilla informationen så behöver du antingen styrka att du är +55 år, eller gift med en thai.

Och Thailand är Thailand så det giftemålet måste antagligen vara registrerat på något Ampur.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Ett "riktigt" 1 ars pensionarsvisa far man vid 50 ars alder. 800 000 bath pa banken ( minst 3 man ) eller 65 000 i man.

Ar man gift ( i Thailand ) racker halva summorna.

4 ganger 90 dagar lar Du fa utan pengar pa banken om aktenskapet ar reggat, men det vet nog undomar som Kim mer om.

( Sjalv ar jag over 50 och "ogift" )

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

B. Non-Immigrant Visa 1 yr ( Multiple Entries )

Issued for 1 yr with multiple entries. Max. 90 days is permitted for each entry. Contact Immigration Police in Thailand for possibility of extension.

Fee SEK 1000 per person.

Only applicable for retired person from 55 yrs+ or those who are married with Thai.

Additional documents required as follows

1. Retired person from 55 yrs+ :-

* Certificate of Monthly Income from Social Insurance Office.

( Monthly income shall be minimum 20000 baht after tax for retired person from 60 yrs+ OR minimum 55000 baht after tax for retired person between 55-59 yrs.)

* Personbevis

2. Those who are married with Thai :-

* Copy of Marriage Certificate

* Copy of Spouse's Thai ID Card / Thai passport

Om man går på den lilla informationen så behöver jag inte styrka någon ekonomi överhuvudtaget. Verkar skumt. Det blir till att ringa själv och reda upp det hela.

Stämmer bra det där joints. Man behöver inte visa upp några pengar för att få ett non immigrant o visa om du är registrerat gift med en thailändsk medborgare. Hade själv ett sådant 1 års visa, multiple entry förra året.

Vad som är tillåtet på detta visa är 90 dagar i landet varje gång du kommer in i Thailand under en period av 1 år. Vilket innebär att man klarar av 1 och 3 mån på ett sådant visa innan du behöver förnya det. Men du måste alltså göra en "visarun" var 90:onde dag under den tiden.

Men... vill du slippa åka ut ur lander var 90:onde dag så måste du kunna visa upp inkomst alternativt en summa pengar och får då istället stämpla ditt pass var 90:onde dag på ett Immigrationskontor. Och summorna är dom kalim skriver om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte logiken i att man skall åka ut ur landet efter 90 dagar fast man är beviljad ett 1-års visum. Hur tänkte dom då... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Viss logik finns , visumet kan dras in om dom så önskar .  :wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju väldigt bra när till och med forumvärden håller med.

Min fru har 1-årsvisum till Sverige. Hon kan åka in och ut flera ggr men kan inte stanna längre än 3 månader per gång. Så det verkar vara en universiell logik det där.

Tack för hjälpen.

Bra forum det här,

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska flytta till Thailand nästa år och har kollat mycket både på Thailändska ambassadens hemsida och på thaivisa.com och deras utmärkta forum, hur man kan göra om man vill stanna länge (för evigt?) i landet. Så här tänker jag göra:

1:Skaffa ett Non Immigrant visum (hos Thiländska ambassaden), single entry, som gäller i tre månader, på basis av att jag är gift med en thailändska. Eller, eftersom jag är över 55 kan jag söka på den grunden.

2: Strax innan jag varit i Thailand i tre månader besöka ett Immigration-kontor och ansöka om förlängning till ett år. Då behöver jag alltså inte lämna landet.

a: Som grund att jag är pensionerad (över 50): Jag behöver då kunna visa ett intyg från svenska ambassaden i Bangkok att jag har en månadsinkomst på minst 65.000 baht. Om man inte har det kan man komplettera med ett intyg från thailändsk bank att man har pengar på konto där. Summan av månadsinkomst och pengar på banken ska uppgå till minst 800.000. Har man en månadsinkomst på 40.000 t.ex. (480.000/år) räcker det alltså med 320.000 på banken. Har man ingen inkomst, ska pengarna på banken, minst 800.000, ha funnits på kontot i minst 3 månader. 

b:Man kan också ansöka om förlängning som grund att man är gift med en thailändska, då krävs en månadsinkomst (er båda tillsammans) på bara 40.000. Men, då krävs mer papper och även foton som ska bevisa att man bor ihop bl.a. Man får det inte heller beviljat på en gång, så det verkar var krångligare. Läs på thaivisa.com om ni vill kolla mera.

Ben

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

B.

Om man går på den lilla informationen så behöver jag inte styrka någon ekonomi överhuvudtaget. Verkar skumt. Det blir till att ringa själv och reda upp det hela.

Du går till Ambassaden bifogar ditt vigselbevis och fyller i ansökan. Ansöker om ett 1 year Multiple Non Immigrat visum

När du fått detta visum har du under tiden som visumet gäller rätt att vistas i landet i 90 dagar i stöten (står när du måste ut ur landet på inresestämpeln) Om du inte vill lämna landet var 90e dag kan du ha en säkerhet på 800 000 bath på banken som du visar för imigration var 90e dag istället för att lämna landet. På så vis godkänner dom varje gång ytterligare 90 dagar. När 1 år har gått begär du förlängning på ytterligare 1 år o.s.v.

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

Så här är det för oss som är under 55 år och gifta med en thai.

Om du söker Non I visa på ambassaden i Sverige så får du detta visa på ett år utan att uppvisa vad du tjänar utan bara för att du är gift med en Thai. Se dock till att betala lite extra så får du multiple entry visa och kan fara in och ut hur många gånger du vill.

Med detta visa behöver du INTE åka ut ur Thailand eller visa upp några pengar var 90:e dag utan bara visa upp dig på ett Imigration office var 3:e månad så att de vet att du fortfarande finns i landet

Söker du Non I visa på Imigration office i Thailand måste du kunna visa upp en inkomst på minst 40 000 bht/månad eller 500 000 bht på banken. Har du pengarna på banken så skall de ha funnits där ett bra tag(minst 6 månader) då många faranger tidigare lånade pengarna just innan de sökte visa och sedan betalade tillbaka direkt efter.

Det är MYCKET krångligare att fixa Non I visa från Thailand än från Sverige då reglerna som gäller många gånger styrs av hur välvillig din immigrationofficer är.

Personligen söker/förlänger jag numera alltid mitt visa från svedala då jag tröttnat på alla påhittade regler som kan dyka upp på immigrationoffice i los.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, du har lite fel där! Om man ansöker om förlängning pga att man är gift med en thailändska måste man kunna visa upp en månadsinkomst på 40.000. Pengar på banken hjälper inte!

Ben

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Vaxet, det du skrev gällde visst inte förlängning som jag först trodde. Läste lite slarvigt där...

Ben

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med detta visa behöver du INTE åka ut ur Thailand eller visa upp några pengar var 90:e dag utan bara visa upp dig på ett Imigration office var 3:e månad så att de vet att du fortfarande finns i landet

Jag böjer mig där då jag brukar just sträcka mig till 90 dagar när jag är hemma i BKK.

Vet att du brukar vara längre hemma i Pattaya :)

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa, fyll gärna på med mer fakta eller egna erfarenheter.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints

Så här är det för oss som är under 55 år och gifta med en thai.

Om du söker Non I visa på ambassaden i Sverige så får du detta visa på ett år utan att uppvisa vad du tjänar utan bara för att du är gift med en Thai. Se dock till att betala lite extra så får du multiple entry visa och kan fara in och ut hur många gånger du vill.

Med detta visa behöver du INTE åka ut ur Thailand eller visa upp några pengar var 90:e dag utan bara visa upp dig på ett Imigration office var 3:e månad så att de vet att du fortfarande finns i landet

Söker du Non I visa på Imigration office i Thailand måste du kunna visa upp en inkomst på minst 40 000 bht/månad eller 500 000 bht på banken. Har du pengarna på banken så skall de ha funnits där ett bra tag(minst 6 månader) då många faranger tidigare lånade pengarna just innan de sökte visa och sedan betalade tillbaka direkt efter.

Det är MYCKET krångligare att fixa Non I visa från Thailand än från Sverige då reglerna som gäller många gånger styrs av hur välvillig din immigrationofficer är.

Personligen söker/förlänger jag numera alltid mitt visa från svedala då jag tröttnat på alla påhittade regler som kan dyka upp på immigrationoffice i los.

Jaså, man behöver INTE resa ut var 90:onde dag som jag trodde.  :) Min följdfråga blir då, kostar det någonting när man visar upp sig på Immigration eller är det gratis?

Själv har jag så nära till gränsstationen när vi är i byn att jag kan promenera dit så mig kvittar det egentligen. På mina 189 dgr i landet sist det begav sig, så behövde jag ju egentligen bara göra 2 visarun men gjorde nog en 4-5 stycken bara för att det är så kul att gå in i Kambodja för en halvdag.

Totalkostnaden för ett Kambodjabesök vid byn går på 1200 eller 1300 baht och att förlänga ett vanligt turistvisa på Immigration kostar 1900. Fast på ett 1 årigt Non immigrant O visa kanske Immigrationsbesöken är gratis?

Har bara 11 km till ett Immigrationskontor och då blir ju i så fall förlängningarna billigare att utföra. Fast det är förstås betydligt roligare att besöka Kambodja än att besöka Immigration.

visarun.jpg

visarun.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, man behöver INTE resa ut var 90:onde dag som jag trodde.  Min följdfråga blir då, kostar det någonting när man visar upp sig på Immigration eller är det gratis?

Kostar ingenting, och man behöver inte visa upp sig, räcker med att skicka ett brev med ifylld och undertecknad blankett som man kan hämta på internet.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Whiplash

Uppgifterna på Thailändska ambassaden är felaktiga, det räcker med att vara 50 år.

Criteria for retirement visa

Initially you must apply for a Non-Immigrant visa before you enter the country from a Thai Embassy abroad. Permission will be for 90 days. for the first permit (single entry) but you can apply for a multiple max one year stay in Thailand.

Requirements:

  1. Application form T.M.7

  2. Copy of passport or substitute document.

  3. One 4 x 6 cm photo.

  4. 500 baht fee.

  5. Proof of financial status or pension.

  6. Letter from your embassy saying you wish to retire in Thailand For an applicant who is over 50 years old, proof of a sum of 800,000 baht in a Thai bank OR an income of not less than 65,000 baht per month must be presented - OR a combination of balance in the bank and a monthly income. Example: 400,000 Baht in the bank and 32,500 Baht coming in every month.

  7. If the alien is ill, or has weak health and is sensitive to colder climates or has resided in Thailand for a long period, and is 50-59 years old, special circumstances may be given. The applicant must also submit medical certificates and proof that he/she lived in Thailand for a long time. For info: Tel: (02) 287-3905 or 287-3101-10 (ext 2259-61) or ask us.

Pensioners arriving before Oct 1998 with unbroken records while living here only need 200,000 baht in a Thai Bank when they apply for an extension.

A foreigner must show evidence that he/she has income amounting to at least 65,000 baht per month or a bank account amounting to at least of 800,000 baht in cash when initially applying for a one-year visa;

Ready the same day

With all the required documents in hand, and the bank certification dated the same date the applicant goes to the Immigration office, the one year Retirement Visa is usually ready in an hour or so, the same day.  Until early 2002 year it took 3 or 4 months - now, many of the Immigration offices have authority to issue the one year Retirement Visa without sending the applications, etc. to Bangkok - i.e. issue them the same day.

Note:

The bank certification of deposit (of 800,000 baht) must show that the money came into the bank from another country.

In the case of applications for one-year extensions of stay, or applications to change Tourist Visas or Transit Visas to Non-Immigrant Visas, evidence must be provided by each applicant that he/she has income or bank deposit in the same amounts as indicated in category 1 above.

RETIREES & THEIR SPOUSES:

Retirees who are married to a foreigner eg. Englishman married to say a Phillipino can apply for his "O" status non immigrant visa under the normal criteria of 800,000 baht or 65,000 baht coming in each month. However if he /she wants to include spouse on this Visa he/she must show evidence of marriage, e g marriage certificate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med detta visa behöver du INTE åka ut ur Thailand eller visa upp några pengar var 90:e dag utan bara visa upp dig på ett Imigration office var 3:e månad så att de vet att du fortfarande finns i landet

Hmm, det låter fel. Är det inte först när man får förlängningen man slipper lämna landet var 90:e dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...