Jump to content
IGNORERAD

Värma vattnet i "badkaret"


ReKa

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har funnit på en fungerande metod att värma det äckligt kalla vattnet som finns i "badkaret"? Jag har haft lite funderingar runt ett antal kraftiga doppvärmare men aldrig testat det.

Jag brukar ibland ta med en stor kanna kokande vatten, men det är så omständigt med att koka vattnet, ta med byttan in i badrummet, späda ut i öskaret, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp visst har jag det!

Nu är jag inte helt säker på vad du menar med "badkaret", Så här gör vi:

Står badkaret i Badrummet, så använder vi vår el-vattenvärmare och fyller badet direkt från den.

När barnens "badkar " står ute, så fyller vi dem till 75% med "kallvatten", och 25% riktigt varmt vatten, från vår vattenvärmare.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Att dricka några öl innan brukar hjälpa . :yes:   nej , kan du inte köpa en sån där liten varmvattenberedare

med dusch. Dom kostar ju inte så mycket, minns inte exakt men ligger dom inte på ca  2500 baht.

Då kan man duscha skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad menar du med "badkaret"?

Enda kar jag sett på muggen är dom man använder ett öskar för att spola på muggen med,

förutom när man bott lite lyxigare och där har funnits ett riktigt badkar på rummet.

Har hört talas om att man kan använda även vattnet i karet för att ösa sig själv,

men om det är det du menar så är det väl bara att koka upp lite vatten och mixa med kallt i en spann?

Borde räcka till en tvätt om dusch ej finnes.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft problem med ösvattnet men man kan ju ta ett par hinkar ut till solen ett par timmar så har man kvällstvagningen räddad. :fan1::fan1:

är det ett riktig lyxig badkar så får man ta flera hinkar :mdr:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde en hydda på beachen gång, där fanns rinnande kallt o varmt vatten, det "kalla" kom i rörlednig från nån pumpanläggning, det "varma" från samma ledning men gick till en svart plasttunna på taket, blev varmt så det räckte. Måste passa även i Thailand.

Baa, som gillar enkla löningar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe..min lösning är att ringa roooomservice och få en dam av det vanliga könet att krypa ner i badkaret och hålla ställningarna..sen när jag har varit på stan (byn) och indmundigat div drycker så kryper jag ner..mao halvljumet vatten när det är min tur att tvaga mig.och till min förskräckelse upptäcker jag att det inte finns något badkar..bara handfatet är vaken.. :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej. Att dricka några öl innan brukar hjälpa . :yes:   nej , kan du inte köpa en sån där liten varmvattenberedare

med dusch. Dom kostar ju inte så mycket, minns inte exakt men ligger dom inte på ca  2500 baht.

Då kan man duscha skönt.

Det där lät som någonting :-) Hur mkt väger den? Går den att nedmontera ifall det ska resas omkring?

Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad menar du med "badkaret"?

Har hört talas om att man kan använda även vattnet i karet för att ösa sig själv,

men om det är det du menar så är det väl bara att koka upp lite vatten och mixa med kallt i en spann?

Ja, det förstod rätt. Det är just det "badkaret" jag menar. Men nej, det är "koka vatten och blanda"-metiden jag brukar använda, men det är så omständigt. Paw-76s lösning tror jag dock stenhårt på :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där lät som någonting :-) Hur mkt väger den? Går den att nedmontera ifall det ska resas omkring?

Ja, det förstod rätt. Det är just det "badkaret" jag menar. Men nej, det är "koka vatten och blanda"-metiden jag brukar använda, men det är så omständigt. Paw-76s lösning tror jag dock stenhårt på :-)

Klart du skulle kunna montera ner en sån vättenvärmare, du har säkert använt sådana om du bott på hotell i Thailand.

Enkla anslutningar, en 220V stickpropp för elen (kanske svårt att fixa jordning), och en duschslang för vattnet.

Problemet skulle vara att hänga upp den på ett vettigt sätt, och att släpa på den förstås, väger väl sådär 6-8 kg.

Har aldrig hört talas om nån som gjort så, men fullt möjligt.

Tror Paw´s tips om att ta en Öl, är smidigast!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"BADKARET"  Mvh Anders

a118-1840_IMG.jpg

I detta fall fungerar deffinitivt tunnmetoden, låt tunnan stå i solen så blir vattnet garanterat 28-30 grader.

ElVattenvärmare annars det enklaste förutsatt att Du har el o vatten framdraget, jord inget problem, dra en kabel till en plats intill grunden, anslut mot en bit armeringsjärn c:a 1 m. som slås ner i jorden.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, finns väl större problem än lite kallvatten för en riktig karl. Själv har jag skopat kallvatten över mig i byn under 7 år nu och än har jag inte reflekterat över att investera i en varmvattenvärmare.

Första skopan över ryggen är värst, sedan är det inga problem. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera att skopa vatten helt själv. För man får räkna med att vissa saker krymper. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan också rekommendera att skopa vatten helt själv. För man får räkna med att vissa saker krymper. :yes:

men då missar tjejen en massa underhållning. :bad:

Låt tjejen vara med så hon får lite och le åt

:kort:

Angående doppvärmare i öskaret. Ge fan i det om ni ska sköta familjehygienen  med tandborstning mm i samma vatten.

desto kallare och bättre genomströmmning(förbrukning)desto hälsosammare. 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

"BadKaret" på bilden påminner mig om Bhan Kham & "mormor" .. hon har ont hon åxå både här & där & är inte alls så sugen på att tvätta sig ibland! Antar hon har insett det samma gäller för mig så nu när vi är där "beordrar" hon Älskling att koka vatten & skrubba falangen ordentligt .. bättre lyx finns inte att sitta där småknall på en alles för låg pall & bli tvagad från topp till tå av den man gillar allra mest med varmt & skönt vatten medans man kan snegla ut genom väggen & se lantlivet passera revy där utanför!

cheers.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där lät som någonting :-) Hur mkt väger den? Går den att nedmontera ifall det ska resas omkring?

Ja, det förstod rätt. Det är just det "badkaret" jag menar. Men nej, det är "koka vatten och blanda"-metiden jag brukar använda, men det är så omständigt. Paw-76s lösning tror jag dock stenhårt på :-)

Kan väga ca:2-3 kg är bara en slinga inuti ett plast skal som värmer vattnet ingen större pjäs.

Men skulle alldrig i mitt liv släpa runt på en vatten värmare :drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma hos svärföräldrarna fanns det bara kallvatten, men det satt en liten direktverkande vvb på väggen, så jag bad svärfar koppla in den, ok no ploblem sa han, efter en stund kom han ut och sa ok water warm.

jag gick in och skulle duscha och tittade upp mot vvb, en dec avskalade trådar vid anslutningen, jaha dom är nog trötta på falangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mormor skulle fått en VVB vid nåt tillfälle men det är bara dumt & onödigt då strömmen är så dyr?!

Man ska aldrig göra sig till tydligen , dumt av mig! whacky40.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...