Jump to content
IGNORERAD

OS medalj = $$$


XpoSweden

Recommended Posts

Hej,

Igår tog Nong Buttree thailands andra medalj, tjejen fick silver i Taekwondou.

För detta får Buttree:

6 miljoner Bht från Sports Ministeriet

500.000 av McDonald

500,000 av AIS ( One 2 Call )

500.000 av M-150

300.000 av Sports Club

Sedan får hon en Toyota Pick up, värd ca 500.000

En Yamaha motorcyckel värd ca 48.000

5 Baht guld värt 64.000

10.000 i månaden i 20 år från Thailändska Olympiska kommitén.

Sen kommer privata bolag svärma som flugor runt henne och erbjuda även större summor i PR syfte.

Hyfast med stålar...

Vad får en svensk som tar medalj i OS?

Blommor på Arlanda och inbjudan till MorgonSoffan i TV?

ps. Tyngdlyftaren Prapawadee fick 10 miljoner för sin guldpeng ...

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför dom ska få en massa pengar för att dom vinner en medalj.

Ställer dom inte upp för äran?

Jag kan ha fel..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag förstår inte varför dom ska få en massa pengar för att dom vinner en medalj.

Ställer dom inte upp för äran?

Jag kan ha fel..

Rock on!

Är man svensk så är man!

Pengar är inget att ha, det skapar bara en massa orättvisa och avundsjuka  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag förstår inte varför dom ska få en massa pengar för att dom vinner en medalj.

Ställer dom inte upp för äran?

Jag kan ha fel..

Rock on!

Jo man kan ju undra, men samtidigt har dom förmodligen tränat istället för att utbilda sig så en viss "försäkring" kan väl vara på plats, sen styr ju pengamammon,  ettföretag där jag arbetade för några år sedan hyrde in en svensk OS guldmedaljör som dragplåster på en mässa, kanväl med fog påstå att vi hade hyggligt med besökare som aldrig hitta oss eller våra produkter annars.

I sverige får man, liksom i Thailand, betalt av OS kommitén under träningsperioden före ett OS, men vad händer sen? Tror att vårt svenska skyddsnät är betydligt större om man skulle misslyckas, tror att en i försöken utslagen svensk lever bättre än en Thaimedborgare i samma situation.

Men jag kan också ha fel.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är ju inte direkt fattiga våra framgångsrika svenska idrottsmän och kvinnor, så pengarna trillar nog in på något sätt ändå utan att vi skattebetalare ska behöva finansiera mer än träning, resor och tävlande.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ar helt OK att den Thailandska staten betalar 7 miljoner Baht for ett OS-silver. Det ar oerhort sma pengar och det gor en stor del av befolkningen stolt for en dag eller tva.

Manga olympiska sporter ar inte kommersiellt gangbara. Om det inte vore OS sa ar det valdigt fa manniskor som skulle titta pa tyngdlyftning, taekwondo, synkroniserad dykning mm sa det ar nastan omojligt for dessa idrottsman och kvinnor att tjana nagra pengar pa tavlingar och reklam, pengar fran staten ar nastan enda mojligheten. Om inte Sverige ar beredda att satsa nagra pengar pa dessa marginalsporter sa gar det som vi sett dessa tva veckor; vi hamnar efter Panama, Mongoliet och Zimbabwe i medaljligan. Det kanske ar manga som sager att de skiter fullstandigt i det men jag maste saga att lite pinsamt ar det allt :no:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad får en svensk som tar medalj i OS?

Blommor på Arlanda och inbjudan till MorgonSoffan i TV?

Och reklamkontrakt värt en hel del.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang, jag tror inte seglarna som tog brons idag ar sarskilt heta pa reklammarknaden. Jag lovar att om en vecka ar det mindre

an en 1% av alla svenskar som vet vad de heter. Varfor skulle man vilja sponsra en seglare, ifall man inte saljer segelbatar

eller segelklader, och hur manga gor det? Hur manga ser en seglingstavling live? Hur ofta visas segling pa TV om det inte ar

America's Cup eller Jorden Runt seglingen? Nej, ska vi ta medaljer i de icke-kommersiella sporterna sa kravs ett betydande stod

fran staten. Om det ar vart det for ett par dagars nationell stolthet ar en annan fraga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Atom

Jag tror inte heller dom kommer vara ihågkomna när OS i slut, brons klingar liksom inte.

Menade naturligtvis guldpengen som Sverige inte verkar ta några i år

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att man numera är brittisk medborgare - 39 medaljer varav 17 GULD!!!

En gång till - 17 GULD!!!!!

Och mer kommer det att bli  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Farang,

Aven om det blivit guld sa tror jag inte de varit sarskilt heta. I forra OS:et sa hade vi ett par som tog guld i kanot men anda tyckte en av dem att han inte hade rad att fortsatta. Ett guld i tex friidrott daremot kan man givetvis latt omsatta i guldkantade reklamkontrakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Atom

Visst är det så. Ju popularare sport desto mer kulor i reklamkontrakt. Och just som du skriver där med dom som tog guld förra gången och inte har råd att fortsätta kan ju vara förklaringen till varför Sverige gör så uselt OS i år, det satsas för lite. Men jag ändrar mig om en sak när det gäller bronspemgen, Ari kommer nog bli ihågkommen trots att den till och med blev indragen :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Halloj Atom

Men jag ändrar mig om en sak när det gäller bronspemgen, Ari kommer nog bli ihågkommen trots att den till och med blev indragen :mdr:

Du har redan glömt att han heter Ara. :yes:

Men du har nog rätt annars. :great:

mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...