Jump to content
IGNORERAD

En handelsresandes vardag

Guest Atom
 Dela

Recommended Posts

Förord: Jag har ingen kamera, ingen fotovana och ingen tid att leta upp fotogeniska objekt och miljöer; det här blir en hard-core, dogma-style resetråd med ren vardagsrealism, sett ur en handelsresandes ögon, och oredigerade bilder tagna med min mobil från flygplatser, tågstationer, hotell, restauranger och stålverk i japanska och kinesiska städer de flesta aldrig hört talats om.

Jag har precis avverkat frukosten på Suvvan och givetvis har det redan börjat krångla. Jag skulle egentligen åkt redan igår och till Tokyo men jordbävning, tsunami och radioaktiva utsläpp ändrade den planen. Som en god far ville jag i morse skjutsa dottern till skolan innanjag åkte till flygplatsen men det hade jag inte mycket för; spöregn och översvämning givetvis. Dottern som aldrig någonsin klagat på mitt resande började gråta när jag skulle åka ifrån skolan, jag trampade i en vattenpöl och när jag väl kom hem fanns det ingen taxi. Väl på Suvvan så var det datorproblem så det tog en evighet att ta sig genom immigration så jag fick slänga i mig en frukost i loungen. När jag med andan och en torr svamppaj i halsen kommer till gaten så är flyget givetvis 1 timme försenat pga den allomfattande termen "tekniska problem". Jaja, i-landsproblem och en del av vardagen, jag tar en kaffe till och inväntar ny avgång till Osaka.

Dela på andra sajter

• Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• stjp8729

4

• Kim

3

• Siamkap

3

• Avregistrerad clion

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ser fram emot fortsättningen!

Mvh/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Dela på andra sajter

ja också :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Låter som en spännande tråd och ett minst sagt aktuellt ämne. Japan! :great:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Tackar för alla karma och trevliga inlägg, jag blir nästan lite nervös.

Japp, då var jag framme vid resans första hotell, Washington Hotel Shin-Osaka, och klockan är 22 japansk tid. En tämligen bortkastad och ointressant dag men sådana dagar finns väl i de fletsa jobb antar jag.

Det verkar leva kvar en gammal myt att Japan är ett väldigt dyrt land men faktum är att det mesta är billigare än i Sverige. Jag tog hamburgerstek med curry och ris plus en stor stark när jag kom fram till Osaka station och det kostade 1,200 Yen (90 kronor) och det kommer man inte direkt undan med på Centralstationen. Hotellet jag bor på, 5 minuters promenad från stationen, kostar 9,000 Yen (700 kronor) och det hittar man inte heller i Stockholm. Mäter man kostnad per kvadratmeter blir det dock rätt dyrt, man får inte ha anlag för klaustrofobi om man ska bo här.

Har inte sett en endaste japan med munskydd men helt klart var det färre utlänningar på Osakas Kansai flygplats. Med tanke på hur oerhört säkerhetsmedvetna japaner är känner jag mig helt lugn så länge de kör på som vanligt.

Jag ville ju köra dogma-style men jag skulle ändå gärna vilja kunna lägga in text mellan bilderna men det lyckas jag tyvärr inte med, kanske någon som har något tips (förutom att använda photobucket).

Bild 1: Vilken tur att biljettförsälaren gjorde en röd ring, annars hade jag aldrig hittat tåget.

Bild 2: Praktiskt med porslinskopiorna så man kan se vad som verkar gott och inte behöver säga något när man beställer.

Bild 3: Klart gott.

Bild 4: Gigantiskt stor toalett.

Bild 5: Mitt enorma 7-sidiga rum.

Dela på andra sajter

Tackar för alla karma och trevliga inlägg, jag blir nästan lite nervös.

Klart du ska ha + karma... man ser juh klart och tydligt att du kör med Grov snus!!! :great:

Dela på andra sajter

Konnichiwa!

Nu är jag i Kokura, någonstanns mittemellan Hiroshima och Fukuoka. Kokura är en trevlig liten by, i befolkningsmängd någonstanns mellan svenska byar som Stockholm och Göteborg, och här bor jag än billigare och trängre än igår. Nu är jag nere på ungefär 300 kronor natten och 6 kvadrat plus 4 kvadrat för toaletten. Rummet är så litet att det inte går att få någon vidvinkel.

post-4262-0-43900700-1301115724_thumb.jpg

Om någon inte tror på hur litet det är så kan ni ta en titt på informationsbladet som låg i sängen.

post-4262-0-59502700-1301115729_thumb.jpg

Morgonrusningen när vi lämnade Osaka i morse var inte att leka med.

post-4262-0-34508100-1301115364_thumb.jpg

Det har varit mycket problem med "groping" på japanska tåg, mer efter kvällskaraoken än på morgonpendlartågen antar jag, men numera har alla pendeltåg/tunnelbanetåg speciella vagnar för kvinnor.

post-4262-0-09829100-1301115704_thumb.jpg

Under dagen har vi haft ett av årets, än så länge alltså, viktigaste möten i Kakogawa utanför Kobe. Nedanstående bilder är utifrån och innanför gaten till stålverket, ser oneligen lite trevligare ut än det gör i exempelvis Avesta eller Sandviken.

post-4262-0-05484700-1301115370_thumb.jpg

post-4262-0-25256400-1301115374_thumb.jpg

Efter mötet åktes det Shinkansen men jag lyckades inte få någon bra bild på den häftiga fronten. Jag försökte också fota under resan då södra Japan är ganska vackert med alla berg och dalar men det är inte helt lätt att få en bra bild mellan bergen när man sitter med en mobil i nästan 300 km/h. Några fält här nedan var nog det bästa jag lyckades åstadkomma.

post-4262-0-98966600-1301115713_thumb.jpg

Nu återstår det ett par timmars mailande och förberedande inför morgondagen men vi har iaf hunnit med den obligatoriska sushin.

post-4262-0-98290200-1301115756_thumb.jpg

Från ett conveyor belt dessutom.

post-4262-0-21619100-1301115744_thumb.jpg

Ser ut som man fick i sig en del råa firrar.

post-4262-0-71555400-1301115773_thumb.jpg

Mera Japan imorgon, sayonara!

Ändrades av Atom
Dela på andra sajter

De här skall bli kul o följa! :great:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Tack för en spännande berättelse och bilder.För mig som har varit verksam på relativt små ytor så ter sig ditt arbete

rätt så spännande även om jag förstår att det som dom flesta jobb har sina sidor.

Dela på andra sajter

Inga robbotar som serverar :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Dela på andra sajter

Hi Atom :)

Imponerande!! :clapping::clapping:

Du har fått "den lille Japanen" i mig att vakna.. Krafitiga flashbacks från fyra års jobbande och boende i Japan.. Hur skall jag kunna sova nu?

Men varför bokar du business hotell, då blir det typ 4 m2 att bo och sova på.

Ett lilltips om du vill äta billigt och gott är Yoshinoya eller 吉野家 som vi säger i Japan. Ser ut enligt följande och finns mer eller mindre över allt:

post-4239-0-44004100-1300973036_thumb.gi

Ser fram mot fortsättningen, och glöm inte att köpa med dig en flaska Suntory eller Nikka.. ;)

Ha en gör go dag!

:wai:

post-4239-0-44004100-1300973036_thumb.gi

Dela på andra sajter

Tack för kommentarer och karma.

@ Lamai64: Det blir inte så mycket mer Japan, jag flyger från Fukuoka till Shanghai tidigt på lördag morgon, men något bir det väl i morgon kväll. Det är ruggigt kallt här (5C) för att vara vår men det vimmlar ändå av knästrumpor. Jag har dock inte din charm plus att man måste hålla mobilen så himla still så det har inte blivit nångra bra bilder av dina favoritmotiv.

@ khun-petch: Jag har hållit på med det här så länge och åker nästan alltid till samma ställen men visst, ibland kan det fortfarande hända något intressant.

@stjp8729: Jag reser med vår distributör och han föredrar att lägga sina tilldelade pengar på mat och dryck och vem är jag att klaga på det? Imorgon efter mötet åker han dock hem till Tokyo så då blir det Hotel Nikko, fortfarande dock bara 14,000 Yen dvs en dryg tusing. Hade gärna tagit med mig en Suntory men jag har minst 5 flygningar kvar innan jag är hemma så det blir lite bökigt, kanske finns på Pekings flygplatsockså? Kommer kanske någon bild från Malone's på söndag.

Dela på andra sajter

Tack för kommentarer och karma.

@ Lamai64: Det blir inte så mycket mer Japan, jag flyger från Fukuoka till Shanghai tidigt på lördag morgon, men något bir det väl i morgon kväll. Det är ruggigt kallt här (5C) för att vara vår men det vimmlar ändå av knästrumpor. Jag har dock inte din charm plus att man måste hålla mobilen så himla still så det har inte blivit nångra bra bilder av dina favoritmotiv.

@ khun-petch: Jag har hållit på med det här så länge och åker nästan alltid till samma ställen men visst, ibland kan det fortfarande hända något intressant.

@stjp8729: Jag reser med vår distributör och han föredrar att lägga sina tilldelade pengar på mat och dryck och vem är jag att klaga på det? Imorgon efter mötet åker han dock hem till Tokyo så då blir det Hotel Nikko, fortfarande dock bara 14,000 Yen dvs en dryg tusing. Hade gärna tagit med mig en Suntory men jag har minst 5 flygningar kvar innan jag är hemma så det blir lite bökigt, kanske finns på Pekings flygplatsockså? Kommer kanske någon bild från Malone's på söndag.

Hej igen Atom :)

Nikko hotel i Fukuoka där har man tillbringat många nätter :) Kan berätta en anekdot från en kväll i Fukuoka hos en av våra kunder..

Jag hade besökt denna kunden ca 5 -7 gånger, och en sekreterare var väldigt intresserad av mig (tydligen både blind och döv). Hon gick alltid två centimeter bakom vart jag än gick på stället, det var nästan så att hon följde med in på toaletten ;) Och så fort man satte sig så stog det en kopp te framför sig.

En kväll så var vi sena med att bli färdiga med ett jobb, och jag sa till chefen på stället att vi jobbar tills vi blir färdiga.. Vid 23:00 tiden var vi dock hungriga men jag sa att jag lämnar inte stället innan allt är gjort.. Så mat beställdes och pizza kartonger kommer in till konferans bordet istället för den sedvanliga middagen på en resturant. Givetvis som alltid sätter sig sekreteraren jämte mig på 2 mm avstånd. Alla sitter och äter lungt och fint (tror vi var ca 10 personer), tills sekreteraren högt och tydligt säger till mig så att alla hör "Im easy take me".. Tydligen förstod alla detta och världens gap skratt utbrött.. Och den lilla sekreteraren skämdes och blev röd som en tomat i ansiktet och sprang ut ur rummet.

PS! Finns en massa bra uteställen i Fukuoka, fråga din "reseledare" han borde veta var.. ;)

Ha en bra dag!

Dela på andra sajter

Konnichiwa MPR-san!

Jag startade morgonen i Kokura och via lite pendeltåg och taxiresor så hamnade jag i Yawata, platsen för dagens möte. Det var ett typiskt japanskt möte där man sitter i 6 timmar i ett litet rum på ett par kvadrat med 10 rökande japaner. Det var ju en väldans tur att mitt 300-kronors hotell helt överraskande bjöd på en mycket mättande frukost.

post-4262-0-15005000-1301116162_thumb.jpg

Utanför tågstationen på vägen till hotellet såg jag en syn man absolut bara kan se i hypersäkerhetens Japan; en platta ska alltså bytas ut och man tar in en miniatyrgrävskopa, två säkerhetsvakter samt spärrar av halva stationen.

post-4262-0-67722400-1301116181_thumb.jpg

Precis som igår vill jag ge en eloge till japanerna för hur vackra deras stålverk är, utvändigt åtminstonde. I Japan är det vanligt att både arbetare och tjänstemän som på ålderns höst inte orkar eller hänger med i det höga arbetstempot tilldelas "trädgårdstjänst" så det är ofta man ser mindre armeer av äldre gentlemän som frisserar verken som vore de botaniska trädgårdar.

post-4262-0-10733200-1301116184_thumb.jpg

post-4262-0-06851000-1301116338_thumb.jpg

På tåget till Fukuoka försökte jag än en gång foto omgivningarna men det gick rätt illa den här gången också. Det jag försöker visa med bilderna nedan är hur oerhört lite plats det är överallt i Japan. Nöjesfältet och vägarna nedan ligger/går mitt emellan gigantiska lägenhetsbyggnader.

post-4262-0-96095000-1301116188_thumb.jpg

post-4262-0-30126300-1301116201_thumb.jpg

Väl framme i Fukuoka så åkte min kollega hem till Tokyo så jag fick leta rätt på något ställe att äta på på egen hand. Då det är fredagkväll var det ruggigt med folk överallt men jag hittade ett ställe i stationen som såg väldigt trevligt ut utifrån.

post-4262-0-47968900-1301116225_thumb.jpg

Eftersom jag lämnar Japan imorgonbitti för Kina så fick det bli sushi igen och eftersom...nej jag behöver ingen anledning, det blev två Kirin också.

post-4262-0-94099300-1301116236_thumb.jpg

Återkommer under helgen från Shanghai, Sayonara!

Ändrades av Atom
Dela på andra sajter

Det fungerar tyvär inte att se bilderna.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Dela på andra sajter

mvh. Lars

Får inte heller fram några bilder på inlägg 7 och 14

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Hur orkar du med Atom :sFduh::sFduh:

Dela på andra sajter

mvh. Lars

Upptäckte det också nu och bilderna från dagen innan är också borta. Jag har bett experterna om hjälp och kan inte de fixa det får jag väl lägga tillbaka bilderna manuellt. Tyvärr innebär inte lördag ledigt när jag är ute och reser så det är möte som väntar när jag kommer fram till Shanghai så vi får se när det blir.

Som vanligt i Japan är det mycket folk, nästan 1 timmes kö bara för att få checka in.

post-4262-0-86154300-1301097657_thumb.jpg

Gaten jämte mitt China Eastern plan stod den här gamla kändisen. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte hellre skulle hoppa på den kärran.

post-4262-0-21866100-1301097662_thumb.jpg

I den lilla elektronikshopen, ja det finns några sådana i Japan, hade Sonyen trevlig uppmaning. Tyvärr är klockan 8 på morgonen och jag har ett plan att passa.

post-4262-0-21985300-1301097659_thumb.jpg

Ändrades av Atom
Och nu kom bilderna med två gånger istället :)
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Härligt och se din vardag Atom! Men tyvärr ser jag inte alla bilder du postar?? Men jag följer mer än gärna denna tråd!

Tjåck dii!

Dela på andra sajter

Åååhh så många flashbacks man fick. Reste själv som handelsresande till Japan många gånger, bl a Osaka och Kyushu. Finns en del roliga berättelser från området runt Fukuoka men jag skall inte kontaminera din tråd med dessa berättelser.

Ser fram emot fortsättningen. :)

PS. Jag kan se alla bilderna i alla fall på min iPhone, fast bilderna förekommer två gånger i varje inlägg.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Hej igen Atom :)

Nikko hotel i Fukuoka där har man tillbringat många nätter :) Kan berätta en anekdot från en kväll i Fukuoka hos en av våra kunder..

Jag hade besökt denna kunden ca 5 -7 gånger, och en sekreterare var väldigt intresserad av mig (tydligen både blind och döv). Hon gick alltid två centimeter bakom vart jag än gick på stället, det var nästan så att hon följde med in på toaletten ;) Och så fort man satte sig så stog det en kopp te framför sig.

En kväll så var vi sena med att bli färdiga med ett jobb, och jag sa till chefen på stället att vi jobbar tills vi blir färdiga.. Vid 23:00 tiden var vi dock hungriga men jag sa att jag lämnar inte stället innan allt är gjort.. Så mat beställdes och pizza kartonger kommer in till konferans bordet istället för den sedvanliga middagen på en resturant. Givetvis som alltid sätter sig sekreteraren jämte mig på 2 mm avstånd. Alla sitter och äter lungt och fint (tror vi var ca 10 personer), tills sekreteraren högt och tydligt säger till mig så att alla hör "Im easy take me".. Tydligen förstod alla detta och världens gap skratt utbrött.. Och den lilla sekreteraren skämdes och blev röd som en tomat i ansiktet och sprang ut ur rummet.

PS! Finns en massa bra uteställen i Fukuoka, fråga din "reseledare" han borde veta var.. ;)

Ha en bra dag!

Men STJP då, where are your manors?

Man skall ta seden dit man kommer och en kvinna i nöd är alltid en kvinna i nöd. Du skulle förstås ha tagit med damen till hotellet och gett henne en natt som hon aldrig skulle glömma. Det hade i alla fall jag gjort, rent hypotetisk alltså. :D

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Man skall ta seden dit man kommer och en kvinna i nöd är alltid en kvinna i nöd. Du skulle förstås ha tagit med damen till hotellet och gett henne en natt som hon aldrig skulle glömma. Det hade i alla fall jag gjort, rent hypotetisk alltså. :D

/Siamkap

Damen nynnade säkert på den gamla Commodores sången "Easy" så tänk hur pinsamt det hade kunnat bli för STJP att släpa med henne till hotellet med en herdestund i åtanke bara för att se hon smita iväg till karaoken...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

/Siamkap

Hej Siamkap :)

Var ju hos en kund och blandar aldrig ihop kärlek och affärer av ren princip!

Men kan säga att man fått åtskilliga erbjudande om "damsällskap som skickas till hotellrummet" av både leveratörer och kunder i Japan, Taiwan, Kina, Korea samt Thailand. Har dock alltid tackat nej, vänligt men bestämt.

Det "bästa" erbjudandet jag fått var om jag satte upp ett kontrakt med en leverantör, det skulle innebär 100 000 var sjätte månad, samt VIP kort och allt gratis på en av stadens bästa bordeller* och dessutom en gratis älskarinna som kunde bytas ut efter behov!! Kan berätta att han blev inte långvarig på mitt kontor, mer eller mindre slängdes ut med huvudet före..

Undrar dock hur många som "nappar" på alla "erbjudande" man får i Asien..

* Visade sig att leverantören äger även bordellen.

Ha en bra dag!

Dela på andra sajter

Nihao MPR,

Nu är jag installerad på hotellet i Shanghai efter en tur till vårt kontor på vägen från flygplatsen. Jag har lagt tillbaka de mystiskt försvunna bilderna med resultatet att de nu förekommer två gånger men jag hinner inte försöka något mer nu. Vi hade ett möte på kontoret ett par timmar (normalt jobbar inte kineser på lördagar) för att diskutera ett par kommande affärsmöjligheter samt lite installationer samt pga att vi just anställt en ny servicetekninker. När jag var med och anställde honom för en månad sedan sade han att hans engelska namn var Leo vilket tedde sig ganska naturligt då hans kinesiska namn är Liu. När han nu blivit tilldelad en e-mailaddress såg jag att hans namn var Ryan, så jag frågade vad bytet kom sig av. "I no like Reo, Lyan more easy", jag kunde inte annat än att hålla med...

Ikväll ska jag träffa en svensk jobbarkompis som legat på installation här i Kina en dryg månad och ska flyga hem på måndag så jag antar att det blir en öl eller tolv, om inte annat för att fira det som fanns på hotellrummet när jag kom hit. Che Che kinesiska tullen!

Dela på andra sajter

Nihao MPR,

Nu är jag installerad på hotellet i Shanghai efter en tur till vårt kontor på vägen från flygplatsen. Jag har lagt tillbaka de mystiskt försvunna bilderna med resultatet att de nu förekommer två gånger men jag hinner inte försöka något mer nu. Vi hade ett möte på kontoret ett par timmar (normalt jobbar inte kineser på lördagar) för att diskutera ett par kommande affärsmöjligheter samt lite installationer samt pga att vi just anställt en ny servicetekninker. När jag var med och anställde honom för en månad sedan sade han att hans engelska namn var Leo vilket tedde sig ganska naturligt då hans kinesiska namn är Liu. När han nu blivit tilldelad en e-mailaddress såg jag att hans namn var Ryan, så jag frågade vad bytet kom sig av. "I no like Reo, Lyan more easy", jag kunde inte annat än att hålla med...

Ikväll ska jag träffa en svensk jobbarkompis som legat på installation här i Kina en dryg månad och ska flyga hem på måndag så jag antar att det blir en öl eller tolv, om inte annat för att fira det som fanns på hotellrummet när jag kom hit. Che Che kinesiska tullen!

Hej Atom :)

Mera bilder!!! Mera bilder!! Vill vi se.. :)

Och idag vill jag se en massa bilder från Malone's i Shanghai.. :):drinks::friends:

Ha en bra kväll i Shanghai!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...