Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] 15 år i fängelse för lese majeste


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En Thailändsk man riskerar upp till 15 år i fängelse för att ha sålt video-cd´s med ett program

från Australiensisk TV.

Programmet handlade om den Thailändska monarkin.

Advokat Anont Nampa säger att Akachai Hongkangwan har arresterats misstänkt för "lese majeste",

eller respektlöshet mot monarkin.

Programmet heter "The Segment" och visades på kanalen ABC, som en del i deras serie om

utrikeskorrespondens från förra April, och det som undersöktes var den Thailändska monarkins

framtid.

Anont säger att Akachai erkänner att han sålt skivorna men att han inte brutit mot någon lag.

Kritiker sågar dock lagen och säger att det används som ett vapen för att straffa politiskt

motstånd, eftersom nästan alla kritiska kommentarer kan kan tolkas som fientlighet mot monarkin.

Källa: http://www.news.com.from=public_rss

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • GammalDansken

    5

  • Vaxet

    4

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Ett bra komplement till tråden om att skydda P3 :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte kopplingen mellan Surin P3 och detta

Detta handlar om en Thailändare som i Thailand säljer den CD:n. Inte världens smartaste val kanske.

MPR är ett forum utanför Thailand på ett icke thailändskt språk befolkat av icke thailändare i huvudsak

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Så här kan det sluta när medeltida lagar kolliderar med det moderna samhället, och det är ett varnade exempel som visar hur viktigt det är att få bort dessa lagar som upprätthålls och hyllas av Generalerna och Bangkok eliten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ser inte kopplingen mellan Surin P3 och detta

Detta handlar om en Thailändare som i Thailand säljer den CD:n. Inte världens smartaste val kanske.

MPR är ett forum utanför Thailand på ett icke thailändskt språk befolkat av icke thailändare i huvudsak

Du har säkert rätt; jag utgick från att det handlar om samma lag som fick någon att

starta den andra tråden för att påminna oss om att skriva försiktigt om kungligheterna

för att inte P3 som ansvarig utgivare ska råka illa ut.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ser inte kopplingen mellan Surin P3 och detta

Detta handlar om en Thailändare som i Thailand säljer den CD:n. Inte världens smartaste val kanske.

MPR är ett forum utanför Thailand på ett icke thailändskt språk befolkat av icke thailändare i huvudsak

Kanske en parantes, men jag har för mig att seminariet i Australien hölls på Engelska.

Och särskilt kontroversiellt eller smutskastande mot monarkin var det inte heller.

Den "majestätiska" Lagtolkningen i Thailand är till synes lika rabiat känslig som den som mullorna i Iran tillämpar.

Lagen resulterar bara i en samling tacksamma martyrer som kommer att användas som ömmande

fall i den framtida politiken mot den nuvarande kronprinsens makt när han har axlat pappas mantel.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så här kan det sluta när medeltida lagar kolliderar med det moderna samhället, och det är ett varnade exempel som visar hur viktigt det är att få bort dessa lagar som upprätthålls och hyllas av Generalerna och Bangkok eliten.

Mvh Isan Lover

Nej inte alls!

Det här ett exempel på hur man i Thailand inte är redo att ta tag i dagliga problem och har en kultur som inte klarar av diskussioner om viktiga sakfrågor.

Risken för att någon skall tappa ansiktet gör att man mycket hellre gömmer sig bakom skrivna och oskrivna lagar som ingen riktigt vet varför de finns. Och respekten för dessa lagar skiljer sig inte en sekund mellan stad eller by.

Tyvärr är detta bara en liten västanfläkt jämfört med vad som kommer den dagen maktkampen tar vid på riktigt. Då kommer alla försöka använda allt de kan för att skaffa sig egna fördelar.

Att tro att politiker från småbyar på något sätt kämpar för de fattiga är bara skitsnack, likt alla andra politiskt aktiva i Thailand så kämpar de för sitt eget välmående.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej inte alls!

Det här ett exempel på hur man i Thailand inte är redo att ta tag i dagliga problem och har en kultur som inte klarar av diskussioner om viktiga sakfrågor.

Risken för att någon skall tappa ansiktet gör att man mycket hellre gömmer sig bakom skrivna och oskrivna lagar som ingen riktigt vet varför de finns. Och respekten för dessa lagar skiljer sig inte en sekund mellan stad eller by.

Tyvärr är detta bara en liten västanfläkt jämfört med vad som kommer den dagen maktkampen tar vid på riktigt. Då kommer alla försöka använda allt de kan för att skaffa sig egna fördelar.

Att tro att politiker från småbyar på något sätt kämpar för de fattiga är bara skitsnack, likt alla andra politiskt aktiva i Thailand så kämpar de för sitt eget välmående.

Hej

Det finns ju mer moderna politiker än dom som regerar nu med militärens hjälp, och ett parti som vill förändra dessa otidsenliga lagar, och även minska dom ej valbaras makt i landet, dom vill dessutom satsa mer på andra delar av landet än Bangkok.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ju mer moderna politiker än dom som regerar nu med militärens hjälp, och ett parti som vill förändra dessa otidsenliga lagar, och även minska dom ej valbaras makt i landet, dom vill dessutom satsa mer på andra delar av landet än Bangkok.

Mvh Isan Lover

Vilket parti har dessa saker inskrivna i sitt partiprogram ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ju mer moderna politiker än dom som regerar nu med militärens hjälp, och ett parti som vill förändra dessa otidsenliga lagar, och även minska dom ej valbaras makt i landet, dom vill dessutom satsa mer på andra delar av landet än Bangkok.

Mvh Isan Lover

Jaha, och vilka är de?

För ingen av befintliga MP:s har visat denna vilja. Röda, gula, bruna eller svarta, alla vill ha det bättre själv, men själv betyder just bara själv.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, och vilka är de?

För ingen av befintliga MP:s har visat denna vilja. Röda, gula, bruna eller svarta, alla vill ha det bättre själv, men själv betyder just bara själv.

Jag tror jag vet vilka den gode IL syftar på, men de är helt fel.

Nu är ju fakta irrelevant för honom utan det är den lokala djungeltrumman som står för sanningen. Hade han tagit till sig av fakta så hade han sett att majestätslagarna faktiskt skärptes och började användas som ett politiskt vapen under hans idolers tid vid makten.

Så det kan ju knappast vara de han syftar på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilket parti har dessa saker inskrivna i sitt partiprogram ?

Hej

Dom röda vill göra just detta, och dom har många gånger framfört kritik mot detta otidsenliga system, men varje gång hotar demokraterna med lese majeste, så att skriva in det i ett partiprogram skulle leda till fängelse för ledarna och upplösning av partiet, så att tro att någon kan skriva något liknande i dagens Thailand tyder på stor okunskap om hur dessa lagar fungerar, men tro mig både dom kungliga rådgivarnas inflytande och dom medeltida lese majeste lagarnas avskaffande står högt på dom rödas agenda.

Och detta vet både Generalerna, kungliga rådgivarna och Bangkok eliten med PAD i spetsen mycket väl, och dom bekämpar därför dom röda till varje pris, eftersom detta skulle förskjuta mer makt ifrån överklassen till vanligt folk.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom röda vill göra just detta, och dom har många gånger framfört kritik mot detta otidsenliga system, men varje gång hotar demokraterna med lese majeste, så att skriva in det i ett partiprogram skulle leda till fängelse för ledarna och upplösning av partiet, så att tro att någon kan skriva något liknande i dagens Thailand tyder på stor okunskap om hur dessa lagar fungerar, men tro mig både dom kungliga rådgivarnas inflytande och dom medeltida lese majeste lagarnas avskaffande står högt på dom rödas agenda.

Och detta vet både Generalerna, kungliga rådgivarna och Bangkok eliten med PAD i spetsen mycket väl, och dom bekämpar därför dom röda till varje pris, eftersom detta skulle förskjuta mer makt ifrån överklassen till vanligt folk.

Mvh Isan Lover

Tror du på detta själv, och om så är fallet, vilka är de röda politiker som vill detta?

De röda ledare jag känner till är nämligen asrika och tillhör just det du benämner som eliten.

Men som sagt, du verkar ju vara säker på din sak, så vilka är det du skriver om? För du hittar väl inte på saker i en idiologisk dröm om de goda röda och alla de andra elaka?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kuriosa kan nämnas att de gulas (PAD's) ledare Sondhi står under åtal för majestätsbrott. Anmäld av några av ledarna för de röda.

Och det värsta kungaspektakel vi upplevt på många år här i Thailand (storasystern begravning) anordnades av de röda när de satt vid makten.

Röd,gul - i denna fråga ingen skillnad.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vilket otroligt moment 22 från verkligheten 2011.

Genom att föreslå att avskaffa eller försvaga lagen bryter man mot den samma.

Jag kan föreställa mig ett par andra länder som har liknande lagar och där vill jag inte bo :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror du på detta själv, och om så är fallet, vilka är de röda politiker som vill detta?

De röda ledare jag känner till är nämligen asrika och tillhör just det du benämner som eliten.

Men som sagt, du verkar ju vara säker på din sak, så vilka är det du skriver om?

Hej

Ja jag är helt övertygad om att detta är ett av dom rödas största mål, och kom ihåg att även Thaksin har uttalat sig mot både dessa lagar och K---ahuset trots att han tar en stor risk och är medveten om detta, för PAD och demokraterna tar varje chans att anmäla dom när dessa frågor tas upp, för dom vill absolut inte ha någon förändring av dessa lagar eller K---ahusets inflytande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som kuriosa kan nämnas att de gulas (PAD's) ledare Sondhi står under åtal för majestätsbrott. Anmäld av några av ledarna för de röda.

Och det värsta kungaspektakel vi upplevt på många år här i Thailand (storasystern begravning) anordnades av de röda när de satt vid makten.

Röd,gul - i denna fråga ingen skillnad.

Poffa

Hej

Du glömde att skriva att Sondhi är dömd ett flertal gånger till fängelsestraff för olika brott och aldrig har behövt sitta av en dag, och han behöver inte fly landet heller, så även här skyddar systemet dom på högersidan i landets politik, och han kommer säkert inte att dömmas för majestätsbrott heller, han tillhör "rätt" sida som stöder K---ahuset och Generalerna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är helt övertygad om att detta är ett av dom rödas största mål, och kom ihåg att även Thaksin har uttalat sig mot både dessa lagar och K---ahuset trots att han tar en stor risk och är medveten om detta, för PAD och demokraterna tar varje chans att anmäla dom när dessa frågor tas upp, för dom vill absolut inte ha någon förändring av dessa lagar eller K---ahusets inflytande.

Mvh Isan Lover

Aldrig ett svar på en rak fråga, MEN ännu en gång då!

Vilka är de röda politiker som uttalat kämpar för att de fattiga skall få det bättre och avskaffa befintliga lagar angående monarkin, och som på toppen av detta inte är en del av ELITEN som du alltid hänvisar till?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du glömde att skriva att Sondhi är dömd ett flertal gånger till fängelsestraff för olika brott och aldrig har behövt sitta av en dag, och han behöver inte fly landet heller, så även här skyddar systemet dom på högersidan i landets politik, och han kommer säkert inte att dömmas för majestätsbrott heller, han tillhör "rätt" sida som stöder K---ahuset och Generalerna.

Mvh Isan Lover

Att multimiljardären Sonthi under lång tid var bästa kompis med multimiljardären Thaksin och rikligt belönades för sin insats (med skattebetalarnas pengar) känner jag till, men att det ska finnas flera icke överklagad fängelsedomar mot honom som han på något sätt har sluppit undan var mer än jag visste.

Kan Du upplysa mig om vilka det skulle vara?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ju mer moderna politiker än dom som regerar nu med militärens hjälp, och ett parti som vill förändra dessa otidsenliga lagar, och även minska dom ej valbaras makt i landet, dom vill dessutom satsa mer på andra delar av landet än Bangkok.

Mvh Isan Lover

TRT hade ju nästan 2 mandatperioder på sig och PPP en halv och det enda de gjorde var att stärka lese majeste lagarna och kungahusets ställning. Med tanke på att kungahuset är som mest vördat där PT har sina starkaste fästen så är det helt självklart att ingen PT-ledare skulle komma på tanken att ifrågasätta nuvarande ordning.

Att det sedan kan finnas politiker inom PT, precis som inom Demokraterna och i småpartierna, som privat skulle vilja se en förändring är väl inte omöjligt men att tillskriva det partiet man själv gillar allt det man själv tycker, istället för vad de i verkligheten utfört och står för, känns lite världsfrånvänt. Jag håller på Bajen men jag påstår inte att de vann Allsvenskan 2010 för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att multimiljardären Sonthi under lång tid var bästa kompis med multimiljardären Thaksin och rikligt belönades för sin insats (med skattebetalarnas pengar) känner jag till, men att det ska finnas flera icke överklagad fängelsedomar mot honom som han på något sätt har sluppit undan var mer än jag visste.

Kan Du upplysa mig om vilka det skulle vara?

Poffa

Hej

Det har du kunnat läsa om i Thailändsk press och på MPR tidigare i olika trådar om du har följt med i den politiska diskussionen, jag är ganska övertygad om att t.ex MaiChai kan besvara din fråga direkt.

Du kan ju också söka själv på MPR.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

TRT hade ju nästan 2 mandatperioder på sig och PPP en halv och det enda de gjorde var att stärka lese majeste lagarna och kungahusets ställning. Med tanke på att kungahuset är som mest vördat där PT har sina starkaste fästen så är det helt självklart att ingen PT-ledare skulle komma på tanken att ifrågasätta nuvarande ordning.

Att det sedan kan finnas politiker inom PT, precis som inom Demokraterna och i småpartierna, som privat skulle vilja se en förändring är väl inte omöjligt men att tillskriva det partiet man själv gillar allt det man själv tycker, istället för vad de i verkligheten utfört och står för, känns lite världsfrånvänt. Jag håller på Bajen men jag påstår inte att de vann Allsvenskan 2010 för det.

Hej

Att kungahuset skulle vara mer vördat i Thailands röda områden än i t.ex Bangkok och dom gula områdena i landet får du försöka lura i någon annan.

I det Isaan jag vistas i är vad som sker i Bangkok med omnejd ganska ointresant, och vad Kungahuset sysslar med var folk intreserade av för 20-30 år sedan, nu byter man snabbt kanal när detta visas, och man hör aldrig ens någon tala om dom eller säga sig vörda dom.

Deras ställning hade förändrats redan innan den senaste massakern på dom röda demokrati anhängarna i Bangkok, och efter den har synen på kungahuset och deras roll i politiken förändrats än mer.

Jag är mycket förvånad att politiskt intreserade svenskar har missat att den röda rörelsen förutom att kämpa för demokokrati också vill ta bort dom ej valbaras inflytande i politiken, det borde alla ha förstått vid det här laget, men man ser väl bara det man vill se, och har låst fast sig i att det är militären och kungahuset står för stabiliteten och det goda i samhället och har svårt att ta till sig det nya Thailand som håller på att växa fram.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket förvånad att politiskt intreserade svenskar har missat att den röda rörelsen förutom att kämpa för demokokrati också vill ta bort dom ej valbaras inflytande i politiken, det borde alla ha förstått vid det här laget, men man ser väl bara det man vill se, och har låst fast sig i att det är militären och kungahuset står för stabiliteten och det goda i samhället och har svårt att ta till sig det nya Thailand som håller på att växa fram.

Mvh Isan Lover

Kan inte erinra mig om att någon här någonsin har uttalat sig speciellt positivt om militärens roll i Thailand. Varför måste du hela tiden överdriva? Räcker det inte att du bara håller dig till vad du själv anser istället för att lägga ord i andras mun?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte erinra mig om att någon här någonsin har uttalat sig speciellt positivt om militärens roll i Thailand. Varför måste du hela tiden överdriva? Räcker det inte att du bara håller dig till vad du själv anser istället för att lägga ord i andras mun?

http://www.thaivisa.com/forum/topic/453526-thai-military-neutral-and-ready-to-accept-poll-outcome-prayuth/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...