Jump to content
IGNORERAD

Möte med polisen


buriram

Recommended Posts

Guest wille

Så med den logiken är det mer ok att köra rattfull på landet än i stan eftersom riskerna är mindre ute på en glest trafikerad landsväg ?

Japp. Svårt att utforma en lag som så men visst är det mer omdömeslöst att köra full på Essingleden en fredagkväll kl 20.00 än i Rimbo 06.30 en lördagmorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 154
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • Mankan

    14

  • GammalDansken

    10

  • DaToolbox

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Blir rätt ohållbart om man skall anpassa lagen till de enskilda riskerna på varje plats, eller hur ?

Visst, men att börja med att skilja på land och vatten är ju en variant iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men att börja med att skilja på land och vatten är ju en variant iaf.

Varför då ? Är vattnet säkrare än asfalt och grus ?

All statistik på hur stor del av olyckor till sjöss som beror på alkohol är oviktigt ?

Det är större andel till sjöss än på vägen som tillskrivs alkohol !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Japp. Svårt att utforma en lag som så men visst är det mer omdömeslöst att köra full på Essingleden en fredagkväll kl 20.00 än i Rimbo 06.30 en lördagmorgon.

Oavsett var du kolliderar så gör du det antagligen bara en gång.

Den del av familjen, som överlevde i den andra bilen, är, efter att ha varit så oförsiktiga

att välja samma tid och väg som du, säkert lyhorda för dina argument.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Varför då ? Är vattnet säkrare än asfalt och grus ?

All statistik på hur stor del av olyckor till sjöss som beror på alkohol är oviktigt ?

Det är större andel till sjöss än på vägen som tillskrivs alkohol !

Visst, är det så men samtidigt måste man någon gång sätta gränsen för vad som bör regleras för att göra saker säkrare för människan. Samtidigt som alkohol leder till båtolyckor hävdas det att mer än hälften av alla dödsfall kan undvikas med flytväst, skall det vara lag på det också precis som bilbälte osv. Någonstans måste man sätta en rimlig gräns. För egen del är det väsentlig skillnad när det handlar om situationer där ett beteende utsätter andra för fara i stor utsträckning gentemot. Men, jag argumenterar inte för att det är ok att köra båt packad men ser inte heller att nolltolerans är motiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du knarkarna skall få ta sig en sil lite då och då också och köra bil ?

Hade du inget vettigt att skriva hade det väl vara bättre å låta bli :crazy:

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Oavsett var du kolliderar så gör du det antagligen bara en gång.

Den del av familjen, som överlevde i den andra bilen, är, efter att ha varit så oförsiktiga

att välja samma tid och väg som du, säkert lyhorda för dina argument.

Bottennapp - tom för dig GD. Menar du att det inte finns någon skillnad i hur pass omdömeslöst det är att sätta sig bakom ratten i olika situationer? Om man är medveten om en högre sannolikhet för att drabba andra med en olycka men ändå gör det valet så är det mer illa - svårt att förstå resonemanget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahah stollar!

Denna tråd börjar att spåra ur båt, flyg etc etc..ni har ju glömt spårvagn och tåg.

TS tycker jag är "modig" som berättar om hur han omdömeslöst kör bil onykter och "torskat", vilket jag tycker är strongt...jag hade nog inte gjort det här.

Och som bla IL skriver så är det "ok" på en byaväg i isaan, jag håller med hans synvinkel där...så länge det inte händer något, givetvis korkat att idag köra i en större stad med tanke på den senaste tidens höjda intolerans mot det i Thailand.

Jag har kört moppe berusad, och kommer antagligen att göra det igen...men det är inget jag är stolt över. Jag skulle kunna sätta min högra hand på att de flesta här har kört moppe berusad någon gång i Thailand och kommer så att göra igen.

Men givetvis finns inget försvar i att framföra ett fordon berusad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett många exempel på fulla seglare i 6-7 knop som betett sig allmänt konstigt, girat konstiga vägar, slagit på oväntade ställen, till idi*ti hävdat förkörsrätt framför fören på finlandsfärjor som tvingats panikgira (inne i stockholms skärgård) för att rädda livet på idi*terna i segelbåten.

Ditt inlägg bevisar bara din egen brist på omdöme !

Fråga vilken yrkesarbetande navigatör som helst i nyttotrafiken vad dom tycker om fulla snedseglare till sjöss !!

Oavsett fart framåt (eller bakåt) i vattnet !

Jag har sätt fulla idi*ter komma gående på essingeleden mitt i natten. idi*ter finns det över allt. De kommer inte att fösvinna bara för att jag och mina kompisar skall förbjudas att ta några bira när vi seglar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara nykerist.

Hade du inget vettigt att skriva hade det väl vara bättre å låta bli :crazy:

Joru så att :whistle::dance::crazy:

Alkohol och framförandet av motorfordon är ju ett hett ämne att debattera och vi har alla olika åsikter :blah::blah: , Men nu tänker jag umgås med grabben en stund.

Ha en fortsatt trevlig kväll allesammans :friends:

/DaToolBox

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, är det så men samtidigt måste man någon gång sätta gränsen för vad som bör regleras för att göra saker säkrare för människan. Samtidigt som alkohol leder till båtolyckor hävdas det att mer än hälften av alla dödsfall kan undvikas med flytväst, skall det vara lag på det också precis som bilbälte osv. Någonstans måste man sätta en rimlig gräns. För egen del är det väsentlig skillnad när det handlar om situationer där ett beteende utsätter andra för fara i stor utsträckning gentemot. Men, jag argumenterar inte för att det är ok att köra båt packad men ser inte heller att nolltolerans är motiverat.

Håller med,. Nolltolerans känns inte realistiskt och snarare försämrar viljan att följa regler än driver den framåt.

Men med min yrkesbakgrund och erfarenhet har jag NOLL acceptans för att sjön skulle ha andra regler än biltrafiken vad avser alkohol vid framförande av fordon oavsett typ.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men för att svara på din fråga om jag skulle må bättre om jag fick sätta ditt nån, så är svaret självskrivet JA!

Om det handlar om att personen i frågar har för avsikt att framföra ett fordon i påverkat tillstånd, Detta då det ju faktiskt kan ha räddat livet på en medmänniska.

Ställ dig själv denna frågan, Skulle du kunna leva med dig själv om du kört ihjäl någon i ett påverkat tillstånd????

Jag skulla ha jävligt svårt för att se mig själv i spegeln om jag skulle råka ut för något sådant!

Och bara för att man tycker att en nolltolerans vore bra när det gäller framförandet av motorfordon innebär per automatik inte att man saknar förståelse för dom som vill ta sig ett glas eller två ibland.

Jag dricker själv måttligt när andan faller på så där föll ditt argument platt.

Men har man mist en familjemedlem pga rattonykterhet så kan jag tala om för dig att man får ett bryskt uppvaknande!...

Ser inget fel i att man dricker, det är ju upp till var och en, men att sitta och säga att det är helt ok att sätta sig bakom ratten fast man vet att man är påverkad är i min värld rakt upp och ner KORKAT...

Så låt oss hoppas för din skull att jag inte får syn på dig ute på våra svenska vägar i ett påverkat tillstånd, För jag skulle inte tveka en sekund att lyfta luren och ringa.

Skulle även göra samma sak i b.la Thailand fast där vet vi ju att det inte skulle få några större påföljder, Vilket vi har sett prov på i denna tråden.

Du läste uppenbarligen inte min fråga tillräckligt noggrant. Eller så ändrede du helt enkelt förutsättningarna för att du inte ville svara på min fråga.

Och du kommer nog inte att möta mig påverkad på de svenska vägarna då jag inte har förvarna att åka bil full. Har förvisso gjort det skall jag erkänna men det var väl så där en 20 år sedan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bottennapp - tom för dig GD. Menar du att det inte finns någon skillnad i hur pass omdömeslöst det är att sätta sig bakom ratten i olika situationer? Om man är medveten om en högre sannolikhet för att drabba andra med en olycka men ändå gör det valet så är det mer illa - svårt att förstå resonemanget?

Jag menar att omdömet inte kan bli sämre än att välja att köra själv.

Du pläderar för olika grader av omdömeslöshet - regler som ska ta hänsyn till dig.

Vad är det för sorts argument att det finns vägar med större risk

än på den väg du valde då du skulle hem från festen?

Det gör det alltid

Pröva hur det låter i rätten om olyckan trots ditt vägval varit framme.

"Jamen jag tog hänsyn jag valde ju den minst trafikerade väg"

Ett förbud eller nolltolerans hjälper alla och förhoppningsvis även dig att välja att låta bilen stå.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte kasta första stenen...

Men jag vill tacka Mod Joints för att han inte kapade hela tråden utan gallrade istället, tack.

Detta med alkokontroller är ju ganska nytt här i Thailand, t.o.m våran lilla by mitt ute i ingenstans drabbades av en vid nyår(strax utanför vår by)

Jag kan säga att hemma i Sverige så är det 100% taxi i samband med alcohol men tyvärr så kan jag inte hävda det samma när jag befinner mig i Thailand...

Det var en självklarhet för mig och mina polare att ta "moppen" till baren redan första gången man besökte Thailand 1999 och så har det förblivit, men så fort man kommer till Sverige så ändras man,varför?

Jag tror att Thaipolisens nya tag får en hel del västerlänningar att "öppna ögonen" och det är bra

Hoppas verkligen att det öppnar upp ögonen på thaiarna med, men dom är väl kanske inte lika intressanta i sammanhanget, polisen får väl inte in lika stora summor i mutorna där...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom promillegränsen för sjöfylleri var uppe litegrann så måste jag säga att det är ren idi*ti.I sverige alltså.

Det är att säga fuck you till alla som tycker om att sitta och fiska och ta en öl eller som skärgårdsboende kunna ta

båten in och äta mat och kunna dricka vin eller några öl och därefter knalla hem i lugn och ro.idi*ti därför att dom

som är farliga kommer man inte åt med några som helst regler.Dom skiter i befintliga regler men det vet vi ju redan.

Hej

Att denna lag är ett gissel som drabbar helt fel folk än dom som det är tänkt borde dom flesta begripa, men kanske måste man vara i Sveriges skärgård året runt för att begripa detta, stora delar av året är havet ganska öde och man skulle nog få anstränga sig för att hitta någon att kollidera med överhuvudtaget, den här lagen känns helt konstruerad för badgästernas korta sommar vistelse, då storstadsbornas stress och ilska förflyttas till sjön för några korta sommarveckor.

Nej det drabbar vanligt folk som kanske tar en liten fisketur, t.ex dörjer i 1.5-2 knop, eller återvänder med familjen efter att ha grillat på en holme, och kanske dom som fiskar vintertid och tar med sig en termos glögg vintertid på helt öde hav.

Och kanske allra mest dom som bor på öar i våra skärgårdar, men dom är väl snart utrotade ändå.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag menar att omdömet inte kan bli sämre än att välja att köra själv.

Du pläderar för olika grader av omdömeslöshet - regler som ska ta hänsyn till dig.

Vad är det för sorts argument att det finns vägar med större risk

än på den väg du valde då du skulle hem från festen?

Det gör det alltid

Pröva hur det låter i rätten om olyckan trots ditt vägval varit framme.

"Jamen jag tog hänsyn jag valde ju den minst trafikerade väg"

Ett förbud eller nolltolerans hjälper alla och förhoppningsvis även dig att välja att låta bilen stå.

Trodde du bara var lite obstinat som vanligt men inser att du inte riktigt greppar resonemanget. Men om jag drar lite lärdom av historien så är oddsen på att det är helt meningslöst att föra en diskussion med dig. Därmed så jag går och lyssnar på sportradion innan det skall sovas istället. Dock är jag övertygad om att du kan klara av att föra diskussionen helt på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Snart är det songkran därborta.

Ett år var det någon härinne som höll koll på statistiken över antal döda i trafiken, dag för dag.

Var det 2000 eller 3000 eller ännu flera som dog och många unga vill jag minnas.

Enbart under Songkran och på grund av alkohol i trafiken.

Något måste vi trots allt göra rätt här i Sverige.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahah stollar!

Denna tråd börjar att spåra ur båt, flyg etc etc..ni har ju glömt spårvagn och tåg.

Exactemente, det är ju betydligt enklare att framför ett tåg när man är påstruken än tex en bil.

Eldaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

"Och vem har vägt om det ena eller andra är EXAKT lika risker"

Svar: DU

"Har sett många exempel på fulla seglare i 6-7 knop som betett sig allmänt konstigt, girat konstiga vägar, slagit på oväntade ställen, till idi*ti hävdat förkörsrätt framför fören på finlandsfärjor som tvingats panikgira (inne i stockholms skärgård) för att rädda livet på idi*terna i segelbåten."

Svar: Hur vet du att dessa har varit berusade ?? Nykterhet hjälper inte alltid mot dåligt omdöme och infantilitet.

"I vissa lägen kan idi*terna i segelbåten vara farligare berusade än piloten i planet med en andrepilot bredvid, autopiloter, hjälpmedel etc etc"

Svar: Har du något inträffat exempel när så har varit fallet?

Berusade piloter finns det ju tyvärr många exempel vad de kan ställa till med, Aeroflot t.ex.har ju en dyster statistik, där ryktas det ju i alla fall att de har/haft stora problem med nykterheten.

"Det är större andel till sjöss än på vägen som tillskrivs alkohol !"

Svar: Nja, där handlar det ju faktiskt oftast om fulla gubbar som vid fiske på lugnt vatten försöker sig på att pissa ut ölen från en oftast ganska rank roddbåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

"Och vem har vägt om det ena eller andra är EXAKT lika risker"

Svar: DU

Var och när sa jag det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är ju betydligt enklare att framför ett tåg när man är påstruken än tex en bil.

Eldaren Arne

Ja att vara framför ett tåg är minsann inget att leka med.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på andra trådar när någon gjort bort sig i fyllan och lagt över lite av skulden på spriten...Då har det blivit ett djävla liv :kort: ..Man kan aldrig skylla på det, det e du själv som dricker mm :blah::blah: . Nu sitter folk och försvarar sin rätt o fylleköra på olika sätt..När dom dessutom (förmodar jag) är nyktra.:crazy: . Jaja ,som en dansk som jobbat länge i Norge sa till mig: Norrmän gillar moral men tycker dubbelmoral är dubbelt så bra :crazy: Det verkar gälla även i Sverige/Thailand :whistle: . MVH en som har fyllekört ett antal gånger när jag var yngre men som aldrig kommer att försvara det varken här eller irl utan skyller på spriten för att jag fyllekörde :wai:

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

"Efter 22 år i yrke som till stora delar tillbringats i Stockholms skärgård begriper jag inte hur vissa kan vara så inskränkt korkade att dom påstår att det inte är lika allvarligt att köra båt berusad som att köra bil, flygplan, helikopter eller ubåt berusad !"

HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara nykerist.

Vilket plumpt inlägg, Bara för att man har en åsikt.

Själv skulle jag också tycka att en nolltolerans vore på sin plats, Är dock inte nykterist utan väljer att dricka måttligt samt låta motorfordonet stå om jag har intagit alkoholhaltig dryck.

Vilket är ett aktivt val jag valt då jag anser min tid vara värd mer än att ligga bakfull dagen efter och att det inte skulle falla mig in att utsätta mina med människor för den faran det innebär att framför ett fordon i påverkat tillstånd oavsett om det är alkohol eller andra berusningsmedel..

Tyvärr är mina - slut för dagen så det får bli ett :kort:

Ja dina inlägg ligger väl inte på min topplista heller precis. Vad skall man vinna på nolltolerans? Är det verkligen de som har druckit sådan liten mängd alkohol som är det stora problemet. Mår du bättre om du får sätta dit någon som har fragment av alkohol kvar i kroppen efter en tidigare dags middag med alkoholintag. De som gapar efter nolltolerans måste väl totalt sakna förståelse för de som vill ta sig ett glas ibland. Att en högre procent av de som gapar efter nolltolerans är nykterister är nog inget konstigt gissning.

Nolltolerans :kort:

Må så vara, men för att svara på din fråga om jag skulle må bättre om jag fick sätta ditt nån, så är svaret självskrivet JA!

Om det handlar om att personen i frågar har för avsikt att framföra ett fordon i påverkat tillstånd, Detta då det ju faktiskt kan ha räddat livet på en medmänniska.

Ställ dig själv denna frågan, Skulle du kunna leva med dig själv om du kört ihjäl någon i ett påverkat tillstånd????

Jag skulla ha jävligt svårt för att se mig själv i spegeln om jag skulle råka ut för något sådant!

Och bara för att man tycker att en nolltolerans vore bra när det gäller framförandet av motorfordon innebär per automatik inte att man saknar förståelse för dom som vill ta sig ett glas eller två ibland.

Jag dricker själv måttligt när andan faller på så där föll ditt argument platt.

Men har man mist en familjemedlem pga rattonykterhet så kan jag tala om för dig att man får ett bryskt uppvaknande!...

Ser inget fel i att man dricker, det är ju upp till var och en, men att sitta och säga att det är helt ok att sätta sig bakom ratten fast man vet att man är påverkad är i min värld rakt upp och ner KORKAT...

Så låt oss hoppas för din skull att jag inte får syn på dig ute på våra svenska vägar i ett påverkat tillstånd, För jag skulle inte tveka en sekund att lyfta luren och ringa.

Skulle även göra samma sak i b.la Thailand fast där vet vi ju att det inte skulle få några större påföljder, Vilket vi har sett prov på i denna tråden.

Du läste uppenbarligen inte min fråga tillräckligt noggrant. Eller så ändrede du helt enkelt förutsättningarna för att du inte ville svara på min fråga.

Och du kommer nog inte att möta mig påverkad på de svenska vägarna då jag inte har förvarna att åka bil full. Har förvisso gjort det skall jag erkänna men det var väl så där en 20 år sedan.

Förklara gärna var jag skulle ha ändrat förutsättningarna samt vilken, vilka frågor du anser att jag har undvikit att svara på.

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...