Jump to content
IGNORERAD

Möte med polisen


buriram

Recommended Posts

Okej jag vill ju inte bli avstängd så hands up.Alla har rätt såklart när man pratar om att man ska köra nykter.Jag tycker

ändock att det är viss skillnad i vår skärgård.Jag har thailändskt körkort men skulle inte drömma om att köra bil efter

att jag druckit en öl.Köra moppe skulle jag gärna göra nykter,men det kan jag tyvärr inte göra efter min stroke,men

jag mår bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 154
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • Mankan

    14

  • GammalDansken

    10

  • DaToolbox

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

RIKTIGA DRÖM GOSSAR :whistle: ...IIIIIIINGEN (NÄSTAN) SOM KÖR FORDON I Thailand !!!! EFTER NÅGRA ÖL..SCHOOOOOOORE :rotfl::rotfl: ...

Frågan är väl om det är rätt eller fel. inte vilka som har gjort det..

Som vissa har sagt att så fort man sätter sig på planet till Thailand, så är det andra regler som gäller..

Har själv kört berusad både i Sverige och i Thailand. Hoppas att jag aldrig kommer att utsätta någon medtrafikant för detta igen.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden så frågan är väl kanske redan ställd.

Hur är det med framförandet av motorfordon dagen efter ett rejält kalas, för då är ju inte bedömning och reaktionsförmågan heller så bra?

Kan säga att i Sverige kör jag nästan aldrig dagen efter, men gör jag det så blir det väldigt sent på eftermiddagen.

Sedan får jag erkänna att här i byn i Thailand så blir det moppekörning både dagen man tar en stänkare och dagen efter, dumt, visst är det de.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och den dagen du har förorsakat en hel familjs död för att du körde onykter så kommer du att stå där och säga "Jag tog seden dit jag kommer" och ville inte att ni skulle tycka att jag var konstig eller överkänslig!?!? :angry2::angry2::angry2:

Hur skulle du reagera/tycka om det var din familj som blev ihjälkörd av någon som framförde ett fordon onykter??

Skulle du ta lika lätt på det då?? Tror inte det!.

Just my 2 satangs

Att framföra ett fordon onykter är lika illa oavsett var i världen det sker, och det finns inga ursäkter!...

jag håller fullständigt med dig + att det gäller ju även på sjön och det är ju som sagt vissa som tror att för att man kör motorbåt med en del promille i blodet är inte så farligt???? det händer ju aldrig mig syndromet? klart som fankenatt det kan ju hända vems som helst fel plats fel tid ögonblick.Det bästa hade varit NOLL tolerans.det är ju så att man framför en dödsmaskin i det ögonblick det händer och då står man sig slätt om man har druckit en del alkohol eller hur?
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att svampen blev avstängd.

Det framgick däremot inte att du fick en varning.

Vad bra - då vet ju alla nu, att sånt inte tolereras.

GammalDansken:

Du kanske kan ansöka om att bli Moderator, Du verkar leka forumpolis här.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller fullständigt med dig + att det gäller ju även på sjön och det är ju som sagt vissa som tror att för att man kör motorbåt med en del promille i blodet är inte så farligt???? det händer ju aldrig mig syndromet? klart som fankenatt det kan ju hända vems som helst fel plats fel tid ögonblick.Det bästa hade varit NOLL tolerans.det är ju så att man framför en dödsmaskin i det ögonblick det händer och då står man sig slätt om man har druckit en del alkohol eller hur?

Tyvärr finns det rätt många exempel som bevisar hur rätt du har om man läser olycksberättelser på sjön

En mycket stor del av dom har alkohol som stort bidragande orsak till att olyckan ens hände.

Efter 22 år i yrke som till stora delar tillbringats i Stockholms skärgård begriper jag inte hur vissa kan vara så inskränkt korkade att dom påstår att det inte är lika allvarligt att köra båt berusad som att köra bil, flygplan, helikopter eller ubåt berusad !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller fullständigt med dig + att det gäller ju även på sjön och det är ju som sagt vissa som tror att för att man kör motorbåt med en del promille i blodet är inte så farligt???? det händer ju aldrig mig syndromet? klart som fankenatt det kan ju hända vems som helst fel plats fel tid ögonblick.Det bästa hade varit NOLL tolerans.det är ju så att man framför en dödsmaskin i det ögonblick det händer och då står man sig slätt om man har druckit en del alkohol eller hur?

Du måste vara nykerist.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte kasta första stenen...

Men jag vill tacka Mod Joints för att han inte kapade hela tråden utan gallrade istället, tack.

Detta med alkokontroller är ju ganska nytt här i Thailand, t.o.m våran lilla by mitt ute i ingenstans drabbades av en vid nyår(strax utanför vår by)

Jag kan säga att hemma i Sverige så är det 100% taxi i samband med alcohol men tyvärr så kan jag inte hävda det samma när jag befinner mig i Thailand...

Det var en självklarhet för mig och mina polare att ta "moppen" till baren redan första gången man besökte Thailand 1999 och så har det förblivit, men så fort man kommer till Sverige så ändras man,varför?

Jag tror att Thaipolisens nya tag får en hel del västerlänningar att "öppna ögonen" och det är bra

Jag tror att så många kan tänka sig att köra med alkohol i kroppen i Thailand fast dom aldrig skulle få för sig att göra det i Sverige mest beror på konsekvensen av att åka fast..Hemma indraget körkort och böter,i Tahiland förmodligen inget alls.

Verkar inte hända så mycket i Thailand om man kommer på moppen packad och blir stannad av en polis.

Säger inte att det är bra men det verkar nästan vara regel även av turister att använda moppen även på fyllan om man har en,i alla fall i Pattaya och på Phuket.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att så många kan tänka sig att köra med alkohol i kroppen i Thailand fast dom aldrig skulle få för sig att göra det i Sverige mest beror på konsekvensen av att åka fast..Hemma indraget körkort och böter,i Tahiland förmodligen inget alls.

Verkar inte hända så mycket i Thailand om man kommer på moppen packad och blir stannad av en polis.

Säger inte att det är bra men det verkar nästan vara regel även av turister att använda moppen även på fyllan om man har en,i alla fall i Pattaya och på Phuket.

Du funderar inte på att köra berusad i den thailändska trafiken rent matematiskt är extremt mycket farligare än att köra berusad i den svenska trafiken, för din egen och andras liv och hälsa ?

Bryr du dig mer om bötessumman än ditt eget och andras liv ?

Eller är det kanske som forskarna påstår att alkohol förstör omdömet ? :whistle:

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du funderar inte på att köra berusad i den thailändska trafiken rent matematiskt är extremt mycket farligare än att köra berusad i den svenska trafiken, för din egen och andras liv och hälsa ?

Bryr du dig mer om bötessumman än ditt eget och andras liv ?

Eller är det kanske som forskarna påstår att alkohol förstör omdömet ? :whistle:

Jo,det har jag funderat på,i Pattaya på det rent matematiska så mycket att jag avstod från att köra moppe även nykter.

Men det förändrar väl inte det faktum att många kör med alkohol i kroppen när dom är på semester fast dom aldrig skulle göra det hemma?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara nykerist.

Vilket plumpt inlägg, Bara för att man har en åsikt.

Själv skulle jag också tycka att en nolltolerans vore på sin plats, Är dock inte nykterist utan väljer att dricka måttligt samt låta motorfordonet stå om jag har intagit alkoholhaltig dryck.

Vilket är ett aktivt val jag valt då jag anser min tid vara värd mer än att ligga bakfull dagen efter och att det inte skulle falla mig in att utsätta mina med människor för den faran det innebär att framför ett fordon i påverkat tillstånd oavsett om det är alkohol eller andra berusningsmedel..

Tyvärr är mina - slut för dagen så det får bli ett :kort:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Du funderar inte på att köra berusad i den thailändska trafiken rent matematiskt är extremt mycket farligare än att köra berusad i den svenska trafiken, för din egen och andras liv och hälsa ?

Bryr du dig mer om bötessumman än ditt eget och andras liv ?

Eller är det kanske som forskarna påstår att alkohol förstör omdömet ? :whistle:

Ja tänk vad hemsk nu när jag tänker tillbaka på alla dessa trevliga sommar kvällar när jag och mina kompisar varit ute och seglat och samtidigt druckit bira. I själva verket har vi varit en dödsmissil som när som helst kunnat dödat massa människor. Hemsk att vi kunde glida omkring i 6-7 knop utan att vara absolut nykter :crazy:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att många helt enkelt smittas av den frihet som råder i Thailand! Det är väl i mångt och mycket denna frihet som vi framförallt älskar med Thailand?

I alla fall gör jag det, jag är heligt trött på alla regler och förordningar som finns i Sverige, men sen när man kommer ner hit så kommer man på sig själv med att försvara alla dessa Svenska regler...

För min del så känns det inte helt ok att ta moppen efter ett par öl, eller bilen...

Detta verkar dock ligga i kulturen, för ett par år sen var vi i Nong Khai och jag hade väl druckit 5-6 stora Chang när frugan sa att vi kan väl ta bilen till stan? Nej, sa jag, jag kan inte köra för jag har druckit! Hon blev skitförbannad och sa att du kan väl för f-n köra bil ändå!!

Hmm, toffel som man är så körde vi in till stan, vi hann inte mer än ut på stora vägen förrän polisen stod där, shit tänkte jag... Men jag klarade mig, de bara konstaterade att det var en farang och vinkade oss vidare.

På vägen tillbaka höll jag på att mangla en motorcyklist som körde mot trafiken utan lyse, undrar vad som hänt om jag kört på honom... :suicide:

Jag svor så det osade och förbannade alla Thai rakt av, varpå jag fick mig ytterliggare en utskällning av frugan att jag får väl se upp var jag kör, speciellt eftersom du är falang. :diablo:

Dock så skulle jag Aldrig gå med på att köra i Sverige efter att jag druckit, oavsett hur mycket toffel jag är...

Fast det är klart, jag har varken nån bil eller motorcykel i Sverige, och ja just det ja, jag dricker heller aldrig i Sverige... :whistle:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket plumpt inlägg, Bara för att man har en åsikt.

Själv skulle jag också tycka att en nolltolerans vore på sin plats, Är dock inte nykterist utan väljer att dricka måttligt samt låta motorfordonet stå om jag har intagit alkoholhaltig dryck.

Vilket är ett aktivt val jag valt då jag anser min tid vara värd mer än att ligga bakfull dagen efter och att det inte skulle falla mig in att utsätta mina med människor för den faran det innebär att framför ett fordon i påverkat tillstånd oavsett om det är alkohol eller andra berusningsmedel..

Tyvärr är mina - slut för dagen så det får bli ett :kort:

Ja dina inlägg ligger väl inte på min topplista heller precis. Vad skall man vinna på nolltolerans? Är det verkligen de som har druckit sådan liten mängd alkohol som är det stora problemet. Mår du bättre om du får sätta dit någon som har fragment av alkohol kvar i kroppen efter en tidigare dags middag med alkoholintag. De som gapar efter nolltolerans måste väl totalt sakna förståelse för de som vill ta sig ett glas ibland. Att en högre procent av de som gapar efter nolltolerans är nykterister är nog inget konstigt gissning.

Nolltolerans :kort:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tänk vad hemsk nu när jag tänker tillbaka på alla dessa trevliga sommar kvällar när jag och mina kompisar varit ute och seglat och samtidigt druckit bira. I själva verket har vi varit en dödsmissil som när som helst kunnat dödat massa människor. Hemsk att vi kunde glida omkring i 6-7 knop utan att vara absolut nykter :crazy:

Har sett många exempel på fulla seglare i 6-7 knop som betett sig allmänt konstigt, girat konstiga vägar, slagit på oväntade ställen, till idi*ti hävdat förkörsrätt framför fören på finlandsfärjor som tvingats panikgira (inne i stockholms skärgård) för att rädda livet på idi*terna i segelbåten.

Ditt inlägg bevisar bara din egen brist på omdöme !

Fråga vilken yrkesarbetande navigatör som helst i nyttotrafiken vad dom tycker om fulla snedseglare till sjöss !!

Oavsett fart framåt (eller bakåt) i vattnet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dina inlägg ligger väl inte på min topplista heller precis. Vad skall man vinna på nolltolerans? Är det verkligen de som har druckit sådan liten mängd alkohol som är det stora problemet. Mår du bättre om du får sätta dit någon som har fragment av alkohol kvar i kroppen efter en tidigare dags middag med alkoholintag. De som gapar efter nolltolerans måste väl totalt sakna förståelse för de som vill ta sig ett glas ibland. Att en högre procent av de som gapar efter nolltolerans är nykterister är nog inget konstigt gissning.

Nolltolerans :kort:

Tycker du knarkarna skall få ta sig en sil lite då och då också och köra bil ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara nykerist.

Nä det är jag inte, jag tar mig en bläcka då å då, men aldrig skulle jag sätta mig bakom ratten onykter eller dagen efter. sunt förnuft är vad jag har efter många år bakom ratten både som yrkesförare o privat. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga vilken yrkesarbetande navigatör som helst i nyttotrafiken vad dom tycker om fulla snedseglare till sjöss !!

Oavsett fart framåt (eller bakåt) i vattnet !

Alldeles för många fritidsbåtar är för omdömeslösa till sjöss, ifall de är nyktra eller inte det vet jag inte.

Ett vanligt syndrom bland semesterseglarna är det att inte hålla undan för större trafik.

Absolut farligast är de medgångare i farleder som promt skall hålla sig i mitten av farleder utan uppsikt bakåt.

Hur som helst gillas inte omdömeslösa snedseglare, och att alkohol(i allt för stora mängder) försämrar omdömet är ju ingen hemlighet.

Personligen tar jag inte en droppe under de 6 månader per år jag kör båt!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Du måste vara nykerist.

Tycker du knarkarna skall få ta sig en sil lite då och då också och köra bil ?

Hmm, blir onekligen lite svårt att diskutera med argument av denna typen.

Hur som helst. Jag kan inget vettigt argument för att på något sätt motivera rattfylla men resonerar lite annorlunda när det gäller båt då det är mindre risk för att oskyldiga drabbas. Visst kan medpassagerare drabbas men den fara som en packad båtförare utsätter andra för står väl inte i paritet med den en packad bilförare gör eller?(generellt dvs)

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Om buriram på fyllan fått för sig att testa yaa baa och sina flygfärdigheter så hade det ju varit både strängt illegalt och livsfarligt men jag har svårt att tro att någon skulle gett honom en minuskarma för det .

Mja, att ratta ett flygplan under yaa baa rus är inte att rekommendera, såvida man inte har en autopilot förstås.

Auto-Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dina inlägg ligger väl inte på min topplista heller precis. Vad skall man vinna på nolltolerans? Är det verkligen de som har druckit sådan liten mängd alkohol som är det stora problemet. Mår du bättre om du får sätta dit någon som har fragment av alkohol kvar i kroppen efter en tidigare dags middag med alkoholintag. De som gapar efter nolltolerans måste väl totalt sakna förståelse för de som vill ta sig ett glas ibland. Att en högre procent av de som gapar efter nolltolerans är nykterister är nog inget konstigt gissning.

Nolltolerans :kort:

Må så vara, men för att svara på din fråga om jag skulle må bättre om jag fick sätta ditt nån, så är svaret självskrivet JA!

Om det handlar om att personen i frågar har för avsikt att framföra ett fordon i påverkat tillstånd, Detta då det ju faktiskt kan ha räddat livet på en medmänniska.

Ställ dig själv denna frågan, Skulle du kunna leva med dig själv om du kört ihjäl någon i ett påverkat tillstånd????

Jag skulla ha jävligt svårt för att se mig själv i spegeln om jag skulle råka ut för något sådant!

Och bara för att man tycker att en nolltolerans vore bra när det gäller framförandet av motorfordon innebär per automatik inte att man saknar förståelse för dom som vill ta sig ett glas eller två ibland.

Jag dricker själv måttligt när andan faller på så där föll ditt argument platt.

Men har man mist en familjemedlem pga rattonykterhet så kan jag tala om för dig att man får ett bryskt uppvaknande!...

Ser inget fel i att man dricker, det är ju upp till var och en, men att sitta och säga att det är helt ok att sätta sig bakom ratten fast man vet att man är påverkad är i min värld rakt upp och ner KORKAT...

Så låt oss hoppas för din skull att jag inte får syn på dig ute på våra svenska vägar i ett påverkat tillstånd, För jag skulle inte tveka en sekund att lyfta luren och ringa.

Skulle även göra samma sak i b.la Thailand fast där vet vi ju att det inte skulle få några större påföljder, Vilket vi har sett prov på i denna tråden.

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles för många fritidsbåtar är för omdömeslösa till sjöss, ifall de är nyktra eller inte det vet jag inte.

Ett vanligt syndrom bland semesterseglarna är det att inte hålla undan för större trafik.

Absolut farligast är de medgångare i farleder som promt skall hålla sig i mitten av farleder utan uppsikt bakåt.

Hur som helst gillas inte omdömeslösa snedseglare, och att alkohol(i allt för stora mängder) försämrar omdömet är ju ingen hemlighet.

Personligen tar jag inte en droppe under de 6 månader per år jag kör båt!.

Mja, den största anledningen till att folk seglar snett är nog allt vinden.

Kapten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, den största anledningen till att folk seglar snett är nog allt vinden.

Kapten Arne

Folk får segla hur snett de vill bara de inte är omdömeslösa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, blir onekligen lite svårt att diskutera med argument av denna typen.

Hur som helst. Jag kan inget vettigt argument för att på något sätt motivera rattfylla men resonerar lite annorlunda när det gäller båt då det är mindre risk för att oskyldiga drabbas. Visst kan medpassagerare drabbas men den fara som en packad båtförare utsätter andra för står väl inte i paritet med den en packad bilförare gör eller?(generellt dvs)

Så med den logiken är det mer ok att köra rattfull på landet än i stan eftersom riskerna är mindre ute på en glest trafikerad landsväg ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...