Jump to content
IGNORERAD

Indier i Thailand, vad gör de?


Rospigg

Recommended Posts

Att många har mött eller sett en Indier i Bangkok och kanske också i en del av de andra större städerna är nog inte ovanligt, men har de varit boende där i generationer? Finns de ute på landsbyggden också? De jag har sett har sålt tyger och kläder, någon gång i en rastaurang/ affär med Indisk mat. Någon som vet mera?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Det går nog 13 Indiska skräddare på ett dussin, resten är väl inkastare till skräddarna som står och skriker "Tjena bossen", "Hej Kompis"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har bara sett indier i Bangkok och turist orter, aldrig på landsbygden eller i småstäder.

Och alla har nästan varit skräddare eller butiksägare.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kan nog egentligen bara svara för indier i Bangkok där jag bor, här är dom flesta indier som har en rörelse här thailändska medborgare sen många generationer, vissa från Ayuthaya eran.

Namn som NaNa, Patpong, Aksoke är alla indiska familjenamn. dessa familjer ägde och fortfarande äger dessa områden.

Inkastarna till vissa "skräddare" är inte indier, utan kommer från Burma, men ser ur och låter som indier, inte heller så syr indierna själva upp din kostym, detta gör dåligt betala thailändare.

Vissa indier är snuskigt rika, men dom gör inte så mycket väsen av sig.

Vet inte om man skall göra skillnad på Sikher och Indier, men det är Sikherna som är dom penningstarka.

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att många har mött eller sett en Indier i Bangkok och kanske också i en del av de andra större städerna är nog inte ovanligt, men har de varit boende där i generationer? Finns de ute på landsbyggden också? De jag har sett har sålt tyger och kläder, någon gång i en rastaurang/ affär med Indisk mat. Någon som vet mera?

Turistar som vi  :party::party:

Eller dom som har det svårt sälja något typ CD-skivor, krims krams halsband :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

En del av Indierna som har mycke stålar stack ifrån Afrika när "klimatet ändrades där för en massa år sen

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om svampen nånsin kommer att ha något vettigt att säga eller lära sig stava rätt ? :whistle:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och hur dom kom hit vet jag inte, egentligen bryr jag mig inte, men, efter tsunamin har antalet indiska butiksinnehavare ökar väsentligt i bl.a. Phatong, om man inte följer uppmaningen "come look my shop" kan man, precis som på Mallis o Canarias, bli kallad jä-la smålänning, snåla svensk e.t.c. det hände aldrig tidigare när det var bara Thai som skötte ruljanserna. Nä trevliga är dom bara när man tar fram lädret. Finns ett talesätt om Indier, dom har bara ett problem, "hur få stålarna från ditt läder till mitt?"

Finns naturligtvis helt OK indier, men dom som invaderar turistindustrin  :kort:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

"Indierna  i Phukhet med omnejd är Lankeser o Bangladeshare, många av de "gamla  Indierna har sadlat om o hämtar sin näring i andra brancher.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var liten hade de redan funnits i min lilla stad.

En del ägde stans största butiker - tyger och musikkassetter.

En del gick runt och sålde myggnät och sängkläder och tyger i olika delar av stan t.o.m. ute på landet.

Oftaste på avbetalning - typ 10-20 baht per gång, om jag minns rätt.

Som liten var jag mycket fascinerad av att de var så skickliga med att vika ihop stora tyger.

Jag lärde mig faktiskt knepet i från dem.

En del ägde hyreslägenheter. Dem har jag aldrig sett i min stad. Har bara hört det från gamla sånger. En av dem sångerna var Phompoang Duangchan... Hon sjöng att hon bara älskade honom och inte hans grejor eller pengar. Men just då var det lite knepigt med avbetalning/hyra som måste betalas till Kaeg(indier). Men hon var inte alls ute efter pengar.  :he:

En del gick runt med en trälåda med små fack i. I de små facken hade de olika sorter friterade nötter. Mycket goda. När man beställde la de nötter i en liten platspåse och sedan la i lite salt och lite små bita gräslök.

En del sålde Rotii โรตี, färsk bröd från tunn och seg deg. Försäljaren plattade till degen och bearbetade den på plats, i en vagn som han gick runt med. När han arbetade degen till en platt brödskiva tryckte han och kasta den i luften medan han höll i en enda. Jag var också mycket fascenerad av den konsten. När brödet var färdigt stekt strödde han socker och kondenserad mjölk och rullade brödet i en vitt pappersbit. Mycket gott.

Som barn hade jag inte så ofta råd med en sån.

De hade en vanliga typ för 2 Baht och en med ägg för 5 Baht.

Nu när jag har mer råd köper jag ändå bara den vanliga typen... Mycket gott.

---

I stora städer äger de mest kostym-butiker.

När jag kom i kontakt med dem innan jag flyttade till Sverige hörde jag att en del av de åkte runt i Europa under låg säsong för att sälja och ta emot beställningar för kostymer från europeiska.

---

Här har ni den härliga låten från Thailand's Sångdrottning som tyvärr avled väldigt ung av SLE.

http://www.youtube.c...h?v=pQHIeID07qI

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Jag har faktiskt också stött på ett antal Indier ute på landsbygden

typ 15-20 år sedan,vad dom gjorde där det vet jag inte :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, skrattar åt  wwwebster och Baa´s  generalisering av Indier, typ lyteskomik. Roligt att skratta åt men inte för den drabbade. Fast är man som Indier gniden och snål ( överdrivet affärsintresserad ) så får man väl stå ut med det.

Kan det vara så att de är mycket avlägsna släktingar till den avsatte Thaksin, han är ju också sugen på pengar?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

He he, skrattar åt  wwwebster och Baa´s  generalisering av Indier, typ lyteskomik. Roligt att skratta åt men inte för den drabbade. Fast är man som Indier gniden och snål ( överdrivet affärsintresserad ) så får man väl stå ut med det.

Kan det vara så att de är mycket avlägsna släktingar till den avsatte Thaksin, han är ju också sugen på pengar?

Undrar vad Taxen skulle tycka om att bli kallad Indier, måste va rätt jä-ligt för en Kines :D

Annars har Du alldeles rätt om generalisering men det är faktiskt ett j-la bra sätt att starta en dialog.

Om man varit på Fiji så har man säkert märkt att finns det två olika dominerande folkslag, ett av dem sköter ekonomin o affärsverksmheten det andra klagar på att dom är snikna profitörer. Det ena jobbar som f-n, det andra sitter och pimplar kava och umgås.

Dt var där jag första gången uppmärksammade detta, sedan har jag fått upp ögonen på att så är fallet lite överallt. Råder väl inget tvivel om att var än det finns Indier finns det också olika uppfattningar om dem.

Personligen uppskattar jag Thai´s lite mer tillbakadragna leénde affärsmetoder än de oftast mer påflugna Indiernas, sen kan man ju vända på steken och undra vilka som tjänar mest, det blir nog inte mina favoriter är jag rädd, sånt är livet.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Stefan-P

Quote

Hej,

Kan nog egentligen bara svara för indier i Bangkok där jag bor, här är dom flesta indier som har en rörelse här thailändska medborgare sen många generationer, vissa från Ayuthaya eran.

Namn som NaNa, Patpong, Aksoke är alla indiska familjenamn. dessa familjer ägde och fortfarande äger dessa områden.

Inkastarna till vissa "skräddare" är inte indier, utan kommer från Burma, men ser ur och låter som indier, inte heller så syr indierna själva upp din kostym, detta gör dåligt betala thailändare.

Vissa indier är snuskigt rika, men dom gör inte så mycket väsen av sig.

Vet inte om man skall göra skillnad på Sikher och Indier, men det är Sikherna som är dom penningstarka.

Ha det ...

XpoSweden, tydligen ska nationalrätten i Indien vara rökt Sikh.  :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...