Jump to content
IGNORERAD

Teflonlandet Thailand


Joints

Recommended Posts

Om jag kommer ihåg rätt så finns det ett uttryck som heter teflonpolitiker. Med det menas att en politiker kan säga ungefär vilken skit som helst utan att det har någon speciell negativ effekt på honom, det bara rinner av. Sådana politker var tex. Gösta Bohman och Ronald Reagan. Även Thaksin var väl en sådan men tydligen försvann teflonet efter en tid (kopia kanske?).

Men det var inte det jag tänkte på utan det faktum Thailand råkat ut för en mängd otrevliga händelser och vissa av dem pågår just nu.

Tsunamis, militärkupper, SARS, fågelinfluensa, AIDS, halvt inbördeskrig i söder och trafficking. I ett mindre perspektiv har vi lurendrejerier, våld och våldtäkter blandat med ett korrupterat rättssamhälle som besökare/utlänningar ibland råkar ut för.

Men det spelar ingen roll för svenskarna kan inte sluta åka till Thailand, vi blir bara fler och fler och vi är ju inte ensamma direkt.

Thailand är fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Om jag kommer ihåg rätt så finns det ett uttryck som heter teflonpolitiker. Med det menas att en politiker kan säga ungefär vilken skit som helst utan att det har någon speciell negativ effekt på honom, det bara rinner av. Sådana politker var tex. Gösta Bohman och Ronald Reagan. Även Thaksin var väl en sådan men tydligen försvann teflonet efter en tid (kopia kanske?).

Men det var inte det jag tänkte på utan det faktum Thailand råkat ut för en mängd otrevliga händelser och vissa av dem pågår just nu.

Tsunamis, militärkupper, SARS, fågelinfluensa, AIDS, halvt inbördeskrig i söder och trafficking. I ett mindre perspektiv har vi lurendrejerier, våld och våldtäkter blandat med ett korrupterat rättssamhälle som besökare/utlänningar ibland råkar ut för.

Men det spelar ingen roll för svenskarna kan inte sluta åka till Thailand, vi blir bara fler och fler och vi är ju inte ensamma direkt.

Thailand är fantastiskt!

Visst är Thailand fantastiskt.

Men det där med teflon och politiker. Det är faktiskt ganska intressant att studera politikers debatteknik. T.ex. det där att aldrig svara på motståndarens frågor eller personliga påhopp, utan bara fokusera på att leverera sitt budskap i en förpackning som man antar attraherar "vissa" lyssnare. Själklart avslutar man med att ställa en ny motfråga, gärna med en liten förlöjligande knorr, som skall fungera att får åhörarna att dra på smilbanden samt att få motståndaren ur balans. En erfaren debattör faller aldrig i fällan och går i svarsmål utan ger igen med samma mynt! Så kan det hålla på ganska länge och den debattör som först intar förvarspositon har för det mesta förlorat debatten. Att studera debatteknik inför val och så gör ofta det hela mycket intressantare att titta på.

Alla framgångsrika politiker ÄR teflonpolitiker!

Man kan reta upp många debattörer på MPR med samma teknik, men dessa debatter vinner man nästan aldrig för då blir det minuskarma .hehe    :clown:

Bortsett från allt elände som du räknar upp så har Thailand något mycket speciellt som man (i varje fall jag) nästan konstant längtar till. Just nu kan jag känna doften och ljudet av livet ute på landet i Isaan, jag kan känna dofterna, den tryckande värmen, den hysteriska trafiken, maten, you name it, i Bkk, fan vad jag längtar ner nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är Thailand fantastiskt.

Men det där med teflon och politiker. Det är faktiskt ganska intressant att studera politikers debatteknik. T.ex. det där att aldrig svara på motståndarens frågor eller personliga påhopp, utan bara fokusera på att leverera sitt budskap i en förpackning som man antar attraherar "vissa" lyssnare. Själklart avslutar man med att ställa en ny motfråga, gärna med en liten förlöjligande knorr, som skall fungera att får åhörarna att dra på smilbanden samt att få motståndaren ur balans. En erfaren debattör faller aldrig i fällan och går i svarsmål utan ger igen med samma mynt! Så kan det hålla på ganska länge och den debattör som först intar förvarspositon har för det mesta förlorat debatten. Att studera debatteknik inför val och så gör ofta det hela mycket intressantare att titta på.

Jag orkar knappt ens lyssna på svenska politiker. Thailändska politiska debatter har jag aldrig lyssnat på. Jag kanske skall lära mig språket och börja lyssna på dom, låter festligt när man läser din beskrivning.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag orkar knappt ens lyssna på svenska politiker. Thailändska politiska debatter har jag aldrig lyssnat på. Jag kanske skall lära mig språket och börja lyssna på dom, låter festligt när man läser din beskrivning.

Hehe gör det Thomas så skall du höra att dom alltid säger "jing jing krap"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara förtydliga for forumisterna att man inte kan få AIDS eller fågelinfluensa av att dricka grogg ur en kokosnöt!

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla framgångsrika politiker ÄR teflonpolitiker!

För mig har begreppet teflonpolitiker en annan innebörd. Ronald Reagan kan ju inte med bästa vilja anses ha varit en god debattör. Göran Persson anses av många vara en enormt skicklig debatör i sina bästa stunder. Men han var ingen teflonpolitiker eftersom skiten inte rann av honom. Jag förstår vad du menar och håller med dig om det andra du skrev.

Nu var det ju inte riktigt meningen att det var politker som skulle diskuteras men jag får väl skylla mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena joints,

förstår inte riktigt vad du vill ha sagt i ditt inlägg? Att svenskar semestrar i Thailand trots att dom har dåliga politiker? I såna fall kan vi inte åka någonstans i världen, eller ens ta semester hemma för den delen..

Att svenskar semestrar i Thailand trots att landet haft tsunami, SARS, fågelinfluensa, AIDS, konflikter i södern och trafficking? Vilken del av världen har inte någon form av naturkatastrof, smittsamma sjukdomar, konflikter eller AIDS? Trafficking är alltid ett hett mediaämne, märkligt nog handlar det alltid om sex trots att den övervägande delen i Thailand handlar om att smuggla in billig arbetskraft till byggarbetsplatser. Men, det klart, det säljer väl inte några lösnummer för den infantila presskåren i Sverige...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena joints,

förstår inte riktigt vad du vill ha sagt i ditt inlägg? Att svenskar semestrar i Thailand trots att dom har dåliga politiker? I såna fall kan vi inte åka någonstans i världen, eller ens ta semester hemma för den delen..

Att svenskar semestrar i Thailand trots att landet haft tsunami, SARS, fågelinfluensa, AIDS, konflikter i södern och trafficking? Vilken del av världen har inte någon form av naturkatastrof, smittsamma sjukdomar, konflikter eller AIDS? Trafficking är alltid ett hett mediaämne, märkligt nog handlar det alltid om sex trots att den övervägande delen i Thailand handlar om att smuggla in billig arbetskraft till byggarbetsplatser. Men, det klart, det säljer väl inte några lösnummer för den infantila presskåren i Sverige...

Ja, thailändska politker är ju inte unika på något sätt. Vad som är unikt är att vi svenskar åker till just Thailand i den mängd vi gör. När bomberna smällde i Bali tog turismen slut omgående men i Thailand verkar det inte spela någon roll vad som händer. Och lite konstigt är det att vi svenskar som är det mest högstående, präktiga och moraliskt perfekta, alltid vet bäst osv har valt ett land som Thailand till favoritland. Eller så kanske det är just därför Thailand har blivit så poppis för många. Jag vet inte utan svammlar fritt men kontentan är att det inte spelar någon roll vad som händer. I svenskarnas ögon rinner all skit av Thailand medan gobitarna finns kvar därav jämförelsen med teflonpolitiker.

När jag senast läste TATs statistik och gjorde en snabb jämförelse räknade jag ut att inget annat västland besöker Thailand så mycket som vi svenskar per kapita och med en ganska stor marginal om jag kommer ihåg rätt.

Men det är klart, smäller det plötsligt massa bomber riktade mot turister och med döda svenskar som resultat kanske det hela ändras. Som sagt, jag vet inte utan svammlar bara för skojs skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att majoriteten av svenskar som aker till Thailand aker pa en klassisk "sol-och-bad-charterresa".

Sa lange de 14 dagarna kostar mindre i Thailand an runt Medelhavet sa kommer de fortsatta att aka oavsett

eventuella problem i Thailand, forutsatt att problemen inte inkluderar vald riktat mot turister, som i Bali.

Skulle flygpriserna fortsatta stiga med 20% om aret, som manga experter forutser, sa nas snart en brytpunkt

da det billigare uppehallet i Thailand inte hjalper for att konkurrera med Grekland mm och da kommer antalet

turister formodligen sjunka ratt snabbt. Det vore givetvis valdigt negativt for Thailand pa kort sikt men inte

nodvandigtvis pa lang sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 3 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej

Ja det är ett märkligt fenomen det här med Thailand.

Att dom svenskar som har anknytning och familj där inte låter sig påverkas kan man ju förstå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja det är ett märkligt fenomen det här med Thailand.

Att dom svenskar som har anknytning och familj där inte låter sig påverkas kan man ju förstå.

Mvh Isan Lover

Ja, det håller jag med om. Men thailandsromantiken har satt ett fast grepp i charterturister från just Sverige. Väldigt mysko tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, mysko vet jag inte. Har bekanta som inte är några charterfreaks överhuvudtaget men gemensamt för alla är att dom är oerhört fötjusta över det leende folket i Thailand, även om dom bara varit 2 veckor i Phuket. Vad man som tillfällig besökare finner är just dett och det vet Thailändarna om, så dom ler, är vänliga och hjälpsamma så länge turisten spenderar sin hoptjänade semesterkassa. Sedan är det fakta att 2 veckor i Phuket är billigare än 2 veckor på Grand Canarias efter Eurons inträde och speciellt nu när kronan antagit pesetasnivå.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja, mysko vet jag inte. Har bekanta som inte är några charterfreaks överhuvudtaget men gemensamt för alla är att dom är oerhört fötjusta över det leende folket i Thailand, även om dom bara varit 2 veckor i Phuket. Vad man som tillfällig besökare finner är just dett och det vet Thailändarna om, så dom ler, är vänliga och hjälpsamma så länge turisten spenderar sin hoptjänade semesterkassa. Sedan är det fakta att 2 veckor i Phuket är billigare än 2 veckor på Grand Canarias efter Eurons inträde och speciellt nu när kronan antagit pesetasnivå.

MVH

Baa

Frågan är varför det finns fler thailandsromantiker i Sverige än i övriga länder. Det tycker jag är mysko och ditt inlägg svarade inte riktigt på den frågan. Eller missade jag något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det var nog snarare så att jag var för bekväm (läs lat) för att riktigt läsa Dina länkar. Gillar inte att läsa på datorn om det blir för långa artiklar. Ursäkta mitt misstag, men gå ut på stan och räkna smilen i Stockholm eller Göteborg och jämför med Thailand i 30 graders värme. Kanhända det finns en viss förklaring där.

Sen är det ju som Du säger märkligt med tanke på Thaidamsdebatten som florerar, borde ju ge en negativ effekt men avdelningen för kappvändare är tydligen fortfarande öppen. Ena dagen ett horland den andra ett paradis.

JaJa, huvudsaken man trivs med att veta bäst, för det gör vi ju i Sverige. Eller har jag missat nåt? :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag tror att på sikt kommer Thailand att ha mycket större problem än sin teflongubbar jag älskar Thailand men ju mera thai jag lär mig desto mindre tycker jag om tyristorter flyttade för fem års sedan från samui då det var för mycket. nästa jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag flyttar till malasia nästa år, kolla länken

http://tweetmeme.com/bar/111666360

vet inte om jag gjort rätt annas kopiera o klistra in

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...