Jump to content
IGNORERAD

Vårt hus börjar ta sig..


Moipenyang

Recommended Posts

Längtar ner,10 dec bär det av igen. Fullt ös med byggandet igen,kakling o klinker klart. Uteplatsen 3*9 m större med tak. Innertak igång nästa vecka. Muren är också igång fast med vissa avbrott,kommer en massa regn visst,hehe.. Bilder kommer sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Happy new year kommer nog att hänga där hela året.. lol.gif

Tog en stund för mig innan jag förstod att varje dag, året om ska vara "happy", det är väl därför det kallas "Land of smile".

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen har fixat allt,prutat med olika firmor om material och gett pris på alla jobb. Taket höjdes dock med hjälp av grannar och vänner,vi stod för

mat och dricka. Är själv lite förvånad över hur billigt det var. Fick en massa kvitton på allt inköpt när jag kom ner men har inte orkat kolla eller

brytt mig om vad allt kosta. Lägga golv skulle bli billigt,50 baht kvadraten+material. Innertak runt 30tusen baht. Kommer igång snart.

I priset ingår 48,500 baht för marken också..smile.gif

Tycker att det ser trevligt ut, men jag skulle nog hålla koll på avrinningen ändå. Vi hade en liknande konstruktion en gång i tiden, det gick bra från början. Trots att jag tyckte att vi hade stora marginaler så klarade inte rännan av när det kom ett flera timmar långt störtregn med hela atlanten nedsläppt. Det ramlar ju ner mycket löv och annat skit som blåser omkring och samlas och fastnar om det får ligga länge. Till slut ledsnade vi och gjorde om hela konstruktionen.

Priset tycker jag verkar vettigt. Vårat hus är lite mindre men kostade lite mindre också. Hoppas att ni får en trevlig tid i det nya huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sen kan du fixa lite ventilation, uppe i taknockarna ovanför innertaket, så behöver du knappt nån isolering där.

Finns färdiga ventilationsfönster i trä att köpa billigt och sätta in. Syns i min tråd om husbygge i Nakhon Sawan.

Bara se till att varm luft inte stannar ovanför innertaket.

Jo det är fint att inte titta rakt in på något grannhus, när man sitter på uteplatsen. Det planerade jag för också på min uteplats, se bild nedan.

Man får vara glad så länge inte nån får för sig att bygga där.wink.gif

Vilken härlig och avkopplande utsikt thumbsup.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ett Snookerbord tar ju plats som en halv tennisplan!

Säker på att du inte menar ett fullmatch pooltable?

Blir aldrig mätt på hustrådarna, men huuuu så avunsjuk jag blir! :14:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Snookerbord tar ju plats som en halv tennisplan!

Säker på att du inte menar ett fullmatch pooltable?

Blir aldrig mätt på hustrådarna, men huuuu så avunsjuk jag blir! :14:

Mvh

Amja

Nått större än biljardbord iaf. Får se vad det blir,finns lite olika storlekar kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan du fixa lite ventilation, uppe i taknockarna ovanför innertaket, så behöver du knappt nån isolering där.

Finns färdiga ventilationsfönster i trä att köpa billigt och sätta in. Syns i min tråd om husbygge i Nakhon Sawan.

Bara se till att varm luft inte stannar ovanför innertaket.

Jo det är fint att inte titta rakt in på något grannhus, när man sitter på uteplatsen. Det planerade jag för också på min uteplats, se bild nedan.

Man får vara glad så länge inte nån får för sig att bygga där.wink.gif

Helt min typ av tomt! Fiskar du i ån också? Vad får man ge för en sådan tomt och var ligger den?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävlingsmodellerna ligger på:

Snooker: 3569x 1778 mm

Pool: 2240x1120 mm

Detta är SPELYTAN, sedan tillkommer vallar och inramning.

Efter det , så får du räkna med 1,80m åt alla håll för bekvämt spel.

För poll, så finns det 1/2 match och salongsbord.

Med tanke på fuktigheten därnere är bara skifferbord aktuellt!

Hoppas det var till nån nytta!

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävlingsmodellerna ligger på:

Snooker: 3569x 1778 mm

Pool: 2240x1120 mm

Detta är SPELYTAN, sedan tillkommer sargar och inramning.

Efter det , så får du räkna med 1,80m åt alla håll för bekvämt spel.

För poll, så finns det 1/2 match och salongsbord.

Med tanke på fuktigheten därnere är bara skifferbord aktuellt!

Hoppas det var till nån nytta!

Matchbord för pool är 127x254, för snooker år 175x 350.

DVS spelytan innanför vallarna..

Om rummet ska räcka till så lägger man till 150 minst på varje sida..

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går med 150, men om det ska vara bekvämt tycker jag det bör vara 180.

Tog mm måtten från en internationell tävlings sida, men varför bråka om millimetrar!

Det är visst minsta godkända mått för tävlings spel, vet att Svensk standard är som du säger..

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går med 150, men om det ska vara bekvämt tycker jag det bör vara 180.

Tog mm måtten från en internationell tävlings sida, men varför bråka om millimetrar!

Det är visst minsta godkända mått för tävlings spel, vet att Svensk standard är som du säger..

När det är lite trångt i bostaden hemma, har nu 150 runt bordet av ca (80%) av bordet.

Resten har jag löst med en kö 120 längd, men kostar att hålla sig med ett 9 fots matchbord.

Eftersom jag hatar infoga en massa roliga gubbar till mina inlägg, så blir det som det blir...

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu råkar jag bara ha en kö!

165cm (Original snookerkö) men har bara spelat pool!

Köpte den i England för en massa år sedan och det var kärlek från första stöten, Bennet& Sons, leather grip.

Naturligtvis kan man köra kortare när utrymmet inte räcker till, men lade ut måtten som en fingervisning på skillnaden på ett snooker och ett poolbord.

För övrigt borde inte TS ha några problem, det ser ju öppet och fint ut!

Tänk bara efter vilket spel du helst spelar och köp inte ett för litet, lätt att man tröttnar på ett halvmatch och det blir stående.

Blir ett dyrt middagsbord! hehe

Lycka till!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt min typ av tomt! Fiskar du i ån också? Vad får man ge för en sådan tomt och var ligger den?

Hej,

Nu är "ån" rätt stor..se sista bilderna i min tråd "vallarna ...Nakhon Sawan"

Har egentligen inte haft tid att fiska själv, men det blir nog ändring på det så småningom

Det är många som fiskar där, både legalt och med elektricitet, så fiskarna hinner nog inte växa till sig.

Man får nog odla egna i dammen och vakta på nätterna för att få något..

Tomten är på 6-7 rai, beroende på hur man mäter. Kostade 1 mille (bath) för 6 år sen. Skulle nog kosta runt 3 i dag, om man ser vad granntomterna gått för.

Har 80 meter strand till floden och en damm (med fisk).

Var den ligger kan du se exakt i min husbyggartråd "Husbygge i Nakhon Sawan"

/Johan

.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det blev ett snookerbord till slut. 6 mån. gammal 10f. för 33tusen baht hemkört. Får ta den under

samma tak som bilen till att börja med på gården o byggga nått mysigt barliknande..:)

Sen blir d o träna.inte så haj på det men kul e det..

post-7709-0-83823900-1353928205.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...