Jump to content
IGNORERAD

Kan det vara skadligt att läsa för mycket på Thaiforum?


Guest Atom

Recommended Posts

När jag flyttade till Thailand så hade jag aldrig hört talats om internetforum och det är tveksamt om det ens fanns något thairelaterat forum. Det gjorde att man fick lära sig nästan allt den "hårda vägen" utan diverse hjälp och råd av veteraner. Det finns säkert fortfarande många som inleder sin relation med Thailand och dess människor utan att läsa på forum eller googla allt för mycket men det finns nog också många som aktivt söker information. Generellt sett är det givetvis bra att vara påläst innan man ger sig in i något viktigt men kan det ibland vara skadligt att läsa alltför mycket på forum innan man själv bildat sig en ordentlig uppfattning? Jag tror det och nu i veckan fick jag ett tydligt exempel på det:

En av frugans allra bästa vänninor är en thailändska från en relativt enkel familj. Genom hårt studerande lyckades hon få stipendier och en examen från ett av Thailands bästa universitet. Hon fick jobb på ett multinationellt amerikanskt företag och genom hårt arbete fick hon chansen att åka till USA på jobbträning. Där träffade hon en amerikan på jobbet och de blev tillsammans och skaffade ett barn. Efter ett par år blev han erbjuden jobbet som chef för deras thailändska fabrik och de flyttade till Thailand och hon blev hemmafru då hon inte ville jobba med sin man som chef. Sonen går i vår dotters klass och de har ytterligare en son. Hennes föräldrar och syskon har så de klarar sig men är långt ifrån rika och det har aldrig getts några pengar. Då våra barn går i samma klass och vi bor ganska nära varandra så har vi träffats hemma hos varandra ett antal gånger och han är mycket trevlig. Hon är dock livrädd för att fråga efter några pengar för sig själv, sina föräldrar eller syskon då han är en flitig läsare av ThaiVisa och ofta refererar till de konstigheter som skrivs där. I söndags så var hennes bror inblandad i en MC-olycka och bröt en hel hög ben. Då han inte har särskilt mycket pengar eller någon försäkring så blir det vård på lokala sjukhuset. Nu kommer vi, till slut, till pudelns kärna; amerikanen tjänar minst 500,000 Baht/månad (med alla kostnader betalda) och jag vet att han gladeligen skulle betala ett par hundratusen för att hans svåger skulle få riktig vård men hans fru vågar inte fråga, eller ens tala om att det inträffat, då han så ofta skämtat om dumma Faranger och sjuka bufflar mm. Jag frågade om inte jag kan tala med honom men det fick jag absolut inte göra. Om han inte läst, och refererat till, ThaiVisa så hade hon garanterat frågat om hjälp till sin bror och han hade garanterat gladeligen ställt upp.

Kanske är det här en ovanlig historia men med tanke på hur mycket skriverier om horande, spelande, oärliga och korkade thaitjejer man läser om här så vore det inte så konstigt om många, framförallt de utan någon större egen erfarenhet, blir negativt påverkade av att läsa på forum.

Vart jag vill komma? Använd sunt förnuft och ta mycket av det som skrivs med en nypa salt. Forum är en ypperlig källa för information och utbyte av erfarenheter men som det sägs i marknadsföringsböcker, en nöjd person berättar det för en person men en missnöjd person berättar om det för tio personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    3

  • Sam sip sam

    3

  • berlitz

    3

  • Wikileaks

    3

Mest aktiva i denna tråd

Känns lite som hon drar förutfattade meningar lite för hastigt och är livrädd för att testa och se om dom stämmer

Stå på henne att åtminstonde berätta vad som hänt.

Skulle vilken normal familjemedlem som helst göra i vilket land som helst när en nära släkting råkar ut för en olycka

Annars finns det risk för att han en dag blir förbannad eller annat när han märker att hon inte talar om för honom olika viktiga saker som händer och misstolkar varför hon inte berättar.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Verkar inte vara ngt sunt förhållande som dessa 2 har?

Om hon är hemmafru och tar hand o barnen borde hon väl ha ett eget/gemensamt konto att disponera fritt utan att maken har koll på varje baht?

Men ännu konstigar eatt dom inte kan disskutera allting öppet och fritt?

Bara min snabba reflexion.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra inlägg. Jag tycker synd om tjejen som inte törs frågar sin gottställd man om hjälp. Mannen i frågan behöver självgranskar sin relation till sin fru tycker jag. (om bara han visste!)

När det gäller forum erfarenhet är jag glad att jag är påläst men samtidigt undra man om många historia kan förpassas som så kallad "urban myths". Mängden av liknande historia med endast namn eller plats bytte gör mig en aning misstänksam. Hur som helst måste man kunna lita på sitt eget omdöme när det gäller personer man har kontakt med och det spiller faktiskt ingen roll vilket land dom kommer ifrån.

*Mina skräck exemplar kommer från den Engelsk språkig forum Teakdoor och några från thailandsforum.se

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror det är skadligt.

Tänk om man lyssnat för mycket på och berättat om typer som UC eller BTT,

och därmed lyckats skrämma damen på samma sätt som i exemplet.

Klart att hon då, om hon fattar "mellan raderna", kommer att göra allt

för att inte framstå som den sortens lycksökerska som just de två endast råkat ut för.

Ett krav på alla medlemmar är att de kan filtrera själv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Verkar inte vara ngt sunt förhållande som dessa 2 har?

Om hon är hemmafru och tar hand o barnen borde hon väl ha ett eget/gemensamt konto att disponera fritt utan att maken har koll på varje baht?

Men ännu konstigar eatt dom inte kan disskutera allting öppet och fritt?

Bara min snabba reflexion.

/mvh

Bra skrivet mamma.

Citerat från Atoms första inlägg:

" Jag frågade om inte jag kan tala med honom men det fick jag absolut inte göra. Om han inte läst, och refererat till, ThaiVisa så hade hon garanterat frågat om hjälp till sin bror och han hade garanterat gladeligen ställt upp."

Du behöver väl inte "tala" med honom, men du måste absolut "se till att han får reda" på det inträffade.

Kan han sen inte agera utifrån den vetskapen, är det ett dj--ligt konstigt förhållande han har till sin kvinna.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag berättar ofta för fru Chang vad som skrivs på detta forum, men det är svårt att bedöma om det har någon inverkan på hennes beteende mot mig.

Föredrar nog att se positivt på thaiforum då de sannolikt gör det lättare för mig att förstå fru Changs och hennes thaisläkts tänkande. Jag har överraskat fru Chang ett antal gånger genom att redan veta något om Thailand och dess seder. "Hur visste du det?"

Men det är förstås inte roligt för fru Chang att få höra om andra thailändare som betett sig illa.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är väldigt konstigt att tjejen i berättelsen har så dåligt självförtroende att hon inte vågar stå på egna ben. Efter den utbildningen och erfarenheten verkar det väldigt underligt att hon inte skulle våga berätta för sin man hur det ligger till.

Hur är egentligen Han som person undrar jag??

Angående TS fråga så är det självklart bra med så mycket information som möjligt innan man åker hit första gången. Jag skulle aldrig låta nån åka hit utan att ha läst på med tanke på de ändlösa blåsningar som pågår här i Pattaya!

Jag är glad att jag läste på innan jag åkte hit första gången i alla fall, men min fru är för den sakens skulle INTE rädd att berätta om sina problem för mig!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar också ofta om för Fru Vax vad som skrivs på MPR och hon är helt säker på att fördomar angående Thailändska tjejer och deras förehavande är betydligt större på MPR än i övriga samhället.

Håller dock inte med henne, men ett fåtal högljudda medlemmar med sin enda Thailandserfarenhet från barstolen och dessa kvarter låter så mycket att övriga skribenter försvinner.

Detta gäller MPR likväl som Thaivisa o.s.v. , brända faranger är så enormt bittra att de inte kan sluta gråta över hur elaka ALLA thaitjejer är, och tyvärr så tror nog vissa nya medlemmar på detta.

Själv har jag dock forum att tacka för mycket av min tidiga Thai Kunskap, samt framför allt för att jag fått träffa så himla många trevliga medlemmar, en del av dem är numera mina bästa vänner.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett krav på alla medlemmar är att de kan filtrera själv.

Vilket förövrigt gäller det mesta här i livet.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Grundfrågan blir väl egentligen i vilken grad man kan läsa sig till kunskap om Thailand. Jämför man diverse forum med media så får man ju en mycket bredare bild här än i dagspress, resemagasin osv. Jag vet inte hur mycket jag har lärt mig om just Thailand genom att hänga på forum men jag vet att jag har lärt mig en hel del om hur andra upplever Thailand. En viss skillnad.

Skadligt kan det nog vara, som Vaxet påpekar, för nybörjare som kanske haft lite eller dålig kontakt med thailändare och sedan börjar läsa allt negativt som finns. Vill man läsa om hur eländiga thailändare är så finns det många "författare" som producerat spaltmil av samma mantra. I stort sett så säger de olika thaiforumen mer om hur de andra medlemmarna är än hur thailändare är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Grundfrågan blir väl egentligen i vilken grad man kan läsa sig till kunskap om Thailand. Jämför man diverse forum med media så får man ju en mycket bredare bild här än i dagspress, resemagasin osv. Jag vet inte hur mycket jag har lärt mig om just Thailand genom att hänga på forum men jag vet att jag har lärt mig en hel del om hur andra upplever Thailand. En viss skillnad.

Skadligt kan det nog vara, som Vaxet påpekar, för nybörjare som kanske haft lite eller dålig kontakt med thailändare och sedan börjar läsa allt negativt som finns. Vill man läsa om hur eländiga thailändare är så finns det många "författare" som producerat spaltmil av samma mantra. I stort sett så säger de olika thaiforumen mer om hur de andra medlemmarna är än hur thailändare är.

Håller med dig fullt ut.Har nog inte lärt mig så mycket om Thailand men fått många olika vinklingar på olika saker,men också upptäckt att det är lätt att cementera fördomar. Men det är det väl alltid i och för sig.

Många fina bilder har jag i alla fall fått se och det är ju kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade till Thailand så hade jag aldrig hört talats om internetforum och det är tveksamt om det ens fanns något thairelaterat forum. Det gjorde att man fick lära sig nästan allt den "hårda vägen" utan diverse hjälp och råd av veteraner. Det finns säkert fortfarande många som inleder sin relation med Thailand och dess människor utan att läsa på forum eller googla allt för mycket men det finns nog också många som aktivt söker information. Generellt sett är det givetvis bra att vara påläst innan man ger sig in i något viktigt men kan det ibland vara skadligt att läsa alltför mycket på forum innan man själv bildat sig en ordentlig uppfattning? Jag tror det och nu i veckan fick jag ett tydligt exempel på det:

En av frugans allra bästa vänninor är en thailändska från en relativt enkel familj. Genom hårt studerande lyckades hon få stipendier och en examen från ett av Thailands bästa universitet. Hon fick jobb på ett multinationellt amerikanskt företag och genom hårt arbete fick hon chansen att åka till USA på jobbträning. Där träffade hon en amerikan på jobbet och de blev tillsammans och skaffade ett barn. Efter ett par år blev han erbjuden jobbet som chef för deras thailändska fabrik och de flyttade till Thailand och hon blev hemmafru då hon inte ville jobba med sin man som chef. Sonen går i vår dotters klass och de har ytterligare en son. Hennes föräldrar och syskon har så de klarar sig men är långt ifrån rika och det har aldrig getts några pengar. Då våra barn går i samma klass och vi bor ganska nära varandra så har vi träffats hemma hos varandra ett antal gånger och han är mycket trevlig. Hon är dock livrädd för att fråga efter några pengar för sig själv, sina föräldrar eller syskon då han är en flitig läsare av ThaiVisa och ofta refererar till de konstigheter som skrivs där. I söndags så var hennes bror inblandad i en MC-olycka och bröt en hel hög ben. Då han inte har särskilt mycket pengar eller någon försäkring så blir det vård på lokala sjukhuset. Nu kommer vi, till slut, till pudelns kärna; amerikanen tjänar minst 500,000 Baht/månad (med alla kostnader betalda) och jag vet att han gladeligen skulle betala ett par hundratusen för att hans svåger skulle få riktig vård men hans fru vågar inte fråga, eller ens tala om att det inträffat, då han så ofta skämtat om dumma Faranger och sjuka bufflar mm. Jag frågade om inte jag kan tala med honom men det fick jag absolut inte göra. Om han inte läst, och refererat till, ThaiVisa så hade hon garanterat frågat om hjälp till sin bror och han hade garanterat gladeligen ställt upp.

Kanske är det här en ovanlig historia men med tanke på hur mycket skriverier om horande, spelande, oärliga och korkade thaitjejer man läser om här så vore det inte så konstigt om många, framförallt de utan någon större egen erfarenhet, blir negativt påverkade av att läsa på forum.

Vart jag vill komma? Använd sunt förnuft och ta mycket av det som skrivs med en nypa salt. Forum är en ypperlig källa för information och utbyte av erfarenheter men som det sägs i marknadsföringsböcker, en nöjd person berättar det för en person men en missnöjd person berättar om det för tio personer.

En enkel lösning skulle vara att hon föreslår att de ska åka och hälsa på honom på sjukan (vilket är ett normalt beteende i många länder) så kan han själv bedöma om svågern behöver bättre vård eller inte. Utan att hon behöver nämna något om pengar.

Angående att läsa för mycket på forum så ska man nog tänka på vem det är som skrivit inläggen d.v.s. källkritik som med all annan information också... en juridiklärare frågade oss studenter "har ni någon gång läst något i en tidning (om ett ämne ni är insatta i) och tänkt detta stämmer ju inte alls? Tänk då på hur mycket som inte stämmer av det ni inte har förkunskap om."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som kanske inte varit uppe ännu?

Kan inte Atom i förbifarten fråga mannen hur det gått med hans frus brorsa efter olyckan, efter som han hört talas om den via sin kära fru?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att läsa om andras erfarenheter av Thailand gör att jag mår bättre.

Den meningen kan kanske vara lite tvetydig. Andras positiva upplevelser, livsglädje och ogenerade thailandsförälskelse inspirerar till att du mår bättre? Eller är det som så att andras klavertramp, kulturkrockar, naiva rookiemisstag osv gör att du mår bättre i den situation du befinner dig? Jag hoppas och vill tro att det är det första alternativet.

Jag gillar onekligen detta forum. Jag var lite seg i starten när jag först börja engagera mig på olika forum. Jag tyckte det var en hel del dynga och skräp som skrevs och mkt av det som var intressant eller matnyttigt försvann i mängden. Jag skrev inledningsvis enbart för att raljera, ironisera och briljera(i mina ögon dvs) och jag spenderade mkt tid på att idi*tförklara andra skribenter. Detta var pre MPR och det intressanta i historien är att jag om möjligt blivit lite mindre cynisk av att läsa och skriva på MPR.

Borde kanske varit tvärtom med ändlösa rader av domedagsprofetior från Pattayarävar och den årliga världscupen i fördomar om thailändska kvinnor. Detta blandat med allmän världsmästarkultur och bensäkra uttalanden om allt och inget (guilty, your Honour!) bäddar nog för att en ganska ensidig bild av Thailand målas upp. En bild som kan tänkas påverka min relation till Thailand på ett negativt vis, mer eller mindre medvetet.

Dock tycker jag att det är som så att om man väljer att fokusera på det positiva som gestaltas här på forumet så slår pendeln över igen. De negativa generaliseringarna idi*tförklaras relativt fort och för varje exempel av tragiska öden som drabbat individer så presenteras 3-4 sockersötade solkskenshistorier samt en helt rad helt vanliga stories.

Så för mig har nog MPR hjälpt att ge mig en lite mer positiv syn på olika aspekter av Thailand och svenskars relation till landet. Men detta kanske mest för att jag använt en ganska selektiv lins eftersom jag lätt blir uttråkad av okonstruktiv negativism.

Jag brukar diskutera en del av det som skrivs på forumet med Alisa. Mest för att ge henne en inblick i vad jag slösar så ohyggligt mkt tid på. Fick dock en tankeställare för ett par månader sedan när hon helt sonika frågade varför man hängde på ett forum bara för att dissa Thailand och thailändare. Jag fattade först inte riktigt vad hon menade men sen slog det mig att jag nästan enbart tog upp saker med negativ prägel med henne, kanske för att kolla rimlighet etc. Lite korkat av mig men det är väl alldeles för lätt att glömma bort de positiva sakerna och då blir bilden gärna lite skev.

Ändrades av wille
stavfelsnisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diskuterade de första svaren som kom in med frugan igårkväll och hon pratade med sin vänninna i morse. Vänninnan ringde sedan sin man och berättade att hennes bror varit med om en olycka och ville låna pengar för vård. Mannen svarade att givetvis betalar de för honom så nu är hon nere i Sattahip och flyttar sin bror, so far so good.

Jag tycker det varit många bra inlägg och råd i tråden, jag vidhåller dock att det nog kan vara skadligt att läsa för mycket på diverse Thaiforum om man inte bildat sig en egen uppfattning baserat på hyfsat lång vistelse här. Som många varit inne på så frodas en ohälsosam cynism bland en hel del brända Faranger, en cynism som kanske kan uppfattas som sanningar av vissa. Det tragikomiska är att de flesta som är överdrivet negativa gentemot Thailand och thailändskor oftast också är minst lika negativa gentemot Sverige och svenskor, man får ju hoppas att vi snart lyckas kolonisera ett annat solsystem så även dessa snubbar får sin chans.

Jämfört med de två Thaiforum jag tidigare var medlem på så är givetvis MPR ljusår bättre med en bra blandning av överdrivna optimister och domedagspessimister samt en relativt stor andel realister: ett forum med enbart logisk tänkande och allvetande realister vore trots allt rätt trist :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja gott att höra att brodern får den hjälp han behöver nu, synd att hon inte sa till från början , hade säkert räckt med att hon talat om att han varit med om

olyckan så hade nog mannen hjälpt till med en gång oavsett skitsnack från forum eller inte

ps ang ursprungsfrågan var jag förstörd före internets tid ds

Ändrades av LeifArne
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte blivit bränd, än. Men har ändå stor hatkärlek till Thailand, kärleken överväger dock än.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått i den dyra skolan och fått tämligen god utbildning, som numera ger mej mer än andras utbildning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gott att höra att brodern får den hjälp han behöver nu, synd att hon inte sa till från början , hade säkert räckt med att hon talat om att han varit med om

olyckan så hade nog mannen hjälpt till med en gång oavsett skitsnack från forum eller inte

ps ang ursprungsfrågan var jag förstörd före internets tid ds

Givetvis hade han hjälpt till från början, om han bara vetat om det, och jag tror egentligen inte att han påverkats så mycket av forumnegativisterna, han har ändå bott här i snart 3 år. Däremot hade hans prat om vad som skrivs om thaitjejer påverkat hans fru. Även på MPR skrivs ju ofta "klarade de sig innan Farangen kom in i bilden klarar de sig väl nu också" när det blir diskussioner om att hjälpa till. Killen i MC-olyckan hade inga livshotande skador så visst hade också han klarat sig med den vanliga vården och jag tror nog inte frugans vänninna är det enda thaitjej som blivit orolig att fråga efter helt självklara saker efter att hört sin man/kille berätta om forumskriverier och stereotyper av thaitjejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall är det solklat att hjälpa till!

Dess utom är dom på plats i Thailand så det går att själva besöka den svågern.

På sjukhuset!

Och personligen konstatera hjälp behovet!

Det är lite svårare om det är ett nytt förhållande och killen sitter i Sverige.

Då hadde jag varit försiktig och kollat med Sjukhuset.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att läsa olika Thaiforum är nog bland det nyttigaste jag ägnat mig åt på senare år. Sedan är det en annan sak att man nog får bedöma hur olika skribenter skriver och ta det skrivna med en nypa salt. Man måste ju inte tro på allt! Vissa inlägg är ju uppenbart kloka och förnuftiga, andra är lika uppenbart skrivna av stollar. Man får väl bedöma själv. Gäller det infödingars livsyttringar frågar jag alltid min fru -ibland exet. Det blir jag sällan klokare av, men man får mycket att fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...