Jump to content
IGNORERAD

Kan det vara skadligt att läsa för mycket på Thaiforum?


Guest Atom

Recommended Posts

Finns så mycket att lära sig av alla att filtreringen kommer av sig självt efter ett tag, 99% skitprat (nöje) och 1% verkligt intressant och värdefull information gör i varje fall för mig forumet värt att besöka ett par tre ggr per dag.

Att det stöts och blöts om alla taskiga förhållanden och varnas för ditt o datt måste man sålla rätt friskt i, det finns ju enligt statistiskt säkerställda källor nära 30 000 Thaidamer i Sverige, om man leker med tanken att 10 % av förhållanden med deras svenska partner går åt h-vete av en aller annan anledning så återstår det 90% (minst) lyckliga förhållanden som visserligen stundtals förmedlas men som egentligen ingen kommenterar likt de skrämskott om de i minoritet dåliga och för somliga katastrofala efterdyningarna i form av förlorade investeringar på en förhoppad framtidsvision, så visst, de kommenteras helvilt, med all rätt förvisso, men det är då man skall ha i åtanke det resterande 90%.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • Vaxet

    3

  • Baa

    3

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Att läsa olika Thaiforum är nog bland det nyttigaste jag ägnat mig åt på senare år. Sedan är det en annan sak att man nog får bedöma hur olika skribenter skriver och ta det skrivna med en nypa salt. Man måste ju inte tro på allt! Vissa inlägg är ju uppenbart kloka och förnuftiga, andra är lika uppenbart skrivna av stollar. Man får väl bedöma själv. Gäller det infödingars livsyttringar frågar jag alltid min fru -ibland exet. Det blir jag sällan klokare av, men man får mycket att fundera över.

Bra skrivet Birger och dom två sista meningarna var intressanta. Har ju läst här på MPR och Thaitjejerforumet ett antal år och det finns ju "gubbar" som verkligen höjer sina fruar/sambos/flickvänner till skyarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det varit många bra inlägg och råd i tråden, jag vidhåller dock att det nog kan vara skadligt att läsa för mycket på diverse Thaiforum om man inte bildat sig en egen uppfattning baserat på hyfsat lång vistelse här. Som många varit inne på så frodas en ohälsosam cynism bland en hel del brända Faranger, en cynism som kanske kan uppfattas som sanningar av vissa. Det tragikomiska är att de flesta som är överdrivet negativa gentemot Thailand och thailändskor oftast också är minst lika negativa gentemot Sverige och svenskor, man får ju hoppas att vi snart lyckas kolonisera ett annat solsystem så även dessa snubbar får sin chans.

Exactemente, även att samtala med andra människor kan vara riskabelt och helst bör man vistas i en helt brusfri miljö.

Ermiten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Bra skrivet Birger och dom två sista meningarna var intressanta. Har ju läst här på MPR och Thaitjejerforumet ett antal år och det finns ju "gubbar" som verkligen höjer sina fruar/sambos/flickvänner till skyarna.

Varför ser du det som ett problem att nån talar gott om sin fru/sambo? Kan ju säga att min sambo är bäst! :)

Angående topic, så berättar jag för min sambo om vad som skrivs både det positiva och negativa. Om man tar allt på allvar så är det ett stort misstag. Självklart måste man sålla bland inläggen och det är ju inte så svårt och skilja på rappakalja och seriösa inlägg . Jag har själv tagit åt mig en del matnyttiga tips och fakta om Thailand och dess kultur.

Men jag frågar oftast sambon om det är nåt jag funderar på eller undrar över och hon gör det detsamma angående Sverige och dess kultur. Angående kvinnan som inte vågade fråga sin man om hjälp tycker jag är riktigt beklagligt och sorgligt, jag hade blivit riktigt förbannad om det hade hänt mig. Om man inte kan prata och säga vad som helst till varandra så är det inget sunt förhållande imo. Det är ju liksom kärnan i ett förhållande att man ska kunna säga och tycka vad som helst för varandra, annars är det ju som att leva med nån man inte känner. Jag inbillar mig iaf att jag känner min sambo nästintill innan och utan, kan jag inte vända mig till henne om allt så är det inget sunt förhållande imo.

Men alla är vi olika och alla väljer hur dom vill leva och verka tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Bra skrivet Birger och dom två sista meningarna var intressanta. Har ju läst här på MPR och Thaitjejerforumet ett antal år och det finns ju "gubbar" som verkligen höjer sina fruar/sambos/flickvänner till skyarna.

En av de få saker som provocerar mer än negativa omdömen om tjejer från Thailand är onekligen medlemmar som ogenerat deklarerar hur lyckliga de är och hur perfekta deras tjejer är osv. Då går grabbar och gubbar igång på alla cylindrar och det skall pissas på paraden fortast möjligt. Vem fan är han att komma och tro att han är lycklig och att hans tjej minsan är så himla bra?

Jag tycker det är direkt sunt att folk hyllar sin partner. Gör man det inte pga av att man faktiskt inte anser henne vara hyllningsvärd så är det lite deppigt i sig och gör man det utifrån någon sorts missriktad Jante är det minst lika trist. Naivt, blåögt, osv är värdeladdade ord som brukar slungas ut i sammanhanget. Detta av snubbar som inte har en susning om hur förhållandet är eller känner någon av de inblandade. Visst kan man ställa sig lite skeptisk till att någons flickvän svettas pärlor och skiter gelehallon men låt så vara - vad gör väl det? Känns ofta som de som går igång på lyckliga beskrivningar bara hoppas på att andra skall vara lika olyckliga som de är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vid första resorna fanns inga forum och jag hade ingen tillgång till någon dator heller, men lite goda råd ifrån erfarna Thailands resenärer fick man ju, och dom tips och råd jag fick var värdefulla, men ändå begick man ju några nybörjar misstag, men det tillhör väl charmen med att resa, och lite roliga minnen blir det ju.

Att det nu finns information om t.ex Thailand på internet måste ju vara jättebra för dom som är i behov av detta, och jag är övertygad om att det hjälper folk, men sen måste man ju sålla det man läser och försöka bilda sig en rimlig uppfattning.

Och ett forum som det här uppfyller förhoppningsvis både Svenska familjers, Svensk-Thai pars, ungdommars och sexresenärers behov av tips och information.

Och att det skulle vara skadligt att ta del av andras syn på t.ex Thailand, Thailändskor och Thailandsresenärer har jag svårt att tro, även om dom som är aktiva på ett forum har olika syn på det som sker där, och varför det är som det är.

Tvärtom tror jag att det kan vara bra och lärorikt att ta del av hur andra resonerar, tycker och tänker om såna här saker.

Det borde ju kunna leda till lite ökad förståelse för varandra, oavsett vilken grupp man än tillhör.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ser du det som ett problem att nån talar gott om sin fru/sambo? Kan ju säga att min sambo är bäst! :)

Men alla är vi olika och alla väljer hur dom vill leva och verka tillsammans.

Det är väl inget fel att man talar gott om sin fru som man älskar :great: . Då är väl min näst bäst :) Men vad jag menar är ju att vissa höjer sina fruar/sambos till några gudar som kan lösa världsproblem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert vara skadligt att läsa för det fåtal som inte klarar av att sålla mellan saklig info samt info av mer subjektiv art. Men de allra flesta klarar nog som tur är att förhålla sig skeptiskt till det mesta som påstås och själv välja att ta till sig det som de själva tycker låter rimligt.

Den sämsta med forum tycker jag dock är att en hel del sk "sanningar" ibland lyfts fram så ofta att t o m i övrigt sansade personer till slut börjar tro på dem.

När jag själv började resa till Thailand var internet ännu inte någon fluga och jag har ibland funderat på hur annorlunda jag hade upplevt landet om jag då hade haft möjlighet att innan googla fram en massa info av forumkaraktär? Gissar att jag kanske sluppit en del minor, ett antal missförstånd samt förmodligen sparat en del pengar. Fast de positiva "aha-upplevelserna" hade förmodligen också blivit färre och det måste väl ses som negativt i upplevelsehänseende. Ingen resa slår ju den första trots allt.

Men givetvis har man lärt sig oerhört mycket genom andra under de ca 12 år man läst på thaiforum, den kunskapen skulle jag nog inte vilja vara förutan. Så för de allra flesta tror jag nog inte det är skadligt att läsa på thaiforum. Möjligen för några få naiva läsare som har svårt att skilja dikt från verklighet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de få saker som provocerar mer än negativa omdömen om tjejer från Thailand är onekligen medlemmar som ogenerat deklarerar hur lyckliga de är och hur perfekta deras tjejer är osv. Då går grabbar och gubbar igång på alla cylindrar och det skall pissas på paraden fortast möjligt. Vem fan är han att komma och tro att han är lycklig och att hans tjej minsan är så himla bra?

Jag tycker det är direkt sunt att folk hyllar sin partner. Gör man det inte pga av att man faktiskt inte anser henne vara hyllningsvärd så är det lite deppigt i sig och gör man det utifrån någon sorts missriktad Jante är det minst lika trist. Naivt, blåögt, osv är värdeladdade ord som brukar slungas ut i sammanhanget. Detta av snubbar som inte har en susning om hur förhållandet är eller känner någon av de inblandade. Visst kan man ställa sig lite skeptisk till att någons flickvän svettas pärlor och skiter gelehallon men låt så vara - vad gör väl det? Känns ofta som de som går igång på lyckliga beskrivningar bara hoppas på att andra skall vara lika olyckliga som de är...

Ibland (faktiskt ganska ofta) får du mej att känna mej hopplöst mossig.

Var får du alla uttryck ifrån?

Me like!:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Intressant fråga. Grundfrågan blir väl egentligen i vilken grad man kan läsa sig till kunskap om Thailand. Jämför man diverse forum med media så får man ju en mycket bredare bild här än i dagspress, resemagasin osv. Jag vet inte hur mycket jag har lärt mig om just Thailand genom att hänga på forum men jag vet att jag har lärt mig en hel del om hur andra upplever Thailand. En viss skillnad.

Skadligt kan det nog vara, som Vaxet påpekar, för nybörjare som kanske haft lite eller dålig kontakt med thailändare och sedan börjar läsa allt negativt som finns. Vill man läsa om hur eländiga thailändare är så finns det många "författare" som producerat spaltmil av samma mantra. I stort sett så säger de olika thaiforumen mer om hur de andra medlemmarna är än hur thailändare är.

För egen del började det med:

/vad IRL kompisar, som varit på olika ställen, sagt

/och TV.

Senare:

/Internetinfosidor

/och thaiforum

/men mycket intressant info har jag fått av thailänska vänner. Då det har varit något känsligt ämne har jag frågat dem, som har minst motiv av att mörka om just det ämnet :)

En hel del intressant info har jag från en i norra Thailand boende thaikvinna, som är gift med en skandinavisk man. Hon startade kontakten för att hon ville få reda på hur sjutton vi Skandinaviska män fungerar :) d v s ur thaisynpunkt så har vi många underligheter för oss. Och jag passade såklart på att fråga henne hur thaikvinnor brukar tänka om vissa saker. T ex hade ju inte hon något större intresse att lura mig gällande vad som är normala summor för sinsod för olika situationer. Jag frågade INTE vad HON hade fått, utan jag frågade rent allmänt :)

Gällande forum, så är det enormt stor skillnad på hur genomsnittskribenten skriver beroende på om han är i typ Pattaya eller annat. Om det då skrivs lika kategoriskt utan att tala om ur vilken synvinkel, så kan det nog vara förvirrande för läsare :) om man inte tänker på det.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland (faktiskt ganska ofta) får du mej att känna mej hopplöst mossig.

Var får du alla uttryck ifrån?

Me like!:)

Hehe, vad gäller paraden så är det en anglicism, dvs ett direktöversatt amerikanskt eller engelskt uttryck "piss on the parade". Vet dock inte var Wille fått pärlor och gelehallon från ;)

Jag vill också tillägga att jag berättar om både positiva och negativa inlägg för fru Chang. Kanske inte så förvånande tar hon oftast thailändarnas sida vid konflikter mellan thai och farang. Om jag till exempel berättar om någon som blivit blåst av sin thaidam kan kommentaren bli "Det var en dum farang! Som nam naa!"...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, för att inte forumisterna skall lida alltför stor skada så borde Fodervärdarna ta bort varannat inlägg.

Skaderegleraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ibland (faktiskt ganska ofta) får du mej att känna mej hopplöst mossig.

Var får du alla uttryck ifrån?

Me like!:)

Jag kommer vara i Jomtien/Pattaya hela nästa vecka på Royal Cliff eftersom vi anordnar ett möte där. Du kanske kan lära mig lite av dina uttryck över ett horn mjöd då, jag har alltid velat lära mig lite latin ;)

Ergo bibamus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag kommer vara i Jomtien/Pattaya hela nästa vecka på Royal Cliff eftersom vi anordnar ett möte där. Du kanske kan lära mig lite av dina uttryck över ett horn mjöd då, jag har alltid velat lära mig lite latin ;)

Ergo bibamus!

Hör av dig är också i trakterna

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas också på en eller två dagar i Pattaya nästa vecka.

Vi får se hur den planen artar sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Perfekt! Råkar veta att såväl Abhisit och Princess Sirindhorn som Nobel-pristagaren/President Ramos-Horta kommer vara i stan - de bangar nog inte på en mini-MPR träff hos Maitan om P3 behagar komma ned till civilisationen.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelade frun nyss om en möjlig MPR-träff och fick ett vanligt "put-med-munnen"-svar.

Antar att det betyder ja. eller nej :(

Då kan vi diskutera hur skadligt det är med forum, på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelade frun nyss om en möjlig MPR-träff och fick ett vanligt "put-med-munnen"-svar.

Antar att det betyder ja. eller nej :(

Då kan vi diskutera hur skadligt det är med forum, på riktigt.

En MPR träff i Pattaya?

Får Damen följa med = Ja.

Får Damen inte följa med = Nej.

Med eller utan forum.

Poffa

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ser du det som ett problem att nån talar gott om sin fru/sambo? Kan ju säga att min sambo är bäst! :)

Angående topic, så berättar jag för min sambo om vad som skrivs både det positiva och negativa. Om man tar allt på allvar så är det ett stort misstag. Självklart måste man sålla bland inläggen och det är ju inte så svårt och skilja på rappakalja och seriösa inlägg . Jag har själv tagit åt mig en del matnyttiga tips och fakta om Thailand och dess kultur.

Men jag frågar oftast sambon om det är nåt jag funderar på eller undrar över och hon gör det detsamma angående Sverige och dess kultur. Angående kvinnan som inte vågade fråga sin man om hjälp tycker jag är riktigt beklagligt och sorgligt, jag hade blivit riktigt förbannad om det hade hänt mig. Om man inte kan prata och säga vad som helst till varandra så är det inget sunt förhållande imo. Det är ju liksom kärnan i ett förhållande att man ska kunna säga och tycka vad som helst för varandra, annars är det ju som att leva med nån man inte känner. Jag inbillar mig iaf att jag känner min sambo nästintill innan och utan, kan jag inte vända mig till henne om allt så är det inget sunt förhållande imo.

Men alla är vi olika och alla väljer hur dom vill leva och verka tillsammans.

Mycket bra skrivet jag tänker också att det måste vara förhållandet imellan 2 människor som är det viktigaste. Spelar ju inte så stor roll vilken nationalitet man har. Dom flesta giftemål i Sverige slutar ju i skilsmässa,men det beror väl på att personerna inte fungerar ihop längre. Finns det kärlek i förhållandet är det väl bådas sak att försöka att få det att fungera. Svårigheter finns ju alltid men jag tror inte svensk/thai skulle vara så speciellt.

Min sambo har bott hos mig i ett år nu och jag märker ingen skillnad så på henne och andra tjejer man har mött i livet . Alltså fler likheter än skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara skadligt att läsa på ett forum frågar TS, och då slår mig en annan fråga!

Kan det vara farligt att skriva på ett forum?

Har ju sett en och annan forumist genom åren som på både kort och ibland lång tid via sina mer eller ofta mindre intelligenta inlägg har fått lägga svansen mellan benen och dra iväg.

Vissa drog till andra forum och en del nyreggade sig under nytt nick, kan dock inte påminna mig om att någon gjort någon större succe i sitt försök att återta andra forumisters respekt.

Så som sagt, faran att läsa är nog troligen mindre än faran att skriva.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara skadligt att läsa på ett forum frågar TS, och då slår mig en annan fråga!

Kan det vara farligt att skriva på ett forum?

Har ju sett en och annan forumist genom åren som på både kort och ibland lång tid via sina mer eller ofta mindre intelligenta inlägg har fått lägga svansen mellan benen och dra iväg.

Vissa drog till andra forum och en del nyreggade sig under nytt nick, kan dock inte påminna mig om att någon gjort någon större succe i sitt försök att återta andra forumisters respekt.

Så som sagt, faran att läsa är nog troligen mindre än faran att skriva.

Eller att skriva det man egentligen inte tänkte skriva men ändå skrev och när sedan "fredagsgroggen" kommer på plats så måste man ju skriva att det jag skrev det ville jag visst skriva fast ni inte förstår vad det står egentligen. :suicide:

Vad det Du menade? :giggle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelade frun nyss om en möjlig MPR-träff och fick ett vanligt "put-med-munnen"-svar.

Antar att det betyder ja. eller nej :(

Då kan vi diskutera hur skadligt det är med forum, på riktigt.

Jag är med på en träff nästa vecka!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de få saker som provocerar mer än negativa omdömen om tjejer från Thailand är onekligen medlemmar som ogenerat deklarerar hur lyckliga de är och hur perfekta deras tjejer är osv. Då går grabbar och gubbar igång på alla cylindrar och det skall pissas på paraden fortast möjligt. Vem fan är han att komma och tro att han är lycklig och att hans tjej minsan är så himla bra?

Jag tycker det är direkt sunt att folk hyllar sin partner. Gör man det inte pga av att man faktiskt inte anser henne vara hyllningsvärd så är det lite deppigt i sig och gör man det utifrån någon sorts missriktad Jante är det minst lika trist. Naivt, blåögt, osv är värdeladdade ord som brukar slungas ut i sammanhanget. Detta av snubbar som inte har en susning om hur förhållandet är eller känner någon av de inblandade. Visst kan man ställa sig lite skeptisk till att någons flickvän svettas pärlor och skiter gelehallon men låt så vara - vad gör väl det? Känns ofta som de som går igång på lyckliga beskrivningar bara hoppas på att andra skall vara lika olyckliga som de är...

Klockrent :great::great::av-109998::av-109998: ...:wai: MVH GBG

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att våra forumsmod och de som är offentliga måste vara politiskt korrekt och är de som gör forumet.

Det jag ibland funderar över är hur man vill vara ett mods på ett forum som MPR hur orkar man eller har modsen andra nick där ni kan släppa loss.

Utan mods blir det inte roligt det är just de som gör forumet att de bjuder till och gör att det blir kul att läsa på MPR.

Ibland kan jag känna mig lite deppig då läser kollar jag in hur folk har det på MPR och blir genast glad.

Ett stort tak till alla mods med flera som gör detta möjligt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att våra forumsmod och de som är offentliga måste vara politiskt korrekt och är de som gör forumet.

Det jag ibland funderar över är hur man vill vara ett mods på ett forum som MPR hur orkar man eller har modsen andra nick där ni kan släppa loss.

Utan mods blir det inte roligt det är just de som gör forumet att de bjuder till och gör att det blir kul att läsa på MPR.

Ibland kan jag känna mig lite deppig då läser kollar jag in hur folk har det på MPR och blir genast glad.

Ett stort tak till alla mods med flera som gör detta möjligt för mig.

Det är sant att som moderator är det lite olämpligt att släppa loss om allting. Det kan hämma diskussionen om någon blir rädd att käfta mot en moderator.

Jag har visserligen ett annat nick HC registrerat här, men det använder jag bara för att kolla hur forumet ter sig för en "vanlig" medlem när något krånglar. Skriver aldrig något med det nicket. Vet dock att det förekommer på andra forum att moderatorer använder alternativa nick när de vill skriva något kontroversiellt. Ibland svarar de också på sina egna inlägg, då med moderatornicket ;) Jag bara baxnar när jag ser sådant...

Kul att du är nöjd med forumet!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...