Jump to content
IGNORERAD

Visum krångel


janptr

Recommended Posts

Fick idag ta taxi från Pattaya till Bangkok för att hjälpa tjejen som ska ta med sin Mor till Sverige slutet på månaden. Det räckte inte med bara visa hennes inkomst utan även jag behövde komplettera med mina. Fick precis faxat hit min inkomst från 2010 men enligt tjejen som varit på Thai Embassy idag så krävs även personbevis av mig, är det verkligen så viktigt? Tänkte skrivit ut från internet men om jag förstod det rätt så skulle man logga in med sitt Bank-Id för att kunna skriva ut. Problemet är ju att på internet café här så accepterades ej att jag ville installera Bank-Id programmet. Nu garderar jag mig med att tjejens syster och hennes man faxar hit sina uppgifter i stället. Vi måste få det färdigt i morgon. Ska det vara så krångligt? Om jag infinner mig personligen och visar min inkomst och pass plus körkort så skulle det alltså ej räcka. Någon som har erfarenhet senaste tiden vad som krävs?

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Man ska ha ett personbevis som heter inbjudan.

Du kan ringa Skatteverket så faxar de personbeviset direkt till ambassaden.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag sa till tjejen men hon hade fått svaret att de ej tar emot fax. Alltså jag tror många gånger det är ett lotteri där det hela kan förenklas/försvåras beroende vilken handläggare man får. Jag hade dessutom stora problem med DTAC idag som gjorde att jag ej kunde ringa och kontrollera med Skatteverket. Kan du uppge ett nummer som gäller till Skatteverket från utlandet? De få samtal som gick fram var till 0771 nummer men ska de funka från utlandet? Hur som helst fick jag fixat hit uppgifter från de berörda i Sverige som jag använder i stället.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Rn del personbevis kan skrivas ut själv på www.skatteverket.se om du har e-leg med dig. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

E-leg krävs väl att man installer en app på datorn för att det ska fungera eller hur? Hade jag haft en laptop så hade jag fixat det men kör nu med iPad som dessutom ej stödjer Flash.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

+46 8 564 851 60 till Skatteverket från Utlandet.

När slutade svenska ambassaden ta emot fax. Deras faxnummer till visumavdelningen är: Fax: +66-(0)2 263 72 67

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag sa till tjejen men hon hade fått svaret att de ej tar emot fax. Alltså jag tror många gånger det är ett lotteri där det hela kan förenklas/försvåras beroende vilken handläggare man får. Jag hade dessutom stora problem med DTAC idag som gjorde att jag ej kunde ringa och kontrollera med Skatteverket. Kan du uppge ett nummer som gäller till Skatteverket från utlandet? De få samtal som gick fram var till 0771 nummer men ska de funka från utlandet? Hur som helst fick jag fixat hit uppgifter från de berörda i Sverige som jag använder i stället.

Mvh

Janptr

Kanske lite dalig komunikation.. Om Ni fragar ambassaden om det gar bra att skatteverket faxar over personbevis DIREKT till dom, sa gar det sakert bra. MEN, dom tar INTE emot fax om det faxat till ngn annan och sen overlamnas.

Prova garna o kontakta skatteverket servicejouren "servicejouren@skatteverket.se".

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst med lite tid så finns alltid lösningar men efter att blivit kallad till Bkk pga att Modern ändå skulle resa då har man ej tid att kolla allt med en marginal på några timmar. Sittande i Taxi och ej kunna ringa till Sverige då DTAC hade stora problem gjorde ej saken lättare. Hur som helst har jag fått hit skickat vad som behövdes, trodde jag...visade sig att en kopia på svågerns pass krävdes oxå vilket förhoppningsvis snart skall komma. Tänk de personer som har noll erfarenhet och utan större kunskap i engelska så är det ej något så lätt uppdrag att fixa denna pappersexercis. Tjejen hade mkt bättre service för par år sedan på den gamla Embassy här.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...