Jump to content
IGNORERAD

Allt fler insjuknar i denguefeber


Ungoy66

Recommended Posts

I Malaysia brukade man ofta spruta efter mygg , har aldrig sett det i Thailand ... varför inte ?? 

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst sprutar man mot mygg säger min fru. I alla fall i hennes föräldrars hemkommun Phrae har de gjort det. Det är därför det är mindre mygg där än i Bangkok berättade hon vidare. Själv blir jag lite fundersam hur det påverkar riset som de odlar. Dör man inte av mygg så dör man av förgiftning.

Jag blev också lite förvånad över min okunskap över sjukdomen som sådan. Det var bara ett par år sedan som jag hörde talas om den efter ett flertal resor till Thailand.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, man sprutar mot mygg. Jag har sett det centralt i Chiang Mai och kring floden Ping.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

I Malaysia brukade man ofta spruta efter mygg , har aldrig sett det i Thailand ... varför inte ??   

Tips:

Fråga guran! Han är en jäkel på att gooooogla

Link to comment
Dela på andra sajter

Besprutas aven i BKK faktiskt. Dessutom stotte jag pa ett gang "inspektorer" som gick runt och tomde ut vatten ur gamla tunnor, bildack etc. i Klong Toey och dessutom delade ut broschyrer om Dengue. Gissningsvis for att bli av med klackningsplatser skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Besprutas aven i BKK faktiskt. Dessutom stotte jag pa ett gang "inspektorer" som gick runt och tomde ut vatten ur gamla tunnor, bildack etc. i Klong Toey och dessutom delade ut broschyrer om Dengue. Gissningsvis for att bli av med klackningsplatser skulle jag tro.

I Singapore kommer inspektörer hem till dig i trädgården, eller ut balkongen.. Har du vatten stående i tex. krukor blir det böter på 500 Singapore dollar..

Link to comment
Dela på andra sajter

ska ju ner om 2 veckor passar ju perfekt , nu kanske många bokar av sina resor som dom gjorde när sars va på tapeten och även fågelvirus  :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅKTE PÅ DE,Å DE INTE SÅÅÅÅ DÄR KUL :beurk: .MEN DE GÅR JU BORT AV SIG SJÄLV.värre me malarian fick naturigtvis de 98 i indonesien :yipi::yipi::yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ÅKTE PÅ DE,Å DE INTE SÅÅÅÅ DÄR KUL :beurk: .MEN DE GÅR JU BORT AV SIG SJÄLV.värre me malarian fick naturigtvis de 98 i indonesien :yipi::yipi::yipi:

Låter inget vidare  :aww:

Har du lust att berätta lite om det? Hur det artade sig, dina symtom och hur du mådde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skydd är vanligt hederligt Svenskt myggspray, funkar kanon mot de små jävla myggen där nere!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I Malaysia brukade man ofta spruta efter mygg , har aldrig sett det i Thailand ... varför inte ??  

Visst förekommer det även i Thailand. Här en bild av när dom sprutade runt skolan i vår Isaanby.

myggbesprutning.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

HÖÖÖÖÖÖÖÖÖG FEBER mest på kväll/natten+spy,,ont i HELA kroppen..DE VA SÅ DÄR..DE ENDA DOM GJORDE HOS LÄKARN VA VÄTSKE ERSÄTTNING :na::na: ..DE JÄVLIGA E ATT OM MAN FÅR DE IGEN SÅ SKA DE  VÄRRE ÄN FÖRSTA GÅNGEN :great: .sitter i kroppen ca 2 år sen e de borta :yes: ,,,,vet ej om man kan få nå feber under tiden pga..ja brukar KROKNA ihop då å då av malarian. TJOOOOHOOOOOO.PS..inte många timmar kvar nu innan de bär iväääääg "MÅNE"."fösök å hitta nå snyggt för en gångskull".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Kim , det var så det brukade se ut i kvarteren där jag bodde ,sprutades väl åtminstånde en gång per månad.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

hade denguefeber för 2 år sedan. satan vad dåligt jag mådde. den första veckan fattade jag inte hur allvarligt sjuk jag var utan trodde det var influensa. när jag väl kom till doktorn så reagerade han blixtsnabbt och sände mig till sjukhus som snabbt konstaterade att det var denguefeber. sedan var jag en vecka och lite till på sjukhus. när jag var som sjukast så pendlade febern något otroligt. i bland jättehög och ibland borta. smärtan i lederna var helt otrolig under febertopparna. endast drop och lite värktabletter kunde jag få. oroade mig också rejält för varje toabesök. skulle det komma blod med avföringen eller inte? inre blödningar är inget man vill ha. otrevlig sjukdom.

Flera bekanta har fått den under senare år. senast för några veckor sedan insjuknade tjejens son. som tur var klarade han sig fint.

Några dagar efter grabbens hemkomst kom någon man från myndigheterna och besprutade tjejens hus med DDT. jag höll andan.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, första gången ska det inte vara så farligt, men tydligen hemskt jobbigt!  Men andra gången! då  :cry:     Enligt smittskyddsinstitutet är risken stor för blödningar i inre organ med blödningschock som följd. Utgången är oftast dödlig, men vanligast bland befolkningen i landet och inte så ofta hos turisterna.    Det gäller alltså att ha bra med myggmedel och tjocka kläder på sig, för att inte bli smittad ännu en gång, då man fått det första gången!  Dessutom biter denna typ av mygga även på dagen!  :diablo:

Bäst att hålla sig hemma till klimatförändringen värmt upp vårat lilla land också.  :morgon:   Var tar man vägen sedan??

Teacher

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte också på Denguefebern för ett par år sedan. Ont i hela kroppen (särskilt i ryggen), hög feber, degig som sjutton och eländet varade väl c:a 1,5 vecka har jag för mig.

De första två dagarna var värst då min bättre hälft trodde att jag "bara" hade en kraftig bakfylla och därför tvingade med mig på matmarknad, släktingbesök och andra hemskheter :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...