Jump to content
IGNORERAD

Varning för PhiPhi I Stockholm


pompelipossa

Recommended Posts

pompelipossa

Jag vill först erkänna att jag skriver detta lite i affektion. Trots det ska jag försöka vara objektiv i min berättelse.

I sammanfattning:

Restaurang PhiPhi Island i Stockholm:

*Återanvänder mat

*Hotar missnöjda matgäster med fysiskt våld

Jag och min flickvän har just avslutat en middag på restaurangen Phi Phi Island som ligger på roslagsgatan/birgerjarlsgatan i Stockholm. För att börja bakifrån så återanvänder restaurangen den mat gästerna inte äter upp och då främst riset.

Vi hade dinerat och ville ta med oss resterna hem. Det gick bra men, den mindre än halvfulla, skålen med ris fick vi inte ta med oss. Vi pratade om det tjejen och jag. Vi betalar för maten men det lilla riset var inte inkluderat. Vi skämtade lite om att de kanske ville återanvända riset. Min tjej tyckte att vi kunde äta upp det innan vi gick så att vi fick full valuta för pengarna, hon menade att det var ett bra sätt att se till att inte några andra blev tvungna att äta vårt begagnade ris. Inte en chans, sa jag, att de återanvänder riset. Efter ett tag blev jag dock lite irriterad så istället för att äta upp riset så hällde jag lite öl i det. Min tanke var att skulle det ändå slängas så gjorde det väl inget om det var utspätt.

Notan kom, vi betalade och gjorde oss redo för att gå. När vi lämnade restaurangen mötte min blick en thaiman som satt i närheten av kassaapparaten. Han reste sig och jag nickade med ett leende åt honom och tackade för maten. När vi gick ut följde han efter och adresserade min flickvän på Thai. Trots min mycket bristfälliga kunskap i det thailändska språket förstod jag att han pratade med henne om det "förstörda" riset. Han var enligt egen utsaga ägare av restaurangen och tyckte att vi hade betett oss mycket respektlöst som hade hällt öl i det ca 1,5 - 2 dl kvarvarande riset. Han menade att ris var mycket dyrt och att man aldrig slängde ris samt att han av egen erfarenhet visste hur mycket hårt arbete som läggs ner på att odla ris i Thailand. Han poängterade att många kunder som åt middag beställde in en extra skål med ris för att sen be om att ta med sig den hem. Jag kan förstå hans irritation över kunder som försöker utnyttja att restaurangen inte tar betalt för riset som följer med maten och jag accepterar att de därför har en regel att ris inte ingår i doggy-bagen. Han berättade att de aldrig slängde ris som var kvar i skålarna utan att det återanvändes. Min fickvän var mycket sansad, vilket hon inte brukar vara när någon tillrättarvisar henne, och förklarade för honom att även hon hade jobbat som risfarmare större delen av sitt liv och viste hur viktigt riset var för thailändare i Thailand men att hon inte tyckte det var rätt att återanvända mat som någon annan gäst haft på bordet.

Vi gick hem men jag kunde inte släppa det som hänt så, dum som jag är, gick jag tillbaka. När jag kommer in i restaurangen möts jag självfallet av thaimannen. Jag frågar honom om han pratar svenska, mycket bra säger han. Då lägger jag en tjuga på disken och säger att det är betalningen för riset jag förstörde. Han går då på om hur respektlöst det var av mig som gäst att förstöra riset vi inte ätit upp. Mycket diskussion blev det där huvudpoängen var att jag menade på att om riset ändå slängdes så spelade det ingen roll om det var ”förorenat” med en skvätt Chang. Han menade på att man inte behandlar ris på det sättet, det var respektlöst mot riset. När vi nu talade svenska förnekade han å det bestämdaste att de återanvände mat och att riset gick direkt i sopkorgen. Min fråga var då självfallet varför det blev sådant liv av att det var lite öl i riset o.s.v.

Jag berättade, lite för högljutt, att jag skulle skriva om händelsen samt att jag skulle ringa hälsovårdsmyndigheten (vilket jag kommer att göra i morgon dag). När jag sen gick följde han självfallet efter mig och ropade att han såg fram mot att möta mig nån annan gång för att då…………

Du är välkommen när som helst sa jag. Jag har kontoret runt hörnet.

Summa summarum :

På PhiPhi Island återanvänder de ris som andra gäster har haft på sitt bord. Huruvida det bara är riset kan jag inte säga men tillfället gör tjuven och riset är inte det dyraste för restaurangen. Finns säkert större avans att göra på att återanvända Tom Yam khon eller annat.

Eftersom andra gäster har haft tillgång till maten finns ingen garanti att det inte har hamnat både det ena och det andra däri. En näspetning, en påfyllning och nästa gäst har flunsan.

Att, när man kan flytande svenska, välja att konfrontera den thailändska flickvännen som blir bjuden på maten är inte något jag uppskattar. Vill någon klaga på mig vill jag att de ska göra det direkt till mig och inte via ombud.

Att hota missnöjda kunder, hur rätt eller fel de än har, är inget jag tycker är förenligt med god service anda.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pompelipossa

    17

  • GammalDansken

    16

  • svampen

    16

  • Soengsang

    6

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ingen risk att du missuppfattat och det menades som så att riset ej får förfaras utan allt man beställt/fått till bordet ska ätas upp?

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaa??

Man bestämmer väl förtusan själv hur mkt. man äter - eller inte av den serverade maten.

Sista gången någon försökte tvinga mej att äta upp mat som jag ej plockat upp på tallriken själv var i grundskolan,

det slutade med slagsmål med rektorn...

Och med att jag inte äter fiskbullar än i dag.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

pompelipossa

Nja jag är 100 på att det inte missförstods. Sen att anledningen till att han valde att konfrontera oss om detta efter att notan är betald och vi gått ut från restaurangen ändrar sig efter hand. På thai sa han (lite förkortat) att ris är dyrt och att de aldring slänger ris. På svenska blev det senare (inne i restaurangen med andra gäster närvarande) att det var respektlöst att smutsa ner riset på det sättet jag gjorde. I och för sig sa han även på thai att det var ofint att inte äta upp all mat som ställdes på bordet och att han fått laära sig som barn att äta upp till sista riskornet.

Sista ordet i detta är inte sagt ännu. Bifogar hans svar till mig på ett annat forom bara för att det jag skriver inte ska bli för enkelriktat.

"Det är jag som Thaiman som du beskirver. Anledningen att jag är förbannat (sällan)är din beteende mot min personal säger att inte få ta med riset. Den här thaiman ser din repektlöshet mot oss och hälla öl i riset. Det riset som gå från bordet åter används inte du vet inte alls hur vi jobbar och ljuger så mycket på vårat namn. Jag acceptera inte!!!!Vi själva äter där varje idag vill inte äta gäst äckel som du förstå. Det jag säger till din tjej på det snällare thai och hon förstå vad det gäller. Jag är snälla att säga det så till tjejen om han skulle bete sig så i Thailand är jag 100 på att han kan må jätte illa av det lilla riset..

Jag hade inte tänke att du kan fantisera dig så mycket med riset. Jag vill gärna ha miljöförvaltnings kontroll från dig. Efter kontrollen ska komma till ditt kontor och vissa upp inspektionslistan så att du kan vara en nöjd kund igen hos oss.

Men ändra din beteende mot andra människor först. Det finns inte nån ägare ska börja gå på sin gäst först utan anledning. Tänk på det. Vi ses runt hörnet.

Mvh

Thai pojke

Vi åter använda inte riset från gästerna"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de återanvänder riset eller inte verkar det råda delade meningar om.

"Trots min mycket bristfälliga kunskap i det thailändska språket.. " "Han berättade att de aldrig slängde ris som var kvar i skålarna utan att det återanvändes."

Då är frågan hur säker du kan vara på det sistnämnda med tanke på det förstnämnda?

Han hävdar ju sedan själv "Vi åter använda inte riset från gästerna"

Två människor, två versioner... Vad som är sant lär vi väl inte få veta till 100% och tänk på att det är jävligt allvarliga anklagelser du för fram.

Det som förundrar mig mest i denna historia är dock hur man som vuxen kan få för sig att likt en trotsig treåring grisa med resterna och hälla öl över det hela.

Är det de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid kunden som har rätt och att börja käfta med en gäst som den här restaurangägaren är bland det mest korkade man kan göra som ägare och visar bara att han gjort bort sig fullständigt.

Vem återkommer till en restaurang där ägaren visar så dålig respekt för gästerna när det finns så många andra restauranger att välja på.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid kunden som har rätt och att börja käfta med en gäst som den här restaurangägaren är bland det mest korkade man kan göra som ägare och visar bara att han gjort bort sig fullständigt.

Vem återkommer till en restaurang där ägaren visar så dålig respekt för gästerna när det finns så många andra restauranger att välja på.

Tack för info om restaurangen!! Nu stryker jag den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag ju inte där så exakt vad som hände vet jag inte men utan att någonsin ätit på Phi Phi eller träffat TS så tycker jag nog en lämpligare trådtitel vore "Varning för att gå ut och äta med mig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Besökt denna restaurang vid ett flertal tillfällen. OK mat och bra service varje gång.

Har dock lämnat kvar några gram ris utan att spotta i resterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv hade vi okokt ris på golvet hemma.

Det fick jag faktiskt inte dammsuga upp. Frugan sa "det är ett hårt jobb att odla ris".

Det var några korn bara, så det var inte en ekonomiskfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan paketerar ris som blivit över hemma i plastpåsar, som försluts noggrant innan de läggs i soptunnan.

Varför? undrade jag en gång, "För att det finns människor som letar mat på soptipparna och de skall få ren mat", sa frugan.

Hon envisades mad att göra samma sak när hon var på besök i Sverige, trots att jag påpekade att ingen letade mat på tipparna där.

Ris är nästan heligt i Thailand, och att äta mat, Kin Kao betyder just "äta Ris".

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Just respekten för ris är mycket hög i sydostasien

I Kina är t.ex ordet för "ris" och ordet för "mat" samma ord

Därför när man menar just "ris" säger man ordet två gånger "mat mat"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

pompelipossa

Om de återanvänder riset eller inte verkar det råda delade meningar om.

"Trots min mycket bristfälliga kunskap i det thailändska språket.. " "Han berättade att de aldrig slängde ris som var kvar i skålarna utan att det återanvändes."

Då är frågan hur säker du kan vara på det sistnämnda med tanke på det förstnämnda?

Han hävdar ju sedan själv "Vi åter använda inte riset från gästerna"

Två människor, två versioner... Vad som är sant lär vi väl inte få veta till 100% och tänk på att det är jävligt allvarliga anklagelser du för fram.

Det som förundrar mig mest i denna historia är dock hur man som vuxen kan få för sig att likt en trotsig treåring grisa med resterna och hälla öl över det hela.

Tjejen min är Thai. Så enkelt var det.

Japp anklageserna är allvarliga och det är därför jag för fram dem. Skulle aldrig komma på tanken att prata dåligt om något eller någon bara för att jag inte fått som jag vill. Jag håller med om att skvätten öl i riset inte var det mest mogna jag har gjort. Vill dom inte skicka med risresterna så är det ok med mig bara det slängs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han ansåg att när du hällde öl på riset så bar du dig väldigt illa åt och visade dålig respekt för det en thailändare respekterar väldigt högt, dvs ris

Det var nog det han blev arg på och orsakade händelsen

Man kan kalla det en kulturkrock

Inte ovanligt tyvärr. Du får vara glad för att du gjorde det i Sverige.

Hade du gjort likadant på en restaurang i Thailand kunde resultatet blivit betydligt värre.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

En 20 kg säck ris kostar ca 220 sek, så det du lämnade är nog inte mer än några ören.

Tror nog också på ett missförstånd, man riskerar inte ett rykte för dessa ören.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

pompelipossa

Huruvida ris är heligt i Thailand eller inte, om man där har risaltare och kyrkogårdar för det stackars riset som dog innan det fick nå livets höjdpunkt (människans mitt) har ingen relevans. Får man på deras restaurang inte "grisa ner" resterna som ändå ska slängas utan att bli utsatta för skarpa tillrättavisanden från ägaren och till slut hot om våld så borde de ha en varningsskylt. Vi dumma falanger (eller den här dumma falangen) fattar inte att ris i Thailand är nästan som en gudomlighet trots en thailänds flickvän. Om vi kunder behöver anamma den thailändska kulturen till hundra procent när vi går på en thairestaurang i Sverige och äter för att undvika dylika konsekvenser så borde de upplysa oss om det.

Men nu var det inte riktigt detta det handlade om utan återanvändning av ris vilket i detta land inte är tillåtet. Det är inte heller tillåtet att hota folk. Men det är tillåtet att bete sig som en treåring och det är tillåtet att som gäst klaga på servicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Mycke moraldravel här.om nu restaurantägaren månade så mycket om riset,varför fick dom inte det då med sig så de kom till nytta? de vore väll att verkligen hedra riset

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ska andra länders seder och bruk nu tillämpas av svenskar i Sverige

bara för att restaurangen ifråga har ett thailändsk tema.

I många andra trådar förfäktas detta frenetiskt men nu finns det helt plötsligt

en drös som försvarar t.o.m. hot om våld av "de främmande".

Det är väl återigen som vanligt .. man har en ståndpunkt tills man tar en annan :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida ris är heligt i Thailand eller inte, om man där har risaltare och kyrkogårdar för det stackars riset som dog innan det fick nå livets höjdpunkt (människans mitt) har ingen relevans. Får man på deras restaurang inte "grisa ner" resterna som ändå ska slängas utan att bli utsatta för skarpa tillrättavisanden från ägaren och till slut hot om våld så borde de ha en varningsskylt. Vi dumma falanger (eller den här dumma falangen) fattar inte att ris i Thailand är nästan som en gudomlighet trots en thailänds flickvän. Om vi kunder behöver anamma den thailändska kulturen till hundra procent när vi går på en thairestaurang i Sverige och äter för att undvika dylika konsekvenser så borde de upplysa oss om det.

Men nu var det inte riktigt detta det handlade om utan återanvändning av ris vilket i detta land inte är tillåtet. Det är inte heller tillåtet att hota folk. Men det är tillåtet att bete sig som en treåring och det är tillåtet att som gäst klaga på servicen.

Har en treåring hemma, hon brukar ibland hälla dryck i sin mat.vi säger då till att sluta med det, det är inte tillåtet vid vårt matbord.

Skulle vi ha gäster hemma som kladdade så skulle jag tycka det är respektlöst mot oss, givetvis tycker även en krögare så då det sker på dennes restaurang

Har full förståelse för en krögare som reagerar när deras "vuxna" gäster grisar med maten, hade jag suttit vid bordet bredvid skulle jag tyckt det var synnerligen oaptitligt med en sådan bordsgranne.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina ögon spelar det ingen roll, han har köpt och betalat för riset å då bör han få göra vad f-n han vill med det.

Äganderätten har ju överlåtits??? Eller?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

I mina ögon spelar det ingen roll, han har köpt och betalat för riset å då bör han få göra vad f-n han vill med det.

Äganderätten har ju överlåtits??? Eller?

Tydligen så ingår inte riset utan det får man gratis vad jag kan förstå.

Men om man nu "får" det gratis så är det väl upp till var och en vad man gör med det.

Sen snacket om sed hit och sed dit är intressant när många skriker i högan sky att invandrare ska följa seden dit man kommer.

Och vi har ingen sed att vi höjer riset till oanade höjder så om jag väljer att äta eller inte äta det ska han skita i.

Sen att man grisar med maten är nått man fick lära sig tidigt av mamma och pappa att det är totalt förbjudet så det kan jag förstå också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker TS snarare visar omtanke och hänsyn till oss andra gäster som inte skall behöva utsättas för risken att få in redan serverad mat på sina tallrikar när det är så uppenbart att riset återserveras. Någon annan anledning till deras vägran att lämna med det i doggy- bagen finns inte på kartan.

Att grönsaker hanteras på samma sätt finns det ju många vittnesuppgifter från restaurangfolk sedan länge, men att billigt ris hanteras på samma sätt på vissa skumkrogar hade man ju inte i sin vildaste fantasi kunnat drömma om.

Jag tackar och bockar för varningen och antecknar krogen i minnet och skulle aldrig komma på tanken att skuldbelägga budbäraren i detta fall. Instämmer i att man som gäst får hantera sin egen beställda och betalda mat precis som man vill när man är ute på krogen.

En väsentlig skillnad mot när man är hemma som gäst i någons hem således.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om man som vi faranger brukar göra hälla soya på riset?

får man inte göra det heller?eller är det att kladda med maten. jag bara undrar. :drinks:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...