Jump to content
IGNORERAD

Varning för PhiPhi I Stockholm


pompelipossa

Recommended Posts

Har alltid varit nöjd med phiphi island och kommer utan tvekan att gå dit igen. Nu är jag lite jävig då jag känner Bonn som har restaurangen.

Som tidigare har skrivits i den här tråden så finns det en annan form av respekt till riset i Asien än vad vi har här i Sverige.

Det finns alltid två sidor av medaljen. Nu har jag hört Bonns förklaring och den skiljer sig avsevärt mot trådskaparens.

Bonn har svarat på ett annat forum och jag lägger in det svaret även här.

Det är jag som Thaiman som du beskirver. Anledningen att jag är förbannat (sällan)är din beteende mot min personal säger att inte få ta med riset. Den här thaiman ser din repektlöshet mot oss och hälla öl i riset. Det riset som gå från bordet åter används inte du vet inte alls hur vi jobbar och ljuger så mycket på vårat namn. Jag acceptera inte!!!!Vi själva äter där varje idag vill inte äta gäst äckel som du förstå. Det jag säger till din tjej på det snällare thai och hon förstå vad det gäller. Jag är snälla att säga det så till tjejen om han skulle bete sig så i Thailand är jag 100 på att han kan må jätte illa av det lilla riset..

Jag hade inte tänke att du kan fantisera dig så mycket med riset. Jag vill gärna ha miljöförvaltnings kontroll från dig. Efter kontrollen ska komma till ditt kontor och vissa upp inspektionslistan så att du kan vara en nöjd kund igen hos oss.

Men ändra din beteende mot andra människor först. Det finns inte nån ägare ska börja gå på sin gäst först utan anledning. Tänk på det. Vi ses runt hörnet.

Mvh

Thai pojke

Vi åter använda inte riset från gästerna

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pompelipossa

    17

  • GammalDansken

    16

  • svampen

    16

  • Soengsang

    6

Mest aktiva i denna tråd

swedenfarang

Ja, det svaret har redan postats i tråden. Fattar dock inte så mycket av hans svenska.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags för Achberg att göra ett nytt program i grannfejden av den här historien...

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, det svaret har redan postats i tråden. Fattar dock inte så mycket av hans svenska.

Har du brist på fantasi?

Personalen säger att han inte får ta riset med sig (doggy bag).

Kunden blir sur, och demonstrativt häller han ölen i riset.

Ägare och personal tycker att det är väldigt respektlöst.

Ägaren pratar med frugan,frugan pratar med mannen, mannen blir sur och ska visa vem som bestämmer.

Mannen spekulerar och kommer på att riset återanvänds.

Mannen käftar på ägaren, ägaren käftar tillbaka.

Mannen blir sur och startar tråd på MPR.

Så, det var mina spekulationer om hur detta gått till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det svaret har redan postats i tråden. Fattar dock inte så mycket av hans svenska.

Kanske därför att det är skillnader i språkförbittring...

Framförallt är det otroligt respektlöst att hälla öl i riset bara för att markera. Har man också beställt in extra ris två ggr och begär att få ta med sig det sista riset hem som doggybag så låter det för mig lite udda.

Testa själv på nästa lunchrestaurang att beställa en extra portion mat för att du inte är mätt och direkt be att få den som doggybag.

Men det bästa vore om dom inblandade löste det här sinsemellan. Låter otroligt barnsligt att hota med miljöförvaltning och att komma tillbaks och slänga en tjugolapp på disken. Det är även löjligt om det skulle komma hot från den andra sidan

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så TS beställer alltså in extra ris två gånger

och vill sen ta hem det i en doggy bag?!

Vilket makalöst dåligt uppträdande om

så är fallet, att sen såga en företagare där

all information inte finns med från början

är rent äckligt om b-tung's information är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så TS beställer alltså in extra ris två gånger

och vill sen ta hem det i en doggy bag?!

Vilket makalöst dåligt uppträdande om

så är fallet, att sen såga en företagare där

all information inte finns med från början

är rent äckligt om b-tung's information är rätt.

Borde du inte själv läsa trådstarten i stället på att haka på en annans tolkning?

I alla fall innan du kritiserar i din vanliga lite otäcka stil.

Är det detta som får dig att tro att TS beställd in extra ris

och vill ha det med sig i en doggy back.

Han (ägaren av restaurangen) poängterade att många kunder som åt middag beställde in en extra skål med ris

för att sen be om att ta med sig den hem.

Jag (TS) kan förstå hans irritation över kunder som försöker utnyttja att restaurangen

inte tar betalt för riset som följer med maten och jag accepterar att de därför har en regel

att ris inte ingår i doggy-bagen.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

. Har man också beställt in extra ris två ggr och begär att få ta med sig det sista riset hem som doggybag så låter det för mig lite udda.

Testa själv på nästa lunchrestaurang att beställa en extra portion mat för att du inte är mätt och direkt be att få den som doggybag.

Hade TS beställt in extra ris 2 ggr? eller har den "jäviga" b-Tung gjort ett hypotetiskt resonemang som sen uppfattats som en sanning ar peerhan, som sen utvecklat det till en extra portion mat?

I början av tråden skriver TS att det var riset som ingick i måltiden och att inget extra ris beställdes !!

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det detta som får dig att tro att TS beställd in extra ris

Läs som du lär!

Det var b-tung's inlägg som fick mig att tro

att TS beställt TVÅ portioner extra ris.

Väldigt enkelt att förstå om man läser tråden.

Men du gillar ju att hoppa på allt och alla i en

majoritet av trådarna på MPR.

Men som vanligt när du försöker med en påhopp

på mig så misslyckas du totalt.

Men vill du tro att det TS skriver är helt rätt och

b-tung har fel så får det stå för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade TS beställt in extra ris 2 ggr? eller har den "jäviga" b-Tung gjort ett hypotetiskt resonemang som sen uppfattats som en sanning ar peerhan, som sen utvecklat det till en extra portion mat?

I början av tråden skriver TS att det var riset som ingick i måltiden och att inget extra ris beställdes !!

Som jag har skrivit tidigare så finns det två sidor, detta är självklart restaurangens åsikt.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har skrivit tidigare så finns det två sidor, detta är självklart restaurangens åsikt.

Så du menar att restaurangägaren vidhåller, att TS beställt 2 extra portioner ris vid detta tillfälle?

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag själv brukar inte beställa in mer mat än vad jag vill äta just då (eller har råd med).

Jag tycker att det skulle vara ganska pinsamt att be restaurangpersonalen om att få matresterna inslagna i ett ”Doggy-bag-paket”.

Det kan ju inte röra sig om många kronor som eventuellt kan gå ”förlorade” om man inte orkar äta upp.

Speciellt skulle jag undvika ”doggy-bag” om jag har bjudit ut en flickvän på date!

Vilken jäkla snål looser man skulle framstå som då.

Att även börja tjafsa högljutt med den thailändske restaurangägaren om rena hypotetiska hygienfaror

och lite barnsligt sabba riset med ihällt öl inför den utbjudna damens ögon borde ju vara en romansdödare av stora mått.

En storm i ett vattenglas, som jag ser det.

Men vare sig damen eller restaurangägaren lär glömma det inträffade.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt maten tysta mun!... :ironi::P

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru arbetar på en thairestaurang i Stockholm, så det är därför jag intresserar mig för detta.

Där drar dom gränsen när kunderna försöker ta med sig av fredags-buff'én i "doggy bag".

Att inte få ta med sig lite av det redan serverade riset, om man inte äter upp sin mat, verkar lite överdrivet.

Även om SN tycker att dom kunderna är losers, så är det mycket vanligt på restaurangen att dom här frågorna kommer upp.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i test

Jag var ute och åt i Chinatown i London i helgen, på ett buffet-hak.

På varje bord stod det att de förbehåller dig rätten att ta betalt för mat som man tar men inte äter upp.

Vi vände och vred på denna information. Kom fram till att det är ok att försöka förhindra att folk tar mat som måste slängas, vilket ju är vanligt tyvärr.

Slöseri att kasta mat och dålig respekt mot fattiga länder med mat/vattenbrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om det är buffé så är det inte tillåtet med doggybag

Ganska självklart tycker jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag själv brukar inte beställa in mer mat än vad jag vill äta just då (eller har råd med).

Jag tycker att det skulle vara ganska pinsamt att be restaurangpersonalen om att få matresterna inslagna i ett ”Doggy-bag-paket”.

Det kan ju inte röra sig om många kronor som eventuellt kan gå ”förlorade” om man inte orkar äta upp.

Speciellt skulle jag undvika ”doggy-bag” om jag har bjudit ut en flickvän på date!

Vilken jäkla snål looser man skulle framstå som då.

Att även börja tjafsa högljutt med den thailändske restaurangägaren om rena hypotetiska hygienfaror

och lite barnsligt sabba riset med ihällt öl inför den utbjudna damens ögon borde ju vara en romansdödare av stora mått.

En storm i ett vattenglas, som jag ser det.

Men vare sig damen eller restaurangägaren lär glömma det inträffade.

SN

Inte beställa in mer än man äter upp? Hade inte du sällskap med en Thailändska?

Hos oss beställs det minst 4-5 rätter vid en måltid på en resturangbesök, en måltid utan några extra laab och som tam är ingen måltid och man vill ju inte framstå som en snål loser ...

och med doggybag som påföljd naturligtvis ...

/mvh :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inget i TS inlägg om buffé och lunch !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag var ute och åt i Chinatown i London i helgen, på ett buffet-hak.

På varje bord stod det att de förbehåller dig rätten att ta betalt för mat som man tar men inte äter upp.

Vi vände och vred på denna information. Kom fram till att det är ok att försöka förhindra att folk tar mat som måste slängas, vilket ju är vanligt tyvärr.

Slöseri att kasta mat och dålig respekt mot fattiga länder med mat/vattenbrist.

Inte sjutton mår fattiga länder bättre om att jag proppar i mig allt som ligger upplaggt på tallriken eller om jag låter restaurangpersonalen skrapa av resterna i slaskhinken för att sedan sälja dessa vidare till någon grisuppfödare.

Hur jag än gör så slutar ju maten med att komma ut där bak - antingen på mig eller grisen.

Den "fattige" skiter nog i vilket . . .

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är buffé så är det inte tillåtet med doggybag

Ganska självklart tycker jag

Inte för alla säger min fru!! Och det kan väl göra en del restaurangägare lite (mycket) luttrade.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inte beställa in mer än man äter upp? Hade inte du sällskap med en Thailändska?

Hos oss beställs det minst 4-5 rätter vid en måltid på en resturangbesök, en måltid utan några extra laab och som tam är ingen måltid och man vill ju inte framstå som en snål loser ...

och med doggybag som påföljd naturligtvis ...

/mvh :)

Frugan är Thai, nog har hon egenheter som alla andra, men hon brukar inte beställa in för mycket käk i syfte att skryta "Show off" inför de andra gästerna. Förmodligen av respekt mot vår gemensamma hushållskassa.

Andra restauranggäster gör väl som de vill och tycker passande – inte drabbar det min plånbok.

Sedan tror jag att "Doggy-bag" förfarandet är mer utbrett på thairestauranger

än på vanliga svenska restauranger. Kulturella skillnader ligger förmodligen bakom.

Som svensk här i Sverige kanske man bör upplysa lilla Isaan-Noi om att det inte är lika accepterat att kräva en "doggy-bag" här i här Sverige som det är i Thailand.

Ta seden dit man kommer med andra ord.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Läs som du lär!

Det var b-tung's inlägg som fick mig att tro

att TS beställt TVÅ portioner extra ris.

Väldigt enkelt att förstå om man läser tråden.

Men du gillar ju att hoppa på allt och alla i en

majoritet av trådarna på MPR.

Men som vanligt när du försöker med en påhopp

på mig så misslyckas du totalt.

Men vill du tro att det TS skriver är helt rätt och

b-tung har fel så får det stå för dig.

Som jag skrev, du skyller TS för något en annan skrivit

och försöker lite patetisk att täcka över misstaget.

Testa att läsa och tänka själv innan du skriver.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu är så snål att man vill ha med sig en doggy-bag så är det väl bättre att stanna hemma.

Då får man i lugn och ro hälla bärs i maten o ingen protesterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det dessutom är respektlöst mot ölen att hälla den i riset.

Den ska väl för tusan hällas i halsen??

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

pompelipossa

För att förtydliga och korrigera vad personalen tycks försöka sprida så tog vi inte in ris två extra gånger. Vi bad om en extra skål ris. Åt upp två tredjedelar. När servitrisen kom och vi bad om att få ta med resterna såbad vi att få ta med det lilla riset som fans kvar eftersom vi är på besök i Stockholm och sover i mitt företags övernattningsrum utan kokmöjligheter. Jag berättade att vi hade glömt riskokaren hemma och därför undrade om vi kunde få ta det lilla kvarvarande riset med oss. Hon svarade inte ens på det. Hade hon sagt att det går bra men mot en ersättning hade jag gärna betalat för det.

Som jag tidigare sagt så är jag den första att erkänna att mitt ölhällande (ca 1 cl) var barnsligt. Skulle nog inte göra om det. Snarare skulle jag nästa gång tvinga i mig riset på plats eller förorena det med lite soya som någon föreslog.

Jag har lite ångest över att jag förstörde det goda ölet. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...