Jump to content
IGNORERAD

Göra lumpen i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

Vår son är 6 år... och vi bor numera i Sverige.

Kommer han att vara tvungen att göra lumpen i Thailand när han är 18 år?

Har ni några tips om hur man slipper göra lumpen i Thailand  ??? :sneaky:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tyvärr så kan Jag inte ge dig ett rakt och riktigt svar.

Tydligen enligt min fru så funkar det genom "lottning". Dvs att får du en grön lapp i handen efter "tombola" dragningen ::)så måste du göra lumpen. Men denna gröna lapp kan du ge bort :idea2: till någon som är villig att göra militärtjänsten istället för dig och på såsätt slippa det hela.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest flipp502

jag tror att, om han har dubbelt medborgarskap så kan han välja att göra lumpen här i sverige och inte i Thailand :) , men det kan ni väl kolla på  den Thailändska ambassaden i Stockholm eller Köpenhamn?eller så kolla med Migrationverket.  :icon_razz:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att jag måste säga det men, med så många felaktiga svar jag fått av Migrationsverket borde de som jobbar där kanske fundera på vad de egentligen håller på med.

Samtidigt kanske det är för tidigt att sia om hur allt kommer att se ut om 12 år. :icon_redface:

Vi får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Alla Thai medborgare (manliga altså) skall idag anmäla sig till millitären mellan 18 och 19 års dagen någongång.

Här gör man sedan som i Sverige. Man har med intyg om hur länge utbildningen man går varar.  Man får då order att komma tillbaks för lottning när utbildningen är slutförd.

Tidigare var det ganska vanligt att vem som helst kunde betala 10-30 000 THB och man blev då genast avförd. Detta var dock som muta till tjänstemännen och fungerar inte längre.

Vad gäller personer med dubbla medborgarskap kan det dock ske andra saker. Militären vet ju att en person som har dubbla M kan resa in i Thailand med det Svenska passet utan problem och dom kan aldrig komma åt personen i fråga. Dessutom kan ju denna person när han vill säga upp det thailänska medborgarskapet om han skulle dra grönt.

Så därför brukar dom i detta fall föreslå en liten summa till militären och avförs då genast. 

OK detta är vad som gäller idag. Det kan ju ändras imorgon eller vilken dag som helst.

Därför tycker jag att du P3 skall ta detta problem när det kommer om 12-15 år.

Vem skulle ha trott 1995 att man år 2008 i Sverige i princip mönstrar genom att via internet tala om att man inte vill jobba i militären i utlandstjänst och då inte tas ut för vidare mönstring.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

jag är själv en thailändare som bor här i Sverige utan att ha gjort lumpen i Thailand. Men har varit mönstring i Östersund. Numera har jag skaffat dubbelmedborgare. Jag använder så här,varje gång jag åker till Thailand använder jag ett svensk pass. De kan inte röra i mig då när jag har ett svensk pass. Men om jag skulle exp åka ur ifrån landet med ett thailänsk pass. På deras databas finns allt info om mig.  Har jag inte gjort ett militär tjänst i Thailand o åker till ett annat land. Det räknas som smitning,de släpper dig inte. Detta är med thailänsk pass. " Jag har kanske fel"

Ett annat sätt är att man kan anmäla sig frivillig till lumpen som innebär allt ifrån 6 månader, 1 år och 2 år som maximal. Detta räknas då efter utbildningen som du har med dig exp 6 månader för universiti osv osv. 2 första månad är det hård träning som gäller. Det menar ingen kontakt med familj, ingen telefon. Ja, ni förstår vad jag menar. Efter 2 månader hårdträning kan personen komma hem o vara ledig i 15 dagar,vänder tillbaka, därefter kan personen börja leva som ett vanligt liv igen exp kan komma hem under helgarna, kan komma o hälsa under läger m.m. 6 månader har gått kan personen göra ännu ett test för att bli högre rankad, få bättre betalt, god mat m.m.  Eller utesluta ifrån militar.

Annars finns det " dra lott mellan svarta o röda kulor" Rött betyder du åker dit " Svart slipper du" men chansen är ganska minimal att du dra upp en svart. Vet ej hur många kula i varje lottning. Eller muta tjästeman på pengar som "vissa ställe" fungera än idag. Det beror på helt enkelt var personen är registerad. I Pattaya kostar dock ca 50 tusen bath på landet ca 30 tusen bath.

hoppas att du förstår vad jag menar.. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jack26,

Fru Changs son (från tidigare äktenskap) har en annan strategi. Han offrar en del av sin fritid på militär utbildning, i huvudsak lördag och söndag. Därmed ska han slippa mönstring och värnplikt.

Kan detta stämma?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej jack26,

Fru Changs son (från tidigare äktenskap) har en annan strategi. Han offrar en del av sin fritid på militär utbildning, i huvudsak lördag och söndag. Därmed ska han slippa mönstring och värnplikt.

Kan detta stämma?

Herr Chang har talat.

hoho det var en helsike bra fråga! Men om vi leker i tanken, vad har han med utbildningen o göra i sverige samband med Thailand? har de gjort nåt slag överrens med varandra? Enligt min tanke måste han ändå anmälda sig hos militär i Thailand. Där efter kan man kolla vad personen har gjort förutbildning. Men som sagt, jag har aldrig hört tala om att på sin fritid göra militär utbildningen. För att kunna slippa mönstring och värnplikt. Man måste nog regga sig, tror jag. Men ge mig lite mera detaljer skulle jag nog kunna gräva fram mer info ang detta. Riktig farsan är polis, morbror är capten i lumpen. De borde veta om detta :)

nu är det snart den 20 nov, då lyfter thaiair till Thailand  :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jack26,

Det kanske inte framgick att son Chang befinner sig i Chiang Mai. Vad jag förstått ska det räcka med cirka två års offrade helger och skollov för att slippa värnplikten. Han har väl då blivit utbildad till någon slags reservofficer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

hoho det var en helsike bra fråga! Men om vi leker i tanken, vad har han med utbildningen o göra i sverige samband med Thailand? har de gjort nåt slag överrens med varandra? Enligt min tanke måste han ändå anmälda sig hos militär i Thailand. Där efter kan man kolla vad personen har gjort förutbildning. Men som sagt, jag har aldrig hört tala om att på sin fritid göra militär utbildningen. För att kunna slippa mönstring och värnplikt. Man måste nog regga sig, tror jag. Men ge mig lite mera detaljer skulle jag nog kunna gräva fram mer info ang detta. Riktig farsan är polis, morbror är capten i lumpen. De borde veta om detta :)

nu är det snart den 20 nov, då lyfter thaiair till Thailand  :na:

Göra lumpen vid sidan av studierna.

Det kallas "Riian daan thahaan" och förkortast oftast R.D. (uttalas RaaDaa)

เรียนด้านทหาร   

Jo det stämmer att thailändska grabbar på gymnasiet kan offra en dag i veckan i närheten av hemmet för militär träning, och fortsätter de med detta även vid högskolan så slipper de göra den vanliga lumpen på två hårda år. Den tid som militärträningen tar från de normala skolstudierna får man ta igen och läsa in under de dagar som man är i skolan.

Vad vinner man på detta, jo den största vinsten är väl att man slipper bli skickad till fronten (södra Thailand) och bli sprängd i bitar.

Men man kan ju också mönstra, och sedan be om frisedel genom att betala en slant till mönstringsgubbarna.

En Thailändare som lever utomlands i t.ex Sverige kan ju hävda att han har glömt bort det Thailändska språket och bara pratar och förstår Svenska, därför kommer han inte att kunna förstå vad befälen skriker åt honom, vilket gör honom till en säkerhetsrisk för alla de andra soldaterna. Frisedel med andra ord  :mdr::na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det stämmer att thailändska grabbar på gymnasiet kan offra en dag i veckan i närheten av hemmet för militär träning, och fortsätter de med detta även vid högskolan så slipper de göra den vanliga lumpen på två hårda år.

nu har jag frågat min kära sambo ang RAADAA, det är helt rätt att man studera RAAADAA. Men det är inte 2 år. Det ska vara 3 år, säger hon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att en del kör med Katoey-tricket.

:he:

Att de just på den dagen betedde sig som Katoey och hoppades få slippa det.

Vet inte hur det ligger till.

Har också hört att en del medvetet skadar sig eller skadar viktiga kroppsorgan för att räknas som oduglig som militär.

---

Själva får vi se när lillen/lillan kommer.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Har hört att en del kör med Katoey-tricket.

:he:

Att de just på den dagen betedde sig som Katoey och hoppades få slippa det.

Vet inte hur det ligger till.

Har också hört att en del medvetet skadar sig eller skadar viktiga kroppsorgan för att räknas som oduglig som militär.

---

Själva får vi se när lillen/lillan kommer.

---

Frisedel mot sin egen vilja

Min frus bror ville inget hellre än att få göra lumpen men det fick han inte däför att han har en hörselskada på ena örat.

Han fick frisedel mot sin vilja och blev mycket bedrövad...

Stackarn, han ville så gärna göra lumpen och sedan utbilda sig till polis,

men nu fick han nöja sig med att istället gå en vaktutbildning.

Med tiden så kommer han väl över misslyckandet vid mönstringen, får man hoppas.

Mvh

Magrood

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har hört att en del kör med Katoey-tricket.

:he:

Att de just på den dagen betedde sig som Katoey och hoppades få slippa det.

Vet inte hur det ligger till.

Det kan man ju tro på... friskt vågat hälften vunnet!

Quote

Har också hört att en del medvetet skadar sig eller skadar viktiga kroppsorgan för att räknas som oduglig som militär.

Är det verkligen så hemskt att göra lumpen i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej

Min Thailänska son är 17 år och har dubbelt medborgarskap och har bott i Sverige sedan han var 8 år.

Han har inte mönstrat ännu men måste väl göra det om något år.

Han har astma och jag undrar om man får frisedel för det i Thailand.

Isf, var ansöker man om frisedel? I Thailand eller går det bra på Thailänska ambassaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Har hört att en del kör med Katoey-tricket.

...

Är det verkligen så hemskt att göra lumpen i Thailand?

Herr Chang har talat.

Efter att jag har följt min frus bror och hans värnplikt i Thailand så kan jag säga att svaret är JA! Det är värre än jag någonsin kunde ana.

Jag är själv f.d officer med bakgrund bl.a. i jägarförband så jag är inte ovan med tuff utbildning.

Det sätt på vilket värnpliktiga hanteras i Thailand är så främmande och för...vligt att jag saknar ord.

Hustruns bror bröt armen under värnplikten. Så fort han återkom från sjukhuset tvingades han göra armhävningar för att befälet "skulle bevisa att han blivit hårdare". resultatet; fruns bror kunde göra några stycken. När han inte kunde mer så misshandlades han och fick straff för ordervägran!

Nyinryckta blev "butt...cked" som introduktion. Han skämdes oerhört att berätta och det finns fortfarande saker han bara säger "jag kan inte berätta allt som hände"

Hela situationen blev för mycket så till slut tvingades han att fly från det militära och så är situationen nu.

När jag träffade dem så visste hela familjen att jag varit officer i Sverige. Jag skäms verkligen att behöva jämföras med de svin som min frus bror hade att göra med. Jag och hustrun har förklarat att det är en avgrundsdjup skillnad mellan Sverige och Thailand och jag känner att familjen förstår det men det känns ändå inte helt bra.

Vi har en son med dubbelt medborgarskap och jag kommer ALDRIG tillåta att han på minsta sätt riskerar något liknande i Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Satt och läste om Thaksin (inte Thaksin) på wikpedia, och fann en del intressant

Fann också detta om värnpliktslagen i Thailand, det finns fördelar med att studera.

According to the Constitution of the Kingdom, serving in the Armed Forces is a duty of all Thai citizens.[41] However only males over the age of 21, who have not gone through reserve training (Ror Dor) are given the option of whether they want to volunteer for the armed forces, or pick the random draft. The candidates are subjected to varying lengths of training from 6 months to 2 years of fulltime service depending on their education, whether they have partially completed the reserve training course, and whether they volunteered prior to the drafting date (usually April 1 every year).

Candidates with a recognized bachelor's degree will be subjected to 1 year of full-time service if they picked the random draft, or 6 months if they volunteer at their respective district office (Sasadee).

Likewise, the training length is also reduced for those who have partially completed the 3-year reserve training course (Ror Dor). A person who completed 1 year out of 3 will only have to serve full-time for 1 year. Those completed 2 years of reserve training will only have to do 6 months of full-time training. While those who complete 3 years or more of reserve training will be exempted.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...