Jump to content
IGNORERAD

Skällsord med djurnamn på thai vs svenska


Magrood

Recommended Posts

Svenskar är kända för att älska natur och djur.

I Thailand ser man djur som lägre art. Det kanske är därför vi har fler skällsord med djurnamn än vad ni har i Sverige.

I svenskan känner jag bara till

orm - att man är pålitlig, eller?

svin - dålig person. Varför använda man just ordet svin?

skata - för kvinnor som gnäller mycket. Varför just skata?

Har ni fler ord?

---

På thailändska har vi bl.a.

Kwaai ควาย dum

Nok sång hoa - นกสองหัว fågel med två huvud = en person som låtsas vara vän med två sidor som har konflikt med varandra. Denne hämtar informatin från den ena sidan för att berättar för den andra sidan och tvärtom - beroende på vad den tjänar mest på.

Linn sång chääg - ลิ้นสองแฉก tungan med två spetsar, alltså ormtunga. Att man är giftig som en orm.

Tao hoa ngoo เฒ่าหัวงู - gubben med ormen i huvudet = snuskgubbe

Kåh gää ginn yaa aan โคแก่กินหญ้าอ่อน - gammal tjur äter ungt gräs = gammal gubbe som är ihop med en ung tjej

Pak maah ปากหมา - hundmun. En bråkstakemun som en hund som skäller på allt och alla ...

---

Kommer inte på något mer.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    8

  • Baa

    5

  • crazyswede

    3

  • Wwax

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kommer inte på så många men.

Orm - opålitlig.

Åsna - Dum som en åsna (vet inte om det kan klassas som skällsord egentligen)

Förr så sa man "Listig som en skata" så det är både ett skällsord och en komplimang men används inte så mycket nu tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Finns mängder faktiskt, exempelvis:

Envis som en åsna,

listig som en räv,

flitig som en bäver,

arbetsam som en myra,

hungrig som en varg,

äter som en häst,

trög som en oxe,

vimsig som en höna,

stolt som en tupp,

äter som en fågel,

dum som en ko,

klok som en uggla,

sömnig som en thaitjej ... :yes:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad som en lärka

Stark som en björn

Pigg som en mört

Dum som en gås

Snabb som en vessla

Smidig som en katt

Trogen som en hund

Link to comment
Dela på andra sajter

En Nok sång hoa vet jag vad det är. För det finns just en sån art på det här forumet . Det kan tom vara av den

sällsynta arten NOK SAM HOA , som personen tillhör .   :gasp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskling säger: "Ei Maah" titt som tätt till mig när man är lite extra gullig med henne , hon menar på det är nåt man säger till sina barn (under förutsättning man älskar dom alltså) "Liten Hund" har jag fått det till?!

Brukar fråga om jag ser ut som en alt. luktar som en hehehe!

Då säger hon "Lilla Huun" & tror hon kan svenska .. försöker få henne säga "lilla vän" i stället vilket jag tror är våran svenska motsvarighet?! unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt vad du kanske är ute efter men kul iallafall.

När bardamer vrålar "darling" kan dom lika gärna vråla "dakling" vilket betyder apröv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte riktigt vad du kanske är ute efter men kul iallafall.

När bardamer vrålar "darling" kan dom lika gärna vråla "dakling" vilket betyder apröv. :)

"Skäll Ord vs. Hund" hahaha

Ville bara ha "lilla huun" bekräftat av Magrood .. Apröv var länge sen man gick på & inte alls uppskattat av Älskling när man påstår sig uttala darling fel! 5555  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallade ibland mitt ex för moo noi, slant ibland så det blev mia noi vilket resulterade i en örfil och minst en timmes surande.

Kallas för lilla grisen är tydligen helt ok men inte "lilla" frun.

Är inget vidare på Thai så jag hamnar ofta i knipa pga skumt uttal.

Alai na/ka blir gärna alai wa (ursäkta vad sa du alt, vaffan sa du).

Lite thaiengelska "you have kee?" menat som "har du nyckeln" kan även tolkas som "har du bajsat"

Gillar ju musslor (inte dom små utan dom stora) och klämde ur mig att jag ville äta "hoi jai jai"

Håller mig till engelska så långt det går.  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kallade ibland mitt ex för moo noi, slant ibland så det blev mia noi vilket resulterade i en örfil och minst en timmes surande.

Kallas för lilla grisen är tydligen helt ok men inte "lilla" frun.

Är inget vidare på Thai så jag hamnar ofta i knipa pga skumt uttal.

Alai na/ka blir gärna alai wa (ursäkta vad sa du alt, vaffan sa du).

Lite thaiengelska "you have kee?" menat som "har du nyckeln" kan även tolkas som "har du bajsat"

Gillar ju musslor (inte dom små utan dom stora) och klämde ur mig att jag ville äta "hoi jai jai"

Håller mig till engelska så långt det går.  :whistle:

Visst är det konstigt att lilla svin är bättre än lilla fru...  :lol:

---

Trogen som en hund som Acarls skrev är intressant.

---

Vi har många uttryck med hund som klassas ganska låg och som skällsord i thailändska språket.

Maah moo - maak med stigande ton och moo med låg ton หมาหมู่ = flockhundar = när flera attackerar en

Maah laai djao - หมาหลายเจ้า hund med fler ägare

Maah hoa nao (nao är kort coh fallande, om det är lång och låg betyder det kvinnans lustkullen) -  หมายหัวเน่า hunden med det rutna huvudet. När två bråkar typ ett par och man lyssnar och hjälper till - när de blir sams igen så är hunden ovälkommen och bortglömd/utfryst.

Kan även betyda en som ingen vill ha med att göra. Eftersom huvudet är ruttet och stinker får man vara utanför.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Trogen som en hund som Acarls skrev är intressant.

Hej Magroo, har en fråga.

(Detta beror ju på att i Thailand eller i varje fall i Isaan så springer hundarna lösa och grupperar sig runt en ledarhund och i Sverige är en hund detsamma som en familjemedlem.), men min fråga till Dig som jag ställt till många i byn; varför tar ingen hand om eller i värsta/bästa fall avlivar alla gravt skadade hundar som driver omkring mer eller mindre halvdöda eller förlamade för att leva dag för dag? Buddismen är ju för humanitet men det har förstår jag inte. Är ju så långt ifrån humanitet det går att komma.

Själva blir vi skrattade åt i byn eftersom vi har en liten hushund som t.o.m. sover i huset, men är man djurvän så är man, därför frågan.

MVH

Baa

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trogen som en hund som Acarls skrev är intressant.

Hej Magroo, har en fråga.

(Detta beror ju på att i Thailand eller i varje fall i Isaan så springer hundarna lösa och grupperar sig runt en ledarhund och i Sverige är en hund detsamma som en familjemedlem.), men min fråga till Dig som jag ställt till många i byn; varför tar ingen hand om eller i värsta/bästa fall avlivar alla gravt skadade hundar som driver omkring mer eller mindre halvdöda eller förlamade för att leva dag för dag? Buddismen är ju för humanitet men det har förstår jag inte. Är ju så långt ifrån humanitet det går att komma.

Själva blir vi skrattade åt i byn eftersom vi har en liten hushund som t.o.m. sover i huset, men är man djurvän så är man, därför frågan.

MVH

Baa

Baa

Intressant fråga ka.

När jag hörde att man i Sverige DÖDAR sitt djur så kändes det jättekonstigt.

Där var det en stor kulturkrock.

Vi är mer fastbeslutna med att inte döda ett liv.

Jag tycker också synd om sjuka hundar, 3-benta hundar, magra hundra, hundar utan päls pga. hudsjukdom ...

Men det skulle kännas svårt att avliva dem.

Efter de här åren i Sverige har jag ändrat min uppfattning faktiskt. Att det kanske är rätt som svenskarna tänker - att göra lidandet så kort som möjligt.

Men så tänker man "spelar jag gud nu som bestämmer mellan liv och död åt annan?".

---

Men å andra sidan så tänker jag annorlunda om abort. Att det är bättre att inte låta ett liv blir till när man inte kan ge det någotlunda bra förutsättning. Mer om abort finns här: http://www.maipenrai...hp?topic=1170.0

---

Men vi är ju å andra sidan inte vegetarianer... så jag fattar inte heller riktigt hur det går ihop.

Men min lillebror sa till mig att buddismen säger att man ska gå medelvägen - inte för strängt och inte för slappt.

Har man råkat trampa ihjäl en myra så får man acceptera att man har gjort ett misstag. Man ska inte älta om det och må psykiskt dåligt av det - för då har man smutsat ner sin själ. Man ska ta lärdom av det och bli försiktigare nästa gång.

---

Tillbaks till hundämnet.

I min by kommer det bilar med plasthinkar. Det kör en bytesaffär. H vs H - hund mot hink.

Grannens elaka hundar bruka försvinna spårlöst för ägaren. Men för han som tjänar en hink har han not fått två fåglar på ett skott. Att bli av med jobbiga hundar och att få hinkar gratis.

Det är en ort i Isaan som mumsar hunkött.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ort i Isaan som mumsar hunkött.

---

Bor familjen nära SakhonNakhon??? :D:D:D

Det Du skrev om att trampa på  myror etc. man dödar ju allt annat som går att äta, har Du nån aning om varför

varför just hund är så olikt i tankesätt, t.o.m. familjeförsörjare buffel äts ju.

Baa (som blivit ilurad jycke i SK.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är en ort i Isaan som mumsar hunkött.

---

Bor familjen nära SakhonNakhon??? :D:D:D

Det Du skrev om att trampa på  myror etc. man dödar ju allt annat som går att äta, har Du nån aning om varför

varför just hund är så olikt i tankesätt, t.o.m. familjeförsörjare buffel äts ju.

Baa (som blivit ilurad jycke i SK.)

He he he...

Det är det jag inte förstår. Vi ska inte döda - men vi äter kött.

Jag tror att vi inte tänker för mycket på när vi dödar för att få föda. Men att bara döda utan någon anledning är mindre acceptabelt. Och i det här sammanhanget äter man inte de hundar som du ser på gatorna. Det blir inte "den enes död blir den andres bröd" - utan det blir att "ta livet av någon annan" för ingenting.

---

Sen att det finns folk som mumsar på hundar är det undantag.

Det bästa mellan två världar är kanske att hundar som lider kan avlivas i den orten.

---

Man har inte tagit lidandet på samma sätt som i Sverige.

Att födas, att åldras, att insjukna och att dö - är en naturlig cirkel som alla liv måste gå igenom.

Det är kanske därför man accepterar lidande på det sättet vi gör i stället för att välja att döda.

Jag vet inte. Bara gissar.

Intressant är det i alla fall.

---

Mvh

Magrood

-stor köttätare och mygghatare-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skällsord, kanske, men i alla fall, BUFFLIG, kallar man ju nån som t.ex. tränger sig fram/före.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har vi ju  snuskhummer  :crazy:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "luktar apa" här inne är ju vanligt förekommande. Och dummare än en gås. Finns hur mycket som helst djurliknelser i Sverige också. Klok som en uggla är en annan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyllekaja,  hal som en ål,    när jag är i Thaland har jag undrat varför man slänger sten på en hund som oskyldigt ligger och sover

och varför har så många katter krokiga (brutna) svansar.

Jag är elak mot hundarna när dom skiter på vår gräsmatta,  då tar jag fram slangbällan

                             

                              Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Full som en alika

Din lathund

Sitter du här o ugglar

Tyst som en mus

Kan du slänga ett getöga på "den"

Har du fått pippi eller (pippifågel) 

Din j. gam

Han sover räv (låtsas sova men ligger o lyssnar vad dom andra säger)

Han har örnkoll på allt

Jag har dåligt med pengar jag måste hamstra

Journalisten gjorde en tidningsANKA

Hur mås det  :D

När katten e borta dansar råttorna på bordet (kanske fel avdelning)

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I svenskan känner jag bara till

orm - att man är pålitlig, eller?

svin - dålig person. Varför använda man just ordet svin?

skata - för kvinnor som gnäller mycket. Varför just skata?

Har ni fler ord?

Nja orm är väl om man är opålitlig/falsk. Antagligen är det bara så att datorn inte registrerade när du tryckte på o, så hoppas du inte tar illa upp.

Ett svin bökar ju runt i massor skit och sånt.

Skator tjattrar så mycket i en enformig ton, precis som när en kvinna gnäller  :whistle:   ;)

Lite andra ord:

Elefantarsle - person med stor röv

skvallertacka - person som skvallrar

fågelunge - person som bara skriker å skriker och vill ha å ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

varför tar ingen hand om eller i värsta/bästa fall avlivar alla gravt skadade hundar som driver omkring mer eller mindre halvdöda eller förlamade för att leva dag för dag? Buddismen är ju för humanitet men det har förstår jag inte. Är ju så långt ifrån humanitet det går att komma.

Efter att sett mängder av halta, lytta, skabbiga och luggslitna hundar i Bangkok har den frågan dykt upp hos mig också många gånger. Men man kan fråga sig vad som är humant egentligen? I Thailand är det naturligt att låta hundarna leva tills de självdör. Varför är det så bra att korta av "pinan" i Sverige? Kanske är det för att vi människor plågas av att se våra sjuka husdjur? Gamla, skröpliga och mycket sjuka människor skulle vi aldrig drömma om att "avliva" av barmhärtighet, eller hur? De får plågas "to the bitter end" och ibland går sjukvården väldigt långt för att upprätthålla livet så länge som möjligt.

Jag vet, en sjuk jämförelse kanske, men ändå.  :wai:

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Efter att sett mängder av halta, lytta, skabbiga och luggslitna hundar i Bangkok har den frågan dykt upp hos mig också många gånger. Men man kan fråga sig vad som är humant egentligen? I Thailand är det naturligt att låta hundarna leva tills de självdör. Varför är det så bra att korta av "pinan" i Sverige? Kanske är det för att vi människor plågas av att se våra sjuka husdjur? Gamla, skröpliga och mycket sjuka människor skulle vi aldrig drömma om att "avliva" av barmhärtighet, eller hur? De får plågas "to the bitter end" och ibland går sjukvården väldigt långt för att upprätthålla livet så länge som möjligt.

Jag vet, en sjuk jämförelse kanske, men ändå.  :wai:

Intressant inlägg ka.

Där har vi en annan kulturkrock - dvs i Sverige vill man behålla livet på den gamla och sjuka så länge som möjligt medan gamla och sjuka i Thailand kan säga "jag vill hem (och underförstått dö hemma bland mina släktingar)" och anhöriga respekterar det.

Inget är mer rätt eller mer fel - bara intressant att iaktta.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja orm är väl om man är opålitlig/falsk. Antagligen är det bara så att datorn inte registrerade när du tryckte på o, så hoppas du inte tar illa upp.

Ett svin bökar ju runt i massor skit och sånt.

Skator tjattrar så mycket i en enformig ton, precis som när en kvinna gnäller  :whistle:   ;)

fågelunge - person som bara skriker å skriker och vill ha å ha!

Tack så mycket ka. Både för rättningen och mer information.

Jag tar inte illa upp när ni rättar mig na ka.

Men om ni tar min språkbrist och göra narr av det - ja då blir man ju ledsen.

Det är tanken och syftet som räknas.

---

Fågelungar - dem blir jag lite irriterad på de här dagarna.

En del klagar på att det inte finns shampoo i rummet.

En del klagar på sin språkhanledare som inte kan allt.

En del klagar på att det inte serveras frukt till fikat.

En del klagar på att man måste sitta i sängen och pluggar på kvällarna.

Halo... känner vi anspråkslösa.

Man betalar 600 kr för kursen och får 400 kr/dag för förlorad inkomst utan skatt.

Man får gratis rum att bo i, gratis mat, gratis fika, gratis material...

Vad f.n ska man klaga för.  :diablo::diablo::diablo:

Otacksamma människor :diablo:

Kallas sådana för fågelungar???

Mvh

Magrood

- nu har jag klagat färdigt -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...