Jump to content
IGNORED

Trädgård i Thailand

Isaan Butterfly

Recommended Posts

Khun Ken

Någon som vet var i Bangkok/Chaiyaphum man kan köpa gräsfrön eller färdiga gräsmattor?

Finns det olika grässorter att köpa?

Någon som har en uppfattning om priser/kvm?

• Replies 267
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Isaan Butterfly

92

• Maitan

21

• Jerker

12

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har inta lagt in något i denna tråd på ett tag. Här några foton tagna i min trädgård idag 5 november. Bra väder nu när regnperioden är slut. På dagarna 22-29 grader, och på natten som k

Eftersom trädgården är min hobby i Thailand, och det kanske finns fler på forumet som delar detta intresse, så tycker jag vi bör ha en tråd om detta. Vad tycker ni?

Hej, Om du har lerjord så fräs inte i grus det kan bli som cement. Bara lägg någon centimeter sand/grus ovanpå ett par gånger om året så får du en väl dränerad gräsmatta efter en tid. Inge

Posted Images

Skulle vara tacksam om jag kunde få några tips vad jag kan göra utefter den här väggen.

Har provat en del blommor och även tomater, men det fungerar dåligt och anledningen

är att det blir varmt som tusan här.

Solen ligger på från lunchtid och tills den går ner.

Måste alltså vara något som tål värmen.

Ös på med tips, tackar.

post-3360-0-68355400-1352630272_thumb.jp

Hej Jan,

Bara et gott råd. Det er inte bra och ha jord som vattnes helt op ad husmuren, du kan få fukstskador. Det er bedre at anvende potter som du istället stiller ved husmuren.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Khun Ken

Fikon växer bra'

Ha det

Har du köpt plantan i Thailand eller tagit med frön? Tycker att färska fikon är gott, även konserverade i cognac.

Är det någon som försökt dra upp svenska tomater från fröer?

Khun Ken

Hej Jan,

Bara et gott råd. Det er inte bra och ha jord som vattnes helt op ad husmuren, du kan få fukstskador. Det er bedre at anvende potter som du istället stiller ved husmuren.

Jo men då får man klä den delen av väggen som kommer under jord med någon typ av duk, kommer inte på vad den heter.
Khun Ken

post-9848-0-27325300-1352671959_thumb.jpNpost-9848-0-27325300-1352671959_thumb.jp

Min storbladiga Prickblad inköptes för ett par år sedan. Den var ca 1m hög och kostade 75thb.

post-9848-0-27325300-1352671959_thumb.jpNu blommar den regelbundet.post-9848-0-43170600-1352672100_thumb.jpNästa blomma kallas på svenska för Tuppkam.

Jag har ingen aning varför den ena bilden dyker upp 3 ggr????

post-9848-0-82249400-1352671852_thumb.jp

Edited by Khun Ken
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 4 years later...
Sevenoriginal
On 3/9/2011 at 15:04, skrev Isaan Butterfly:

Det är väl kanske att gå lite för långt, tycker jag, om man skulle börja använda nervgift för att bekämpa myrorna i sin trädgård?

Tror nog att jag fortsätter jaga dem med vattenslangen.

Ett recept som jag använt i drygt 10 år är detta:  1 dl vamt vatten blandas ordentligt med 1 dl socker. Sen tillsätter man 2 matskedar Boric Accid. 

Sen droppar jag bara några droppar där myrorna hålls och inom 6-7 timmar är de borta. Det som händer är att arbetsmyrorna tar hem detta för att mata sin drottning och när drottningen dör blir det myrfritt några månader. 

Blanda inte för mycket Boric Accid för då dör arbetsmyrorna innan de nått drottningen.

Boric Accid hittar man där de säljer kemikalier till Swimmingpools.. 

• Ge karma 1
SWED THAI
5 timmar sedan, skrev Sevenoriginal:

Ett recept som jag använt i drygt 10 år är detta:  1 dl vamt vatten blandas ordentligt med 1 dl socker. Sen tillsätter man 2 matskedar Boric Accid. 

Sen droppar jag bara några droppar där myrorna hålls och inom 6-7 timmar är de borta. Det som händer är att arbetsmyrorna tar hem detta för att mata sin drottning och när drottningen dör blir det myrfritt några månader. 

Blanda inte för mycket Boric Accid för då dör arbetsmyrorna innan de nått drottningen.

Boric Accid hittar man där de säljer kemikalier till Swimmingpools.. 

Är det borsyra?

Mvh. SWED THAI

• 2 years later...
LTD
5 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Snart dags att börja odla Cannabis i trädgården

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2018039/cannabis-helps-70-of-patients-anutin

Hampa menar du? 

Den cannabis som man får på recept här är thc fri... 

Att Thailand kommer att legalisera cannabis för rekreationsbruk finns inte på kartan. 

Edited by LTD