Jump to content
IGNORERAD

Trädgård i Thailand


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Trevlig tråd ska leta i gömmorna efter lite pics :dance1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 301
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    92

  • Maitan

    21

  • ArneMorales

    19

  • Jerker

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Hustrun är trädgårdsmästare och köper, byter, säljer fröer och annat för glatta livet.

Hon brukar samla på sig en hel del under sina morgonpromenader, då vi är i Thailand på semester, som hon sedan vårdar ömt här i Sverige.

Jag har plockat ut några bilder. Hon vill veta vad bilderna döpta till aaa samt bbb föreställer. Vet du

Hej Naam Kaeng Tack för dina fina bilder.

bbb som du frågar om kallas Mok

här i vår by. aaa vet jag ej.

Har en fråga till din fru trädgårdsmästare:

En Mango som jag planterade för två år sedan hade i december ca 200 små frukter, se bifogade bild.

Sedan när frukterna blev större, 3-4 cm, började dom falla ner.

Nu är de som är kvar mogna och mycket fina, men det blev bara

20 st.

Har hon någon förklaring till varför så många föll ner tidigt?post-3130-0-01774200-1299390510_thumb.jp

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

post-3713-0-90926200-1299390488_thumb.jp

Lite Blomster från trädgården

post-3713-0-11486400-1299390790_thumb.jp

Noung Nut garden strax söder om Jomtien bör besökas om man gillar blommor

post-3713-0-67904000-1299390504_thumb.jp

post-3713-0-67775700-1299390524_thumb.jp

post-3713-0-06898600-1299390849_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

De flyttar bara och bygger bo 3m bort,1v senare så har du samma problem...

Gå in i byns snabbköp och fråga efter en vit krita som dödar myrorna, kostar typ 4-5B st eller 3st för 10B.

Sen innan du tar den ur påsen så hamrar du med en hammare så att det blir pulver som du sen strör ner i hålen där myrorna har sitt bo.

Dagen efter finns inte en levande myra kvar i det boet. :)

Visst detta medel fungerar, liksom en spray Kincho-orange,

men eftersom Irjus poängterade att han är rädd om sina hundar och kycklingar så ville jag inte rekomendera kemikalier.

Själv föredrar att fortsätta förfölja myrorna nära huset med vattenslangen. Då spolar jag samtidigt bort annat som lockat myrorna att komma dit, typ döda insekter, matrester mm

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

De flyttar bara och bygger bo 3m bort,1v senare så har du samma problem...

Gå in i byns snabbköp och fråga efter en vit krita som dödar myrorna, kostar typ 4-5B st eller 3st för 10B.

Sen innan du tar den ur påsen så hamrar du med en hammare så att det blir pulver som du sen strör ner i hålen där myrorna har sitt bo.

Dagen efter finns inte en levande myra kvar i det boet. :)

Hej Caveman,

Vet du vad det heter?

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

lite buskar å en liten græsmatta

post-3351-0-27187900-1299406306_thumb.jp

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

5-6 veckor till så kommer den här tillbaks :great:

post-3713-0-23036200-1299410109_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Fan Maitan Du borde nog sadla om och bli trädgårdsmästare :great:

Fyller du nu på med lite ny blomjord så blir dom ännu finare

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Maitan Dina blommor är helt klart på gång!

Var nyss ute och fotade några blommor i min trädgård.

Här är mycket på gång nu när vintern är slut.

Bifogar ett foto av två klängväxter som kanske skulle vara något för dig att ha i en kruka utanför.

Kunde vara tjusigt och lite nationalistiskt att att låta en gul och en blå blomma växa upp tillsammans.

post-3130-0-95520200-1299560849_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Maitan Dina blommor är helt klart på gång!

Var nyss ute och fotade några blommor i min trädgård.

Här är mycket på gång nu när vintern är slut.

Bifogar ett foto av två klängväxter som kanske skulle vara något för dig att ha i en kruka utanför.

Kunde vara tjusigt och lite nationalistiskt att att låta en gul och en blå blomma växa upp tillsammans.

post-3130-0-95520200-1299560849_thumb.jp

Snygga blommor Bossej tänk om man kan få så fint nångång när man har en liten plätt. :great: Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ser fint ut Maitan

Tror det är samma blomma som Naam Kaeng frågade om i ett

tidigare inlägg. Nr 73 ovan.

Här i Södra Isaan kallar vi den Mok, men jag vet inte om detta är det korrekta namnet.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Jäkla fina trägårdar :)

Frugan dräglar över bilderna.

Ett tips för er med myrbekymmer:

Köp sockerersättningstabletter på varuhusen där nere (med aspartam, finns några olika)

Blanda ut dessa med lite vanligt socker, droppa på några droppar vatten o rör ut.

Placera på nått löv etc nära myrorna, gärna så att inte barn eller hundar kommer åt.

Aspartam är 1a klassens nervgift för myror, dom bär det till boet o alla stryker med.

Testat o funkar på alla thaimyror, utom dom minsta små röda

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Jäkla fina trägårdar :)

Frugan dräglar över bilderna.

Ett tips för er med myrbekymmer:

Köp sockerersättningstabletter på varuhusen där nere (med aspartam, finns några olika)

Blanda ut dessa med lite vanligt socker, droppa på några droppar vatten o rör ut.

Placera på nått löv etc nära myrorna, gärna så att inte barn eller hundar kommer åt.

Aspartam är 1a klassens nervgift för myror, dom bär det till boet o alla stryker med.

Testat o funkar på alla thaimyror, utom dom minsta små röda

Det är väl Aspartam som ursprungligen är ett nervgift?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Dubbelpost

Ändrades av Incinerator
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är väl kanske att gå lite för långt, tycker jag, om man skulle börja använda nervgift för att bekämpa myrorna i sin trädgård?

Tror nog att jag fortsätter jaga dem med vattenslangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aspartam hittar du i Cola ligt m.m. rest produkt från den petrokemiska industrin från början om jag fattat rätt. Nya sukralos är ett klorerat socker som ska vara nära släkt med PCB och DDT.

Detta är info jag fått av dietist jag gått hos och en kemist jag känner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Naam Kaeng Tack för dina fina bilder.

bbb som du frågar om kallas Mok

här i vår by. aaa vet jag ej.

Har en fråga till din fru trädgårdsmästare:

En Mango som jag planterade för två år sedan hade i december ca 200 små frukter, se bifogade bild.

Sedan när frukterna blev större, 3-4 cm, började dom falla ner.

Nu är de som är kvar mogna och mycket fina, men det blev bara

20 st.

Har hon någon förklaring till varför så många föll ner tidigt?post-3130-0-01774200-1299390510_thumb.jp

Tjenis Bosse och tack för svar! Tack ni alla för fina bilder - härligt!

Har nu talat med frugan om dina Mangofunderingar och hon har i sin tur konsulterat sina kontakter.

Det som kan sägas är följande:

Lite kan jag, dock inte om hur man odlar den där, dålig fruktsättning kan ha flera orsaker.

Att trädet inte orkar utveckla alla till frukter (självgallring) - orsaker kan vara torka, kyla, övervattning, för lite/för mycket gödsel, ohyra, för ungt träd m.m.

Att det blir dålig pollinering - orsaker kan vara lite insekter, för kallt/för regnigt väder, dåliga blommor.

Har för mig att mango har både han och hon blommor på samma träd, vill man vara säker på pollinering kan man ju ta en pensel och tutta i varje blomma. gärna under lugnt och soligt väder (inte när det är kallt, regnigt eller väldigt torrt).

20st tycker jag dock är bra för ett träd som bara varit planterat så kort tid. så jag tror nog mer på att trädet har självgallrat av diverse orsaker. så jag skulle nog låta det etablera sig väl och vattna när det är tork och ge näring när det växer. så tror jag att det rättar till sig med tiden och ger bättre fruktsättning.

(Vad härligt att ha en mango planterad i marken, det skulle man själv vilja ha men det är ju för kallt för det...)

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...