Jump to content
IGNORERAD

Köpa motorcykel i Thailand, numren stämmer inte


Myran

Recommended Posts

Hej hopp, dags för alla motorcykelkunniga att göra skäl för brödfödan :)

Checkar just nu lite begagnade motorcyklar i Thailand, och har fastnat för en speciell.

Nu är det så att numren på motorcykeln stämmer med dom som står i dess Green book, men dom stämmer inte med motorcykelns modell.

Säljaren säger också att han inte lyckats ändra namn i green book sen den förra föraren, men att han har kopia på hans id-handlingar och husbok.

Det har dock alltid gått bra att betala skatt och försäkring för den.

Spontana tankar?

Har själv aldrig hållit på mycket med motorer och dylikt så jag vet inte.

Brukar polisen checka att numren stämmer med modellen eller kollar dom bara att dom stämmer med green book och att man har betalat skatt/försäkring?

Tack på förhand. //Myran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fisken varför köpa en när du har tveksamheter bättre köpa en med alla papper i ordning. Är den billig så finns där en anledning till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är nog sant det ni säger.

Gillade modellen bara, fast jag har sett ett par andra till hyfsat pris.

Honda cb400.

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Jo det är nog sant det ni säger.

Gillade modellen bara, fast jag har sett ett par andra till hyfsat pris.

Honda cb400.

Tack för svaren.

Vad är hyfsat pris och var hittar man dessa, är lite sugen på dylik då det är tillräcklig storlek i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp, dags för alla motorcykelkunniga att göra skäl för brödfödan :)

Checkar just nu lite begagnade motorcyklar i Thailand, och har fastnat för en speciell.

Nu är det så att numren på motorcykeln stämmer med dom som står i dess Green book, men dom stämmer inte med motorcykelns modell.

Säljaren säger också att han inte lyckats ändra namn i green book sen den förra föraren, men att han har kopia på hans id-handlingar och husbok.

Det har dock alltid gått bra att betala skatt och försäkring för den.

Spontana tankar?

Har själv aldrig hållit på mycket med motorer och dylikt så jag vet inte.

Brukar polisen checka att numren stämmer med modellen eller kollar dom bara att dom stämmer med green book och att man har betalat skatt/försäkring?

Tack på förhand. //Myran

När det gäller "Big bike" så finns det en VIT och en "svart värld" Den dyra vägen är vit och har en del svåra hinder, många böcker har stora brister men det går ändå. Grön bok till en Big Bike kostar 60-85000 extra.

Vill inte utveckla det mer här på forumet så jag stannar

Bara en varning ta inte med din Big Bike om du skall försöka registrera den på dig, kör du in den i deras hall och något är fel på pappren så får du troligen lösa ut den med stora pengar. Åk dit på din cykel i stället.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är hyfsat pris och var hittar man dessa, är lite sugen på dylik då det är tillräcklig storlek i Thailand.

Jag kollar mest på http://www.bahtsold.com/index.php

Jag tycker att allt under 70.000 Baht för en CB400 eller likvärdig är helt ok.

Fast det ska ju tilläggas att jag inte kan speciellt mycket om motorcyklar.

Men känner bara att det är värt det.

När det gäller "Big bike" så finns det en VIT och en "svart värld" Den dyra vägen är vit och har en del svåra hinder, många böcker har stora brister men det går ändå. Grön bok till en Big Bike kostar 60-85000 extra.

Vill inte utveckla det mer här på forumet så jag stannar

Bara en varning ta inte med din Big Bike om du skall försöka registrera den på dig, kör du in den i deras hall och något är fel på pappren så får du troligen lösa ut den med stora pengar. Åk dit på din cykel i stället.

Tack för tipset.

Ja det verkar allmänt jäkligt bökigt att fixa green book till en hoj som inte har nån, snubben som jag snackade med påstod att han aldrig haft några problem i poliskontroller och att det var helt lagligt att köra den.

Men jag tyckte att det var bäst att fråga här först.

Är nog lika bra att vänta tills det dyker upp nån där allt stämmer till 100%, det tjänar man nog på i det långa loppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar allmänt jäkligt bökigt att fixa green book till en hoj som inte har nån, snubben som jag snackade med påstod att han aldrig haft några problem i poliskontroller och att det var helt lagligt att köra den.

Hade du köpt en MC i Sverige som saknar papper och där numren inte stämmer?

Vad snubben som försöker sälja påstår kanske inte är sant...han vill ju sälja!!!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar mest på http://www.bahtsold.com/index.php

Jag tycker att allt under 70.000 Baht för en CB400 eller likvärdig är helt ok.

Fast det ska ju tilläggas att jag inte kan speciellt mycket om motorcyklar.

Men känner bara att det är värt det.

Tack för tipset.

Ja det verkar allmänt jäkligt bökigt att fixa green book till en hoj som inte har nån, snubben som jag snackade med påstod att han aldrig haft några problem i poliskontroller och att det var helt lagligt att köra den.

Men jag tyckte att det var bäst att fråga här först.

Är nog lika bra att vänta tills det dyker upp nån där allt stämmer till 100%, det tjänar man nog på i det långa loppet.

Är nog lika bra att vänta tills det dyker upp nån där allt stämmer till 100%, det tjänar man nog på i det långa loppet.

Det skulle jag med från början, till någon berättade för mig hur det funkar i verkligheten, då det gäller stora hojar.Bara om du köper en splitt ny kan du i bästa fall få en just "Green book"

När det gäller beg så är det nästan omöjligt, måste bara veta hur det funkar.

Har den en bok så kolla att det står rätt fabrikat och att motorstyrkan stämmer.

Att reg.nummer stämmer.

Motor och ramnummer har oftast någon siffra fel men det gör inget.

Försök aldrig regga den på dig.Ta kvitto och kopia på säljaren leg samt att du får importpappren i original.

Du kan då försäkra den och och betala skatt. Ta ALDRIG med dig hojen till deras bilprovning ej heller visa upp den på annat sätt för dom.

Snuten kollar i värsta fall bara skatt och försäkring, du har kopia med dig på din "Green Book" som oftast är från en slaktat annan hoj.

Detta är det närmaste du kan komma på rätt sida i denna djungel.

Försäkring kostar C:a 600 tbh, har själv en separat försäkring som täcker ytterligare och kostar 1600 tbh för min hoj per år.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du köpt en MC i Sverige som saknar papper och där numren inte stämmer?

Vad snubben som försöker sälja påstår kanske inte är sant...han vill ju sälja!!!

Men det är väl för fan därför jag frågar.

För att jag INTE vet.

Hade jag gått 100% på vad säljaren sa och köpt hojen så hade jag glatt tagit att bli idi*tförklarad, men inte när jag gör vad jag kan för att checka vad som verkligen gäller.

Jag har aldrig köpt en motorcykel innan, varken i Sverige eller Thailand.

Thailändska myndigheter kanske bara bryr sig om att numren som står på hojen stämmer med Green book.

Nu vet jag att så inte är fallet, och kan gå vidare med att hitta en hoj där "allting" stämmer.

Bespara mig din hjälp i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl för fan därför jag frågar.

För att jag INTE vet.

Hade jag gått 100% på vad säljaren sa och köpt hojen så hade jag glatt tagit att bli idi*tförklarad, men inte när jag gör vad jag kan för att checka vad som verkligen gäller.

Jag har aldrig köpt en motorcykel innan, varken i Sverige eller Thailand.

Thailändska myndigheter kanske bara bryr sig om att numren som står på hojen stämmer med Green book.

Nu vet jag att så inte är fallet, och kan gå vidare med att hitta en hoj där "allting" stämmer.

Bespara mig din hjälp i fortsättningen.

Tänk efter om det är lönt att köpa en större MC.

Kanske säkrare att hyra dom gånger du vill ut på tur.

Och kanske ha en liten MC att åka i stan med.

Bara ett förslag

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog lika bra att vänta tills det dyker upp nån där allt stämmer till 100%, det tjänar man nog på i det långa loppet.

Det skulle jag med från början, till någon berättade för mig hur det funkar i verkligheten, då det gäller stora hojar.Bara om du köper en splitt ny kan du i bästa fall få en just "Green book"

När det gäller beg så är det nästan omöjligt, måste bara veta hur det funkar.

Har den en bok så kolla att det står rätt fabrikat och att motorstyrkan stämmer.

Att reg.nummer stämmer.

Motor och ramnummer har oftast någon siffra fel men det gör inget.

Försök aldrig regga den på dig.Ta kvitto och kopia på säljaren leg samt att du får importpappren i original.

Du kan då försäkra den och och betala skatt. Ta ALDRIG med dig hojen till deras bilprovning ej heller visa upp den på annat sätt för dom.

Snuten kollar i värsta fall bara skatt och försäkring, du har kopia med dig på din "Green Book" som oftast är från en slaktat annan hoj.

Detta är det närmaste du kan komma på rätt sida i denna djungel.

Försäkring kostar C:a 600 tbh, har själv en separat försäkring som täcker ytterligare och kostar 1600 tbh för min hoj per år.

Ett FÖRTYDLIGANDE

Detta som står skrivet ovan gäller BEGAGNADE Big Bike alltså inte inte om man köper en HELT NY !!!

Motor bike stämmer för det mesta men det är bara en moped fast alla I Thailand kallar det Bike.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...