Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking

Riskmedvetenheten rent generellt i Thailand är med svenska mått mätt nästan obefintlig så varför skulle dom bry sig mer om sina barn än om övriga medmänniskor i landet

Dom är helt enkelt på en helt annan nivå än vi svenskar

Man kan tycka ibland att vi gått för långt på vår sidan och att en blandning vore att rekommendera

Risk-reducering kan dessutom kosta enorma pengar, ibland väldigt onödigt och bortkastat, ibland extremt motiverat

Ta bara exemplet en thailändsk byggarbetare uppe på bambubyggställningar ihoknutna med små stumpar plastsnören och med flip-flops på fötterna :whoco5:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Isaan Butterfly

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Janne Det handlar väl inte om att ha 100 procent koll, men

en tre åring tycker jag nog att föräldrarna bör ha så mycket koll som

möjligt på.

Vade ser du för fel i detta resonemang?

Då det är vuxna och ej barn som skriver på detta forum, tror jag att dom klarar sig utan dom pekpinnarna.

Och dessa skapar mera irritation än säkerhet för barnen.

För övrigt tror jag nog att dom flesta föräldrar bryr sig om sitt barns säkerhet på ett eller annat sätt.

Detta till trots så går det inte att förhindra allt ont som kan hända dom.

Jag vet förmodligen vad som är bäst för mina barn. Likväl som att du vet bäst vilket skydd dina barn behöver.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Riskmedvetenheten rent generellt i Thailand är med svenska mått mätt nästan obefintlig så varför skulle dom bry sig mer om sina barn än om övriga medmänniskor i landet

Dom är helt enkelt på en helt annan nivå än vi svenskar

Man kan tycka ibland att vi gått för långt på vår sidan och att en blandning vore att rekommendera

Risk-reducering kan dessutom kosta enorma pengar, ibland väldigt onödigt och bortkastat, ibland extremt motiverat

Ta bara exemplet en thailändsk byggarbetare uppe på bambubyggställningar ihoknutna med små stumpar plastsnören och med flip-flops på fötterna :whoco5:

Ja jisses, dom har snart färdigbyggt ett stort sjukhus i närheten av där jag bor som är 5-6 våningar högt. Taket är ganska brant och blev belagt med plåt. Att se folk knalla omkring på detta tak med plåtar i händerna hållna som segel utan annan skyddsutrustning än möjligtvis ett par skor med gummisula gjorde mig förtvivlad.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovvärd men du riskerar en hjärnblödning med det förhållningssätt

och vem ska då hålla järnkoll på dom små :-)

DE KAN DE VARA VÄRT TYCKER JA.BÄTTRE "FARSAN" STRYKER MED ÄN BARNEN :pray2::pray2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

VUXNA SKA HELST VARA MED NÄR DE GÄLLER "MOPED ÅKNING" OXÅ,DE E MINST LIKA FARLIGT ELLER :whistle::whistle:

Hej

Visst ska dom det, men här tog äldre barn som han är släkt med mopeden utan lov ifrån sin pappa i ett obevakat ögonblick, och det är svårt att skydda sig emot, för här väljer inte föräldrarna om det är ok eller inte.

Vi gör precis som Kim i sin by och punkmarkerar vår son, ibland med hjälp av vuxna släktingar som vi bor grannar med, men ändå kan en olycka inträffa.

Skulle man själv skydda sitt barn till 100% varje sekund dygnet runt så vore det nog inte bra vare sig för barnet eller föräldrarna, vi försöker få vår son att bli både social och självständig och uppmuntrar honom att umgås med andra (både släktingar och grannar) än mamma och pappa, lite som Thailändska barn växer upp nu, och som Svenska barn växte upp i Sverige förr i tiden (t.ex i min egen barndom).

Jag tror inte att det är bra att överbeskydda barn och hålla dom under sina armar hela tiden, det brukar göra barnen lite hämmade och ängsliga, så vi uppmuntrar honom att vistas och umgås med morbrödernas familjer, gammal mormor, morfar och naturligtvis frugans syskons familjer, och en del grann familjer, detta gör att han redan vid så låg ålder som drygt tre år redan känner massor av folk i alla åldrar och inte är rädd för att vara med dessa, han kan äta, ta en tupplur, åka med i deras bil, promenera på marknaden, följa med och fiska eller besöka farmen med dessa utan att bli orolig.

Vi låter honom dessutom leka med byns alla djur på precis samma sätt som Thailändska barn gör, för mig som umgicks med djur på bondgård sedan jag lärde mig gå känns detta helt naturligt, och även frugan är ju uppväxt under liknande förhållanden, även detta skrämmer säkert en del Svenskar, men jag tror att han kommer att ha nytta av detta hela sitt liv.

Och han utvecklas socialt och språkligt i rasande takt, jag är helt säker på att det inte skulle bli likadant om han bara tilläts träffa mamma och pappa och andra under deras övervakning.

Att låta honom gå i byns förskola var också ett led i hans sociala och språkliga utveckling, och även ett led i att få självförtroende och våga vara utan mamma och pappa jämt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig i dina tankar.De måste lära i livet, utan att föräldrar ska peka hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKA LÅTA GRABBEN LEKA PÅ E 20 IMORRN..HAN MÅSTE LÄRA SIG ATT VA UTAN MAMMA Å PAPPA,BLI SJÄLVSTÄNDIG M.M M.M M.M :great: TACK FÖR RÅDEN :av-109998:...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst måste barn få leka och lära genom att få lite blåmärken, bulor och skrubbsår. Men helst vill man ju inte att de råkar välta en wokpanna med kokande frityrolja över sig, peta i en slarvigt hängande 230 V elkabel som är säkrad med 30 A, ramla ned genom ett ruttet staket från tredje våningen, lära sig cykla på en väg där bilarna passerar i 130 eller, som i Cavemans exempel, halka ned i ett djupt vattendike med så branta kanter att det inte kan ta sig upp och inte bottnar etc. Det vimlar av jätterisker i alla thailändska småbyar och städer så barn upp till åtminstone 4 måste ofta punktbevakas. Med stigande ålder/förstånd så kan de förstås röra sig friare och friare.

Det skönaste med att åka hem från Thailand med en 2 åring är just att här hemma så behöver man inte oroa sig eller punktbevaka lika mycket eftersom riskerna här i stor utsträckning är bortbyggda eller förebyggda i miljön. Jag märker dock att frugan inte bibringats samma vardagliga säkerhetstänk genom livet som jag som svensk har. Hon kan utan att tänka på risken förvara "giftflaskor" eller medeciner där 1-åringen enkelt kommer åt dom, balanserar grytor/skålar med kokande soppa över det lekande barnet på golvet, lämnar barnet obevakat vid källartrappen medan hon ställer undan barnvagnen (vilket resulterat i att pojken ramlat/rullat ned för samma trapp) osv. Tror jag själv är betydligt mer riskmedveten som svensk eftersom man via media hela livet matats med olika riskscenarior för barn och därför tänker efter lite mer.

Att sedan våra barn ramlar när de klättrar i träd, får blåmärken och blåögon, klämmer sig i dörrar så att naglarna lossnar, får skrubbsår på knäna och kinden när de ramlar med cykeln, bränner sig på nässlor när de barbent springer genom snåren, blir stungna av jordgetingar och humlor eller spyr upp saltvatten när de får kallsupar under strandbadet känns mindre viktigt att skydda dem mot.

Det är den typen av mindre misstag barn ska kunna ta samt lära sig av.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här i Hua hIN KOSTAR DET NU EFTER SISTA FEBRUARI 1000 BHAT ATT ÅKA UTAN HJÄLM.oCH SÅ MYCKE OLYCKOR MAN SER ÄR DET FULLT FÖRSTÅELIGT jAG HAR FÖRRESTEN LÄST NÅGRA INLÄGG FRÅN IL VERKAR VARA ETT HÄRLIGT LIV DU HAR I BYN.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Här i Hua hIN KOSTAR DET NU EFTER SISTA FEBRUARI 1000 BHAT ATT ÅKA UTAN HJÄLM.oCH SÅ MYCKE OLYCKOR MAN SER ÄR DET FULLT FÖRSTÅELIGT jAG HAR FÖRRESTEN LÄST NÅGRA INLÄGG FRÅN IL VERKAR VARA ETT HÄRLIGT LIV DU HAR I BYN.

Här hittar du ett hjälpmedel som förebyggar Puttesmå olyckor :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här i Hua hIN KOSTAR DET NU EFTER SISTA FEBRUARI 1000 BHAT ATT ÅKA UTAN HJÄLM.oCH SÅ MYCKE OLYCKOR MAN SER ÄR DET FULLT FÖRSTÅELIGT jAG HAR FÖRRESTEN LÄST NÅGRA INLÄGG FRÅN IL VERKAR VARA ETT HÄRLIGT LIV DU HAR I BYN.

Hej Godiva

Jo jag är helt såld på bylivet och det har jag i princip varit i 25 år, och jag är övertygad om att många fler skulle trivas lika bra där om dom bara gav det en riktig chans.

Jag anser det att det sättet att leva är helt överlägset vårt västerländska moderna sätt att leva för både unga och gammla, att ofta 3-4 generationer lever tillsammans och stöttar och hjälper varandra, och har roligt ihop på ett naturligt sätt över generations gränserna borde göra vem som helst lycklig.

Och jag känner inte längre att det bara är frugans släkt, jag känner det faktiskt som min också, och jag saknar dom alla när vi är i Sverige och jag vet att dom saknar mig.

Och jag har ofta sagt att min egen Svenska släkt inte alls fungerar på samma sätt, vi är spridda över halva Sverige och har inte alls samma gemenskap, och dom enda gångerna som en större del av släkten samlas är när någon begravs, men inte ens då träffas alla.

Jag uppskattar t.o.m dom anemistiska cermonier som hålls när någon är sjuk eller har råkat ut för en olycka, att då alla i byn visar sitt stöd för den människan och önskar honom eller henne allt väl och en snabb bättring måste ju kännas skönt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kul att få ett svar ,jag har som sagt ofta läst dina betraktelser från isan.Sedan att dina humanistiska inställningar kommer fram så tydligt gör det än mer spännande att läsa dina inlägg,kul i den höger anstormning som annars

dominerar debatten på forumet.Man får väl hoppas att valet skall gå någorlunda rättvist till.Men den taxi killen jag försökte tala med ,hoppades sammaledes,men de röda samlas i stora skaror så kanske de kan få rösta i fred Ha de gött var du nu befinner dig

A svensson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var kul att få ett svar ,jag har som sagt ofta läst dina betraktelser från isan.Sedan att dina humanistiska inställningar kommer fram så tydligt gör det än mer spännande att läsa dina inlägg,kul i den höger anstormning som annars

dominerar debatten på forumet.Man får väl hoppas att valet skall gå någorlunda rättvist till.Men den taxi killen jag försökte tala med ,hoppades sammaledes,men de röda samlas i stora skaror så kanske de kan få rösta i fred Ha de gött var du nu befinner dig

A svensson

Hej igen

Ett fritt och demokratiskt val lär det nog inte bli denna gång, men bara det att en regering kommer till makten via ett val och inte via en militärkupp får väl ses som ett litet framsteg så långt ifrån demokrati som Thailand befinner sig nu.

Men det lär nog dröja några val till innan folket får välja helt fritt igen, såna risker är nog varken militären, dom kungliga rådgivarna, eliten eller demokraterna beredda att ta nu efter att ha förlorat tre raka fria val när alla har fått vara med.

Ha det gott själv.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Ett fritt och demokratiskt val lär det nog inte bli denna gång, men bara det att en regering kommer till makten via ett val och inte via en militärkupp får väl ses som ett litet framsteg så långt ifrån demokrati som Thailand befinner sig nu.

Men det lär nog dröja några val till innan folket får välja helt fritt igen, såna risker är nog varken militären, dom kungliga rådgivarna, eliten eller demokraterna beredda att ta nu efter att ha förlorat tre raka fria val när alla har fått vara med.

Ha det gott själv.

Mvh Isan Lover

Nä inte så länge militären/juntan sitter på Essen!!!! :bag:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...