Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I förrgår var lillpojken (3 år) ute och åkte moppe med två släktingar 9 och 13 år gammla, och dom körde omkull.

Vår pojk satt längst fram och skadade sig mest, han fick en stor bula med skrapsår i huvudet och skrapsår på armar, ben och mage, dom andra fick också skrapsår ifrån betongvägen dom vurpade på.

Vi fick ta lillpojken till närmaste klinik för rengöring av såren och omplåstring, och dom gav honom en spruta.

Han vill inte åka moped med någon annan än mig just nu, och man kan ju hoppas att han har lärt sig något, men vi får se hur länge det varar.

Isaan är ju inte bara buddistiskt utan även delvis hinuistiskt och anemistiskt, så igår ordnades det med en cermoni över dom inblandade i olyckan, släkten åkte bil samma sträcka som barnen och stannade på olycksplatsen där Kevins gammal mormor läste böner och gick hukad runt på olycksplatsen med ett skynke (ibland används ett fiskeredskap) och försökte fånga dom andar som barnen hade förlorat på platsen, hon föste sedan andarna mot dom tre barnen och dom återtog framgångsrikt sina ordinarie platser i barnen, under tiden som deta pågick samlades det många bybor som deltog i cermonin.

Efter detta åkte vi hem och där fortsatte det med att gammal mormor satte sig på ett bord med en tallrik med vita bomullstrådar, ett kokt ägg och klibbris, blommor, och levande ljus, hon uttalade besvärjelser över barnen och knöt bomullsband runt deras handleder, sedan delades ägget med ett bomullsband och mormor gav barnen en bit var tillsammans med lite klibbris som dom åt upp, sedan var det dags för resten av släkten inkl. mig att önska barnen lycka till och uttala besvärjelser samt sätta på ett bommullsband runt varje barns handled.

9 åringen frågade mormor hur andarna såg ut och om hon verkligen var säker på att dom hade kommit tillbaka, och hon mumlade lite och svarade bara att hon var helt säker på att allt var bra nu.

Efter detta tog man sin största tupp och tillagade, sedan åt vi tillsammans, och några öl och lite lao kao blev det ju också förstås.

Barnen får nu inte åka moped på en månad som straff, utan dom får gå eller cykla till skolan.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Isaan Butterfly

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

I förrgår var lillpojken (3 år) ute och åkte moppe med två släktingar 9 och 13 år gammla, och dom körde omkull.

Vår pojk satt längst fram och skadade sig mest, han fick en stor bula med skrapsår i huvudet och skrapsår på armar, ben och mage, dom andra fick också skrapsår ifrån betongvägen dom vurpade på.

Vi fick ta lillpojken till närmaste klinik för rengöring av såren och omplåstring, och dom gav honom en spruta.

Han vill inte åka moped med någon annan än mig just nu, och man kan ju hoppas att han har lärt sig något, men vi får se hur länge det varar.

Isaan är ju inte bara buddistiskt utan även delvis hinuistiskt och anemistiskt, så igår ordnades det med en cermoni över dom inblandade i olyckan, släkten åkte bil samma sträcka som barnen och stannade på olycksplatsen där Kevins gammal mormor läste böner och gick hukad runt på olycksplatsen med ett skynke (ibland används ett fiskeredskap) och försökte fånga dom andar som barnen hade förlorat på platsen, hon föste sedan andarna mot dom tre barnen och dom återtog framgångsrikt sina ordinarie platser i barnen, under tiden som deta pågick samlades det många bybor som deltog i cermonin.

Efter detta åkte vi hem och där fortsatte det med att gammal mormor satte sig på ett bord med en tallrik med vita bomullstrådar, ett kokt ägg och klibbris, blommor, och levande ljus, hon uttalade besvärjelser över barnen och knöt bomullsband runt deras handleder, sedan delades ägget med ett bomullsband och mormor gav barnen en bit var tillsammans med lite klibbris som dom åt upp, sedan var det dags för resten av släkten inkl. mig att önska barnen lycka till och uttala besvärjelser samt sätta på ett bommullsband runt varje barns handled.

9 åringen frågade mormor hur andarna såg ut och om hon verkligen var säker på att dom hade kommit tillbaka, och hon mumlade lite och svarade bara att hon var helt säker på att allt var bra nu.

Efter detta tog man sin största tupp och tillagade, sedan åt vi tillsammans, och några öl och lite lao kao blev det ju också förstås.

Barnen får nu inte åka moped på en månad som straff, utan dom får gå eller cykla till skolan.

Mvh Isan Lover

Intressant att läsa att gammla traditioner lever kvar i vissa delar av Thailand, i vår by har jag aldrig sett något liknande. Jag uppskattar att vår dotter lär sig och tar del av många thailändska traditioner men den här typen av hokus-pokus skulle jag dock inte acceptera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt intressant IL, har sett något liknande med andebesvärjelse men inte varit direkt inblandad så någon förklaring för varför fick jag inte, (ingen som jag fattade i alla fall då det delgavs på Issanska) men visst är tradition fint, hoppas den får leva vidare ett bra tag till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga...

Tycker du verkligen att din 3-årige som ska ha lärt sig någonting av det som hände?

Är det inte mera du och de i din omgivning som skall lära sig av det som inträffat?

Jag kan säga att om det som inträffade hade varit en olycka med min son inblandad hade straffet blivit aningens värre än "inte åka moppe på en månad".

Detta har inget med traditioner eller kultur att göra utan är rent ut sagt idi*tiskt beteende. Som jag i och för sig sett min beskärda del av.

Barn stående på sitsen bakom den som kör, barn i korgen på styret osv... idi*tI.

Men aldrig att någon fått ta något av våra barn på moppetur, som inte är vuxen. Knappt då.

Så mitt tips till alla er som funderar på att låta andra köra omkring med mindre barn med moppe. Säg ifrån. På skarpen.

Eller har det gått så långt för vissa att de ser "tappa ansiktet" som värre än att åka till kliniken och plåstra om sitt barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med Surin p3 här

ja skulle alldrig låta mina gud barn som är 2 och 3 år gammla nu att åka mopped eller 4-hjuling utan vuxet sällskap med skydd, skadorna hade kunnat bli mycket värre än bulor och skrapsår

tänk på de, sen är de ju inte bara barn som råkar ut för olyckor med mopeder/ mc har sett många olyckor några med dödlig utgång tyvär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hur tänker ni som föräldrar då ni tillåter eran 3-årige son ta en moppetur med en 13 åring och en 9-åring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satsat på att skaffa en rejäl hjälm (från Sverige) till telningen om man nu absolut måste ha med en 3-åring på moppen?

Traditioner i all ära men de kan ju inte ersätta sunt förnuft bara för att man är i Thailand?

Hoppas att han inte får några men av det hela och kryar på sig kvickt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Naturligtvis hade ingen frågat oss eller morbrorn innan dom gav sig iväg på mopeden, dom han åkte med är en morbrors barn som bor granne med oss, och till dom som tror att det går att hålla 100% koll på barn så säger jag lycka till.

Pojken får leka med släktens och grannarnas barn på samma sätt som andra barn i byn, och vi försöker inte att hålla honom ifrån dom andra, och på landet är det ju ofta så att barn vistas i varandras hem långa stunder.

Ibland har vi 10 barn i och runt huset och då tar vi ansvar för dom, och ibland har vi inget barn här hos oss men då har någon annan dom t.ex morbrorns familj, dom äter och duschar och sover lite var som helst, så är det på landet och att ändra på det är nog inte lätt.

Dom som förespråkar hjälm har naturligtvis rätt, men det är inte vidare praktiskt när det är 35 grader varmt, här har ingen människa hjälm, inte ens polisen, och att då få barnen att ha hjälm är nog utsiktslöst.

Men han repar sig bra, han sov mycket första dygnet men nu är han i full gång igen.

Och det är morbrorns barn som inte får åka moped på en månad, vår lille ska bara åka med mig eller någon annan vuxen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det inte var värre än så med pojken, Isan Lover.

Vill bara tillägga att hjälmtvång är ett måste. Oavsett temperatur.

Ger böter till dottern när hon "råkar" köra utan hjälm, vilket har hänt ett par gånger sedan jag började med det.

Sen kan jag tycka att om alla byborna åker utan hjälm, betyder det inte att mina barn också slipper.

Vill de vuxna åka utan, så är det upp till dem.

Men att skylla på att "alla andra gör så" är ett välanvänt argument som inte fungerar när det gäller många saker i byn. Och i hela Thailand för den delen.

Vi har även här hemma hos oss barn på besök, och även de måste ha hjälm. Om de inte har det, får de inte åka med på moppen, enligt mig.

Vad de sedan gör med i byn i sina föräldrars sällskap, är upp till föräldrarna.

Vad de föräldrarna gör med William när han är där är faktiskt fortfarande mitt ansvar. Eftersom många inte vet bättre.

Samma sak med bilbälte i bilen. Om jag kör, skall alla ha bälte på sig (med undantag för t.ex. Songkran :) )

Jag låter inte William åka med någon vare sig på bilflak eller på moppe utan hjälm.

Och jag märker på honom att han påpekar detta för sina kompisar emellanåt.

Senast igår sade han till sina kompisar som följde med oss till stan, att de skulle ta på sig bältet.

Till sist vill jag säga att det här med säkerheten faktiskt är en av de få grejor som jag inte har släppt på.

De flesta andra underliga by-traditionerna har jag aldrig haft en tanke på att försöka förändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Naturligtvis hade ingen frågat oss eller morbrorn innan dom gav sig iväg på mopeden, dom han åkte med är en morbrors barn som bor granne med oss, och till dom som tror att det går att hålla 100% koll på barn så säger jag lycka till.

Pojken får leka med släktens och grannarnas barn på samma sätt som andra barn i byn, och vi försöker inte att hålla honom ifrån dom andra, och på landet är det ju ofta så att barn vistas i varandras hem långa stunder.

Ibland har vi 10 barn i och runt huset och då tar vi ansvar för dom, och ibland har vi inget barn här hos oss men då har någon annan dom t.ex morbrorns familj, dom äter och duschar och sover lite var som helst, så är det på landet och att ändra på det är nog inte lätt.

Dom som förespråkar hjälm har naturligtvis rätt, men det är inte vidare praktiskt när det är 35 grader varmt, här har ingen människa hjälm, inte ens polisen, och att då få barnen att ha hjälm är nog utsiktslöst.

Men han repar sig bra, han sov mycket första dygnet men nu är han i full gång igen.

Och det är morbrorns barn som inte får åka moped på en månad, vår lille ska bara åka med mig eller någon annan vuxen.

Mvh Isan Lover

fy fan va lågt av dig. skylla på alla andra att de gör fel

du skall ta ansvar för ditt barn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har påpekat för min tjej att jag använder hjälm för att skydda mig själv...Hon använder hjälm för att inte få böter(när hon kör längre sträckor)Iofs känner hon dom flesta poliser så

hon snackar sig alltid ur bötesfrågan,en gång blev vi stoppade 2 ggr inom en halvtimme Första gången var det körkort och hjälm som saknades för mig...Andra gången körde jag vänstersväng där vänstersväng var förbjuden,men då förklarade hon att vi bara skulle in på den gatan ca 100 för att äta lunch = INGA BÖTER!

Hemmavid används inte hjälm, punkt slut,jo när vi kör vid 12 tiden då var det bra skydd mot solen :whistle:

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan va lågt av dig. skylla på alla andra att de gör fel

du skall ta ansvar för ditt barn

Du får tycka vad du vill, och även påtala det men jag tvivlar på att det är din sak att försöka uppfostra vuxna människor.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har påpekat för min tjej att jag använder hjälm för att skydda mig själv...Hon använder hjälm för att inte få böter(när hon kör längre sträckor)Iofs känner hon dom flesta poliser så

hon snackar sig alltid ur bötesfrågan,en gång blev vi stoppade 2 ggr inom en halvtimme Första gången var det körkort och hjälm som saknades för mig...Andra gången körde jag vänstersväng där vänstersväng var förbjuden,men då förklarade hon att vi bara skulle in på den gatan ca 100 för att äta lunch = INGA BÖTER!

Hemmavid används inte hjälm, punkt slut,jo när vi kör vid 12 tiden då var det bra skydd mot solen :whistle:

Thailogik 1 on 1!

Eftersom moppen är välsignad av någon lokal munk så kan ju inget ske med den eller dess passagerare, hjälmen har man bara för att slippa böta. TIT...

Jag körde moppe i Bangkok tidigare och thaiarna tittade storögt på mig när jag tog på mig Shoei hjälmen jag plockat med mig från Sverige, lägga flera tusen baht på en hjälm när man kan köpa en modifierad plastspann på närmsta Tesco för 99 baht och slippa böterna. Falang crazy...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om hjälmar...

Jag köpte en cykel med stödhjul åt frugans systerson (som är ca 3år gammal) på Carrefour, Jag letade efter en cykelhjälm åt honom också... de enda hjälmar ag hittade var moped-/MC-hjälmar för vuxna. Nu kör han inga längre sträckor och mest på jord/grus så det blev ingen hjälm, men det hade kanske varit bra om han lärt sig använda hjälm...

Är det någon som vet om det finns cykel/mopedhjälmar för barn att köpa i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På tal om hjälmar...

Jag köpte en cykel med stödhjul åt frugans systerson (som är ca 3år gammal) på Carrefour, Jag letade efter en cykelhjälm åt honom också... de enda hjälmar ag hittade var moped-/MC-hjälmar för vuxna. Nu kör han inga längre sträckor och mest på jord/grus så det blev ingen hjälm, men det hade kanske varit bra om han lärt sig använda hjälm...

Är det någon som vet om det finns cykel/mopedhjälmar för barn att köpa i Thailand?

Hej

Vi kollade faktiskt på dom vanliga större varuhusen i Udon Thani när vi anlände och hittade inte någon för så små barn, alla hjälmar var för stora.

Till Erik-sson vill jag säga att vi inte skyller på någon, olyckor händer och kommer att fortsätta hända, så det är en del av livet, men den här gången gick det ju ganska bra ändå, det kunde ha slutat värre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Moppeåkningen är något vi är väldigt restriktiva med mot vår alltid moppeåkasugna pojk när vi är i byn. Han kan åka med ett fåtal lämpliga släktingar, endast vissa relativt otrafikerade sträckar samt sakta/lungt och med sin från Sverige medhavda cykelhjälm på sig.

Med andra personer eller någon annanstans tillåter vi honom inte att åka. Har sett allt för många exempel på hur illa det lätt kan gå.

Ett par sådana exempel, tillsammans med en varning, postade jag här på forumet sist vi var i Thailand och det skadar nog inte att jag lägger in de bilderna här i tråden igen.

Som för de här tjejerna i vår by kan det lätt gå om man låter sina småbarn åka moppe vid thailandsvistelsen.

sk1.jpg

sk3.jpg

sk4.jpg

Vad gäller de gamla andecermonier mm, som Isanlover beskriver, så har även vi närvarat vid några liknande grejor under åren. Tycker det är intressant att passivt delta och iakta och så länge inte någon av oss i familjen tar skada av det så jag tänker inte försöka stoppa något. Känns som att dessa traditioner mest lever med gammelmormor och hennes jämnåriga i byarna. I generationerna under så deltar nästan alla precis lika passivt som mig själv så en gissning är att det nog inte är så värst länge till det finns möjlighet att faktiskt delta i dylikt på nära håll. Bäst därför att passa på och se innan konsumtionssamhället och mammon helt tagit över rollen den gamla tron och andarna hade en gång.

Avslutar med en bild av pojken på moppe med "kusin" Om som chaufför. Cykelhjälmen saknades dock på huvudet vid fototillfället så kanske de väntar på någon som precis är och hämtar den?

De är säkert på väg hem till gammelmormors gård ca kilometern bort, en av de få sträckor vi tillåter pojken att åka med någon av sina förståndigare äldre släktingar.

nyar4.jpg

Hoppas att Isanlovers pojke kryar på sig och att erfarenheten av händelsen förändrar lite vad som är tillåtet och inte för pojken vad gäller moppe. Den här gången gick det kanske betydligt bättre än vad som eventuellt kan inträffa nästa gång. Det gäller förstås att inse faran och en väckarklocka vid rätt tillfälle är inte alltid fel.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta funderat över varför man använder småbarn som/till krockkuddar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror inte att jag någonsin träffat én Thai som Inte har ärr från "motorcyckleaccident.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om det nu är så svårt att ha koll på vad ungarna tar sig för på dsgarna

så kanske det vore ide att de vuxna låser moppen?

Ingen som har tänkt den tanken, eller?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

tror inte att jag någonsin träffat én Thai som Inte har ärr från "motorcyckleaccident.

Hej

Det stämmer nog bra med mina erfarenheter också, ärr ifrån moped olyckor och märken ifrån hunbett är något som dom allra flesta som är uppväxta på Thailands landsbygd har, och en del har även ärrbildning ifrån ormbett, och till Kim vill jag bara säga att jag håller med om allt han skriver som vanligt, men problemt här är att dom lite större barnen tar mopederna när inte föräldrarna ser, och detta är det svårt att skydda sig emot, och är man bara drygt 3 år så följer man gärna med en äldre (9-13 årig) släkting på en tur om man får chansen.

Och vad det gäller dom anemistiska cermonier som förekommer i Isaan så har jag aldrig upplevt dom som något negativt utan bara som positiva för individen och trevliga kulturella inslag, som precis som du säger förmodligen kommer att försvinna i framtiden, men så här långt norrut känns det inte som om det kommer att ske dom närmaste 20 åren eller ändå längre.

Men som sagt det gick ganska bra, han har lite feber och är tröttare än vanligt, men är ute och leker med samma barn som han åkte moped med, det enda som vi oroar oss för nu är alla hundar som vill slicka på såren och all smuts han får i sina sår, men vi fick något pulver på klininken som gör att det bildas en sårskorpa snabbt och som samtidigt skyddar mot inflammationer.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så svårt att ha koll på vad ungarna tar sig för på dsgarna

så kanske det vore ide att de vuxna låser moppen?

Ingen som har tänkt den tanken, eller?

SN

I varje fall ingen Thai, eller har du vid dina mångfaldiga resor upplevt en ansvarsfull Thai när det gäller såväl MC som barnuppfostran, knappast i kombination i alla fall, och knappast i en by på vishan eller?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I varje fall ingen Thai, eller har du vid dina mångfaldiga resor upplevt en ansvarsfull Thai när det gäller såväl MC som barnuppfostran, knappast i kombination i alla fall, och knappast i en by på vishan eller?

Alla thai är nog inte oansvariga jämfört med svenskar.

Men de tolkar nog inte riktigt ansvarstagande i samma anda som du och jag,

och att mumla ramsor, knyta bommulssnören runt saker och låta munkar välsigna fordon

är nog i deras ögon precis lika ansvarsfullt som att låsa moppen eller att använda hjälm eller bilbälte i bilen.

Vad det gäller familjer med en farang som familjeöverhuvud så kunde man

dock förvänta sig ett något mer upplyst och modernt synsätt på framförhållning och säkerhetstänkande gällande barn.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...