Jump to content
IGNORERAD

Isan Lover har en poäng i det han skriver, men det finns undantag.


Guest jing jing

Recommended Posts

Guest jing jing

Bl.a. skriver IL ungefär, att man aldrig behöver känna sig orolig i Thailand eller Phillipinerna om man bara uppför sig och respekterar befolkningen och kulturen. Jag håller med.

Dessvärre gäller inte detta överallt. Det finns vissa musslimska grupper som totalt skiter i vem du är eller vad du gör. Just nu är dom tydligen igång igen på Phillipinerna.

http://www.aftonblad...ticle3121972.ab

Jag vet att man inte får nämna ordet musslim i sammanghanget, men det skiter jag i!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    20

  • andersbangkok

    12

  • noBuzz

    10

  • Farang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Bl.a. skriver IL ungefär, att man aldrig behöver känna sig orolig i Thailand eller Phillipinerna om man bara uppför sig och respekterar befolkningen och kulturen. Jag håller med.

Dessvärre gäller inte detta överallt. Det finns vissa musslimska grupper som totalt skiter i vem du är eller vad du gör. Just nu är dom tydligen igång igen på Phillipinerna.

http://www.aftonblad...ticle3121972.ab

Jag vet att man inte får nämna ordet musslim i sammanghanget, men det skiter jag i!

Du är verkligen en muslimhatare ända ut i fingerspetsarna Porto. Säkert är det dom som rår för klimatförändringarna och den vikande konjukturen i Sverige också. :)

Här en bild av ett par thaimuslimer jag tog i Krabi för 1,5 år sedan så vi får illustrera din muslimhat-tråd.

muslimkrabi.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Du är verkligen en muslimhatare ända ut i fingerspetsarna Porto. Säkert är det dom som rår för klimatförändringarna och den vikande konjukturen i Sverige också. :)

Här en bild av ett par thaimuslimer jag tog i Krabi för 1,5 år sedan så vi får illustrera din muslimhat-tråd.

muslimkrabi.jpg

Kim

hehe hade det på känn, nu är det bara ignorante buzzen också som skall förklara att det faktiskt dör fler människor i halsfluss än blir utsatta för attentat av muslimer. Nej nej, jag är inte generell muslimhatare, men jag gillar inte tystnaden kring alla möjliga, mer eller mindre våldsamma muslimskagrupper. Dom slåss i varje fall under muslimsk flagg!

Förövrigt skall du vara rädd om den bilden Kim, för det är ganska sällsynt att hitta leénde muslimer, i varjefall när det gäller vuxna män. Ni andra som har thaitjejer som har gått i någon skola, universitet eller liknande, kan väl fråga hur stämningen är mellan musslimer och thai.

Ni som har kontakter med Phillipinerna kan ju ställa samma fråga..

Vi andra kan ju fundera på varför det alltid är bråk mellan muslimer och andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dra alla muslimer över en kam är korkat. :frown:

Men det var väl inte det ("Porto" ??? ) Jingjing skrev? (Tillägg/ändring: han gjorde visst det medan jag skrev detta inlägg...)

Har träffat en del mycket trevliga muslimer bland annat nere i Phuket.

I vårt kvarter här i Bkk bor det förutom Buddister även Kristna och Muslimska Thailändare, och det tycks funka mycket bra.

Jag har även kastat sten på muslimer i min barndom... Vi bodde i Iran då, och det var i självförsvar... Som tur var var det innan Ayatollorna tog över landet, så vi överlevde.

Om muslimerna är skyldiga till den vikande konjunkturen i Sverige, vet jag inte, men det kan inte endast vara till nytta för Sverige, att landet har tagit emot fler flyktingar från Irak, än vad USA och resten av EU, gjort tillsammans.

"Sverige har ensamt tagit emot fler flyktingar från Irak än resten av EU och USA tillsammans. Fyrtiotusen irakier har fått asyl här sedan president George W Bush beordrade invasionen för att störta Saddam Hussein våren 2003. I USA har bara sjuhundra irakier fått skydd."  http://sydsvenskan.s...ticle328941.ece

OM USA gör som de lovat, så leder vi fortfarande :yipi:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Helt riktigt Tommy!

Jag skriver "vissa muslimska grupper"

Men även detta är tabu. Kanske just detta tabuskimmer kring alla militanta muslimska grupperingar som väcker mitt intresse.

Svensk, s.k. tystdiplomati betyder ju ungefär att det är bättre att hålla käften så kan ingen anklaga en för att ha någon motsatt ståndpunkt.

Jag tror mera på lite civilkurrage, säg ifrån när saker och ting är fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många turister från Muslimska länder som semestrar i Thailand så här års, man ser dem överallt, mest inne i centrum, kring Sukumvit.

Det är värmeperiod i flera länder i mellanöstern nu nu, så många reser hit för att svalka av sig lite!

Var inne på Sukumvit i Onsdags och tog en liten krogsväng med ett par kompisar.

En av dem, gick oavbrutet omkring och spottade "Tvi, tvi, tvi", jag undrade varför?

Han spottade varje gång han såg en muslim/arab, lite pinsamt för mej, och något omoget, kan man tycka...

Folk är olika...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem eller inte, ett oerhört kännsligt ämne som förmodligen är lika svårt att få någon retsida på så länge de militanta grupperna får all publicitet.

Håller med alla inlägg, men inte 100% i något av dem. Tror detta kan ge en liten bild av olika upplfattningar i Thailand,

Vid en resa till Hat Yai och SongKla tog jag en mini bus från HY, tre vuxna Thai satt i bussen när jag klev på, vid nästa stopp utanför en skola steg 4 elever på, tre Thai en muslimska, de vuxna gick av och ställde sig på trottoaren och inväntade nästa bus, elerna satt kvar, kanske en generationsfråga?

Dagen efter att jag flög ut från HY sprängdes en bomb på flygplatsen, velka av ovanstående grupper tror Ni kande att dom hade gjort rätt som "skyddade" sig genom att lämna respektive sitta kvar på bussen?

Jag har inget entyigt svar, har Ni?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jing jing   :great: svensk tystdiplomati är så   :diablo: fegt & korkat

Många som klagar på typ ex bensinpriset   :crazy:

Nästa dag står dom vid pumpen & tankar med ett försiktigt mummel :D

Vi bor än så länge i fritt land . Så varför inte seja vad man tycker :mdr:

Och när är det rätt att spränga bomber på oskyldiga &

varför är det muslimer till 90% som utövar detta :aww:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda terror i religioners namn  som maktmedel är nåt som använts flitigt i samtliga stora religioner - även i vår statsreligion.

Frågan är om det är religionen eller terroristerna som är skyldiga till morden?

Vad tror ni terroristerna vill att ni ska tro och tycka? Mördaren Bin-Ladin verkar ha  "sålt in" sitt "koncept" fint här..

Mv

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Terrorism och attentat är det svårt att skydda sig ifrån, det enda sättet att minska riskerna är nog att undvika vissa platser under vissa perioder. Jag skulle själv inte vilja besöka dom sydligaste delarna av Thailand så länge oroligheterna pågår.

Och stora delar av Filipinerna är helt utan militanta muslimer som vill uppnå självstyre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni väl sluta, man kan inte blunda eller förneka att det finns muslimska grupperingar som utsätter oskyldiga männikor för deras terror.

Om ni säger nej till detta säg det till dom som har blivit drabbade i bali i london med mera, och obs min chef är bosnisk muslim så jag är inte muslimhatare.

Men kan inte blunda för att det är dom som står för ca 75 % terrorism i världen, men visst är det lätt att fösrvara dom grupperingarna så länge man själv inte blir drabbad.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår en ständig maktkamp inom den muslimska religionen, tyvärr tar den sig uttryck i övergrepp mot "oliktänkande icketroende", för att bevisa just sin fraktions styrka.

Det finns inga som helst försvar av de brutala omänskliga illdåd som utförts i den muslimska trons namn, detta betyder inte att alla muslimer är mördare men, lätt att dra alla över en kam.

Hur ser det ut om några år? Nästa generation blir mer informerad om resten av världen, trots förtryckarnas försök att stoppa all utomislamsk kunnskap via TV och Internet.

Självklart måste man ta avstånd från all typ av våld samtidigt som våldet måste stoppas, kanske med våld, hur man än vänder sig har man ändan är bak. 

Jag tror inte någon av forumets medlemmar glorifierar de våldsdåd som nämnt, hur ska man kunna göra det?

För övrigt har världen utanför försökt lösa detta i många år så jag lägger ner min röst i detta ämne. KAN FÖR LITE.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte och man ska inte forsvara vald mot oskyldiga men daremot skadar det inte att vara lite nyanserad i sin tolkning.

Den muslimska varlden har en hel massa issues att ta itu med fran hedersmord till terrordad men vi ska inte glomma att valdigt manga av landerna dar islam ar stort ar valdigt efterblivna, bade ekonomiskt och socialt, och att det da ar enklare att bega diverse brott under forespeglingen att det ar religiost motiverat da det egentligen bara ar simpla valdsbrott for pengar, makt och mark. Huruvida dessa lander ar ekonomiskt och socialt efterblivna delvis beroende pa islams daliga inflytande eller inte ar en annan intressant diskussion.

Den vasterlandska pressen har latt att skriva "muslimska fundamentalister/terrorister" varje gang en muslim eller en person fran ett muslimskt land gor nagot illdad. Jag har dock nastan aldrig sett beteckningen "hinduiska fundamentalister" om galningarna i Tamilska tigrarna, "kristna fundamentalister" om FARC och andra terroristorganisationer i Sydamerika eller varfor inte "buddhistiska fundamentalister" om galningarna som sitter vid makten i Myanmar. Eller kanske "ateistiska fundamentalister" om Putin och hans gang. Bush har sallan kallats en "kristen fundamentalist" trots att han avslutar alla sina tal med "God save America" och flera ganger papekat att han hade Gud bakom sig i sin attack pa det da mycket sekulara Irak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike.. Vem är det egentligen du menar har påstått att det inte finns "muslimska grupperingar som utsätter oskyldiga människor för deras terror". Känns som att du argumenterar mot någon inbillad motståndare för jag kan inte se att någon skrivit detta i tråden?

Likaså har jag aldrig sett någon som någon gång skrivit att han är för hedersmord som Porto så frekvent argumenterar mot.

Jag kan väl säga att jag inte är odelat positiv till vare sig invandring, muslimer eller hedersmord. Jag har även råkat ut för några bedrägliga muslimer på mina resor i Thailand, Malaysia och Indonesien. Satt även ofta kvällstid på Sari Club, Bali som något år senare sprängdes i småbitar tillsammans med 200 oskyldiga människor.

Men från det till att jag skulle dra alla muslimer över en kam eller som Porto ta varje tillfälle i akt att utrycka, och försöka underblåsa, ett hat är det långt.  Och varför skulle jag det?

Jag har träffat och lärt känna många snälla, trevliga och gästfria muslimska människor under mina många resor och breväxlade också med ett antal indonesiska unga muslimskor i slutet på nittiotalet (såna som jag träffat på plats).

Alla var dom helt normala människor precis som Nerike, Tommy och Porto. Inga terrorister alls.

Vet inte om jag egentligen skulle radera hela den här tråden eftersom den tydligen bara har som syfte att underblåsa hat och i sin inledning inte har något med Thailand att göra alls.

Men jag avaktar med det och hoppas på en inte lika aggressiv och hatfull fortsättning på diskussionen.

Avslutar mitt deltagande i tråden genom att visa ytterligare en bild på ett par muslimer jag träffat under mina resor. Dom här hemmahörande i den sydliga thailändska provinsen Nakhon si thammarath.

muslimnakhon.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

Jag har inte påstått att det inte finns trevliga muslimer, en av min bästa kompisar i Thailand är muslim och bor i Pattaya.

Och många med mig har träffat denna trevliga kille, han hyr ut moppar på Twin palms resort.

prasit.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju helt vansinnigt att blanda in terroristernas religion i det hela, även om det naturligtvis är exakt vad terroristerna vill att folk ska göra så att de ska kunna uppmana alla fredliga Muslimer att stödja dom i kampen mot Muslimhatarna i Väst. Och visst har Bin laden & Co lyckats väldigt bra med detta, hatet mot Muslimer ökar och ju mer hatet ökar desto fler Muslimer ansluter sig till dessa terrornätverk.

Dessa terrorister dödar inte oskyldiga människor för att de är Muslimer, de dödar oskyldiga människor för att de är terrorister och råkar kalla sig Muslimer. En viss skillnad. Det finns ingenting i Islam som säger att det är rätt att döda oskyldiga människor bara för att man är en troende Muslim. Och tur är väl det med tanke på hur många Muslimer det finns på jorden, vi ("de otrogna hundarna") hade blivit utrotade rätt fort om varje Muslim skulle syssla med terrordåd i Islams namn. :na:

En del kanske inte tycker det är fel att påstå att det är "vissa Muslimska grupper" som utför dessa terrordåd, för det stämmer ju faktist, förörvarna i dessa grupper kallar sig ju Muslimer och påstår att de dödar i Islams namn. Men det skapar lätt intrycket att "vissa" skulle vara detsamma som "många" för varför annars nämna att de råkar vara Muslimer? Men nu är det ju inte speciellt många Muslimer procentuellt sett som dödar folk i Islams namn eller som tycker det är ok att andra Muslimer gör det. Så ett bättre ord är väl att kalla dom för vad de är, nämligen kort och gott terrorister. Och de flesta fattar nog att terror inte har ett smack med vilken religion man tillhör även om terroristerna själva tror det ibland.

Mvh Swippe

Ps: Det lugnaste och tryggaste turiststället i hela Thailand tror jag faktist är Koh Lanta som är befolkat av ca 90% Muslimer...

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint med lite religion och politik!    :whistle:

Undvik dessa ämnen på fyllan, lär ju hetta till!  :drunk:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

... Det finns ingenting i Islam som säger att det är rätt att döda oskyldiga människor bara för att man är en troende Muslim. ...

Nja, kanske inte riktigt rätt  :rules:

Jihad - Uppmaning till (o)heligt krig gentemot alla icke-muslimer

Det är en plikt för er att strida [slåss, kriga] och detta är förhatligt för er. Men det kan hända att något är er förhatligt och ändå är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och ändå är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.

(Surah 2:216)

Det rättvisa straffet för de som kämpar emot GUD och Hans budbärare [motsätter sig islam], och som begår hemska brott, är att dödas eller korsfästas, eller att få sina händer och fötter avskurna på alternerande sidor, eller att landsförvisas. Det är för att förödmjuka dem i detta livet, sedan drabbas de av ett mycket värre straff i Livet Efter Detta.

(Surah 5:33)

När de helgade månaderna1 gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud [Allah] är ständigt förlåtande, barmhärtig.

(Surah 9:5)

Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.

(Surah 9:29)

Om ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.

(Surah 9:39)

O du profet, sträva mot de icke troende och mot hycklarna, och var hård när du handskas med dem. Helvetet är deras öde; vilken miserabel boning!

(Surah 9:73)

http://www.sanningen..._ur_koranen.asp  :whistle:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Nja, kanske inte riktigt rätt    :rules:

:wai:

Bara bra grejer i bibeln som lätt kan användas 2-3000år efter att de skrevs?

Ok bäst att man låser dörren om de skäggiga skulle få för sig att Jihada i Hässelby..Hellre ett korståg vilken dag som helst än det ödet. :D

Tack för varningen  :wai:

/Mv

Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bl.a. skriver IL ungefär, att man aldrig behöver känna sig orolig i Thailand eller Phillipinerna om man bara uppför sig och respekterar befolkningen och kulturen. Jag håller med.

Dessvärre gäller inte detta överallt. Det finns vissa musslimska grupper som totalt skiter i vem du är eller vad du gör. Just nu är dom tydligen igång igen på Phillipinerna.

http://www.aftonblad...ticle3121972.ab

Jag vet att man inte får nämna ordet musslim i sammanghanget, men det skiter jag i!

Visst ar det trakigt att detta inte galler overallt. Dock ar det oandligt manga fler exempel an just muslimska fundamentalister som kan raknas upp. Intolerans mot andra grupper ar ju tyvar mkt vanligt forekommande och tar sig alltmer valdsamma uttryck. Visst finns det manga muslimska psykofraktioner som helt har tappat verklighetsforankring men det ar val mer eller mindre ofrankomligt nar man har att gora med varldens mest utbredda religion (de facto troende). Att hitta motsvarigheter fran andra religioner ar som sagt inga problem (om an i mindre omfattning).

Dock ar steget till att darmed domma ut islam som sadan eller alla muslimer valdigt langt och ter sig mkt ignorant. Att gora religion av allt och inget gynnar ingen utom de som pa allvar tror att varlden ar svart och vit och ar for pantade att inte se hur oandligt mkt mer komplexa konflikterna egentligen ar. Ett utmarkt exempel pa detta ar konflikten i s.o Thailand. Den marknadsfors som islams terrorism. Visst denna forklaring gynnar styrande centralmakt i Bangkok men ligger mkt langt fran verkligheten.

UT006

Liknande sammanfattning fran bibeln kan goras. Relativt meningslos m.a.o

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Visst ar det trakigt att detta inte galler overallt. Dock ar det oandligt manga fler exempel an just muslimska fundamentalister som kan raknas upp. Intolerans mot andra grupper ar ju tyvar mkt vanligt forekommande och tar sig alltmer valdsamma uttryck. Visst finns det manga muslimska psykofraktioner som helt har tappat verklighetsforankring men det ar val mer eller mindre ofrankomligt nar man har att gora med varldens mest utbredda religion (de facto troende). Att hitta motsvarigheter fran andra religioner ar som sagt inga problem (om an i mindre omfattning).

Dock ar steget till att darmed domma ut islam som sadan eller alla muslimer valdigt langt och ter sig mkt ignorant. Att gora religion av allt och inget gynnar ingen utom de som pa allvar tror att varlden ar svart och vit och ar for pantade att inte se hur oandligt mkt mer komplexa konflikterna egentligen ar. Ett utmarkt exempel pa detta ar konflikten i s.o Thailand. Den marknadsfors som islams terrorism. Visst denna forklaring gynnar styrande centralmakt i Bangkok men ligger mkt langt fran verkligheten.

UT006

Liknande sammanfattning fran bibeln kan goras. Relativt meningslos m.a.o

Det var ju ett jäkla tjat om att fördömma alla muslimer och islamister, dra alla över en kam o.sv. Finns väl ingen här som gjort detta?

Så snart ordet muslim eller islamist skrivs i det offentliga rummet så händer märkliga saker. Några ifrågasätter direkt om man är främlingsfientlig eller muslimhatare. Efter ett litet tag så är heta diskussioner igång. Just i denna tråd hade jag tänkt mig att begränsa diskussionen till vad som händer i Thailand och på Phillipinerna. Alltså en begränsad grupp av muslimer. Just nu roar sig ett gäng militanta muslimer med att släcka ett stort antal oskyldiga liv på Phillipinerna. Jag tycker frågan är ganska viktig att ta upp eftersom det många ggr också handlar om vår säkerhet när vi reser.

Och beträffande Kims oro över mitt eventuella muslimhat så kan jag här och nu upplysa om att jag varit ihop med en muslimtjej (Rasema) från forna Jugoslavien och jag har även haft ett förhållande med en tjej Persien, alltså Iran. Och hör och häpna. jag har överlevt båda förhållanden.  :great:

Jag tycker det har gått för långt när man inte ens får reagera på oskyldigt dödande, om det sker under muslimsk flagg!  :bad:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mvh Swippe

Ps: Det lugnaste och tryggaste turiststället i hela Thailand tror jag faktist är Koh Lanta som är befolkat av ca 90% Muslimer...

Finns väl ingen anledning för dom att bråka där då. ;D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alltså en begränsad grupp av muslimer." Runt en miljard finns -så snack om  begränsat suger fett."Det sker under muslimsk flagg!" Nä -de är sketna mördare bara - haja den skillnaden så är snacket över.

Tala om vad du ÄR så kan  jag och andra göra mindre bra saker "under din flagg" som du får sota för för vi är ju nästan samma då vi tror på samma sak  eller?...nä kom igen killen ..var inte så hysterisk.  :D

mv

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...