Jump to content
L64

Thai Airways

Recommended Posts

spooncreek
Posted (edited)

Som tidigare berättats blev jag ju nedgraderad till silver efter att ha varit guld på Thai i runt 15 år. Största skälet är Thais  dyra priser om man utgår från deras egen hub (Bangkok alltså) samt att de ofta är upptill dubbelt så dyra som konkurrenterna även på korta resor under tre timmar. I det närmaste obokningsbara biljetter på grund av prisskillnaden alltså, särskilt om man vill ha en bokningsklass som innebär 100 % intjänade poäng.

Trodde saknaden skulle bli stor, men eftersom jag egentligen varit utfasad (inte valt Thai eller annat Star Alliance särskilt ofta det senaste året)  var fallet ganska milt. Inte ens loungeförmånen saknar jag särskilt, har man gott om tid på tex Suvvan så kan man köpa in sig in en hyfsad lounge för ungefär vad det kostar att köpa ett Burger King mål och ett par Chang till det. 

Med de ytterligare försämringar Thai nu aviserat avseende sitt Royal Orchid Plus program har jag svårt att tänka mig att jag någonsin blir guld igen. Möjligen med något annat bolag i Star Alliance, eller mer troligt One World.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

apknug

Ja, sanning med modifikation. Eurobonus tog inte bort extra bagage på de billigaste biljetterna. Utan när den nya biljettklassen utan bagage skapades så gäller inte förmånen "extra bagage" då man inte kan få extra av något som inte finns. 

Ordvrängeri kan man kalla det... men så är det, man kan inte få extra något som man inte har något av. 

Ja, latinska uttryck får du gärna använda men läser du det finstilta när du köper en flygbiljett så står det mer eller mindre: Vi kan ändra vad vi vill, när vi vill, hur vi vill och du skall bara acceptera det. 

EU261 kom till av bl.a. pga. dessa formuleringar då flygbolagen kunde ändra, flytta och boka om mer ellee mindre hur de ville och konsumenten skulle bara acceptera. 

Ah då talar vi förbi varandra, jag undrade om thai hade eller har för avsikt att försämra sitt lojalitetsprogram vad gäller bagage så som SAS har gjort, det skulle bara tråkigt för koppar55 tycker jag som just blivit lifetime gold. Fast då SAS inte har försämrat sitt lojalitetsprogram utan bara tillfört nya biljettyper så så är jämförelsen tydligen inte relevant. Hehe.

Min poäng är fortfarande och har alltid varit att inget är för evigt och man kan tyvärr inte äns veta vad man får ibland. Så där är vi överens tror jag.

Ceveat emptor är ett av de få latinska uttryck jag kommer ihåg från när jag pluggade juridik i Lund. Buyer Beware. Nåt man skall ha i bakhuvudet som kritisk konsument annars kanske man blir besviken när guldförmånerna som man strävat efter under lång tid och ibland kanske betalat extra för "försvinner" på ett eller annat mystiskt sätt.

Skål på dig förresten! Det börjar bli kväller här i Jomtien. Chock Dee, krap. Och Sawadee Phi Mai det är ju ändå nyår.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

• Ge karma 1
  • Skål 1

samet
1 timme sedan, skrev apknug:

Ah då talar vi förbi varandra, jag undrade om thai hade eller har för avsikt att försämra sitt lojalitetsprogram vad gäller bagage så som SAS har gjort, det skulle bara tråkigt för koppar55 tycker jag som just blivit lifetime gold. Fast då SAS inte har försämrat sitt lojalitetsprogram utan bara tillfört nya biljettyper så så är jämförelsen tydligen inte relevant. emoji16.png Hehe.

Min poäng är fortfarande och har alltid varit att inget är för evigt och man kan tyvärr inte äns veta vad man får ibland. Så där är vi överens tror jag.

Ceveat emptor är ett av de få latinska uttryck jag kommer ihåg från när jag pluggade juridik i Lund. Buyer Beware. Nåt man skall ha i bakhuvudet som kritisk konsument annars kanske man blir besviken när guldförmånerna som man strävat efter under lång tid och ibland kanske betalat extra för "försvinner" på ett eller annat mystiskt sätt.

Skål på dig förresten! Det börjar bli kväller här i Jomtien. Chock Dee, krap. Och Sawadee Phi Mai det är ju ändå nyår. emoji482.pngemoji481.png

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Utan att veta utan bara gissar så skulle jag tro att thai kommer göra samma, om de inte redan gjort. De flesta av Star Alliance bolagen i europa har gjort likadant. 

Skapat nya biljettklasser med ingen eller väldigt låg poängintjäning, inget bagage, ingen möjlighet till ändringar eller avbokningar. 

Det är priset man får betala för en mindre dyr biljett, finns ingen flexibilitet och saker som vi tar för givet finns inte t.ex. ångerrätt. 

Ångerrätten på SAS är 24 timmar... 

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev apknug:

Kul. Nu slipper du jaga poäng, resten av livet!

Skämt åsido lounge fastrack bagage resten av livet är rätt OK. Hoppas bara att thai inte gör som SAS och tar bort förmåner som extra bagage för Gold på billiga biljetter....

Sånt crap att de inte ändrat något på 25 år!?

De flaggar för billigare business, det har vi väntat på business går väl halvful nu ping@soengsang !

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

SAS har väl bara tagit bort extra bagage på biljetter utan bagage och inte på billiga biljetter. 

Oavsett vilket så är folks resemönster olika. För en del så kan det löna sig att betala lite mer för en biljett, men det är ju beroende på prisskillnaden. 

Som icke lojalitetskund så betalar man för de som är lojalitetskuder. 

Största förloraren är alltså dom som inte har ett bonuskort. 

• Ge karma 2

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev apknug:

Sanning med modifikation? Visst är det borttaget på SAS men på thai? Har inte följt med 100% där så osäker.

Det var mest för att själv bemöta mot thai som inte läser här iof det orimliga i att thai påstår i sitt mail att de inte har typ ändrat villkoren på 25 år. Vilket de har, nåt jäkla villor kanske står oändrat med det ska inte stå oemotsagt.

Fast som lifetime Gold så skulle jag ju gräma mig extra hårt om just de förmånerna som man kan använda livet ut utan att köpa dyra biljetter försvinner. Vilket de gör, har gjort och mest troligen kommer att göra.

Ceveat emptor betala inte upp för nåt som du inte vet vad det är eller kommer att bli.

Min man har 1 bagage x 2 eller 1 bagage x 3 så blir resultatet väldigt mycket mer än om man har 0 bagage x 40. 

Det samma gäller med poäng. Om guldkort ger 25% mer so blir det fortfarande 0 poäng om biljetten i sig ger 0 poäng. 

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

apknug
SAS har väl bara tagit bort extra bagage på biljetter utan bagage och inte på billiga biljetter. 

Oavsett vilket så är folks resemönster olika. För en del så kan det löna sig att betala lite mer för en biljett, men det är ju beroende på prisskillnaden. 
Som icke lojalitetskund så betalar man för de som är lojalitetskuder. 
Största förloraren är alltså dom som inte har ett bonuskort. 
Japp SAS har tagit bort "rätten" att alltid ta med sig ett extra bagage för sina mest värdefulla värdefulla lojalitetskunder. Jag har inget problem med det men man ska inte tro att de förmåner man betalar för genom att att köpa dyra biljetter som medfört denna guldstatus ska vara 4 ever.

Jag har inte bokningklasserna i huvet o tjejens dator med Amadeus pro tempo finns inte i huset men rent generellt så gäller det de "billigaste biljetterna" för det "är" dem utan bagage. De går kannske att hitta på nätet, go light heter de i marknadsförings termer om jag minns rätt.

andrejsdenruskige
Japp SAS har tagit bort "rätten" att alltid ta med sig ett extra bagage för sina mest värdefulla värdefulla lojalitetskunder. Jag har inget problem med det men man ska inte tro att de förmåner man betalar för genom att att köpa dyra biljetter som medfört denna guldstatus ska vara 4 ever.

Jag har inte bokningklasserna i huvet o tjejens dator med Amadeus pro tempo finns inte i huset men rent generellt så gäller det de "billigaste biljetterna" för det "är" dem utan bagage. De går kannske att hitta på nätet, go light heter de i marknadsförings termer om jag minns rätt.

Nä ingenting är ju förevigt.
Go Light existerade inte ens tidigare.
Du får vara glad att dom har infört en sådan klass istället.
Hur mycket sparar du på en sådan biljett?

apknug

Min man har 1 bagage x 2 eller 1 bagage x 3 så blir resultatet väldigt mycket mer än om man har 0 bagage x 40. 

Det samma gäller med poäng. Om guldkort ger 25% mer so blir det fortfarande 0 poäng om biljetten i sig ger 0 poäng. 
Jepp, finns 0 kolli eller 0 kg bagage på thai international? I sådana fall har koppar55 tyvärr i mina ögon lite mindre värde på sitt lifetime Gold. Han som alla andra måste betala extra för bagaget.

andrejsdenruskige
Jepp, finns 0 kolli eller 0 kg bagage på thai international? I sådana fall har koppar55 tyvärr i mina ögon lite mindre värde på sitt lifetime Gold. Han som alla andra måste betala extra för bagaget.

Hur mycket billigare blir sådana biljetter?
Har du en prisjämförelse?

Med tanke på att du studerat juridik så bör din lön ligga såpass bra till så att även du kan unna dig en väska på Thai eller SAS. Det fixar t.o.m småbarnsfamiljer med mediokra jobb.
  • Ge karma 1

apknug

Nä ingenting är ju förevigt.
Go Light existerade inte ens tidigare.
Du får vara glad att dom har infört en sådan klass istället.
Hur mycket sparar du på en sådan biljett?

Hur mycket billigare blir sådana biljetter?
Har du en prisjämförelse?

Med tanke på att du studerat juridik så bör din lön ligga såpass bra till så att även du kan unna dig en väska på Thai eller SAS. Det fixar t.o.m småbarnsfamiljer med mediokra jobb.
Jag tyvärr svårt att följa ditt resonemang. Finns inte go light längre? Menar du att man inte kan boka biljetter utan bagage på SAS och thai? SAS eller thai? Eller bara SAS? Eller bara thai? Eller thai oberoende av SAS? Eller thai med sas? Eller vice versa?

SAS har mig veterligen sin go light där bagage inte ingår.
Finns någon liknande produkt hos thai?

Min poäng här är att SAS har relativt sätt försämrat förmånerna för sina bäst kunder och troligen kommer thai göra samma sak.

*Observera att vi inte längre erbjuder medlemmar i EuroBonus Silver, Guld och Diamant eller Star Alliance Gold kostnadsfritt bagage vid resa i SAS Go Light från och med den 7 maj 2018.

• Ge karma 1

andrejsdenruskige
Jag tyvärr svårt att följa ditt resonemang. Finns inte go light längre? Menar du att man inte kan boka biljetter utan bagage på SAS och thai? SAS eller thai? Eller bara SAS? Eller bara thai? Eller thai oberoende av SAS? Eller thai med sas? Eller vice versa?

SAS har mig veterligen sin go light där bagage inte ingår.
Finns någon liknande produkt hos thai?

Min poäng här är att SAS har relativt sätt försämrat förmånerna för sina bäst kunder och troligen kommer thai göra samma sak.

*Observera att vi inte längre erbjuder medlemmar i EuroBonus Silver, Guld och Diamant eller Star Alliance Gold kostnadsfritt bagage vid resa i SAS Go Light från och med den 7 maj 2018.

Nej, det jag menar är att man har infört en ny klass och då är det så enkelt att man inte får ta sig ett extra bagage. Ordet ”Extra” betyder egentligen just ”extra” eller om man vill ”ytterligare ett”.
Om du har ett erbjudande som lyder köp 1 dassrulle och få två dassrullar, så kan du inte ge fan i att köpa 1 dassrulle och hävda i kassan att du bara vill ha den där extra dassrullen som dom annonserar om.

Jag anar en viss bitterhet från din sida.
Vad är det som har gått fel och vadan denna aversion mot poäng?
Har du Ica-kort eller Coop-kort?
Gissar att du vägrar att använda dessa
  • Haha 2

apknug

Utan att veta utan bara gissar så skulle jag tro att thai kommer göra samma, om de inte redan gjort. De flesta av Star Alliance bolagen i europa har gjort likadant. 

Skapat nya biljettklasser med ingen eller väldigt låg poängintjäning, inget bagage, ingen möjlighet till ändringar eller avbokningar. 

Det är priset man får betala för en mindre dyr biljett, finns ingen flexibilitet och saker som vi tar för givet finns inte t.ex. ångerrätt. 

Ångerrätten på SAS är 24 timmar... 
Ja jag håller med dig,visst kommer de helt klart införa biljetter utan bagage och således utan "alltid" Xtra kg eller kollin. Tråkigt för koppar som kanske har sätt fram emot framtiden med billigaste biljetterna med thai o alla förmåner.

Jag säger inte att det är tråkigt (fast det är det för koppar) för det är nödvändigt om vi ska kunna flyga så billigt som vi gör nu. Jag flög nu över Songkran med Emirates för 4700 (iof inte rock bottom) men jag kommer ihåg efter första resan vintern 1990 så satte in resebyrå i Linköping upp skyltar man Bangkok 4600. Det var rekordlågt då och han på resebyrån sa att detta är ett superlågt somarpris med Aeroflot som aldrig kommer tillbaks.....

Jag välkomnar alla förändringar som leder till billigare biljetter!
Sorry@koppar55 att du blir indragen med du är bara ett exempel Helge.

• Ge karma 1

andrejsdenruskige

Tog bara en snabb sökning i SAS app.
120kr för att slippa lägsta klass och typ 0p?

Är ekonomin såpass ansträngd så avråder jag å det grövsta att överhuvudtaget gå ut genom ytterdörren.

Har man flugit en del genom livet och varit lite medveten så kan man få nytta av sitt lifetime gold på äldre dar.
Nu har jag typ 30år till pension, men jag har säkrat guldet.
Inget som jag är ledsen över.
Att man sedan fått med hela familjen (4pers) i First till Thailand och bjudit syrran och hennes man till Puerto Rico för poängen är väl bara trevligt.
Jag tycker att fler borde göra sådant.
Gäller bara att flyga lite mer medvetet.

3c648949d7c4a71fc464c41688f399f2.jpg

• Ge karma 4

apknug

Nej, det jag menar är att man har infört en ny klass och då är det så enkelt att man inte får ta sig ett extra bagage. Ordet ”Extra” betyder egentligen just ”extra” eller om man vill ”ytterligare ett”.

Om du har ett erbjudande som lyder köp 1 dassrulle och få två dassrullar, så kan du inte ge fan i att köpa 1 dassrulle och hävda i kassan att du bara vill ha den där extra dassrullen som dom annonserar om.

Jag anar en viss bitterhet från din sida.

Vad är det som har gått fel och vadan denna aversion mot poäng?

Har du Ica-kort eller Coop-kort?

Gissar att du vägrar att använda dessa

Om du läser det inklistrade från SAS ovan angående så ser du att tom de medgivit att de har försämrat detsamma, dvs inte ny längre extra bagage. Sen kan de ha hittat en ny bokningskod i GDS systemet för att typ komma undan med detsamma.

Jag har inte tillgång till Amadeus pro tempo nu som jag sa men;

Finns SAS go light inte längre eller äns? Såg nåt om det ovan.

Kan man boka biljetter på thai som inte har bagage?

Min sorg går ut över alla dessa sällan resenärer som blint trott på vad som lovats i marknadsföringen och hoppats på ett liv i sus o dus med röda mattan champagne uppgradering vip service så länge man köper en dyrare biljett för privata pengar o blir status medlem.

Jag har inget emot poäng så länge ingen blir lurad. Jag har sagt upp både Ica o Coop kortet pga taskiga vilkor men det var ju en kuggfråga. Skål!

• Ge karma 1

apknug
Tog bara en snabb sökning i SAS app.
120kr för att slippa lägsta klass och typ 0p?

Är ekonomin såpass ansträngd så avråder jag å det grövsta att överhuvudtaget gå ut genom ytterdörren.

Har man flugit en del genom livet och varit lite medveten så kan man få nytta av sitt lifetime gold på äldre dar.
Nu har jag typ 30år till pension, men jag har säkrat guldet.
Inget som jag är ledsen över.
Att man sedan fått med hela familjen (4pers) i First till Thailand och bjudit syrran och hennes man till Puerto Rico för poängen är väl bara trevligt.
Jag tycker att fler borde göra sådant.
Gäller bara att flyga lite mer medvetet.

3c648949d7c4a71fc464c41688f399f2.jpg&key=d8009d846e6a22d509bda1d269aa0ccd3165e31f6233b855c80847116117f840
Alla får köpa vad de vill, men att slänga 120 kr i papperskorgen är inget jag vill rekommendera. Bättre att skänka pengarna till välgörenhet.

Har väldigt lite att göra med att ha pengar för att gå utanför dörren så det och andra insuinationer kan vi lägga ner, det klär varken dig eller nån annan. Vi diskuterar sak inte person.

• Ge karma 1