Jump to content
L64

Thai Airways

Recommended Posts

NiceBeaver

Det usla med Thai är att man inte ser vilken biljettklass man hamnar i när man bokar. Det är ett lotteri.På t.ex. Emirates går det att välja ett billigt alternativ med 25 kilo och inte kunna boka stol. Sedan en nivå med 30 och där våld plats ingår.

På Thai hemsida finns bara ett alternativ på ekonomi. Sedan måste man välja flyg och gå till nästa steg för att kunna se vilken typ av biljett systemet har valt ut. Det är inte heller lätt att hitta och man måste känna till vilka bokningsklasser som har lägre vikt. Detta framgår inte. Där ligger alla andra flygbolag år före.

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

pigge01
7 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Det usla med Thai är att man inte ser vilken biljettklass man hamnar i när man bokar. Det är ett lotteri.På t.ex. Emirates går det att välja ett billigt alternativ med 25 kilo och inte kunna boka stol. Sedan en nivå med 30 och där våld plats ingår.

På Thai hemsida finns bara ett alternativ på ekonomi. Sedan måste man välja flyg och gå till nästa steg för att kunna se vilken typ av biljett systemet har valt ut. Det är inte heller lätt att hitta och man måste känna till vilka bokningsklasser som har lägre vikt. Detta framgår inte. Där ligger alla andra flygbolag år före.

Det låter konstigt

Eller bokar du sent / Högsäsong. 

Jag brukar få 4 - 6 olika priser

Men nu till Songklan och påsk är det svårt med billiga biljetter

Jag brukar boka med 75% bonus.

Ibland måste man boka tidigt för ett bra pris.

NiceBeaver
7 timmar sedan, skrev pigge01:

Det låter konstigt

I steget efter att ha valt avgång får jag upp priserna. Ett för ekonomi, premium (söker på cph) och business. Inget mer vilken bokningsklass eller hur mycket bagage man får ha. Där får du alltså upp 4-6 olika alternativ?

Det vill jag se. Ta en skärmdump och lägg upp.

• Ge karma 1

apknug

Det låter konstigt
Nja inte alls konstigt. Thai har alltid varit och är fortfarande ett stenålders bolag när det gäller teknik och rutiner.

Det många andra bolag har är en tydlig matris i första sökningsläget, med de olika bokningsklasserna och priserna där det framgår klart och tydligt; poängintjäning, bagage, sittplats kostnad för om/avbokning etc. Det skall inte behövas klickas fram till betalning eller ännu värre för att detta skall framgå.

Här har thai lite att göra med sina system.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

• Fint 1

biker
Posted (edited)
5 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

I steget efter att ha valt avgång får jag upp priserna. Ett för ekonomi, premium (söker på cph) och business. Inget mer vilken bokningsklass eller hur mycket bagage man får ha. Där får du alltså upp 4-6 olika alternativ?

Det vill jag se. Ta en skärmdump och lägg upp.

När man valt datum så ser man alla alternativ. 

Saver, Flexi saver, Flexi, Full flexi, Premium eco saver

Man ser direkt bagagevikt, biljettklass, intjänade miles mm.

Man kan klicka på länken "More details" för de olika biljetterna, och få all info vad

gäller ombokning mm.

Jag tycker nog att all info finns, direkt när man valt sin resa......

mvh

biker

image.png.11b0be59e4c7964865a4030e7a2b2085.png

Edited by biker
  • Ge karma 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

NiceBeaver
1 timme sedan, skrev biker:

När man valt datum så ser man alla alternativ. 

Saver, Flexi saver, Flexi, Full flexi, Premium eco saver

Man ser direkt bagagevikt, biljettklass, intjänade miles mm.

Man kan klicka på länken "More details" för de olika biljetterna, och få all info vad

gäller ombokning mm.

Jag tycker nog att all info finns, direkt när man valt sin resa......

mvh

biker

image.png.11b0be59e4c7964865a4030e7a2b2085.png

Inte hos mig. Gjorde en sökning för en timme sedan och då såg det ut så här:

Thai6.png.45f88f33712c14f2183b5e1e158a2b64.png

Går inte att välja något, man slumpas in i en bokningsklass Ingen info om vikt, bonus med mera. Har haft en konversation på Thais facebooksida. Sista svaret jag fick var att det tydligen är något problem med någon server som inte är uppdaterad. Borde man inte kolla upp sånt? Nu var detta en slumpvis sökning. Men när Qatar är 10,000 THB billigare dom dagar som jag har tänkt att åka är valet ganska lätt. Där får jag direkt veta vilka regler som gäller.

Broskan
28 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Inte hos mig. Gjorde en sökning för en timme sedan och då såg det ut så här:

Thai6.png.45f88f33712c14f2183b5e1e158a2b64.png

Klicka på fortsätt så kommer det fram

• Ge karma 2

NiceBeaver
3 timmar sedan, skrev Broskan:

Klicka på fortsätt så kommer det fram

Jag var tvungen att välja flyg från bilden ovan, fanns inga fler alternativ. Efter att ha prickat i båda kom denna summering upp:

Thai6.png.5ed89e8ade099d37bf84db0095d3a33a.png

Deras system har nu valt bokningsklass på egen hand. Sedan klickar man på fortsätt som nu ligger längre ned och då kommer denna:

Thai3.png.5a3c2076761e09579456d403fae76d73.png

Ingenstans kan jag välja nivå på biljetten eller hur mycket bagage jag får ha med eller hur det är med bonus. Det ska man bara veta eller så får man leta rätt på den infon. Men efter mitt chattande med Thai i förmiddags insåg dom att det var fel. Dom skrev något om en server. 

Nu är denna sökning inte dom aktuella dagar jag har tänkt och när jag hade tänkt att åka kostar en biljett med Thai 38,000 THB. Qatar får jag för 28,000 och där vet jag direkt att jag får 30 kg, hur mycket bonus och vad en eventuell ändring kostar. 

Esspe

Vet att det tidigare varit lite olika om man sökt från ARN eller CPH. Kan möjligen vara så att varje land sköter sin egen sida. Det finns ju olika erbjudanden från/till olika destinationer. Låter lite långsökt men....

NiceBeaver
6 minuter sedan, skrev Esspe:

Vet att det tidigare varit lite olika om man sökt från ARN eller CPH. Kan möjligen vara så att varje land sköter sin egen sida. Det finns ju olika erbjudanden från/till olika destinationer. Låter lite långsökt men....

Var inne på det också men under min konversation med Thai så la dom in den här bilden för att visa att det minsann fungerar:

Thai7.jpg.17fc017f532cbf29477129405b2fe6b7.jpg

Så här borde tydligen bokningssidan se ut. Men när jag visade bilderna ovan om hur min bokning ser ut backade dom och skrev något luddigt om en server i Tyskland. Nu är dom förhoppningsvis medvetna om problemet. Om det blir tydligare framöver återstår att se.

• Ge karma 1

pigge01
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

Jag var tvungen att välja flyg från bilden ovan, fanns inga fler alternativ. Efter att ha prickat i båda kom denna summering upp:

Thai6.png.5ed89e8ade099d37bf84db0095d3a33a.png

Deras system har nu valt bokningsklass på egen hand. Sedan klickar man på fortsätt som nu ligger längre ned och då kommer denna:

Thai3.png.5a3c2076761e09579456d403fae76d73.png

Ingenstans kan jag välja nivå på biljetten eller hur mycket bagage jag får ha med eller hur det är med bonus. Det ska man bara veta eller så får man leta rätt på den infon. Men efter mitt chattande med Thai i förmiddags insåg dom att det var fel. Dom skrev något om en server. 

Nu är denna sökning inte dom aktuella dagar jag har tänkt och när jag hade tänkt att åka kostar en biljett med Thai 38,000 THB. Qatar får jag för 28,000 och där vet jag direkt att jag får 30 kg, hur mycket bonus och vad en eventuell ändring kostar. 

Använder du en dator  eller en platta? 

När man bokar bör man använda en dator inte platta eller telefon 

Edited by pigge01
  • Ge karma 1

NiceBeaver
2 timmar sedan, skrev pigge01:

Använder du en dator  eller en platta? 

När man bokar bör man använda en dator inte platta eller telefon 

Både och med samma resultat. Bilderna ovan är ifrån datorn.

Men som jag skrev tidigare insåg Thai att dom har något fel.

farangen
Posted (edited)
On 2019-03-04 at 19:50, skrev biker:

Det är en bra fråga. Men gissningsvis så ändrar de inte villkor på en redan betald biljett.

Men för att vara helt säker, skicka frågan till Thai Airways. De brukar svara snabbt.

https://www.thaiairways.com/en_SE/contact_us/feedbackform.page?

Det gäller ju inte alla biljetklasser i economy.

30 kg (66 pounds)
* Except 
1) RBD L/ V/ W: 20 kg ( 44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 APR 19
2) RBD G: 20 kg (44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 JUL 19

Jag brukar åka på billiga biljetter med Thai, det brukar vara class W.

mvh

biker

Någon som fått svar från Thai på vad som gäller med de nya bagagereglerna? Har en resa till Bangkok inbokad i slutet på denna månad, alltså precis innan de nya reglerna börjar gälla, men returen är i maj. Dessutom har jag ett par inrikes flygningar i april bokade. Har skickat en fråga till Thai Airways, men inte fått något svar än. Känns märkligt om de skulle ändra på redan bokade biljetter där det uttryckligen står 30 kg. 

Edited by farangen
  • Ge karma 3

biker
On 2019-03-07 at 14:54, skrev farangen:

Någon som fått svar från Thai på vad som gäller med de nya bagagereglerna? Har en resa till Bangkok inbokad i slutet på denna månad, alltså precis innan de nya reglerna börjar gälla, men returen är i maj. Dessutom har jag ett par inrikes flygningar i april bokade. Har skickat en fråga till Thai Airways, men inte fått något svar än. Känns märkligt om de skulle ändra på redan bokade biljetter där det uttryckligen står 30 kg. 

Hittade följande info.......

https://insideflyer.dk/thai-airways-lukker-salg-premium-economy-mellem-koebenhavn-Bangkok/

mvh

biker

Det rene Economy produkt forringes også

Er du vant til at rejse på rene Economy billetter med Thai Airways, skal du være opmærksom på, at det på billetter booket i klasserne L, W og V fra 1. april i år kun er tilladt at have 20kg i kufferten (mod 30kg nu). Har du købt din billet før de nye regler træder i kraft, må du medbringe den bagage mængde der fremgår af din bekræftelse / billet (på Economy 30kg).

Kilde: Thai Airways.

• Ge karma 4