Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Vad vill du ha sagt med det?

 

Ytterligare degradering 

När B747 byttes försvann 36 platser och nu 27 

Det blir bara sämre med mindre plan. =dyrare.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev pigge01:

Ytterligare degradering 

När B747 byttes försvann 36 platser och nu 27 

Det blir bara sämre med mindre plan. =dyrare.

Behöver det inte bli. A350 är en av marknadens mest bränsleeffektiva plan.

 

Kanske ser Thai att beläggningen i början av december är låg och de något färre platserna i en A350 räcker.

 

Man kan ju hoppas att det är anledningen och att Thai börjar använda sin flotta mer effektivt och optimerar sina linjer. De har ju lite ekonomiska beskymmer och man kan ju hoppas att detta är medvetet för att komma till rätta med det.

 

Men att det skulle vara så välplanerat och genomtänkt låter ju otroligt, så anledningen är säkert bara något sådant som att ordinarie B777 skall in på check eller nått...

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev pigge01:

Ytterligare degradering 

När B747 byttes försvann 36 platser och nu 27 

Det blir bara sämre med mindre plan. =dyrare.

Har du räknat på det eller hur vet du det?

Jag har personligen ingen aning men misstänker att:

 

Mindre men nyare plan kanske är:

Effektivare, lägre bränslekostnad

Lättare, lägre bränslekostnad

Bättre design, lägre bränslekostnad

Färre motorer, billigare underhåll

Färre antal besättning, billigare lönekostnad

Osv, osv....

Har du en riktig kostnadsanalys så delge oss gärna.

Känns konstigt att flygbolagen skulle byta från B747 om det var det mest lönsamma planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev pigge01:

Ytterligare degradering 

När B747 byttes försvann 36 platser och nu 27 

Det blir bara sämre med mindre plan. =dyrare.

Hahaha nä.

Både B777 och A350 är billigare att köra för Thai per stol och mile, och A350 även mer ekonomisk än B777.

 

6 timmar sedan, skrev pigge01:

måhända

Fakta är att A350-900 är 27 platser mindre än B777-300ER

Fakta är att A350 är mycket bekvämare än B777, tystare bättre luft och mer luftig kabin....

Så en klar uppgradering!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

har flygit några gånger med 380an  och 350an .och 350an är klart det bästa planet just nu.vackrast är 747an fortfarande.  Med vänlig hälsning 35 kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har faktiskt aldrig flugit 350.
380’n har jag flugit, men det kan bli skevt med den jämförelsen då det var i First.
Hade man tid och pengar så borde man jämföra eko på 350/380/777/747 och då även ta i beaktning att det ska vara samma flygbolag och konfiguration. Konfigurationerna kan skilja sig en del, men det är nog inga större skillnader.

För min del så är gamla MD-80 riktigt behaglig och även CRJ-900. Tysta och mjuka som bara den om man sitter långt fram. Det kan iofs vara knepigt att flyga med dessa till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hade man tid och pengar så borde man jämföra eko

Orka åka 555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Har inte allt men en lite jämförelse kan jag göra.

Singapore sling så är 380 bättre än 777-300ER/200ER pga tystare o mjukare i luften (läs stor) samt att på vissa konfig så är det eko på 2 våning från sista nödut. Service ingen skillnad.

Luftwaffe så har ja tyvärr inte fart med 350 men där slår 747-8, 380 med hästlängder även om ja satt eko på andra våning på 380. Sen vet ja tack vara frugan så vet jag att luftwaffe har sämre service på BKK än andra destinationer i eko, själv åkt dit i deras 747-400 men det var strax innan Jesus gick på vattnet 🧐 så kan inte jämföra

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ja som utlovat kommer här en kortare avrapportering av min resa med thai air 6/12--4/2.

 

Först av allt, thai har börjat sedan i somras ta betalt för "preferred Seat" nödutgång och bulkhead. Inget konstigt med det det för ju typ "alla" nu rätt häftigt pris dock 100 USD. Då jag bokat min resa innan detta infördes lyckades jag, utan att betala, seata mig på nödutgång. Det var dock lite tjafs incheckning både ut o hem; have you paid for Exit Seat? Yes I Book and confirmed? Yes? Yes! Till slut. På utresan hade jag tre hela Exit rad själv, dvs från fönster till fönster.

 

Utresan.

 

Denna skedde i nya A350, trevligt flygplan nytt o fräscht.

 

Och servicen?

 

Utresan.

 

Fördrink. Gick som vanligt att bara få GTn, vinet fick man vänta med tills matvagnen gått förbi och de kom med drinkvagn igen. Plast bestick, ingen salt o peppar, ingen påfyllning av vin. Vid kaffe servering erbjöds ingen whiskey Cognac från vagnen.

 

Ölen "tog slut" i främre galleyt, men fanns i bakre om man nöjde sig med heineken.

 

Bad om en Blody Mary till frukost, det har man läst här att det serveras, icke men fick till slut på nåder lite rödvin. Kanske för att jag satt på preferred seat, ingen alkohol på vagnen.

 

Hemresan

 

Då det är Take off ganska sent vill de, med rätta, speeda upp serveringen. Ingen riktig fördrink utan drinkvagnen går först med maten straxt bakom. Men hör och häpna en GT samt rödvin går bra! Kanske för att jag betonade att GTn är INNAN maten rödvin TILL maten. Plast bestick, ingen salt o peppar, ingen påfyllning av vin, ingen avec på kaffe vagnen.

 

Ca Tre timmar innan landning är det stopp på alkohol servering, stop bar service brekfast service är kommentaren när man frågar i alla galleyn.

 

Vid frukost ber jag om Bloody Mary men de säger att bara nej, det finns ingen alkohol på vagnen.

 

Summa summarum

 

Samma jämn kassa thai som det varit de sista 10 åren typ, ser fram emot Songkran resan med Emirates!

 

 

 

 

 

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

 

 

 

339a1eda924f38eda823f1581f1fdc5b.jpged667ac51fa2f8f7bfd82f6bdfd4fef2.jpg

 

921edf18d9973a2bbda2f3a21f2cb6e9.jpge6c61166bedf6d988c04afdda0a653c1.jpg853f56205491cb5691745eb67cf95fa6.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Ja som utlovat kommer här en kortare avrapportering av min resa med thai air 6/12--4/2.

 

Först av allt, thai har börjat sedan i somras ta betalt för "preferred Seat" nödutgång och bulkhead. Inget konstigt med det det för ju typ "alla" nu rätt häftigt pris dock 100 USD. Då jag bokat min resa innan detta infördes lyckades jag, utan att betala, seata mig på nödutgång. Det var dock lite tjafs incheckning både ut o hem; have you paus for Exit Seat? Yes I Book and confirmed? Yes? Yes! Till slut. På utresan hade jag tre hela Exit rad själv, dvs från fönster till fönster.

 

Utresan.

 

Denna skedde i nya A350, trevligt flygplan nytt o fräscht.

 

Och servicen?

 

Utresan.

 

Fördrink. Gick som vanligt att bara få GTn, vinet fick man vänta med tills matvagnen gått förbi och de kom med drinkvagn igen. Plast bestick, ingen salt o peppar, ingen påfyllning av vin. Vid kaffe servering erbjöds ingen whiskey Cognac från vagnen.

 

Ölen "tog slut" i främre galleyt, men fanns i bakre om man nöjde sig med heineken.

 

Bad om en Blody Mary till frukost, det har man läst här att det serveras, icke men fick till slut på nåder lite rödvin. Kanske för att jag satt på preferred seat, ingen alkohol på vagnen.

 

Hemresan

 

Då det är Take off ganska sent vill de, med rätta, speeda upp serveringen. Ingen riktig fördrink utan drinkvagnen går först med maten straxt bakom. Men hör och häpna en GT samt rödvin går bra! Kanske för att jag betonade att GTn är INNAN maten rödvin TILL maten. Plast bestick, ingen salt o peppar, ingen påfyllning av vin, ingen avec på kaffe vagnen.

 

Ca Tre timmar innan landning är det stopp på alkohol servering, stop bar service brekfast service är kommentaren när man frågar i alla galleyn.

 

Vid frukost ber jag om Bloody Mary men de säger att bara nej, det finns ingen alkohol på vagnen.

 

Summa summarum

 

Samma jämn kassa thai som det varit de sista 10 åren typ, ser fram emot Songkran resan med Emirates!

 

 

 

 

 

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

 

 

 

339a1eda924f38eda823f1581f1fdc5b.jpged667ac51fa2f8f7bfd82f6bdfd4fef2.jpg

 

 

Vilken plats satt du på?

Ändrades av L200
Fel
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken plats satt du på?

Ut 49J Hem 60 H

 

Bilderna är i omvänd ordning ser jag.

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Vd´n säger upp sig, har inte styrelsen med sig ang att få Thai på svart igen
https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1877414/thai-president-tenders-his-resignation
 
Inte helt oväntat.
Mer en marionettsfunktion för styrelsen som mest består av politiker och militärer.
 
Fast ryggrad o säga upp sig i protest, och inte dras in i det hela.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Inställda avgångar med Thai, men det var liknande förra sommaren 960c939f32788a64f21db2626a262e42.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, skrev Nilsson68:

Denna dök upp i Luren.672e722a0c86a6e1f85a520cd927cd54.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

 

Alla flyg från Stockholm - Bangkok är inställda mellan 01 april 2020 - 24 oktober 2020

23 mars 2020

På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda.  TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.

För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:

PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?

-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.
-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.
-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.

PASSAGERARE SOM PÅBÖRJAT SIN RESA?

-Passagerare som redan påbörjat sin resa kan boka om sin resa utan ombokningskostnad.
-Passagerare måste kontakta THAI-kontoret i det land de befinner sig i.

PASSAGERARE SOM BOKAT VIA EN RESEBYRÅ?

-Passagerare som bokat sin resa via en resebyrå måste kontakta dem direkt. THAI kan dessvärre inte hantera dessa bokningar.

KONTAKTUPPGIFTER TILL THAI AIRWAYS

För kontaktuppgifter till ditt lokala THAI-kontor, vänligen tryck här.
Vårt 24 timmar kontaktcenter nås på contact@service.thaiairways.com och på telefonnummer +66 2-356-1111.

 

https://www.thaiairways.com/sv_SE/news/news_announcement/news_detail/installdaflyg_corona.page

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Alla flyg från Stockholm - Bangkok är inställda mellan 01 april 2020 - 24 oktober 2020

23 mars 2020

På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda.  TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.

För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:

PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?

-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.
-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.
-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.

PASSAGERARE SOM PÅBÖRJAT SIN RESA?

-Passagerare som redan påbörjat sin resa kan boka om sin resa utan ombokningskostnad.
-Passagerare måste kontakta THAI-kontoret i det land de befinner sig i.

PASSAGERARE SOM BOKAT VIA EN RESEBYRÅ?

-Passagerare som bokat sin resa via en resebyrå måste kontakta dem direkt. THAI kan dessvärre inte hantera dessa bokningar.

KONTAKTUPPGIFTER TILL THAI AIRWAYS

För kontaktuppgifter till ditt lokala THAI-kontor, vänligen tryck här.
Vårt 24 timmar kontaktcenter nås på contact@service.thaiairways.com och på telefonnummer +66 2-356-1111.

 

https://www.thaiairways.com/sv_SE/news/news_announcement/news_detail/installdaflyg_corona.page

 

Jo tack, jag fick just detta berättat för mig i telefonen då jag talade med resebyrån.

Kör normalt inte via resebyrå men av olika skäl blev det så denna gång.

Och det är ju så - att när man åker med skolbarn så finns det ingen annan tid att åka på än just sommarlovet. Så att boka om (nästan 6 veckors resa som det var frågan om) till annan del av året är ju uteslutet.

Då återstår bara avbeställa och (hoppas?) man får pengarna tillbaka. (vilket kunde ta månader om man har otur, sades det) Och sedan undersöka om det går något flyg - via någon plats på jordklotet  - till BKK det aktuella datumet......när det börjar närma sig.

Om inte någon har någon form av "inside information"?

Bestämmer mig imorgon. Nästan synd man inte får använda kraftuttryck här.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Naam kaeng:

 

Jo tack, jag fick just detta berättat för mig i telefonen då jag talade med resebyrån.

Kör normalt inte via resebyrå men av olika skäl blev det så denna gång.

Och det är ju så - att när man åker med skolbarn så finns det ingen annan tid att åka på än just sommarlovet. Så att boka om (nästan 6 veckors resa som det var frågan om) till annan del av året är ju uteslutet.

Då återstår bara avbeställa och (hoppas?) man får pengarna tillbaka. (vilket kunde ta månader om man har otur, sades det) Och sedan undersöka om det går något flyg - via någon plats på jordklotet  - till BKK det aktuella datumet......när det börjar närma sig.

Om inte någon har någon form av "inside information"?

Bestämmer mig imorgon. Nästan synd man inte får använda kraftuttryck här.

 

 

 

 

 

Både Tyskland och England verkar stå på sig och kräva att de använder sina slottider. Så Frankfurt, Munchen och London har vad jag kan se mycket god tillgänglighet på flighter till Bangkok. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

"Det thailändska statsägda flygbolaget Thai Airways hotas av konkurs på grund av coronapandemin, skriver nyhetsbyrån Finwire.

Nu diskuterar man ett statligt räddningspaket, och Thai Aiways begär ett brygglån med finansdepartementet som garant, uppger källor för Nikkei Asian Review, som nyhetsbyrån refererar till.

En annan utväg kan också bli att andra aktörer köper in sig i bolaget. Både statliga flygplatsoperatörer och den privata sektorn uppges snegla på verksamheten.

Ett beslut om Thai Aiways kan komma nästa vecka.

Skulle bolaget gå under blir det i så fall det första ledande nationella flygbolaget att göra så till följd av coronapandemin, enligt Finwire."

 

https://asia.nikkei.com/Business/Transportation/Thai-Airways-on-financial-brink-as-government-debates-rescue

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det thailändska statsägda flygbolaget Thai Airways hotas av konkurs på grund av coronapandemin, skriver nyhetsbyrån Finwire.
Nu diskuterar man ett statligt räddningspaket, och Thai Aiways begär ett brygglån med finansdepartementet som garant, uppger källor för Nikkei Asian Review, som nyhetsbyrån refererar till.
En annan utväg kan också bli att andra aktörer köper in sig i bolaget. Både statliga flygplatsoperatörer och den privata sektorn uppges snegla på verksamheten.
Ett beslut om Thai Aiways kan komma nästa vecka.
Skulle bolaget gå under blir det i så fall det första ledande nationella flygbolaget att göra så till följd av coronapandemin, enligt Finwire."
 
https://asia.nikkei.com/Business/Transportation/Thai-Airways-on-financial-brink-as-government-debates-rescue
Det öppnar för stödköp från våra vurmare av thai air

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då kan man nog se sig i stjärnorna om ersättning för inställd hemresa 🤥

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev apknug:

Det öppnar för stödköp från våra vurmare av thai air

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Finns det några kvar här ens ?

 

Dom är väl "Kamelryttare" allihop numera ! :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...