Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

Tog bara en snabb sökning i SAS app.
120kr för att slippa lägsta klass och typ 0p?

Är ekonomin såpass ansträngd så avråder jag å det grövsta att överhuvudtaget gå ut genom ytterdörren.

Har man flugit en del genom livet och varit lite medveten så kan man få nytta av sitt lifetime gold på äldre dar.
Nu har jag typ 30år till pension, men jag har säkrat guldet.
Inget som jag är ledsen över.
Att man sedan fått med hela familjen (4pers) i First till Thailand och bjudit syrran och hennes man till Puerto Rico för poängen är väl bara trevligt.
Jag tycker att fler borde göra sådant.
Gäller bara att flyga lite mer medvetet.

3c648949d7c4a71fc464c41688f399f2.jpg&key=d8009d846e6a22d509bda1d269aa0ccd3165e31f6233b855c80847116117f840
Alla får köpa vad de vill, men att slänga 120 kr i papperskorgen är inget jag vill rekommendera. Bättre att skänka pengarna till välgörenhet.

Har väldigt lite att göra med att ha pengar för att gå utanför dörren så det och andra insuinationer kan vi lägga ner, det klär varken dig eller nån annan. Vi diskuterar sak inte person.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
9 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Om du läser det inklistrade från SAS ovan angående så ser du att tom de medgivit att de har försämrat detsamma, dvs inte ny längre extra bagage. Sen kan de ha hittat en nu bokningskod i GDS systemet för att typ komma i dan me detsamma.

Jag har inte tillgång till Amadeus pro tempo nu som jag sa men;

Finns SAS go light inte längre eller äns? Såg nåt om det ovan.
Kan man boka biljetter på thai som inte har bagage?

Min sorg går ut över alla dessa sällan resenärer som blint trott på vad som lovats i marknadsföringen och hoppats på ett liv i sus o dus med röda mattan champagne uppgradering vip service så länge man köper en dyrare biljett för privata pengar o blir status medlem.

Jag har inget emot poäng så länge ingen blir lurad. Jag har sagt upp både Ica o Coop kortet pga taskiga vilkor men det var ju en kuggfråga. Skål!


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Jag har Coop medmera kortet (inte MasterCard eller Visa). Konstigt nog kostar ett mjölkpaket precis samma om jag drar kortet eller inte. Och vill du veta en hemlighet, kortet är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Coop medmera kortet (inte MasterCard eller Visa). Konstigt nog kostar ett mjölkpaket precis samma om jag drar kortet eller inte. Och vill du veta en hemlighet, kortet är gratis.
Fast om man skall vara petig så tjänar handlaren mer på mjölken nu, innan var han tvungen att betala rätt mycket till kort utgivaren i avgifter det har EU begränsat. Sen kan man tycka det är konstigt om man hade Coop kort och handlade på Coop och så var det ju därför massa återbäring / kickback.

Förenkling vad gäller debit credit o betalkort.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag har Coop medmera kortet (inte MasterCard eller Visa). Konstigt nog kostar ett mjölkpaket precis samma om jag drar kortet eller inte. Och vill du veta en hemlighet, kortet är gratis.

Men om jag ska vara riktigt ekonomisk så borde jag handla de billigaste varorna på det ställe där de är billigast. D.v.s. en del på Hemköp och en del på Coop.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 minuter sedan, skrev apknug:

Fast om man skall vara petig så tjänar handlaren mer på mjölken nu, innan var han tvungen att betala rätt mycket till kort utgivaren i avgifter det har EU begränsat. Sen kan man tycka det är konstigt om man hade Coop kort och handlade på Coop och så var det ju därför massa återbäring / kickback.

Förenkling vad gäller debit credit o betalkort.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Coop säljer sin egna mjölk billigare än de säljer Arlas mjölk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev apknug:

Ja jag håller med dig,visst kommer de helt klart införa biljetter utan bagage och således utan "alltid" Xtra kg eller kollin. Tråkigt för koppar som kanske har sätt fram emot framtiden med billigaste biljetterna med thai o alla förmåner.

Jag säger inte att det är tråkigt (fast det är det för koppar) för det är nödvändigt om vi ska kunna flyga så billigt som vi gör nu. Jag flög nu över Songkran med Emirates för 4700 (iof inte rock bottom) men jag kommer ihåg efter första resan vintern 1990 så satte in resebyrå i Linköping upp skyltar man Bangkok 4600. Det var rekordlågt då och han på resebyrån sa att detta är ett superlågt somarpris med Aeroflot som aldrig kommer tillbaks.....

Jag välkomnar alla förändringar som leder till billigare biljetter!
Sorry@koppar55 att du blir indragen med du är bara ett exempel Helge.emoji1.png

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Nu är nog inte @koppar55 ett dugg ledsen över de nya biljettklasserna. Kan förstå att han blor besviken på det höjda poängpriset på award. I övrigt kommer han få fler poäng äm tidigare då han inte åker billigaste biljetten utan vad jag sett på hans bilder här sitter han oftast bekvämt med bra benutrymme. 

 

Därtill har han väl byt till Finnair som sin primära carrier nu. Även där med bra benutrymme. Där hade han god nytta av sitt guldkort hos ROP. Statusmatch till Finnair. 

 

Finnairs Premium lounge i Helsingfors för Guld eller högre anses vara den bästa loungen i Norden och en av de bästa i Europa. 

 

Åter till ämnet... om man inte är pensionär eller fabriksarbetare så kansle man inte kan boka sina biljetter 3 månader i förväg på fasta datum som inte kan ändras. Inget ont om dem. De får billiga biljetter och kan vara glada för det. För oss som har betydligt kortare framförhållning och behöver flexibilitet, så köper vi biljetter som tillåter ändringar. På köpet så får vi även en drös med poäng... 

 

Men alla gör vi misstag, så även jag. Sitter just nu med två biljetter till Aten i maj som jag inte kan använda. Denna resan var spikad å biljetter som inte gåt att avboka köptes. Det misstaget gör jag inte om igen!

 

Skall flyga ARN-GOT 6 maj, den har jag redan bokat om två gånger utan kostnad pga. ändrade planer. 

 

Så visst är det bra att det finns biljettkategorier som passar alla. Men tro inte att din väg är den enda eller någon universell sanning. 

 

Du hänger ju en del på BC, å visst finns det folk som slått slint... åka ToR Malaga sex gånger för att få ett Guldkort... det kan tyckas sjukt. Men han har gjort hemläxan, räknat på det och mervärdet han får med awards och upgradevoucher överstiger med råge vad han betalt för sina resor. 

 

Så egentligen kan man se det som en investering, lite som att köpa aktier, värdet ökar på investeringen och i slutänden har man betalt mindre än värdet på varan. 

 

Detsamma gäller ju dem som medvetet väljer en dyrare biljett för att få mer poäng. Om man kan "köpa" poäng för t.ex. 5öre/poäng men sedan köper produkter för poängen till ett värde av t.ex. 20öre/poäng. Ja, då har man gjort 300% vinst på investeringen. 

 

Mina senast bokade awardbiljetter gav ett poängvärde på 29öre/poäng. Inte på något sätt extremt men betydligt högre än de ca 3öre/poäng jag i snitt betalt för dem. Med andra ord en av de bästa investeringar jag gjort i livet. 

 

Rackarna långt inlägg. I grund och botten är vi bog överens, men vi tittar nog på frågorna från olika håll. 

 

Är glaset halvfull eller halvtomt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nu är nog inte [mention=12323]koppar55[/mention] ett dugg ledsen över de nya biljettklasserna. Kan förstå att han blor besviken på det höjda poängpriset på award. I övrigt kommer han få fler poäng äm tidigare då han inte åker billigaste biljetten utan vad jag sett på hans bilder här sitter han oftast bekvämt med bra benutrymme. 
 
Därtill har han väl byt till Finnair som sin primära carrier nu. Även där med bra benutrymme. Där hade han god nytta av sitt guldkort hos ROP. Statusmatch till Finnair. 
 
Finnairs Premium lounge i Helsingfors för Guld eller högre anses vara den bästa loungen i Norden och en av de bästa i Europa. 
 
Åter till ämnet... om man inte är pensionär eller fabriksarbetare så kansle man inte kan boka sina biljetter 3 månader i förväg på fasta datum som inte kan ändras. Inget ont om dem. De får billiga biljetter och kan vara glada för det. För oss som har betydligt kortare framförhållning och behöver flexibilitet, så köper vi biljetter som tillåter ändringar. På köpet så får vi även en drös med poäng... 
 
Men alla gör vi misstag, så även jag. Sitter just nu med två biljetter till Aten i maj som jag inte kan använda. Denna resan var spikad å biljetter som inte gåt att avboka köptes. Det misstaget gör jag inte om igen!
 
Skall flyga ARN-GOT 6 maj, den har jag redan bokat om två gånger utan kostnad pga. ändrade planer. 
 
Så visst är det bra att det finns biljettkategorier som passar alla. Men tro inte att din väg är den enda eller någon universell sanning. 
 
Du hänger ju en del på BC, å visst finns det folk som slått slint... åka ToR Malaga sex gånger för att få ett Guldkort... det kan tyckas sjukt. Men han har gjort hemläxan, räknat på det och mervärdet han får med awards och upgradevoucher överstiger med råge vad han betalt för sina resor. 
 
Så egentligen kan man se det som en investering, lite som att köpa aktier, värdet ökar på investeringen och i slutänden har man betalt mindre än värdet på varan. 
 
Detsamma gäller ju dem som medvetet väljer en dyrare biljett för att få mer poäng. Om man kan "köpa" poäng för t.ex. 5öre/poäng men sedan köper produkter för poängen till ett värde av t.ex. 20öre/poäng. Ja, då har man gjort 300% vinst på investeringen. 
 
Mina senast bokade awardbiljetter gav ett poängvärde på 29öre/poäng. Inte på något sätt extremt men betydligt högre än de ca 3öre/poäng jag i snitt betalt för dem. Med andra ord en av de bästa investeringar jag gjort i livet. 
 
Rackarna långt inlägg. I grund och botten är vi bog överens, men vi tittar nog på frågorna från olika håll. 
 
Är glaset halvfull eller halvtomt? 
Det är klart vi är, mitt glas är halvtomt för jag kommer aldrig upp till amexspend och därför håller jag mig utanför. Jag har gjort med kalkyl och det är ekonomiskt bäst för mig. Med viss bitterhet för erkännas hade varit trevligt att vara nån i 1% klubben som du nästan presenterade den som ovan.

Systemet bygger ju på att nån annan betalar för det så jag hoppas att du och olje andrej inte skriver i eget intresse här??? Hehe.

Nå börjar det pumpa på i barerna här bäst att logga ut, skål på er!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Fast om man skall vara petig så tjänar handlaren mer på mjölken nu, innan var han tvungen att betala rätt mycket till kort utgivaren i avgifter det har EU begränsat. Sen kan man tycka det är konstigt om man hade Coop kort och handlade på Coop och så var det ju därför massa återbäring / kickback.

Förenkling vad gäller debit credit o betalkort.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Fast nu blandar du begreppen.

 

Handlar du på Coop så kostar mjölken lika mycket oavsett om du får Cooppoäng eller ej. 

 

Handlarens avgifter och vinster har inte med saken att göra. 

 

Köpa mjölk för 13kr och få 0poäng. 

Alternativt

Köpa mjölk för 13kr och få 13poäng.

 

Poängen är värda t.ex. 1öre, då fick du alltså 13öre rabatt eller 1%.

 

Det måste ju vara en fördel? En fördel som du inte betalt något för. Alltså en ren vinst. 

 

Tänker du annorlunda? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Det är klart vi är, mitt glas är halvtomt för jag kommer aldrig upp till amexspend och därför håller jag mig utanför. Jag har gjort med kalkyl och det är ekonomiskt bäst för mig. Med viss bitterhet för erkännas hade varit trevligt att vara nån i 1% klubben som du nästan presenterade den som ovan.

Systemet bygger ju på att nån annan betalar för det så jag hoppas att du och olje andrej inte skriver i eget intresse här??? Hehe.

Nå börjar det pumpa på i barerna här bäst att logga ut, skål på er!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Att någon annan betalar så är det absolut. 

 

Finns alldeles för många som låter poäng frysa inne eller köper muffins för poängen. Det tjänar lojalitetsprogrammen stora pengar på. Så för rättvisans skulle behöver någon ta ut de dyra produkterna med höga poängvärden. 

 

För att nå de belopp av poäng som behövs för dessa produkter behöver man då kanske satsa lite och/eller vara väldigt konsekvent. 

 

Du har ju också läst om pojkarna som haft hyrbil varje helg i 48veckor för att få ihop poängen. Men en bra investering, målmedveten och beräknad. "Köpt" poäng genom hyrbilshyror för ca 20kkr. Därefter köpa två Firstclass biljetter till ett värde av nästan 100kkr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Alla får köpa vad de vill, men att slänga 120 kr i papperskorgen är inget jag vill rekommendera. Bättre att skänka pengarna till välgörenhet.

Har väldigt lite att göra med att ha pengar för att gå utanför dörren så det och andra insuinationer kan vi lägga ner, det klär varken dig eller nån annan. Vi diskuterar sak inte person.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Då du tar upp papperskorg så får vi väl köra med uttrycket ”one man’s trash is another man’s treasure”.

Jag kan ganska enkelt konstatera att jag har fått mer för mina poäng än vad det har kostat mig i extrapengar.

Vilken sak är det vi diskuterar?
Jag tycker mest att det låter som att du är bitter över något. Du ondgör ju dig till och med på@koppar55 och hans LTG hos thai.
Hittills så har jag inte sett att koppar55 skulle ha märk av att han inte får bruk för gratis extra bagage, då han inte bokar sådana biljetter.
Det måste vara ett jobbigt liv att uppleva andras besvikelser utan att personen själv har upptäckt att han är besviken.

Som sagt. Man kan se på priserna, poängen och fördelarna och sedan ta ett beslut som passar en själv.
I detta fallet låter du nästan som BTT på hans korståg för att rädda nybörjare i de thailändska ölbarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Fast om man skall vara petig så tjänar handlaren mer på mjölken nu, innan var han tvungen att betala rätt mycket till kort utgivaren i avgifter det har EU begränsat. Sen kan man tycka det är konstigt om man hade Coop kort och handlade på Coop och så var det ju därför massa återbäring / kickback.

Förenkling vad gäller debit credit o betalkort.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk




Visst tar han mer betalt för mjölken.
Då är det synd om den mannen som inget bonuskort har då han saknar allt av återbäring/ kickback som bonusmedlemmen har.

De flesta varor som säljs är inte till salu för råvarupriset.
Detta betyder att man blir lurad.
Guld t.ex säljs långt över råvarupriset, då guld finns i naturen helt gratis.

Det är rätt trevligt att se passagerarna på ett flyg till jobbet. De flesta har betalat lika mycket för sina biljetter, men endast de med bonuskort har möjlighet att få något tillbaka.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det är klart vi är, mitt glas är halvtomt för jag kommer aldrig upp till amexspend och därför håller jag mig utanför. Jag har gjort med kalkyl och det är ekonomiskt bäst för mig. Med viss bitterhet för erkännas hade varit trevligt att vara nån i 1% klubben som du nästan presenterade den som ovan.

Systemet bygger ju på att nån annan betalar för det så jag hoppas att du och olje andrej inte skriver i eget intresse här??? Hehe.

Nå börjar det pumpa på i barerna här bäst att logga ut, skål på er!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Det är alltid någon som betalar.
Man får försöka utnyttja systemet eller bli utnyttjad av systemet. För de flesta är med och betalar för det.
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
21 minuter sedan, skrev samet:

 

Fast nu blandar du begreppen.

 

Handlar du på Coop så kostar mjölken lika mycket oavsett om du får Cooppoäng eller ej. 

 

Handlarens avgifter och vinster har inte med saken att göra. 

 

Köpa mjölk för 13kr och få 0poäng. 

Alternativt

Köpa mjölk för 13kr och få 13poäng.

 

Poängen är värda t.ex. 1öre, då fick du alltså 13öre rabatt eller 1%.

 

Det måste ju vara en fördel? En fördel som du inte betalt något för. Alltså en ren vinst. 

 

Tänker du annorlunda? 

Coop är fördyrt för @apknug. Han handlar bara på hyllan "passerat bäst föredatum" och ibland när han vill lyxa till det hyllan med "kort datum kvar", på Lidl. Ibland matletare i av butiken slängt avfall. I Thailand är det @broder tuk tuk knep för att hålla priser nere.

55555

Link to comment
Dela på andra sajter






Visst tar han mer betalt för mjölken.
Då är det synd om den mannen som inget bonuskort har då han saknar allt av återbäring/ kickback som bonusmedlemmen har.

De flesta varor som säljs är inte till salu för råvarupriset.
Detta betyder att man blir lurad.
Guld t.ex säljs långt över råvarupriset, då guld finns i naturen helt gratis.

Det är rätt trevligt att se passagerarna på ett flyg till jobbet. De flesta har betalat lika mycket för sina biljetter, men endast de med bonuskort har möjlighet att få något tillbaka.


Tyvärr dubbelfel, handlaren får mer för mjölken pga av lägre kortavgifter priset till kund är detsamma och det är väldigt få flighter där de flesta har betalat lika mycket nåt resebranschen har blivit bra på är dynamisk prissättning.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Tyvärr dubbelfel, handlaren får mer för mjölken pga av lägre kortavgifter priset till kund är detsamma och det är väldigt få flighter där de flesta har betalat lika mycket nåt resebranschen har blivit bra på är dynamisk prissättning.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk




Ja, biljetterna pendlar i pris. Vilket kan göra mig till dubbelvinnare. Jag betalade mindre för min biljett och fick dessutom en massa poäng, till skillnad från min stolsgranne som fick betala mer och varken hade bonuskort eller några andra förmåner.
Link to comment
Dela på andra sajter



Då du tar upp papperskorg så får vi väl köra med uttrycket ”one man’s trash is another man’s treasure”.

Jag kan ganska enkelt konstatera att jag har fått mer för mina poäng än vad det har kostat mig i extrapengar.

Vilken sak är det vi diskuterar?
Jag tycker mest att det låter som att du är bitter över något. Du ondgör ju dig till och med på[mention=12323]koppar55[/mention] och hans LTG hos thai.
Hittills så har jag inte sett att koppar55 skulle ha märk av att han inte får bruk för gratis extra bagage, då han inte bokar sådana biljetter.
Det måste vara ett jobbigt liv att uppleva andras besvikelser utan att personen själv har upptäckt att han är besviken.

Som sagt. Man kan se på priserna, poängen och fördelarna och sedan ta ett beslut som passar en själv.
I detta fallet låter du nästan som BTT på hans korståg för att rädda nybörjare i de thailändska ölbarerna.

Med dig är det ett antal frågor ovan som är obesvarade. Men kör på att ducka du om det är din grej.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Med dig är det ett antal frågor ovan som är obesvarade. Men kör på att ducka du om det är din grej.

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

Vad är det som är obesvarat?

SAS gratis bagage?

 

Till SAS ”försvar” så existerade inte go light då dessa ”gratisbagage” uppfanns.

Om SAS nu sänker priser och skapar en ny bokningsklass, så får man fortsätta att flyga de klasser som fanns tidigare om man vill utnyttja extrabagage.

 

Per idag kan man ju boka sittplats gratis som guldmedlem.

Den dagen man inför ståplatser på flygningarna så tror jag inte att man får välja sittplats gratis längre, åtminstone inte om man har köpt en ståplatsbiljett.

 

Nu var det väl några svar som säkert ställde till bryderier för din del och om inte annat så gav jag dig förhoppningsvis en annan syn på det hela som du bör fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Fast nu blandar du begreppen.
 
Handlar du på Coop så kostar mjölken lika mycket oavsett om du får Cooppoäng eller ej. 
 
Handlarens avgifter och vinster har inte med saken att göra. 
 
Köpa mjölk för 13kr och få 0poäng. 
Alternativt
Köpa mjölk för 13kr och få 13poäng.
 
Poängen är värda t.ex. 1öre, då fick du alltså 13öre rabatt eller 1%.
 
Det måste ju vara en fördel? En fördel som du inte betalt något för. Alltså en ren vinst. 
 
Tänker du annorlunda? 
Nja jag tänkte nog mest på bank/kredit/betal korten som gör att man "får" dessa poäng. EU har satt ner foten och begränsat vad kortföretag får ta ut av handlaren och således skicka tillbaka i kickback till kortinnehavaren. Om det är Coop Coop hela vägen nu så är det så klart ingen avbränning för handlaren. Men om det tidigare var så att huahindinge kunde göra sina inköp på Coop med amex och tjäna direkta Coop poäng så då visst tvingades Coop att betala kortavgifter till amex som de inte behöver med det nya rena medlemskortet det är ju deras eget.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

Vad är det som är obesvarat?

SAS gratis bagage?

 

Till SAS ”försvar” så existerade inte go light då dessa ”gratisbagage” uppfanns.

Om SAS nu sänker priser och skapar en ny bokningsklass, så får man fortsätta att flyga de klasser som fanns tidigare om man vill utnyttja extrabagage.

 

Per idag kan man ju boka sittplats gratis som guldmedlem.

Den dagen man inför ståplatser på flygningarna så tror jag inte att man får välja sittplats gratis längre, åtminstone inte om man har köpt en ståplatsbiljett.

 

Nu var det väl några svar som säkert ställde till bryderier för din del och om inte annat så gav jag dig förhoppningsvis en annan syn på det hela som du bör fundera över.

 

Där ser man, jag har tidigare skrivit att inget är för evigt fast att jag kan förstå att nån som strävar efter och personligen betalat för att uppnå guld, särskilt life time, skulle kunna bli lite besviken när förutsättningarna plötsligt ändras. Således tycker jag att man skall vara lite eftertänksam om man betalar extra för att köpa en biljett som leder till poäng vilket i skrivande stund leder till status för att att kunna boka sittplats och till fria besök i SAS lounge då det helt plötsligt kan ske inte finns en SAS lounge eller ens sittplatser.

 

 

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
 
 

 
Där ser man, jag har tidigare skrivit att inget är för evigt fast att jag kan förstå att nån som strävar efter och personligen betalat för att uppnå guld, särskilt life time, skulle kunna bli lite besviken när förutsättningarna plötsligt ändras. Således tycker jag att man skall vara lite eftertänksam om man betalar extra för att köpa en biljett som leder till poäng vilket i skrivande stund leder till status för att att kunna boka sittplats och till fria besök i SAS lounge då det helt plötsligt kan ske inte finns en SAS lounge eller ens sittplatser.
 
 
 
Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 
 
 



Ja, självklart så kan SAS t.o.m gå i kk.
Det samma är det med pengar på banken, speciellt de man har på sitt svenska konto.
Det man en gång trodde vara 1miljon är helt plötsligt typ 600.000kr om man lever i Thailand.

Tidigare har vi tagit upp det med prisskillnaden och antal poäng. Ibland är det värt det och ibland inte.
Sedan så är det inte bara poängen som är skillnaden. Det är skillnad på produkten också.

Om man nu utgår ifrån worst case scenario, så ska jag nog bara boka enkelbiljetter i fortsättningen. För om jag dör på jobbet så har det betalats för en returresa i onödan.

Ingenting varar förevigt. Men de få stunder jag kan slappa i loungen med familjen är värt en hel del.
För tillfället kan jag dessutom ta en massa inrikesresor i Sverige om jag så önskar. Värdet på dessa är nog en bra bit över 60k kr. För mig har det dock inget värde att flyga runt i Sverige då jag inte har några ärenden där. Men skulle jag behöva flyga runt så har jag helt plötsligt sparat 60k.

Nu är det inte så att de flesta inte flyger för att få poäng. De flyger för att dom måste. Om man sedan kan maximera antal poäng med att spendera så få kr som möjligt, så tycker jag att man bör göra det.
Det är ju inte direkt så att jag bokar 47 dyra resor till Östersund och sitta där och glo, för att jag vill ha poäng. Däremot kan jag boka en bit över 100-legs för att jag ska på jobb. Och då trillar legs och poäng in....utan någon extra kostnad.

Det måste vara självdestruktivt för dig att hänga på BC om du inte är där i frälsningssyfte.

Det där med att betala extra är till priset av en grogg på krogen. Det är nog väldigt få som hinkar ut 1000-lappar för att få några poäng under förutsättning att det är samma produkt.
Däremot kan skulle jag kunna ta en okynnesflygning eller två om jag hade haft några få poäng eller legs upp till Diamond. Det har jag inte behövt än så länge, så vi ser väl hur det är när den dagen kommer.

Förövrigt så hade det passat mig väldigt bra om jag hade behövt en TV just nu. Det är nämligen så att ett köp av en Samsung Qled hade gett mig 30.000 extra poäng, vilket hade genererat en resa till USA.
Jag ska fundera lite till. Kanske jag behöver en TV
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att bo i Göteborg och slippa SK Dessutom gillar jag att mitt resemönster är mer än Svedala-Asien för det betyder att jag kan köpa dom absolut billigaste biljetterna på tex TK och ET o få full poäng in på TG-ROP 👍

 

Obs, de va inget neg mot dig käre koppar 😀

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter






Ja, självklart så kan SAS t.o.m gå i kk.
Det samma är det med pengar på banken, speciellt de man har på sitt svenska konto.
Det man en gång trodde vara 1miljon är helt plötsligt typ 600.000kr om man lever i Thailand.

Tidigare har vi tagit upp det med prisskillnaden och antal poäng. Ibland är det värt det och ibland inte.
Sedan så är det inte bara poängen som är skillnaden. Det är skillnad på produkten också.

Om man nu utgår ifrån worst case scenario, så ska jag nog bara boka enkelbiljetter i fortsättningen. För om jag dör på jobbet så har det betalats för en returresa i onödan.

Ingenting varar förevigt. Men de få stunder jag kan slappa i loungen med familjen är värt en hel del.
För tillfället kan jag dessutom ta en massa inrikesresor i Sverige om jag så önskar. Värdet på dessa är nog en bra bit över 60k kr. För mig har det dock inget värde att flyga runt i Sverige då jag inte har några ärenden där. Men skulle jag behöva flyga runt så har jag helt plötsligt sparat 60k.

Nu är det inte så att de flesta inte flyger för att få poäng. De flyger för att dom måste. Om man sedan kan maximera antal poäng med att spendera så få kr som möjligt, så tycker jag att man bör göra det.
Det är ju inte direkt så att jag bokar 47 dyra resor till Östersund och sitta där och glo, för att jag vill ha poäng. Däremot kan jag boka en bit över 100-legs för att jag ska på jobb. Och då trillar legs och poäng in....utan någon extra kostnad.

Det måste vara självdestruktivt för dig att hänga på BC om du inte är där i frälsningssyfte.

Det där med att betala extra är till priset av en grogg på krogen. Det är nog väldigt få som hinkar ut 1000-lappar för att få några poäng under förutsättning att det är samma produkt.
Däremot kan skulle jag kunna ta en okynnesflygning eller två om jag hade haft några få poäng eller legs upp till Diamond. Det har jag inte behövt än så länge, så vi ser väl hur det är när den dagen kommer.

Förövrigt så hade det passat mig väldigt bra om jag hade behövt en TV just nu. Det är nämligen så att ett köp av en Samsung Qled hade gett mig 30.000 extra poäng, vilket hade genererat en resa till USA.
Jag ska fundera lite till. Kanske jag behöver en TV


Självklart ska man lägga in bonuskortet när nån annan betalar 100 legs. Det bör man om man betalar de själv också fast då ska man nog kolla priset en extra gång. Att som sällan resenär betala 1500 sek mer på thai för att "få" fulla poäng anser jag vara en dålig affär dock. Att dra gränsen vid kostnaden för grogg som du gjort tycker jag tyder på gott omdöme, jag menar den dricker man ju upp i alla fall.mm Hehe

TVn skulle kunna vara ett bra exempel, men nej, köp ingen Qled den bygger på gammal LCD teknik Det är en Oled man vill ha. Bytte själv min plasma till Oled för nåt år sen, Qled har blivit något bättre men det är fortfarande LCD teknik med sämre bild. Fast visst ska du ha den och köra spel på eller slänga i ungarnas rum så ok slå till, då "får" du dina 30 000 poäng och en resa tor i Europa. Skatter och avgifter tillkommer på biljetten fast det vet du ju. Vi drar sen till nåt varmast ställe i Europa, Alicante, du betalar 331kr i skatter och avgifter och jag betalar 1 151 kr totalt.

Här säger mig nu matematiken att man inte bör kunna köpa en likvärdig TV någon annanstans för 881 kr mindre då har man gjort en dålig affär.

Nä nu ska jag ner på beachen och ta en Bira, och trots att jag hänger där o dricker öl varje dag så får jag fasen inga bonuspoäng för det. Fast man kanske kunde få strandnasaren att ställa ut en faktura som jag betalar via betalo / billhop, upptoppat med SAS MasterCard alt Amex, utlandsbetalningar ska ju funka. Efter ett 10 tal öl kanske jag har lösningen på det och många andra världsproblem.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Självklart ska man lägga in bonuskortet när nån annan betalar 100 legs. Det bör man om man betalar de själv också fast då ska man nog kolla priset en extra gång. Att som sällan resenär betala 1500 sek mer på thai för att "få" fulla poäng anser jag vara en dålig affär dock. Att dra gränsen vid kostnaden för grogg som du gjort tycker jag tyder på gott omdöme, jag menar den dricker man ju upp i alla fall.mm Hehe

TVn skulle kunna vara ett bra exempel, men nej, köp ingen Qled den bygger på gammal LCD teknik Det är en Oled man vill ha. Bytte själv min plasma till Oled för nåt år sen, Qled har blivit något bättre men det är fortfarande LCD teknik med sämre bild. Fast visst ska du ha den och köra spel på eller slänga i ungarnas rum så ok slå till, då "får" du dina 30 000 poäng och en resa tor i Europa. Skatter och avgifter tillkommer på biljetten fast det vet du ju. Vi drar sen till nåt varmast ställe i Europa, Alicante, du betalar 331kr i skatter och avgifter och jag betalar 1 151 kr totalt.

Här säger mig nu matematiken att man inte bör kunna köpa en likvärdig TV någon annanstans för 881 kr mindre då har man gjort en dålig affär.

Nä nu ska jag ner på beachen och ta en Bira, och trots att jag hänger där o dricker öl varje dag så får jag fasen inga bonuspoäng för det. Fast man kanske kunde få strandnasaren att ställa ut en faktura som jag betalar via betalo / billhop, upptoppat med SAS MasterCard alt Amex, utlandsbetalningar ska ju funka. Efter ett 10 tal öl kanske jag har lösningen på det och många andra världsproblem.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Nu köper jag nog ingen TV alls, varesig Oled eller Qled.
Billhop eller betalo använder jag inte heller.

Jag har Amex och får en 2-4-1 på dessa 30k poäng, fast endast i ekonomiklass och det använder man inte poängen till.

Som sagt.
Sällanresenärer behöver knappt ett kort om dom inte vill få en öl och ett kex vart tredje år.
Dom kan däremot betala för en flexibel biljett om det är det dom behöver även om dom inte har ett bonuskort.
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
20 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag har Amex platinum och det är bra och enligt mig värt de 6000 om året det kostar.

 

Försäkringen är en orsak men för mig är det främst tillgången till lounger på i princip de flesta flygplatser världen över som gjorde att jag signade upp mig. Flög med Air China och hade då en 7 timmars layover i Peking utan Kina visum och då var det guld att konna smita in i en lounge, äta, slappa, ta en dusch och byta kläder innan nästa flygning.

 

Finns bra lounger på både ARN och CPH som ingår.

 

I princip alla flygbolag tar Amex som betalningsmedel och jag använder bara kortet som betlning på större utgifter som flyg och hotell. Har Visa och Mastercard på två andra kort för sådana mindre utgifter.

 

Reser man mycket så är det helt klart ett kort som är värt att ha.

Nu blir det syntax error för @apknug 😁

55555

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...